JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Varsler tøffe tak til våren

Tillitsvalgte i Oslo og Omegn Bussarbeiderforening (OOBF) tror det kan bli tøffe tak i tariffoppgjøret neste år. Transportarbeiderforbundet vil ha forbundsvist oppgjør.

vegard.holm@lomedia.no

Fagforeningsleder Petter Jørgensen og sekretær Per Ole Melgård i OOBF har startet forberedelsene til neste års tariffoppgjør.

Industriarbeiderlønn

Bussbransjeavtalen (BBA) blir fra tariffoppgjøret neste år den eneste avtalen i bransjen, bortsett fra i noen svært få bedrifter. I disse skal det føres forhandlinger om overgang til BBA. For å være presis finnes det to bussbransjeavtaler; én for Nettbuss (Spekter) og én for resten (NHO Transport). Men de er identiske, med svært få forskjeller.

De to tillitsvalgte viser til avtaleteksten som sier at bussjåførene skal ligge «mer på linje med» gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Og etter at BBA ble forhandlet fram i 2007, har lønna stadig blitt lavere i forhold til gjennomsnitt industriarbeiderlønn, som tarifflønna den gang lå på.

– Å komme opp på snittlønna til industriarbeiderne er noe jeg nesten tar som en selvfølge. Det har vi en avtale på at vi skal ha, er de to helt enig om.

Samtlige bussjåfører fikk lavlønnskrona i årets mellomoppgjør, noe som skulle tilsi at snittet i bransjen lå under 90 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.

Nattillegg må på plass

I dag startet helga for bussjåførene lørdag klokka 1500 og varer til søndag klokka 2400. De to tillitsvalgte i Oslo og omegn ser ingen grunn til at bussjåfører skal ha andre helgeregler enn andre arbeidstakere. De vil derfor ha inn i tariffavtalen av helga skal starte på fredag, også for bussjåfører.

Da BBA ble innført forsvant en betalingsbestemmelse som ga 50 prosent tillegg for kjøring etter klokka 0130. Tillegget i BBA mellom klokka 2100 og 0600 er på 25 prosent.

– I dag hvor det blir mer og mer nattkjøring, særlig i Oslo og de andre store byene, er det meningsløst at det spesielle nattillegget vårt er blitt borte. Vi vil ha tilbake nattillegget, sier Per Ole Melgård.

I følge de to forsvant flere gode bestemmelser for Oslo-sjåførene da BBA ble innført. De vil ikke i dag ha omkamp på alt, men holder fram et bedre nattillegg som svært viktig i en tid da nattkjøring brer om seg.

Fem prioriterte krav

Oppsummeringsvis har bussjåførene i Oslo og Akershus fem prioriterte krav ved neste års tariffoppgjør.

– Generelt lønnstillegg slik at bussjåførlønna kommer opp på det avtalte «mer på linje med gjennomsnitt industriarbeiderlønn».

– Innføring av et nytt og bedre nattillegg.

– Utvide helgebestemmelsen fra fredag klokka 1900.

– Tariffestet uttaks- og innsettingstid av bussene, henholdsvis 15 minutter og 10 minutter.

– Ubekvemstilleggene skal utbetales også ved påfølgende overtidsarbeid.

På spørsmål om hvordan de skal få disse kravene gjennom er svaret klart: Om nødvendig streik.

Medlemmene i NTF skal bestemme

De vil heller Ikke finne seg i at et flertall i Norsk Transportarbeiderforbund som stemmer nei blir holdt tilbake av andre forbund, slik det skjedde i 2010.

Da stemte et flertall i de fire forbundene ja, mens flertallet av medlemmene i Transportarbeiderforbundet stemte nei til forslaget. Nei stemte også flertallet av Fagforbundets medlemmer.

– Vi kan ikke akseptere at NTFs medlemmer blir nedstemt av andre forbunds medlemmer denne gangen, sier Petter Jørgensen.

Forbundsvist tariffoppgjør

På representantskapsmøte 14. desember vedtok Transportarbeiderforbundet å gå for forbundsvise oppgjør neste år. I vedtaket fra møtet heter det at eiere og ledere har beriket seg gjennom den moderasjonen arbeidstakerne har vist de seinere årene. NTF mener dette viser at det er mer å hente for vanlige lønnsmottakere.

En forutsetning for at bussnæringen skal greie konkurransen om arbeidskrafta er at sjåførenes lønninger kommer opp på industriarbeidernivå. I denne bransjen, som ikke har lokale lønnsforhandlinger, er det nødvendig med reguleringsbestemmelser som sikrer lønnsutviklingen.

Statistisk ligger lønnsnivået i mange transportbransjer nær industrien. Dette skyldes utstrakt bruk av ubekvem arbeidstid. Derfor må det sikres betydelige løft av minstelønnssatsene i tariffavtalene, heter det i vedtaket fra representantskapet.

Transportarbeiderforbundet vil i kommende tariffoppgjør prioritere å få til en ny bransjeavtale for godstransport.

Annonse
Annonse