JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Varsler tøffe tak til våren

Tillitsvalgte i Oslo og Omegn Bussarbeiderforening (OOBF) tror det kan bli tøffe tak i tariffoppgjøret neste år. Transportarbeiderforbundet vil ha forbundsvist oppgjør.



16.12.2011
07:52
16.12.2013 17:55

vegard.holm@lomedia.no

Fagforeningsleder Petter Jørgensen og sekretær Per Ole Melgård i OOBF har startet forberedelsene til neste års tariffoppgjør.

Industriarbeiderlønn

Bussbransjeavtalen (BBA) blir fra tariffoppgjøret neste år den eneste avtalen i bransjen, bortsett fra i noen svært få bedrifter. I disse skal det føres forhandlinger om overgang til BBA. For å være presis finnes det to bussbransjeavtaler; én for Nettbuss (Spekter) og én for resten (NHO Transport). Men de er identiske, med svært få forskjeller.

De to tillitsvalgte viser til avtaleteksten som sier at bussjåførene skal ligge «mer på linje med» gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Og etter at BBA ble forhandlet fram i 2007, har lønna stadig blitt lavere i forhold til gjennomsnitt industriarbeiderlønn, som tarifflønna den gang lå på.

– Å komme opp på snittlønna til industriarbeiderne er noe jeg nesten tar som en selvfølge. Det har vi en avtale på at vi skal ha, er de to helt enig om.

Samtlige bussjåfører fikk lavlønnskrona i årets mellomoppgjør, noe som skulle tilsi at snittet i bransjen lå under 90 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.

Nattillegg må på plass

I dag startet helga for bussjåførene lørdag klokka 1500 og varer til søndag klokka 2400. De to tillitsvalgte i Oslo og omegn ser ingen grunn til at bussjåfører skal ha andre helgeregler enn andre arbeidstakere. De vil derfor ha inn i tariffavtalen av helga skal starte på fredag, også for bussjåfører.

Da BBA ble innført forsvant en betalingsbestemmelse som ga 50 prosent tillegg for kjøring etter klokka 0130. Tillegget i BBA mellom klokka 2100 og 0600 er på 25 prosent.

– I dag hvor det blir mer og mer nattkjøring, særlig i Oslo og de andre store byene, er det meningsløst at det spesielle nattillegget vårt er blitt borte. Vi vil ha tilbake nattillegget, sier Per Ole Melgård.

I følge de to forsvant flere gode bestemmelser for Oslo-sjåførene da BBA ble innført. De vil ikke i dag ha omkamp på alt, men holder fram et bedre nattillegg som svært viktig i en tid da nattkjøring brer om seg.

Fem prioriterte krav

Oppsummeringsvis har bussjåførene i Oslo og Akershus fem prioriterte krav ved neste års tariffoppgjør.

– Generelt lønnstillegg slik at bussjåførlønna kommer opp på det avtalte «mer på linje med gjennomsnitt industriarbeiderlønn».

– Innføring av et nytt og bedre nattillegg.

– Utvide helgebestemmelsen fra fredag klokka 1900.

– Tariffestet uttaks- og innsettingstid av bussene, henholdsvis 15 minutter og 10 minutter.

– Ubekvemstilleggene skal utbetales også ved påfølgende overtidsarbeid.

På spørsmål om hvordan de skal få disse kravene gjennom er svaret klart: Om nødvendig streik.

Medlemmene i NTF skal bestemme

De vil heller Ikke finne seg i at et flertall i Norsk Transportarbeiderforbund som stemmer nei blir holdt tilbake av andre forbund, slik det skjedde i 2010.

Da stemte et flertall i de fire forbundene ja, mens flertallet av medlemmene i Transportarbeiderforbundet stemte nei til forslaget. Nei stemte også flertallet av Fagforbundets medlemmer.

– Vi kan ikke akseptere at NTFs medlemmer blir nedstemt av andre forbunds medlemmer denne gangen, sier Petter Jørgensen.

Forbundsvist tariffoppgjør

På representantskapsmøte 14. desember vedtok Transportarbeiderforbundet å gå for forbundsvise oppgjør neste år. I vedtaket fra møtet heter det at eiere og ledere har beriket seg gjennom den moderasjonen arbeidstakerne har vist de seinere årene. NTF mener dette viser at det er mer å hente for vanlige lønnsmottakere.

En forutsetning for at bussnæringen skal greie konkurransen om arbeidskrafta er at sjåførenes lønninger kommer opp på industriarbeidernivå. I denne bransjen, som ikke har lokale lønnsforhandlinger, er det nødvendig med reguleringsbestemmelser som sikrer lønnsutviklingen.

Statistisk ligger lønnsnivået i mange transportbransjer nær industrien. Dette skyldes utstrakt bruk av ubekvem arbeidstid. Derfor må det sikres betydelige løft av minstelønnssatsene i tariffavtalene, heter det i vedtaket fra representantskapet.

Transportarbeiderforbundet vil i kommende tariffoppgjør prioritere å få til en ny bransjeavtale for godstransport.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
16.12.2011
07:52
16.12.2013 17:55



Mest lest

Både kunder og taxisjåfører skal få best mulig service når Helai Sahil er på jobb ved kundesenteret til Norgestaxi AS.

Både kunder og taxisjåfører skal få best mulig service når Helai Sahil er på jobb ved kundesenteret til Norgestaxi AS.

Aslak Bodahl

Helai (24) ble arbeidsløs i koronaen. Så fikk hun en gladmelding fra Nav

Vekterstreiken

Vekterstreiken

Jan-Erik Østlie

Vekterne får ny lønn: Slik er avtalen

– Så lenge jeg har lov til å jobbe og gjør det, er jeg arbeidstaker. Jeg er uføretrygdet også, men jeg er ikke bare det, sier Vibeke Heiberg Knagenhjelm.

– Så lenge jeg har lov til å jobbe og gjør det, er jeg arbeidstaker. Jeg er uføretrygdet også, men jeg er ikke bare det, sier Vibeke Heiberg Knagenhjelm.

Leni Aurora Brækhus

Uføre Vibeke ville melde seg inn i Fagforbundet. Det fikk hun ikke lov til

FORHANDLET IGJEN: HK-leder Christopher Beckham og Anne-Cecilie Kaltenborn, administrerende direktør i NHO Service og Handel har forhandlet om vilkårene for de ansatte som er omfattet av Handeloverenskomsten. Bildet ble tatt da avtalen første gang ble inngått i juni i år.

FORHANDLET IGJEN: HK-leder Christopher Beckham og Anne-Cecilie Kaltenborn, administrerende direktør i NHO Service og Handel har forhandlet om vilkårene for de ansatte som er omfattet av Handeloverenskomsten. Bildet ble tatt da avtalen første gang ble inngått i juni i år.

Ylva Seiff Berge

Deltidsansatte i varehandelen får bedre vilkår

VELFORTJENT: – Veldig fint at kolleger over hele landet våknet til denne gladnyheten. 2020 har vært et år preget av mye hardt arbeid, smittefare, lange dager og omstilling, sier tillitsvalgt Mali Solvang (t.v.). Her sammen med kolleger fra Home Delivery-avdelingen på Hamar-terminalen.

VELFORTJENT: – Veldig fint at kolleger over hele landet våknet til denne gladnyheten. 2020 har vært et år preget av mye hardt arbeid, smittefare, lange dager og omstilling, sier tillitsvalgt Mali Solvang (t.v.). Her sammen med kolleger fra Home Delivery-avdelingen på Hamar-terminalen.

Alf Ragnar Olsen

Alle postansatte får 5000 kroner i «korona-bonus»

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

Anders Hauge-Eltvik

Nav-ansatte Thomas (43): – Jeg følger opp rundt 155 brukere. Det er for mye

NYTT KUTT: Budsjettavtalen fir nye kutt i statsforvaltninga, noe NTL-leder Kjersti Barsok og LO Stat-leder Egil André Aas advarer sterkt mot.

NYTT KUTT: Budsjettavtalen fir nye kutt i statsforvaltninga, noe NTL-leder Kjersti Barsok og LO Stat-leder Egil André Aas advarer sterkt mot.

Anders Hauge-Eltvik / Ole Palmstrøm

Regjeringa øker kuttene i staten: – Prioriterer snus foran bedre velferd

IKKE PÅ GREEN DEAL-LISTA: Et EU-forslag kan gjøre det mindre attraktivt å investere i vannkraft

IKKE PÅ GREEN DEAL-LISTA: Et EU-forslag kan gjøre det mindre attraktivt å investere i vannkraft

Colourbox.com

Vannkraft er ikke bærekraftig, mener EU. Det kan norske vannkraftverk få svi for

KUTTER BEMANNING: Tom Svarva, Joar Haug og Lena Ellingsen er bekymret for sikkerhet og miljøarbeid på høysikkerhet.

KUTTER BEMANNING: Tom Svarva, Joar Haug og Lena Ellingsen er bekymret for sikkerhet og miljøarbeid på høysikkerhet.

Eirik Dahl Viggen

Kutter bemanningen i høyrisikofengsel: De ansatte frykter for liv og helse

Sjansene for langtidsledighet er større i industrien enn i andre bransjer som er direkte rammet av koronatiltakene, tror forsker.

Sjansene for langtidsledighet er større i industrien enn i andre bransjer som er direkte rammet av koronatiltakene, tror forsker.

Håvard Sæbø

Dette er bransjene som vil slite hardt etter koronaen

Siv Jensen og Frp har forhandlet med regjeringen om et nytt statsbudsjett. Tirsdag ble de enige.

Siv Jensen og Frp har forhandlet med regjeringen om et nytt statsbudsjett. Tirsdag ble de enige.

Stian Lysberg Solum / NTB

Alkohol, snus, sukker og økt minstepensjon: Her er sakene Frp fikk inn i statsbudsjettet

Jan Inge Arnø og Rune Martinsen.

Jan Inge Arnø og Rune Martinsen.

Håvard Sæbø

Jan Inge og Rune måtte kjempe for å få yrkesskadeerstatning: – På et punkt var jeg helt i kjelleren

Trygve Slagsvold Vedum løfter Senterpartiet til historiske høyder

Trygve Slagsvold Vedum løfter Senterpartiet til historiske høyder

Senterpartiet

Ny måling: Senterpartiet er Norges største parti

Jan-Erik Østlie

Nytt forslag på bordet i vekterstreiken

Arbeids- og sosialminister Henrik Asheim

Arbeids- og sosialminister Henrik Asheim

Jan-Erik Østlie

Regjeringen foreslår å heve aldersgrensen for statlige ansatte fra 70 til 72 år

Vekterne i Arbeidsmandsforbundet er nå inne i sin tiende streikeuke. Konflikten med arbeidsgiversida tilspisser seg.

Vekterne i Arbeidsmandsforbundet er nå inne i sin tiende streikeuke. Konflikten med arbeidsgiversida tilspisser seg.

Jan-Erik Østlie

Securitas er ikke interessert i å finne en løsning på streiken, hevder vekterne

Jan-Erik Østlie

Dette skjedde i vekterstreiken den siste uka

Eirik Dahl Viggen

Ansatte frykter regjeringen vingeklipper Husbanken: – Et nytt lavmål

Simen Strømme

Går vekterstreiken mot slutten?

Debatt

Arrogant og provoserende av Siv Jensen og Frp, skriver Jon Oddvar Holthe.

Arrogant og provoserende av Siv Jensen og Frp, skriver Jon Oddvar Holthe.

Jan-Erik Østlie

«Siv Jensen er ikke til å stole på», skriver forbundssekretær i Skolenes landsforbund


Flere saker