JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Hevder Rederiforbundet støtter sosial dumping

Sjømannsorganisasjonene og ITF reagerer kraftig på at Norges Rederiforbund brøt forhandlingene om ny modellavtale for bekvemmelighetsflaggede offshore service-fartøy.



15.12.2009
14:47
16.12.2013 12:10

roy.ervin.solstad@lomedia.no

Mandag satte partene seg ved forhandlingsbordet for å få på plass en ny modellavtale for norsk-eide bekvemmelighetsflaggede offshore servicefartøy som opererer på norsk sokkel og i resten av verden.

Tidligere hadde man avtaler for hvert rederi, mens en modellavtale gjør at Rederiforbundet blir forhandlingspart, noe som gjør at den samme avtalen gjelder for samtlige rederier. Dermed hindres konkurransevridning mellom rederier som er omfattet av den samme avtalen, samtidig som det forenkler forhandlingene for både rederne og sjømannsorganisasjonene.

Tre bokstaver Ifølge tariffansvarlig i Norsk Sjømannsforbund, Geir Hagerupsen var forhandlingene over på 20 minutter.

– Det første vi tok opp var kravet om at det skulle innføres et norsk kontinentalsokkeltillegg for skipene når de opererer på sokkelen og mellom norske havner, men da ble vi fort enige om at det ikke var grunnlag for å forhandle videre. Rederiforbundet sa tvert nei til et sånt tillegg, forteller Hagerupsen.

Sjømannsorganisasjonene argumenterte både med konkurransevridning og rekruttering av norske sjøfolk, uten å få gehør for sine synspunkter hos motparten.

– Det virket som det eneste mandatet forhandlerne til Rederiforbundet hadde, var tre bokstaver: N, E og I, sukker han oppgitt.

Dyrt tillegg

I den modellavtalen som utløper allerede ved årsskiftet har en matros rundt 2.000 amerikanske dollar i måneden i hyre. Kravet fra sjømannsorganisasjonene lå fire ganger så høyt.

– Det er mye penger, veldig mye penger. For en matros ville kontinentalsokkeltillegget blitt på 6.000 dollar i måneden. Vi mener dette er en gavepakke til norske rederier, fordi det gjør at de som har skip uten norsk flagg og uten norsk besetning ikke vil få konkurransefordel av sine lave lønninger når de opererer på norsk sokkel. Det ville de dessverre ikke høre på, forteller Hagerupsen.

Utløper fra nyttår

Bruddet betyr at samtlige norskeide bekvemmelighetsflaggede skip, også kalt FOC-skip (Flags of Convenience-skip), som operer på kontinentalsokkelen vil være uten tariffavtale fra 1. januar 2010.

ITF-koordinator i Norge, Nils Kristian Pedersen mener dette helt klart strider mot det etiske regelverk som operatører i Nordsjøen i en årrekke har hatt og at skipene dermed risikerer å miste oppdrag. Det er heller ikke uvanlig at skip som seiler uten gyldig tariffavtale holdes igjen av fagorganiserte verden over.

– Vi hadde et håp om at vi skulle få til en avtale, siden NR allerede har inngått tilsvarende avtale for flyttbare innretninger. Slik situasjonen er nå må vi invitere hvert enkelt rederi til forhandlingsbordet for å inngå avtale for hvert enkelt skip. I Norge skal norske lønns- og arbeidsvilkår gjelde. Uansett, fastslår Nils Kristian Pedersen.

Ekstremt skuffet Formann i ITFs offshoregruppe, Norrie McVicar, deltok som observatør under forhandlingene. Han er ekstremt skuffet over Norges Rederiforbund, og er ikke redd for å kalle en spade en spade.

– Rederiforbundet signaliserer en holdning som medfører økt sosial dumping i norsk offshoresektor. Dette får også store konsekvenser for resten av verden, sier McVicar.

Kan boikottes

Nils Kristian Pedersen bekrefter at ITF kommer til å gå ut på bred front, og gi beskjed om at de båtene som seiler, gjør det uten avtale.

– ITF har satt i verk boikottaksjoner mot skip uten tariffavtaler tidligere, men nå må vi først gå rundene med rederiene. I løpet av dagen og morgendagen vil vi sende ut invitasjoner om forhandlinger til aller rederiene. For de rederiene som stiller seg positive til forhandlinger, vil det være aktuelt å forlenge tariffavtalen som utløper 31. desember på grunn av at det skal forhandles, men hvor lenge har vi ikke tatt stilling til, understreker han.

Han håper at forhandlingene med de ulike rederiene kan være unnagjort innen utgangen av januar 2010.

Ikke overrasket

Allerede i sommer ble det signalisert i møter mellom ITF og Norges Rederiforbund at det kunne komme krav om kontinentalsokkeltillegg når modellavtalene skulle reforhandles.

– Sett i lys av de reaksjonene jeg fikk da, så kommer ikke NR sitt nei i forhandlingene nå som noen overraskelse, innrømmer den norske ITF-koordinatoren.

Å gi seg, er uansett ikke noe alternativ for Pedersen.

– Som sjømannsorganisasjoner er vi nødt til å ta den kampen nå. Vi samarbeider med NR om rekruttering, men hvis redernæringa virkelig ønsker rekruttering av norske sjøfolk, må man ha norske skip under norsk flagg der det er mulig. Vi kan ikke samarbeide med Rederiforbundet bare for galleriet. Vi må ha reelle resultater, fastholder Nils Kristian Pedersen i ITF.

– Urimelige påstander

Forhandlingsleder i Norges Rederiforbund, Pål Tangen avviser at rederne støtter sosial dumping.

– Vi har en krystallklar holdning som motstander av sosial dumping. Vi har i en årrekke vært pådriver for gode, ordnede tarifforhold og viktige sosiale rettigheter for ansatte i både norsk og internasjonal skipsfart, påpeker Tangen.

Modellavtalene for ikke-norske offshore service-fartøy har vært inngått mellom ITF og de norske sjømannsorganisasjonene på den ene siden, og Norges Rederiforbund, NR siden 2004.

Ikke rett medisin

Pål Tangen er ikke glad for at det ble brudd i forhandlingene. Han minner samtidig om at næringen opplever vanskelige tider i forbindelse med finanskrisen.

– Rederiforbundet beklager at det ikke lyktes partene å komme frem til enighet i revisjonene av avtalen for ansatte på disse fartøyene. Næringen står midt oppe i en særdeles krevende markedssituasjonen hvor vi burde ha en felles interesse av et stabilt og omforent avtaleverk, sier han.

Tangen advarer samtidig mot det han opplever som et ønske om proteksjonisme fra sjømannsorganisasjonene og ITF.

– Proteksjonisme er ikke rett medisin mot utfordringene fra den internasjonale finanskrisen. Norsk skipsfart, også offshorevirksomheten, vil stå først i rekken av de som taper på en slik strategi. Ved å stenge utenlandske offshorefartøyer ute fra norsk sokkel settes den betydelige internasjonale virksomheten til norske offshoreselskaper på andre lands sokler på spill, understreker han.

– Ikke sosial dumping

Forhandlingslederen i Norges Rederiforbund framhever også den norske regjeringens definisjon av sosial dumping.

– Der heter det at det anses som sosial dumping både hvis utenlandske arbeidstakere utsettes for brudd på helse-, miljø- og sikkerhetsregler og tilbys lønn som er uakseptabelt lav, så dette er overhode ikke et spørsmål om sosial dumping, poengterer Tangen som reagerer knallhardt mot uttalelsene fra sjømannsorganisasjonene.

– Påstandene om sosial dumping er helt urimelige, men vi ønsker ikke å spekulere i hvilke motiver organisasjonene har for å velge slike grunnløse påstander i sin argumentasjon, avslutter han.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
15.12.2009
14:47
16.12.2013 12:10



Mest lest

TØFFERE KONKURRANSE: Fra 1. november blir reglene for å få drosjeløyve endret. Tom Svendsen mener regjeringen med det legger ytterlige sten til byrden.

TØFFERE KONKURRANSE: Fra 1. november blir reglene for å få drosjeløyve endret. Tom Svendsen mener regjeringen med det legger ytterlige sten til byrden.

Martin Guttormsen Slørdal

Tom (62) kan ikke lenger leve av å være drosjesjåfør: – Blir sosialklient eller minstepensjonist

FIKK IKKE PENSJONSINNBETALING PÅ SJU ÅR: Endre Waage ble aldri meldt inn til «obligatorisk tjenestepensjon» slik loven krever. Nå får han og kollegaene erstatning.

FIKK IKKE PENSJONSINNBETALING PÅ SJU ÅR: Endre Waage ble aldri meldt inn til «obligatorisk tjenestepensjon» slik loven krever. Nå får han og kollegaene erstatning.

Privat

Endre ble nektet pensjonen han hadde rett på. Nå får han og kollegaene millionerstatning

LANG VEI: Ti år er gått siden Rune Breivik ble sykmeldt. – Jeg er klar på dagen til å teste hvor mye jeg klarer å jobbe og med hva. Jeg vil bare bli ferdig med dette, sier han.

LANG VEI: Ti år er gått siden Rune Breivik ble sykmeldt. – Jeg er klar på dagen til å teste hvor mye jeg klarer å jobbe og med hva. Jeg vil bare bli ferdig med dette, sier han.

Paul S. Amundsen

Overlegen mener Rune er for syk til å jobbe. Navs lege er uenig

Arbeidsmandsforbundet har to overenskomster for anleggsarbeidere. Den ene er overenskomst for private anlegg, der motparten er BNL.  Den andre er  anleggsoverenskomsten for maskinentreprenører, der motparten er MEF . Det er anleggsarbeiderne på BNL-avtalen denne saken gjelder.

Arbeidsmandsforbundet har to overenskomster for anleggsarbeidere. Den ene er overenskomst for private anlegg, der motparten er BNL. Den andre er anleggsoverenskomsten for maskinentreprenører, der motparten er MEF . Det er anleggsarbeiderne på BNL-avtalen denne saken gjelder.

Bjørn A. Grimstad

Anleggsarbeidere får ny lønn: Minstelønna økes med 9,50 kroner per time

Å få seg ny jobb i koronatid kan bety en digital arbeidshverdag. Nyutdannede Lisa Sofie Ericsson ble sendt rett hjem med PC og mobil.

Å få seg ny jobb i koronatid kan bety en digital arbeidshverdag. Nyutdannede Lisa Sofie Ericsson ble sendt rett hjem med PC og mobil.

Nadia Frantsen

Tusen søkte på jobben i Nav. Lisa fikk den

Leder for bransjerådet for bussbransjen i Felles forbundet, Per Ole Melgård, informerer sine kolleger om grunnlaget for streiken første streikedag.

Leder for bransjerådet for bussbransjen i Felles forbundet, Per Ole Melgård, informerer sine kolleger om grunnlaget for streiken første streikedag.

Håvard Sæbø

Dette kan stoppe busstreiken: Slik vurderer de tvungen lønnsnemnd

Resultatet i kommuneoppgjøret innebærer et tillegg på 1.400 kroner for sykepleierne.

Resultatet i kommuneoppgjøret innebærer et tillegg på 1.400 kroner for sykepleierne.

Tri Nguyen Dinh

– 1.400 kroner ekstra er ikke nok for å rekruttere eller beholde sykepleiere

FAGBREVET I SKUFFEN: Vekteren Tyra Lillegård greide fagprøven etter to års vanskelig læretid, men har beviset liggende i skuffen fordi det gir vonde minner. I dag er hun tillitsvalgt i Oslo og Akershus vekterklubb i Securitas med spesielt ansvar for lærlingene.

FAGBREVET I SKUFFEN: Vekteren Tyra Lillegård greide fagprøven etter to års vanskelig læretid, men har beviset liggende i skuffen fordi det gir vonde minner. I dag er hun tillitsvalgt i Oslo og Akershus vekterklubb i Securitas med spesielt ansvar for lærlingene.

Martin Guttormsen Slørdal

Tyra (25) var på gråten av glede da vekterne gikk til streik

Lønnsoppgjøret

Rikamekleren er klar for ny runde med bussmekling, men er partene klare?

Rikamekleren er klar for ny runde med bussmekling, men er partene klare?

Roy Ervin Solstad

Busstreiken: Riksmekleren frykter korona-smitte. Nå kaller han inn sjåførene og arbeidsgiverne til møte

Fra lørdag blir det streikevakter å se over hele landet.

Fra lørdag blir det streikevakter å se over hele landet.

Håvard Sæbø

Streikende bussjåfører må klare seg med 3900 kroner i uka

Alexander Kristiansen er en av mange vikarer i varehandelen som nyter godt av at den såkalte 12-timersregelen ble fjernet i lønnsoppgjøret.

Alexander Kristiansen er en av mange vikarer i varehandelen som nyter godt av at den såkalte 12-timersregelen ble fjernet i lønnsoppgjøret.

Aslak Bodahl

Alexander (22) fikk ikke ekstra betalt for å jobbe natt. Nå jubler han for en viktig seier

RØYKLEI: Halvor Jønsi (62) håper neste generasjon betjenter og innsatte slipper å bli fanget i passiv røyking.

RØYKLEI: Halvor Jønsi (62) håper neste generasjon betjenter og innsatte slipper å bli fanget i passiv røyking.

Eirik Dahl Viggen

Fengselet er erklært røykfritt, men fengelsbetjent Halvor (62) må puste inn røykluft hver dag

Kommuneoppgjøret skal til uravstemning blant medlemmene i Norsk Sykepleierforbund.

Kommuneoppgjøret skal til uravstemning blant medlemmene i Norsk Sykepleierforbund.

Tri Nguyen Dinh

Sykepleierlederen slakter resultatet i lønnsoppgjøret, men vil ikke si hva medlemmene bør stemme

Debatt

Det er altså ikke slik at lønnsnivået sakte men sikkert har steget fra 86 prosent til 92 prosent på disse årene, skriver Roger Hansen.

Det er altså ikke slik at lønnsnivået sakte men sikkert har steget fra 86 prosent til 92 prosent på disse årene, skriver Roger Hansen.

Birgitte Haneide/Ruter

NHO-toppen trikser med lønnstallene for bussjåfører, mener bussveteran

Håvard Sæbø

Tømrar Morten (27) bygger taubane 650 meter over Romsdalsfjorden

Arbeidsmandsforbundet har to overenskomster for anleggsarbeidere. Anleggsoverenskomsten for maskinentreprenører, der motparten er MEF, og overenskomst for private anlegg, der motparten er BNL. Det er anleggsarbeiderne på MEF-avtalen som får pensjon fra første krone.

Arbeidsmandsforbundet har to overenskomster for anleggsarbeidere. Anleggsoverenskomsten for maskinentreprenører, der motparten er MEF, og overenskomst for private anlegg, der motparten er BNL. Det er anleggsarbeiderne på MEF-avtalen som får pensjon fra første krone.

Sissel M. Rasmussen

Anleggsarbeidere får pensjon fra første krone

Ragnhild Grøholt (72) har ikke lenger et eget kontor, men de dagene hun er på jobb sitter hun her.

Ragnhild Grøholt (72) har ikke lenger et eget kontor, men de dagene hun er på jobb sitter hun her.

Skjalg Bøhmer Vold

Ragnhild (72) velger å jobbe foran pensjonistlivet

Klubbleder Dan Christian Torres Legaspi i Oslo og Akershus vekterklubb holdt appell under en støttemarkering for vekterstreiken på Youngstorget i Oslo en uke inn i streiken.

Klubbleder Dan Christian Torres Legaspi i Oslo og Akershus vekterklubb holdt appell under en støttemarkering for vekterstreiken på Youngstorget i Oslo en uke inn i streiken.

Jan-Erik Østlie

Fire punkter som oppsummerer hvorfor vekterne streiker

Lønnsoppgjøret

STREIKESTART I BERGEN: Ved Bybanens holdeplass ved Lagunen senter i Bergen samlet en hel gjeng bussjåfører seg for å markere streikestarten. Streikende bussjåfører har også vist seg fram på mange andre steder i Bergen.

STREIKESTART I BERGEN: Ved Bybanens holdeplass ved Lagunen senter i Bergen samlet en hel gjeng bussjåfører seg for å markere streikestarten. Streikende bussjåfører har også vist seg fram på mange andre steder i Bergen.

Roy Ervin Solstad

Nå streiker 8300 bussjåfører: Store deler av landet berøres

Trine Skei Grande avviser at hun blir kvalm av LO, og at hun sa at hun ble det i 2012.

Trine Skei Grande avviser at hun blir kvalm av LO, og at hun sa at hun ble det i 2012.

Helge Rønning Birkelund

Trine Skei Grande: – Jeg sa aldri at jeg ble kvalm av LO


Flere saker