JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Hevder Rederiforbundet støtter sosial dumping

Sjømannsorganisasjonene og ITF reagerer kraftig på at Norges Rederiforbund brøt forhandlingene om ny modellavtale for bekvemmelighetsflaggede offshore service-fartøy.



15.12.2009
14:47
16.12.2013 12:10

roy.ervin.solstad@lomedia.no

Mandag satte partene seg ved forhandlingsbordet for å få på plass en ny modellavtale for norsk-eide bekvemmelighetsflaggede offshore servicefartøy som opererer på norsk sokkel og i resten av verden.

Tidligere hadde man avtaler for hvert rederi, mens en modellavtale gjør at Rederiforbundet blir forhandlingspart, noe som gjør at den samme avtalen gjelder for samtlige rederier. Dermed hindres konkurransevridning mellom rederier som er omfattet av den samme avtalen, samtidig som det forenkler forhandlingene for både rederne og sjømannsorganisasjonene.

Tre bokstaver Ifølge tariffansvarlig i Norsk Sjømannsforbund, Geir Hagerupsen var forhandlingene over på 20 minutter.

– Det første vi tok opp var kravet om at det skulle innføres et norsk kontinentalsokkeltillegg for skipene når de opererer på sokkelen og mellom norske havner, men da ble vi fort enige om at det ikke var grunnlag for å forhandle videre. Rederiforbundet sa tvert nei til et sånt tillegg, forteller Hagerupsen.

Sjømannsorganisasjonene argumenterte både med konkurransevridning og rekruttering av norske sjøfolk, uten å få gehør for sine synspunkter hos motparten.

– Det virket som det eneste mandatet forhandlerne til Rederiforbundet hadde, var tre bokstaver: N, E og I, sukker han oppgitt.

Dyrt tillegg

I den modellavtalen som utløper allerede ved årsskiftet har en matros rundt 2.000 amerikanske dollar i måneden i hyre. Kravet fra sjømannsorganisasjonene lå fire ganger så høyt.

– Det er mye penger, veldig mye penger. For en matros ville kontinentalsokkeltillegget blitt på 6.000 dollar i måneden. Vi mener dette er en gavepakke til norske rederier, fordi det gjør at de som har skip uten norsk flagg og uten norsk besetning ikke vil få konkurransefordel av sine lave lønninger når de opererer på norsk sokkel. Det ville de dessverre ikke høre på, forteller Hagerupsen.

Utløper fra nyttår

Bruddet betyr at samtlige norskeide bekvemmelighetsflaggede skip, også kalt FOC-skip (Flags of Convenience-skip), som operer på kontinentalsokkelen vil være uten tariffavtale fra 1. januar 2010.

ITF-koordinator i Norge, Nils Kristian Pedersen mener dette helt klart strider mot det etiske regelverk som operatører i Nordsjøen i en årrekke har hatt og at skipene dermed risikerer å miste oppdrag. Det er heller ikke uvanlig at skip som seiler uten gyldig tariffavtale holdes igjen av fagorganiserte verden over.

– Vi hadde et håp om at vi skulle få til en avtale, siden NR allerede har inngått tilsvarende avtale for flyttbare innretninger. Slik situasjonen er nå må vi invitere hvert enkelt rederi til forhandlingsbordet for å inngå avtale for hvert enkelt skip. I Norge skal norske lønns- og arbeidsvilkår gjelde. Uansett, fastslår Nils Kristian Pedersen.

Ekstremt skuffet Formann i ITFs offshoregruppe, Norrie McVicar, deltok som observatør under forhandlingene. Han er ekstremt skuffet over Norges Rederiforbund, og er ikke redd for å kalle en spade en spade.

– Rederiforbundet signaliserer en holdning som medfører økt sosial dumping i norsk offshoresektor. Dette får også store konsekvenser for resten av verden, sier McVicar.

Kan boikottes

Nils Kristian Pedersen bekrefter at ITF kommer til å gå ut på bred front, og gi beskjed om at de båtene som seiler, gjør det uten avtale.

– ITF har satt i verk boikottaksjoner mot skip uten tariffavtaler tidligere, men nå må vi først gå rundene med rederiene. I løpet av dagen og morgendagen vil vi sende ut invitasjoner om forhandlinger til aller rederiene. For de rederiene som stiller seg positive til forhandlinger, vil det være aktuelt å forlenge tariffavtalen som utløper 31. desember på grunn av at det skal forhandles, men hvor lenge har vi ikke tatt stilling til, understreker han.

Han håper at forhandlingene med de ulike rederiene kan være unnagjort innen utgangen av januar 2010.

Ikke overrasket

Allerede i sommer ble det signalisert i møter mellom ITF og Norges Rederiforbund at det kunne komme krav om kontinentalsokkeltillegg når modellavtalene skulle reforhandles.

– Sett i lys av de reaksjonene jeg fikk da, så kommer ikke NR sitt nei i forhandlingene nå som noen overraskelse, innrømmer den norske ITF-koordinatoren.

Å gi seg, er uansett ikke noe alternativ for Pedersen.

– Som sjømannsorganisasjoner er vi nødt til å ta den kampen nå. Vi samarbeider med NR om rekruttering, men hvis redernæringa virkelig ønsker rekruttering av norske sjøfolk, må man ha norske skip under norsk flagg der det er mulig. Vi kan ikke samarbeide med Rederiforbundet bare for galleriet. Vi må ha reelle resultater, fastholder Nils Kristian Pedersen i ITF.

– Urimelige påstander

Forhandlingsleder i Norges Rederiforbund, Pål Tangen avviser at rederne støtter sosial dumping.

– Vi har en krystallklar holdning som motstander av sosial dumping. Vi har i en årrekke vært pådriver for gode, ordnede tarifforhold og viktige sosiale rettigheter for ansatte i både norsk og internasjonal skipsfart, påpeker Tangen.

Modellavtalene for ikke-norske offshore service-fartøy har vært inngått mellom ITF og de norske sjømannsorganisasjonene på den ene siden, og Norges Rederiforbund, NR siden 2004.

Ikke rett medisin

Pål Tangen er ikke glad for at det ble brudd i forhandlingene. Han minner samtidig om at næringen opplever vanskelige tider i forbindelse med finanskrisen.

– Rederiforbundet beklager at det ikke lyktes partene å komme frem til enighet i revisjonene av avtalen for ansatte på disse fartøyene. Næringen står midt oppe i en særdeles krevende markedssituasjonen hvor vi burde ha en felles interesse av et stabilt og omforent avtaleverk, sier han.

Tangen advarer samtidig mot det han opplever som et ønske om proteksjonisme fra sjømannsorganisasjonene og ITF.

– Proteksjonisme er ikke rett medisin mot utfordringene fra den internasjonale finanskrisen. Norsk skipsfart, også offshorevirksomheten, vil stå først i rekken av de som taper på en slik strategi. Ved å stenge utenlandske offshorefartøyer ute fra norsk sokkel settes den betydelige internasjonale virksomheten til norske offshoreselskaper på andre lands sokler på spill, understreker han.

– Ikke sosial dumping

Forhandlingslederen i Norges Rederiforbund framhever også den norske regjeringens definisjon av sosial dumping.

– Der heter det at det anses som sosial dumping både hvis utenlandske arbeidstakere utsettes for brudd på helse-, miljø- og sikkerhetsregler og tilbys lønn som er uakseptabelt lav, så dette er overhode ikke et spørsmål om sosial dumping, poengterer Tangen som reagerer knallhardt mot uttalelsene fra sjømannsorganisasjonene.

– Påstandene om sosial dumping er helt urimelige, men vi ønsker ikke å spekulere i hvilke motiver organisasjonene har for å velge slike grunnløse påstander i sin argumentasjon, avslutter han.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
15.12.2009
14:47
16.12.2013 12:10



Mest lest

Tuva Hjartholm synes det kan være vanskelig å vite hvor grensa går for når hun skal si ifra.

Tuva Hjartholm synes det kan være vanskelig å vite hvor grensa går for når hun skal si ifra.

Hanna Skotheim

Vernepleier Tuva: – Jeg opplever uønsket seksuell oppmerksomhet åtte av ti vakter

FORBLIR SYK: Christine Strandmann får så lite utbetalt i arbeidsavklaringspenger at hun lever under fattigdomsgrensa. – Det er greit at «det skal lønne seg å jobbe», men de laveste ytelsene må ikke være så lave at de gjør folk sykere, sier Strandmann.

FORBLIR SYK: Christine Strandmann får så lite utbetalt i arbeidsavklaringspenger at hun lever under fattigdomsgrensa. – Det er greit at «det skal lønne seg å jobbe», men de laveste ytelsene må ikke være så lave at de gjør folk sykere, sier Strandmann.

Emmie Olivia Kristiansen

AAP dekker ikke behandlingene Christine trenger: – Myndighetene kan ikke skremme folk friske med lave stønader

Karina Veum ser tilbake på en tid da hun var ny i arbeidslivet og visste lite om rettighetene sine.

Karina Veum ser tilbake på en tid da hun var ny i arbeidslivet og visste lite om rettighetene sine.

Ida Bing

Karina var 18 år og ny i jobben da hun krasjet firmabilen. Så ga sjefen henne skylda

Profesjonsleder i FO, Hanne Glemmestad har selv vært Nav-leder. Hun sier det kan være ulik praksis fra sted til sted hvordan vedtak blir til. Hun vil ikke spekulere i hva som har skjedd i saken i Nav Indre Østfold.

Profesjonsleder i FO, Hanne Glemmestad har selv vært Nav-leder. Hun sier det kan være ulik praksis fra sted til sted hvordan vedtak blir til. Hun vil ikke spekulere i hva som har skjedd i saken i Nav Indre Østfold.

Hanna Skotheim

Advarer mot heksejakt på Nav-ansatt som ba klient kjøpe grill og drikke vann fra springen

EN RUNDE TIL: Linn Henriksen (32) har vært gjennom flere runder med arbeidsavklaring og arbeidspraksis, men Nav mener det ikke er nok. Legen hennes fraråder en ny runde med arbeidsutprøving. På tross av det fikk Linn tirsdag melding om å møte til oppstartssamtale for ny arbeidsavklaring på nokså kort varsel, dagen etter.

EN RUNDE TIL: Linn Henriksen (32) har vært gjennom flere runder med arbeidsavklaring og arbeidspraksis, men Nav mener det ikke er nok. Legen hennes fraråder en ny runde med arbeidsutprøving. På tross av det fikk Linn tirsdag melding om å møte til oppstartssamtale for ny arbeidsavklaring på nokså kort varsel, dagen etter.

Yngvil Mortensen

Mer enn ti år etter Linn kom inn i Nav-systemet, er hun ennå ikke ferdig avklart for jobb eller trygd

Rammeavtalen fra 2017 har en kategori for kjøretøy med høy verdi.

Rammeavtalen fra 2017 har en kategori for kjøretøy med høy verdi.

Tori Aarseth

Hvor havnet pengene da Aleris leide raske biler og eiendommer for titalls millioner? Nå etterforsker Økokrim

Tri Nguyen Dinh

Mellomoppgjøret for 6.000 maskinførere er ferdig

I RETTEN: Renholder Grethe Beck bestrider oppsigelsen fra arbeidsgiveren ISS. Beck har Tourettes syndrom og trenger tilrettelegging fra arbeidsgiver for å kunne stå i jobb. Nå behandles søksmålet hennes i Borgarting lagmannsrett.

I RETTEN: Renholder Grethe Beck bestrider oppsigelsen fra arbeidsgiveren ISS. Beck har Tourettes syndrom og trenger tilrettelegging fra arbeidsgiver for å kunne stå i jobb. Nå behandles søksmålet hennes i Borgarting lagmannsrett.

Tri Nguyen Dinh

«Glemt» paragraf kan hjelpe renholderen Grethe og andre arbeidsfolk

GODE PENSJONSNYHETER: Å få pensjon for all lønn betyr mye for mange arbeidstakere, spesielt for kvinner og lavtlønte.

GODE PENSJONSNYHETER: Å få pensjon for all lønn betyr mye for mange arbeidstakere, spesielt for kvinner og lavtlønte.

Martin Gutttormsen Slørdal

Regjeringen har vedtatt pensjon fra første krone. Se alle endringene her

Colourbox.com

«Firerbanden» overkjører regjeringen – gir 650 millioner kroner mer til pensjonistene

LOVFESTA: Norge har ingen lovfesta minstelønn for alle arbeidstakarar, men på blant anna byggeplassar er minstelønna i tariffavtala såkalla allmenngjort.

LOVFESTA: Norge har ingen lovfesta minstelønn for alle arbeidstakarar, men på blant anna byggeplassar er minstelønna i tariffavtala såkalla allmenngjort.

Håvard Sæbø

Her er den nye lovfesta minstelønna i ni bransjar

Analyse:

GA SEG: Da partene i Unio-streiken valgte frivillig lønnsnemnd, ble det satt punktum for årets mellomoppgjør.

GA SEG: Da partene i Unio-streiken valgte frivillig lønnsnemnd, ble det satt punktum for årets mellomoppgjør.

Torgny Hasås

Derfor ble det streik på streik og mye uro i årets lønnsoppgjør. En oppsummering

Et flertall i bystyret i Oslo stemte for mistillit mot miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG). Dermed går hele byrådet av.

Et flertall i bystyret i Oslo stemte for mistillit mot miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG). Dermed går hele byrådet av.

Michael Brøndbo

Byrådet i Oslo går av etter mistillit mot Lan Marie Berg

LIVSKVALITET: Håvard Stokke (28) opplever utmattelse og kognitive senvirkninger etter en koronainfeksjon i fjor høst.

LIVSKVALITET: Håvard Stokke (28) opplever utmattelse og kognitive senvirkninger etter en koronainfeksjon i fjor høst.

Ole Martin Wold

Åtte måneder etter at Håvard (28) ble syk av korona, er han fortsatt glemsk

Debatt

Renholderne skal feires med et standpunkt om at de er viktige, skriver artikkelforfatteren.

Renholderne skal feires med et standpunkt om at de er viktige, skriver artikkelforfatteren.

Ole Palmstrøm

«Vi er like mye verdt som andre arbeidere i andre bransjer», skriver Naemy Trandum Aasen

MOBILISERER: Jørn Eggum (til venstre) og Richard Storevik sier at Fellesforbundets handlingsplan er forpliktende, og at den vil bli oppdatert etter hvert som de høster flere erfaringer.

MOBILISERER: Jørn Eggum (til venstre) og Richard Storevik sier at Fellesforbundets handlingsplan er forpliktende, og at den vil bli oppdatert etter hvert som de høster flere erfaringer.

Eivind Senneset

Fellesforbundet ruster seg til kamp mot høyreekstreme: – Kan ikke sitte stille og se på, sier Jørn Eggum

Frp-leder Sylvi Listhaug vil ikke svare hva partiet mener om LOs viktigste saker før stortingsvalget.

Frp-leder Sylvi Listhaug vil ikke svare hva partiet mener om LOs viktigste saker før stortingsvalget.

Jan-Erik Østlie

Sylvi Listhaug nekter å svare på hva partiet mener om LOs viktigste saker før valget

KAN GLEDE SEG: Jonas Gahr Støre (Ap), Trygve Slagsvold Vedum (Sp) og Audun Lysbakken (SV) ønsker å danne regjering sammen. Nå gir svarene fra Fagforbundets medlemmer vind i seilene. Her fra partilederdebatten på TV2 i 2019.

KAN GLEDE SEG: Jonas Gahr Støre (Ap), Trygve Slagsvold Vedum (Sp) og Audun Lysbakken (SV) ønsker å danne regjering sammen. Nå gir svarene fra Fagforbundets medlemmer vind i seilene. Her fra partilederdebatten på TV2 i 2019.

Marit Hommedal / NTB

Disse partiene støtter Fagforbundets medlemmer før valget

BYGGFAG: Lærling Liv Johansen Kalland seier ho fekk god informasjon om byggfag og andre yrkesfag på ungdomsskolen. Lærling Anna Aunaas og fagarbeidar Hanna Johansen fullførte andre utdanningsprogram før dei skjønte at byggfag var tingen.

BYGGFAG: Lærling Liv Johansen Kalland seier ho fekk god informasjon om byggfag og andre yrkesfag på ungdomsskolen. Lærling Anna Aunaas og fagarbeidar Hanna Johansen fullførte andre utdanningsprogram før dei skjønte at byggfag var tingen.

Tormod Ytrehus

No skal alle byggeplassar ha eigen damegarderobe: – Det gjer noko med trivselen, meiner tømrardamene

BEKYMRET: Matrosen Thomas Arnesen er redd Color Line taper i kampen med konkurrentene Fjordline og DFDS hvis dagens karanteneregler opprettholdes.

BEKYMRET: Matrosen Thomas Arnesen er redd Color Line taper i kampen med konkurrentene Fjordline og DFDS hvis dagens karanteneregler opprettholdes.

Privat

Om «danskefergen» frakter passasjerer fra Danmark må matrosen Thomas i 10-dagers karantene


Flere saker