JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Hevder Rederiforbundet støtter sosial dumping

Sjømannsorganisasjonene og ITF reagerer kraftig på at Norges Rederiforbund brøt forhandlingene om ny modellavtale for bekvemmelighetsflaggede offshore service-fartøy.



15.12.2009
14:47
16.12.2013 12:10

roy.ervin.solstad@lomedia.no

Mandag satte partene seg ved forhandlingsbordet for å få på plass en ny modellavtale for norsk-eide bekvemmelighetsflaggede offshore servicefartøy som opererer på norsk sokkel og i resten av verden.

Tidligere hadde man avtaler for hvert rederi, mens en modellavtale gjør at Rederiforbundet blir forhandlingspart, noe som gjør at den samme avtalen gjelder for samtlige rederier. Dermed hindres konkurransevridning mellom rederier som er omfattet av den samme avtalen, samtidig som det forenkler forhandlingene for både rederne og sjømannsorganisasjonene.

Tre bokstaver Ifølge tariffansvarlig i Norsk Sjømannsforbund, Geir Hagerupsen var forhandlingene over på 20 minutter.

– Det første vi tok opp var kravet om at det skulle innføres et norsk kontinentalsokkeltillegg for skipene når de opererer på sokkelen og mellom norske havner, men da ble vi fort enige om at det ikke var grunnlag for å forhandle videre. Rederiforbundet sa tvert nei til et sånt tillegg, forteller Hagerupsen.

Sjømannsorganisasjonene argumenterte både med konkurransevridning og rekruttering av norske sjøfolk, uten å få gehør for sine synspunkter hos motparten.

– Det virket som det eneste mandatet forhandlerne til Rederiforbundet hadde, var tre bokstaver: N, E og I, sukker han oppgitt.

Dyrt tillegg

I den modellavtalen som utløper allerede ved årsskiftet har en matros rundt 2.000 amerikanske dollar i måneden i hyre. Kravet fra sjømannsorganisasjonene lå fire ganger så høyt.

– Det er mye penger, veldig mye penger. For en matros ville kontinentalsokkeltillegget blitt på 6.000 dollar i måneden. Vi mener dette er en gavepakke til norske rederier, fordi det gjør at de som har skip uten norsk flagg og uten norsk besetning ikke vil få konkurransefordel av sine lave lønninger når de opererer på norsk sokkel. Det ville de dessverre ikke høre på, forteller Hagerupsen.

Utløper fra nyttår

Bruddet betyr at samtlige norskeide bekvemmelighetsflaggede skip, også kalt FOC-skip (Flags of Convenience-skip), som operer på kontinentalsokkelen vil være uten tariffavtale fra 1. januar 2010.

ITF-koordinator i Norge, Nils Kristian Pedersen mener dette helt klart strider mot det etiske regelverk som operatører i Nordsjøen i en årrekke har hatt og at skipene dermed risikerer å miste oppdrag. Det er heller ikke uvanlig at skip som seiler uten gyldig tariffavtale holdes igjen av fagorganiserte verden over.

– Vi hadde et håp om at vi skulle få til en avtale, siden NR allerede har inngått tilsvarende avtale for flyttbare innretninger. Slik situasjonen er nå må vi invitere hvert enkelt rederi til forhandlingsbordet for å inngå avtale for hvert enkelt skip. I Norge skal norske lønns- og arbeidsvilkår gjelde. Uansett, fastslår Nils Kristian Pedersen.

Ekstremt skuffet Formann i ITFs offshoregruppe, Norrie McVicar, deltok som observatør under forhandlingene. Han er ekstremt skuffet over Norges Rederiforbund, og er ikke redd for å kalle en spade en spade.

– Rederiforbundet signaliserer en holdning som medfører økt sosial dumping i norsk offshoresektor. Dette får også store konsekvenser for resten av verden, sier McVicar.

Kan boikottes

Nils Kristian Pedersen bekrefter at ITF kommer til å gå ut på bred front, og gi beskjed om at de båtene som seiler, gjør det uten avtale.

– ITF har satt i verk boikottaksjoner mot skip uten tariffavtaler tidligere, men nå må vi først gå rundene med rederiene. I løpet av dagen og morgendagen vil vi sende ut invitasjoner om forhandlinger til aller rederiene. For de rederiene som stiller seg positive til forhandlinger, vil det være aktuelt å forlenge tariffavtalen som utløper 31. desember på grunn av at det skal forhandles, men hvor lenge har vi ikke tatt stilling til, understreker han.

Han håper at forhandlingene med de ulike rederiene kan være unnagjort innen utgangen av januar 2010.

Ikke overrasket

Allerede i sommer ble det signalisert i møter mellom ITF og Norges Rederiforbund at det kunne komme krav om kontinentalsokkeltillegg når modellavtalene skulle reforhandles.

– Sett i lys av de reaksjonene jeg fikk da, så kommer ikke NR sitt nei i forhandlingene nå som noen overraskelse, innrømmer den norske ITF-koordinatoren.

Å gi seg, er uansett ikke noe alternativ for Pedersen.

– Som sjømannsorganisasjoner er vi nødt til å ta den kampen nå. Vi samarbeider med NR om rekruttering, men hvis redernæringa virkelig ønsker rekruttering av norske sjøfolk, må man ha norske skip under norsk flagg der det er mulig. Vi kan ikke samarbeide med Rederiforbundet bare for galleriet. Vi må ha reelle resultater, fastholder Nils Kristian Pedersen i ITF.

– Urimelige påstander

Forhandlingsleder i Norges Rederiforbund, Pål Tangen avviser at rederne støtter sosial dumping.

– Vi har en krystallklar holdning som motstander av sosial dumping. Vi har i en årrekke vært pådriver for gode, ordnede tarifforhold og viktige sosiale rettigheter for ansatte i både norsk og internasjonal skipsfart, påpeker Tangen.

Modellavtalene for ikke-norske offshore service-fartøy har vært inngått mellom ITF og de norske sjømannsorganisasjonene på den ene siden, og Norges Rederiforbund, NR siden 2004.

Ikke rett medisin

Pål Tangen er ikke glad for at det ble brudd i forhandlingene. Han minner samtidig om at næringen opplever vanskelige tider i forbindelse med finanskrisen.

– Rederiforbundet beklager at det ikke lyktes partene å komme frem til enighet i revisjonene av avtalen for ansatte på disse fartøyene. Næringen står midt oppe i en særdeles krevende markedssituasjonen hvor vi burde ha en felles interesse av et stabilt og omforent avtaleverk, sier han.

Tangen advarer samtidig mot det han opplever som et ønske om proteksjonisme fra sjømannsorganisasjonene og ITF.

– Proteksjonisme er ikke rett medisin mot utfordringene fra den internasjonale finanskrisen. Norsk skipsfart, også offshorevirksomheten, vil stå først i rekken av de som taper på en slik strategi. Ved å stenge utenlandske offshorefartøyer ute fra norsk sokkel settes den betydelige internasjonale virksomheten til norske offshoreselskaper på andre lands sokler på spill, understreker han.

– Ikke sosial dumping

Forhandlingslederen i Norges Rederiforbund framhever også den norske regjeringens definisjon av sosial dumping.

– Der heter det at det anses som sosial dumping både hvis utenlandske arbeidstakere utsettes for brudd på helse-, miljø- og sikkerhetsregler og tilbys lønn som er uakseptabelt lav, så dette er overhode ikke et spørsmål om sosial dumping, poengterer Tangen som reagerer knallhardt mot uttalelsene fra sjømannsorganisasjonene.

– Påstandene om sosial dumping er helt urimelige, men vi ønsker ikke å spekulere i hvilke motiver organisasjonene har for å velge slike grunnløse påstander i sin argumentasjon, avslutter han.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
15.12.2009
14:47
16.12.2013 12:10



Mest lest

Alf Jørgen Schnell og Ninthu Paramlingam i kollektivet Reduser Husleia mener mange lever i uverdige boforhold på leiemarkedet. Bildet innfelt er hentet fra annonsen det et kott med skyvedører tilbys for 6.200 kroner måneden.

Alf Jørgen Schnell og Ninthu Paramlingam i kollektivet Reduser Husleia mener mange lever i uverdige boforhold på leiemarkedet. Bildet innfelt er hentet fra annonsen det et kott med skyvedører tilbys for 6.200 kroner måneden.

Ida Bing og husleie.no

Dette «klesskapet» ble leid ut for 6.200 kroner i måneden: – Leiemarkedet blir bare verre og verre

STENGT: Klokka 12 lørdag formiddag stengte butikkene i Oslo og ni nabokommuner. Dagligvarebutikker og apotek er det eneste unntaket.

STENGT: Klokka 12 lørdag formiddag stengte butikkene i Oslo og ni nabokommuner. Dagligvarebutikker og apotek er det eneste unntaket.

Lene Svenning

Nytt korona-sjokk: Tusenvis av ansatte i varehandelen på Østlandet står i fare for å bli permittert

SAKSØKER: Hege Berit Østgård er blant de 231 Industri Energi-medlemmene som går til gruppesøksmål mot Aker BP.

SAKSØKER: Hege Berit Østgård er blant de 231 Industri Energi-medlemmene som går til gruppesøksmål mot Aker BP.

Jan Inge Haga

Hege Berit fikk hakeslepp da bedriften ville fjerne sluttpakken: – Respektløst overfor oss ansatte

RÅD: Meld deg inn i ei fagforeining, sjekk dokumentasjonen, ikkje ver redd for å stille spørsmål og frem lønnskrav så tidleg som mogleg. Det er råda frå Monica Hanssen og organisasjonsarbeidar Knut Skåle i Fellesforbundet.

RÅD: Meld deg inn i ei fagforeining, sjekk dokumentasjonen, ikkje ver redd for å stille spørsmål og frem lønnskrav så tidleg som mogleg. Det er råda frå Monica Hanssen og organisasjonsarbeidar Knut Skåle i Fellesforbundet.

Tormod Ytrehus

Sjåfør Monica får etterbetalt 82.000 kroner: – Det er ikke gøy å gå til sak, men det skal være lov å være syk

Det var under dette arbeidet dødsulykken skjedde på Metallco Aluminium i november 2017. Bildet er fra en video avdøde Sverre Aandahl lagde to år før ulykken der han dokumenterte arbeidet sitt. Hjullasteren til høyre i bilde har skuffa full av skrapmetall som den heller i kassa foran på det andre kjøretøyet. Dette kjøretøyet kjører så skuffa inn i smelteovnen, og metallet blir skjøvet inn i ovnen. Temperaturen i ovnen kan være opp mot 950 grader. Hvis en får vann i støpen, kan ovnen eksplodere. Det var det som skjedde, da ulykken inntraff.

Det var under dette arbeidet dødsulykken skjedde på Metallco Aluminium i november 2017. Bildet er fra en video avdøde Sverre Aandahl lagde to år før ulykken der han dokumenterte arbeidet sitt. Hjullasteren til høyre i bilde har skuffa full av skrapmetall som den heller i kassa foran på det andre kjøretøyet. Dette kjøretøyet kjører så skuffa inn i smelteovnen, og metallet blir skjøvet inn i ovnen. Temperaturen i ovnen kan være opp mot 950 grader. Hvis en får vann i støpen, kan ovnen eksplodere. Det var det som skjedde, da ulykken inntraff.

Privat, skjermdump fra YouTube

Verneombud og ansatt døde etter eksplosjon på arbeidsplassen. Daglig leder dømt til fengsel

Koronapandemien har bokstavelig talt kostet både helsedirektør Bjørn Guldvog og FHI-direktør Camilla Stoltenberg dyrt, i form av titusenvis av overtidstimer til både ledere og øvrige ansatte. Den regningen må også helseminister Bent Høie (her på skjermen bak) forholde seg til.

Koronapandemien har bokstavelig talt kostet både helsedirektør Bjørn Guldvog og FHI-direktør Camilla Stoltenberg dyrt, i form av titusenvis av overtidstimer til både ledere og øvrige ansatte. Den regningen må også helseminister Bent Høie (her på skjermen bak) forholde seg til.

Lise Åserud / NTB

FHI-ansatte jobbet over 300 timer overtid i 2020 – ledere fikk millioner i kompensasjon

LO-leder Hans-Christian Gabrielsen og nestleder Peggy Hessen Følsvik jobber i tospann for å få innført pensjon fra første krone.

LO-leder Hans-Christian Gabrielsen og nestleder Peggy Hessen Følsvik jobber i tospann for å få innført pensjon fra første krone.

Jan-Erik Østlie

Pensjon fra første krone: Derfor sier LO nei til NHOs forslag

UTSATT: Tall fra Folkehelseinstituttet viser at siste halvår i fjor var det ansatte i serveringsbransjen den yrkesgruppa med mest koronasmitte. (Illustrasjonsfoto)

UTSATT: Tall fra Folkehelseinstituttet viser at siste halvår i fjor var det ansatte i serveringsbransjen den yrkesgruppa med mest koronasmitte. (Illustrasjonsfoto)

colourbox.com

Smittet på jobb: 611 har søkt Nav om å få covid-19 godkjent som yrkessykdom

Pensjonspolitiske talsperson Lise Christoffersen i Ap

Pensjonspolitiske talsperson Lise Christoffersen i Ap

Jan-Erik Østlie

Ap og Rødt vil ha omkamp på omstridte pensjonsforslag

STENGES: Kjøpesentrene i nye 15 kommuner på Østlandet holder stengt fra og med mandag.

STENGES: Kjøpesentrene i nye 15 kommuner på Østlandet holder stengt fra og med mandag.

Erlend Angelo

Permitteringer i vente i ytterligere 15 kommuner: – Det er dramatisk å stenge ned kjøpesentrene

Uten lønn: Operatør Sandra Roksøy og de andre ansatte ved Norwegian Crystals har gått gjennom to krevende år, men har valgt å bli værende i bedriften.

Uten lønn: Operatør Sandra Roksøy og de andre ansatte ved Norwegian Crystals har gått gjennom to krevende år, men har valgt å bli værende i bedriften.

Mads Tindvik

Sandra jobbet flere måneder uten lønn: – Vi er evige optimister

Kronikk

De polske arbeiderne nektet å være servile da de ble advart mot å «bite hånda som matet dem». Jeg har dessverre ingen slike forventninger til Høyre, skriver Jonas Bals.

De polske arbeiderne nektet å være servile da de ble advart mot å «bite hånda som matet dem». Jeg har dessverre ingen slike forventninger til Høyre, skriver Jonas Bals.

Tormod Ytrehus

«Laksemilliardæren betaler Høyres valgkamp, men ikke lønn til sine polske ansatte»

Hovedtillitsvalgt Gro-Irene Hobber Hansen

Hovedtillitsvalgt Gro-Irene Hobber Hansen

Brian Cliff Olguin

Opptil 45.000 kan bli permittert på Østlandet: – Det er trist, vi håper det ikke blir langvarig, sier tillitsvalgt

LO-advokat Atle Sønsteli Johansen. (Arkivfoto)

LO-advokat Atle Sønsteli Johansen. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Skal det være to eller 14 dagers varslingsfrist for permitteringer? LO-advokatene svarer

Helse- og omsorgsminister Bent Høie (H) mener at såkalte ostehøvelkutt ikke kan forklare hvorfor Danmark tester flere virusprøver for mutasjoner enn Norge.

Helse- og omsorgsminister Bent Høie (H) mener at såkalte ostehøvelkutt ikke kan forklare hvorfor Danmark tester flere virusprøver for mutasjoner enn Norge.

Leif Martin Kirknes

Høie forsvarer budsjettkuttene i Folkehelseinstituttet (FHI)

Leif Martin Kirknes

450 Widerøe-piloter bytter fagforbund

KLAR TALE: – Det burde hete nødundervisning, som de kaller det i Danmark, for det er det det er – ikke skole, sier Henriette Sofie Selnæs. Hun mener vårens eksamener bør droppes.

KLAR TALE: – Det burde hete nødundervisning, som de kaller det i Danmark, for det er det det er – ikke skole, sier Henriette Sofie Selnæs. Hun mener vårens eksamener bør droppes.

Sissel M. Rasmussen

Ungdomsskolelærer Henriette (48) er forbanna: – Det burde hete nødundervisning, ikke skole

Debatt

Hvorfor glemmer vi de som er syke og mottakerne av arbeidsavklaringspenger?, spør Svein-Arild Gullvåg. (Illustrasjonsfoto)

Hvorfor glemmer vi de som er syke og mottakerne av arbeidsavklaringspenger?, spør Svein-Arild Gullvåg. (Illustrasjonsfoto)

Emmie Olivia Kristiansen

«Hva skjedde med at VI ivaretok VÅRE syke og svake?», skriver tillitsvalgt i Nav

FHI-direktør Camilla Stoltenberg

FHI-direktør Camilla Stoltenberg

NordForsk

FHI advarte om konsekvenser av nedbemanning allerede i 2017

Vlantanas 1500 lastebiler har blitt et kjent syn på motorveier over hele Europa. Vlantana Norge gikk bedriften konkurs i 2020. Selv etter konkursen fortsatte Vlantana å kjøre i Norge. Her er en litauisk Vlantana lastebil fotografert på døgnhvileplassen i Lier i sutten av juli 2020.

Vlantanas 1500 lastebiler har blitt et kjent syn på motorveier over hele Europa. Vlantana Norge gikk bedriften konkurs i 2020. Selv etter konkursen fortsatte Vlantana å kjøre i Norge. Her er en litauisk Vlantana lastebil fotografert på døgnhvileplassen i Lier i sutten av juli 2020.

Roy Ervin Solstad

Litauiske lastebilsjåfører krever lønn, overtid og feriepenger for til sammen 16 millioner kroner fra tidligere arbeidsgiver


Flere saker