JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Døden på Marienborg

De ansatte på jernbaneverkstedet Marienborg i Trondheim har mistet 83 kollegaer siden 1980. Flere er syke.



21.12.2011
14:24
16.12.2013 17:57

nina.hanssen@lomedia.no

«All my friends have left. I’m alone» synger verkstedarbeider Marius Austad.

Teksten beveger de fagorganiserte i Trondheim som er samlet på medlemsmøte i NJF første gang siden Adresseavisen presenterte statistikk over døde kolleger.

Brutal virkelighet

Tall avisen har gravd fram viser at 36 arbeidstakere ved lokomotivverkstedet Marienborg i Trondheim har dødd av kreft, 30 av hjertelidelser og 17 av andre årsaker.

I tillegg har mange jernbanefolk i Trondheim blitt uføretrygdet, førtidspensjonert eller delvis sykemeldt.

De tillitsvalgte er nå i gang med å finne ut om det er en sammenheng mellom sykdom, død og farlige arbeidsforhold.

Jomar Kvitland (56), lederen av verkstedforeningen på Marienborg og nestleder i landsrådet, har hatt en travel tid etter at Adresseavisen slapp nyheten om at 83 av hans kolleger døde før de ble 68 år.

Kvitland har vært foreningsleder siden 2001, men aldri hatt så mye å gjøre som de siste ukene.

Krever helsesjekk

Nå krever NJF helse- og arbeidsmiljøundersøkelse av alle verkstedarbeiderne i NSB-konsernet. De ønsker å få avdekket yrkesbetingete sykdommer.

Kvitland mener de fleste verkstedene er drevet på samme måte som på Marienborg, og at hans medlemmer i tillegg er utsatt for dieseleksos.

Presseoppslagene har fått arbeidsminister Hanne Bjurstrøm til å reagere.

Foreløpig er det ikke påvist en direkte sammenheng, men leger ved St. Olavs hospital mener det bør igangsettes en epidemiologisk undersøkelse av tidligere verkstedarbeidere.

Mange av de syke har fortalt sin historie i lokalpressen.

Solfrid Roaldseth, en av de pårørende, har opprettet en egen facebookside «NSB Marienborg, hva skjuler dere?» i håp om å få frem sannheten om hva som har skjedd.

Flere medlemmer er bekymret fordi de har jobbet med løsemidler, kjemikalier eller blitt utsatt for dieselgasser over lengre tid.

De har jobbet med rengjøring og vedlikehold av diesellokomotiver og motorvogner.

Men selv om mange kan dokumentere uførhet og vesentlig dårligere livskvalitet, blir det ikke lett for de sentrale tillitsvalgte å kreve yrkesskadeerstatning for de som allerede er rammet.

Kritikkverdig

Forbundssekretær Kjell Næss mener NSB har syndet mot den lovpålagte plikten til å føre register over kreftfremkallende stoffer som arbeiderne utsettes for.

– NSB har ikke hatt en god nok oversikt over hvilke helsefarlige stoffer den enkelte har blitt utsatt for. Dette er kritikkverdig, sier han.

For ti år siden hadde NJF en sak der tre arbeidstakere ved Lodalen verksted krevde erstatning etter symptomer på løsemiddelskade. Den saken førte ikke fram.

– Avslaget skyldtes at verkstedledelsen ikke kunne fremskaffe dokumentasjon på hvilke type kjemikaler og løsemidler arbeiderne hadde vært i kontakt med over tid.

I saker hvor løsemidler eller gasser er involvert er det avgjørende å få et bilde av hvilke stoffer og eksponeringsgrad den yrkesskadede har vært utsatt for, sier han.

Næss presiserer at hovedansvaret for slike rutiner ligger hos arbeidsgiver. Loven er krystallklar.

Hovedansvaret for et godt, og ikke minst sikkert og helsefremmende arbeidsmiljø, ligger hos arbeidsgiver.

NJF og NSB vil følge opp

På et medlemsmøte i Trondheim lover forbundsleder Kjell Atle Brunborg å ta med seg innspillene.

De ansattes representanter vil kreve helsesjekk for alle verkstedarbeidere på styremøtet i Mantena 6. desember.

Etter press fra NJF skal NSB ta tak i dette.

– Det er alltid trist og leit å høre om folk som er døde eller blir syke, men det er ikke påvist noen sammenheng mellom sykdom og arbeidsforholdene ved verkstedene. Vi er i dialog med NJF om dette, og er nødt til å se om det er noen sammenheng, vurdere ulike tiltak og finne løsninger, sier kommunikasjonssjef i NSB BA, Åge Christoffer Lundeby.

Han bekrefter at NSB tar statistikken fra Trondheim svært alvorlig.

– Jeg forstår at mange føler utrygghet. Det er en belastning for arbeidstakere ved verkstedet og deres familier. Vi må nå få fakta på bordet, slik at vi kan påvise eller avise en sammenheng. Kanskje må vi sette i gang forskning, sier han.

Lundeby har foreløpig ikke mottatt noen erstatningskrav, men sier de vil behandle dette på en profesjonell måte om det kommer. Det er ikke bare verkstedarbeiderne som er bekymret.

Sverre Kringtrø, leder av Elektropersonalets forening i Trondheim, sier at også hans medlemmer som jobber med kontroll og vedlikehold av kjøreledningen er utsatt for eksos når de arbeider i lange tunneler med dårlig trekk.

– Under lange opphold i tunnelene ser vi at lyset i munningen på tunnelen har et gulskjær, og når vi kjører igjennom er det «tåkedotter» etter oss. I etterkant har vi skaffet oss verneutstyr for å unngå å bli forgiftet, men det har vært en periode uten slikt utstyr, forteller han.

Dette gjelder også andre faggrupper i Jernbaneverket som er avhengig å bruke tunge maskiner.

Forringet livskvalitet og kols

Trond Andreassen, tillitsvalgt i Banepersonalets forening har fått konstatert kols. Han forteller at det gule arbeidslyset i tunnelene fikk rødfarge fra dieseleksosen.

På de kalde dagene ligger det en blå dis over sporene.

Andreassen mener det er en sammenheng mellom lungesykdommen og dieselpartiklene og eksos som han har blitt utsatt for på Nordlandsbanen og i Bergenstunnelene.

– Vi registrerte at det var mye eksos, men ingen sa til oss at dette var helsefarlig. Partiklene gjorde ikke utslag på dieselmålerne vi hadde på, forteller han.

Det ble arbeidsdager med mye ubehag.

– Jeg sluttet å røyke i 1978, men fikk påvist kols først i vinter. Da hadde jeg gått i mange år med slim og ubehag i systemet. Sykdommen har forringet livskvaliteten min. I dag bruker jeg astmamaskin og prøver å holde meg i fysisk form. Frisk luft på arbeidsplassen bør være en viktig fagforeningssak, sier han.

Også renholderne på jernbanen frykter de er blitt utsatt for farlige løsemiddelstoffer fra dampen på renholdsmidler.

Yrkesskadeerstatning

Kjell Næss sier de vil fokusere på tre grupper. Den første gruppen er de som er skadet eller kanskje døde som følge av dette. De og deres etterlatte bør få erstatning.

– Da trenger vi å få bevist at dette er yrkesrelatert. Den andre gruppa som bør ha rett til erstatning er de som jobber der i dag og er skadet, eventuelt hvis skaden viser seg over tid. Her må vi også ha bevis. Men det er viktig for forbundet å sikre de som ikke er skadet. Vi må forebygge, sier forbundssekretæren.

Selv om han har hørt og sett kolleger blitt syke, tror Næss det kan bli vanskelig å bevise sammenhengen mellom dårlig luft, løsemiddelskader og sykdom.

– Vernetjenesten jobber jevnt og trutt, men får ikke alltid gjennomslag. En helseundersøkelse som vi nå krever utløser ikke automatisk erstatning. LO reiser bare yrkesskadesaker der det er en viss sannsynlighet for å få tilkjent erstatning, minner han om.

– «I said to myself: I had to hold on. Hi man, can you please tell me whats your plan», synger gitaristen videre.

– Det er nok NSB-sjefen og styreleder i Mantena, Geir Isaksen, som må gi oss det svaret, hvisker en jernbanemann i øret mitt.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
21.12.2011
14:24
16.12.2013 17:57



Mest lest

«Alejandro» er ofte på Fugleåsen døgnhvileplass utenfor Oslo, hvor man til enhver tid finner et hundretalls utenlandske lastebiler.

«Alejandro» er ofte på Fugleåsen døgnhvileplass utenfor Oslo, hvor man til enhver tid finner et hundretalls utenlandske lastebiler.

Stein Inge Stølen

«Alejandro» fra Filippinene frakter laks i Norge for 25 kroner timen

LIVET MÅ FORTSETTE: Ann Kristin Aas synes fremdeles det er vanskelig å snakke om og høre om 22. juli.

LIVET MÅ FORTSETTE: Ann Kristin Aas synes fremdeles det er vanskelig å snakke om og høre om 22. juli.

Brian Cliff Olguin

Ann Kristin mistet sønnen: – Jeg tenkte det måtte være trygt å sende Aleksander til Utøya

UREGULERT: Stadig flere aktører opererer nå i varebilsegmentet med skapbiler og varebiler som veier under 3,5 tonn. Da slipper man arbeids- og hviletidsbestemmelsene. Dette er like trafikkfarlig og skadelig for den enkelte som innen tungtransporten, påpeker Fagforbundet Post og finans.

UREGULERT: Stadig flere aktører opererer nå i varebilsegmentet med skapbiler og varebiler som veier under 3,5 tonn. Da slipper man arbeids- og hviletidsbestemmelsene. Dette er like trafikkfarlig og skadelig for den enkelte som innen tungtransporten, påpeker Fagforbundet Post og finans.

Morten Hansen

Posten står overfor et moralsk veiskille. Situasjonen gir grunn til uro, mener hovedvernombud

RINGEVIKAR: «Hei, kan du jobbe i morgen?» Å være tilkallingsvikar er uforutsigbart. Samtidig kan du alltid takke nei til en vakt.

RINGEVIKAR: «Hei, kan du jobbe i morgen?» Å være tilkallingsvikar er uforutsigbart. Samtidig kan du alltid takke nei til en vakt.

Colourbox

Er du tilkallingsvikar? Dette er rettighetene dine

FRIVILLIG MANNSKAP: Ronny Frantzen var også en del av Norsk Folkehjelps frivillige mannskapet denne dagen.

FRIVILLIG MANNSKAP: Ronny Frantzen var også en del av Norsk Folkehjelps frivillige mannskapet denne dagen.

Brian Cliff Olguin

Dette er historien om tre folkehjelpere som ble dratt inn i dramaet 22. juli fra hver sin kant

Dagens Næringsliv skriver at Arbeiderpartiet ikke ønsker å gi Frp nødhjelp før høstens stortingsvalg. (Arkivfoto)

Dagens Næringsliv skriver at Arbeiderpartiet ikke ønsker å gi Frp nødhjelp før høstens stortingsvalg. (Arkivfoto)

Leif Martin Kirknes

Arbeiderpartiet går inn i valgkampen med en Listhaug-strategi

En ny rødgrønn regjering vil bli mer progressiv enn det vi har sett i moderne tid i Norge. Tiden krever det, ifølge Trygve Svensson.

En ny rødgrønn regjering vil bli mer progressiv enn det vi har sett i moderne tid i Norge. Tiden krever det, ifølge Trygve Svensson.

Aslak Bodahl

Dette er det viktigste politiske tiåret siden krigen, mener Trygve Svensson

VIL HA HØYRESIDEN MED: AUF-leder Astrid Hoem og Eskil Pedersen er glade for at ikke AUF står aleine lenger i debatten om å forebygge høyreekstremisme.

VIL HA HØYRESIDEN MED: AUF-leder Astrid Hoem og Eskil Pedersen er glade for at ikke AUF står aleine lenger i debatten om å forebygge høyreekstremisme.

Jan-Erik Østlie

Eskil Pedersen: – Jeg og AUF ble kalt fiender av demokratiet

Kommentar

Når mennesker vi «kjenner» ytrer seg kritisk til vaksiner, er det derfor lett for at det fester seg. Vi lar oss alle påvirke. Det har vi alltid gjort, skriver Svein-Yngve Madssen. (Illustrasjonsfoto)

Når mennesker vi «kjenner» ytrer seg kritisk til vaksiner, er det derfor lett for at det fester seg. Vi lar oss alle påvirke. Det har vi alltid gjort, skriver Svein-Yngve Madssen. (Illustrasjonsfoto)

Terje Pedersen / NTB

«Vi lar oss alle påvirke. Konsekvensene kan være dramatiske både for deg og samfunnet»

Næringsminister Iselin Nybø (V) og statsminister Erna Solberg. (Arkivfoto)

Næringsminister Iselin Nybø (V) og statsminister Erna Solberg. (Arkivfoto)

Erlend Angelo

Hemmelig notat ble ikke lagt fram for Stortinget i Bergen Engines-saken

SV-leder Audun Lysbakken kaller saken en skandale og mener at arbeidsfolk har betalt prisen for krisen.

SV-leder Audun Lysbakken kaller saken en skandale og mener at arbeidsfolk har betalt prisen for krisen.

Colourbox.com

Louis Vuitton Norge fikk nær 900.000 i koronastøtte – eierne vil ta ut 40 millioner i utbytte

Mange nye fjes kan komme inn på Stortinget til høsten – og kjente ansikter forsvinner.

Mange nye fjes kan komme inn på Stortinget til høsten – og kjente ansikter forsvinner.

Bjørn A. Grimstad

Nesten hver tredje stortingspolitiker tar ikke gjenvalg

Werner Juvik

Advarer arbeidsfolk mot Senterpartiets regjeringsplan

UT AV FENGSEL: Petter Eide (SV) tror regjeringa kommer liten vei med å møte psykisk syke innsatte med minimumsbemanning.

UT AV FENGSEL: Petter Eide (SV) tror regjeringa kommer liten vei med å møte psykisk syke innsatte med minimumsbemanning.

Eirik Dahl Viggen

– Når forholdene er så elendige som det beskrives her, er det fordi noen aktivt vil ha det slik

Kommentar

Stortingsrepresentant Ove Trellevik (H) mener vi trenger flere milliardærer, ikke færre.

Stortingsrepresentant Ove Trellevik (H) mener vi trenger flere milliardærer, ikke færre.

Vigdis Askjem

«Høyre drar i gal retning, men det er oppløftende at Ove Trellevik viser partiets sanne ansikt»

Kronikk

Ungdommene på Utøya ble drept fordi de ved sin eksistens og sitt engasjement bar bud om at disse verdiene skal forme det norske samfunnet også i det 21. århundret, skriver LOs leder.

Ungdommene på Utøya ble drept fordi de ved sin eksistens og sitt engasjement bar bud om at disse verdiene skal forme det norske samfunnet også i det 21. århundret, skriver LOs leder.

Leif Martin Kirknes

«Det er på tide at vi tar et kollektivt oppgjør med tankene som førte til terrorangrepet»

Kommentar

Taxireformen blir reversert dersom de rødgrønne vinne høstens valg.

Taxireformen blir reversert dersom de rødgrønne vinne høstens valg.

Roy Ervin Solstad

«Frislippet i taxinæringen har fått negative følger både for drosjesjåfører og kundene»

AUF-leder Astrid Willa Eide Hoem er håpefull for framtidens debatt om hatretorikk og terrorisme.

AUF-leder Astrid Willa Eide Hoem er håpefull for framtidens debatt om hatretorikk og terrorisme.

Jan-Erik Østlie

– Nå er jeg håpefull. Men vi kan ikke skru av lyset for debatten 23. juli

Den tidligere sjåføren hadde krevd 12,9 millioner kroner. Forsikringsselskapet hadde lagt ned påstand om frifinnelse. (Illustrasjonsfoto)

Den tidligere sjåføren hadde krevd 12,9 millioner kroner. Forsikringsselskapet hadde lagt ned påstand om frifinnelse. (Illustrasjonsfoto)

Roy Ervin Solstad

Drosjesjåfør tilkjent 5 millioner kroner i erstatning etter trafikkulykke

Kronikk

 Etter hvert som årene gikk svikta du oss, skriver Jannike Amalie Sveinsdatter Arnesen.

Etter hvert som årene gikk svikta du oss, skriver Jannike Amalie Sveinsdatter Arnesen.

Martin Guttormsen Slørdal

«La meg fortelle deg hvor jævlig 22. juli 2011 var»


Flere saker