Trekvart milliard i sluttpakker
Norske mediebedrifter har brukt 760 millioner kroner på sluttpakker og gavepensjon til ansatte de to siste årene.
Mediebransjen har vært gjennom omfattende nedbemanninger de to siste årene, og de har i stor grad blitt gjennomført ved å tilby ansatte sluttpakker og gavepensjoner for å si opp frivillig.
Aftenpostens avtroppende administrerende direktør Kristin Skogen Lund, på vei til konserndirektørjobb i Telenor, er kritisk til ordningene med pakker:
– Jeg mener det er helt feil. De 760 millionene kunne man brukt på andre ting som hadde vært mye viktigere for bedriftene i en kritisk fase, sier hun til Dagens Næringsliv.
Skogen Lund mener bruken av sluttpakker betyr at bedriftene betaler de mest ettertraktede medarbeiderne for å slutte.
Leder i Journalistlaget, Elin Floberghagen, mener derimot at millionene er vel anvendte penger, og at både bedriftene og de ansatte har hatt nytte av ordningene med pakker