JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Trekvart milliard i sluttpakker

Norske mediebedrifter har brukt 760 millioner kroner på sluttpakker og gavepensjon til ansatte de to siste årene.

Mediebransjen har vært gjennom omfattende nedbemanninger de to siste årene, og de har i stor grad blitt gjennomført ved å tilby ansatte sluttpakker og gavepensjoner for å si opp frivillig.

Aftenpostens avtroppende administrerende direktør Kristin Skogen Lund, på vei til konserndirektørjobb i Telenor, er kritisk til ordningene med pakker:

– Jeg mener det er helt feil. De 760 millionene kunne man brukt på andre ting som hadde vært mye viktigere for bedriftene i en kritisk fase, sier hun til Dagens Næringsliv.

Skogen Lund mener bruken av sluttpakker betyr at bedriftene betaler de mest ettertraktede medarbeiderne for å slutte.

Leder i Journalistlaget, Elin Floberghagen, mener derimot at millionene er vel anvendte penger, og at både bedriftene og de ansatte har hatt nytte av ordningene med pakker

Annonse
Annonse