JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nederlag i Arbeidsretten

Arbeidsretten har svekket bedriftenes forpliktelse til å videreføre tariffavtaler ved fusjoner. Det mener Lars Johnsen i Transportarbeiderforbundet.

vegard.holm@lomedia.no

En dom i Arbeidsretten fra 14. desember i fjor avviser Transportarbeiderforbundets (NTF) påstand om at ASCO Norge AS er bundet av Rammeavtalen for losse- og lastearbeid i Risavika Sør.

Mens fem dommere støttet arbeidsgiverne, støttet to dommere NTFs standpunkt.

ASCO Norge AS og Risavika Havneservice (RHS) utenfor Stavanger fusjonerte i fjor, og det nye selskapet nektet å ha med seg Rammeavtalen videre. Transportarbeiderforbundet mente at aksjeloven ikke gir anledning for en bedrift til å reservere seg mot en tariffavtale slik ASCO gjorde. Derfor stevnet NTF og LO arbeidsgiverne for Arbeidsretten.

Som en følge av at ASCO reserverte seg mot Rammeavtalen er det Landbaseavtalen til Industri Energi (IE) som siden fusjonen har vært tariffavtalen i selskapet. Det førte til at losse- og lastearbeiderne i NTF mistet arbeidet, fordi IEs avtale ikke forplikter bedriften å bruke dem.

Ny kamp

Transportarbeiderforbundet tapte altså en viktig prinsipiell sak, og 2. nestleder i NTF, Lars Johnsen, erkjenner nederlaget.

- Dette er et hardt nederlag. Vi trodde fullt og fast på å få Arbeidsrettens støtte til vårt syn, sier Johnsen.

Han mener Arbeidsretten med denne dommen har endret de tariffrettslige forhold i norske havner.

- Med denne dommen har Arbeidsretten svekket forpliktelsen i aksjeloven om videreføring av tariffavtalene ved fusjoner, sier Johnsen.

- Hva nå? Er alt tapt?

- Nei, men vi må starte på nytt igjen og kreve Rammeavtalen opprettet i ASCO. NHO vil sikkert protestere på tariffkravet vårt, og da vil saken gå til den faste tvistenemd som vil avgjøre hvem som har tariffretten. Dette vil jo ta tid, men med støtte av LO har vi store muligheter til å vinne tariffavtalen tilbake, sier en offensiv Lars Johnsen.

Saklige hensyn

I følge dommen har selskapet redusert kostnadene etter fusjonen med 4-5 millioner kroner. Mellom 3 og 4 millioner kommer som følge av at losse- og lastearbeidet er utført av andre enn havnearbeiderne. Altså har det vært svært mye penger å hente for bedriften ved å avvise Rammeavtalen og innføre Landbaseavtalen.

Arbeidsrettens flertall tror fullt og fast på bedriften når den hevder at fusjonen hadde kommet uansett, det skal nemlig ha vært behov for endringer i konsernstrukturen. Flertallet av dommerne kan dermed ikke se «at det eneste og dominerende formålet med fusjonen var å omgå Rammeavtalen.»

En av forpliktelsene

Mindretallet i Arbeidsretten, som besto av de to tidligere LO-tillitsvalgte Finn Erik Thoresen og Tove Stangnes, mener at Landsbaseavtalen ikke gjelder for ASCO. Det heter fra mindretallet:

«Rammeavtalen er én av forpliktelsene som påhviler RHS. Når det i den felles fusjonsplanen ikke er gjort unntak for denne forpliktelsen, er resultatet at den overføres til ASCO. Det er heller ikke andre konkrete omstendigheter ved fusjonen mellom RHS og ASCO som tilsier at det må gjøres unntak for Rammeavtalen.»

Angrep fra arbeidsgiverne

Terje Samuelsen er leder i Norsk Havnearbeiderforening,

- Det er trist å konstatere at vi ikke vant fram i denne saken når LO ga oss full støtte. Og det er underlig å oppdage at LO-forbundet Industri Energi (IE) inngår tariffavtaler med bedrifter uten å ha godkjenning i LO, sier Samuelsen.

Han mener den inngåtte tariffavtalen i Asco må underkjennes av LO fordi IE ikke har fulgt spillets regler.

- Vi havnearbeidere føler oss kraftig angrepet av arbeidsgiverne, men vi vil aldri gi oss. Vi regner med all støtte fra LO i vår kamp for arbeidsplassene våre. Og vi regner med at heller ikke ledelsen i LO kan akseptere at IE gjør akkurat som de vil på bekostning av oss havnearbeidere, sier Terje Samuelsen i Norsk Havnearbeiderforening.

Annonse

Flere saker

Annonse