JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Lurt til å kjøpe ny dieselbil

Stortingsrepresentant mener at dieselbilistene ikke skal lide for vinglete politikk, og bør få erstatning.



10.01.2012
12:59
16.12.2013 18:03

[Nettavisen] – Stoltenberg bør betale for alle som de tre siste år har kjøpt dieselbil, krever Arne Sortevik fra Frp.

Fra neste vinter går det mot at det åpnes for at dieselbiler vil oppleve forbud mot å kjøre i de store byene på enkeltdager med stor forurensning.

Oslo åpner for at et slikt forbud vil komme opp til 10 dager av året, uavhengig av hva Statens vegvesen og Regjeringen gjør i forhold til lovendringer som også vil åpne for at det blir dyrere for dieselbiler.

– Les også: Se hvor ofte det kan bli forbud mot dieselbiler

Fredag fortalte Nettavisen at Norges Astma og Allergiforbund (NAAF) advarte om konsekvensene for en stor andel dieselbiler i 2006, da avgiftssystemet ble bestemt endret og dieselsalget tok av. To år senere slo en britisk rapport fast at utslippene fra dieselbiler var enda verre enn tidligere forventet.

– Den britiske rapporten som kom i 2008 burde virkelig fått varsellampene til å lyse. Den viste at selv om NOx-nivåene gikk ned, så gikk de helseskadelige NO2-nivåene opp, og en så at nyere dieselbiler slapp ut mer NO2 enn gamle dieselbiler, sa fagsjef Britt Ann Høiskar i NAAF til Nettavisen.

– Les også: – Tre år med unødvendig høyt dieselsalg

Nå krever Sortevik, som sitter i transportkomiteen på Stortinget, at dette får konsekvenser. Han liker ikke at folk som har fulgt regjeringens indirekte oppfordring om å kjøpe dieselbiler, nå skal straffes med å oppleve at bilene de har kjøpt i god tro om at de er mer miljøvennlige, nå skal straffes.

– Stoltenberg bør betale for alle som de tre siste år har kjøpt dieselbil som ønsker en tilsvarende bil med bensin, om de ønsker dette, sier Sortevik til Nettavisen.

– Lurt til å kjøpe ny dieselbil

Han mener det er uakseptabelt at folk flest skal lide for vinglete politikk.

– Det kritikkverdige ligger i at regjeringen har oppmuntret og oppfordret samt tilrettelagt for dieselbiler, og plutselig slår full kontra og hevder det motsatte. Mange er lurt til å kjøpe ny dieselbil, sier Sortevik.

Han setter også store spørsmålstegn ved at samtidig som det nå lages krisetiltakt for å få ned NOx-utslippene i byene, så nekter regjeringen å legge til rette for diesel laget av naturgass (GTL/syntetisk diesel). Dette er en dieselform som kan brukes på alle dieselbiler, men som reduserer NOx-utslippene med rundt halvparten i forhold til tradisjonell diesel.

Mineraloljeavgift

Utfordringen er at såkalt syntetisk diesel ilegges såkalt mineraloljeavgift, til tross for at dieselen ikke er laget av mineralolje. Mineraloljeavgift er en av flere typer avgifter som tilkommer drivstoff. Denne avgiften gjør at den syntetiske dieselen får en utsalgspris på rundt 19 kroner per liter, mens produsenter og Frp hevder dieselen vil kunne selges for omtrent det samme som vanlig diesel om den får fritak.

Regjeringen har på sin side avvist å gjøre endringer for mineraloljeavgiften, selv om syntetisk diesel ikke er en mineralolje. Finansminister Sigbjørn Johnsen svarte følgende på spørsmål om mulig mineraloljeavgiftfritak for GTL i oktober:

«Toll- og avgiftsdirektoratet har slått fast at det omhandlede drivstoffet er å regne som avgiftspliktig mineralolje. Jeg har ingen innvendinger mot denne vurderingen. Dersom denne type drivstoff skal fritas for avgift forutsetter derfor dette at reglene endres. I en veibruksavgift på drivstoff bør på prinsipielt grunnlag alle trafikanter betale en avgift som tilsvarer de kostnadene de påfører samfunnet i form av ulykker, kø, støy, utslipp til luft og veislitasje. Det meste av kostnadene ved bruk av personbil er knyttet til ulykker, kø og støy. Dette er kostnader som i liten grad varierer med valg av drivstoff. At en drivstofftype har noe lavere verdier når det gjelder lokale utslipp kan derfor ikke alene begrunne at denne drivstofftypen skal fritas for avgift.»

– Statens grådighet

– Syntetisk diesel må slippes ut av avgiftsklemma. Mineraloljeavgift må vekk slik at miljøvennlig diesel får konkurransedyktig pris, krever Sortevik.

– Hele saken med GTL viser statens grådighet og at inntekter settes foran miljø, selv om de sier det motsatte. Her finnes altså en nesten «ren» diesel som regjeringen stopper med avgift. Det er miljøbedrag, raser Sortevik.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
10.01.2012
12:59
16.12.2013 18:03



Mest lest

DROPPER ORDNING: Etter evaluering av ordningen og dialog med tillitsvalgte velger Jysk-ledelsen å kutte ut personlig tilbakemelding på iPadene.

DROPPER ORDNING: Etter evaluering av ordningen og dialog med tillitsvalgte velger Jysk-ledelsen å kutte ut personlig tilbakemelding på iPadene.

Jysk

Butikkarbeidere følte seg presset. Nå dropper Jysk omstridt ordning

Innsyn i et dokument skal normalt ta tre dager. UDI og departementene brukte nesten et år på å gi innsyn i dokumentet til høyre. Da var både arbeidssted, arbeidsgivers og arbeidstakers navn sladdet. Da viste det seg at FriFagbevegelse hadde hatt dokumentet i usladdet versjon i to år.

Innsyn i et dokument skal normalt ta tre dager. UDI og departementene brukte nesten et år på å gi innsyn i dokumentet til høyre. Da var både arbeidssted, arbeidsgivers og arbeidstakers navn sladdet. Da viste det seg at FriFagbevegelse hadde hatt dokumentet i usladdet versjon i to år.

Torgny Hasås

UDI hemmeligholder navn på useriøs arbeidsgiver

TRIST: Inger Kristin Byberg i SSP er skuffa over dommen i Arbeidsretten, og at tilsette som har jobba i bransjen i tjue år ikkje skal ha krav på meir enn minstelønn

TRIST: Inger Kristin Byberg i SSP er skuffa over dommen i Arbeidsretten, og at tilsette som har jobba i bransjen i tjue år ikkje skal ha krav på meir enn minstelønn

Tormod Ytrehus

Hotell- og restaurant-arbeidarar tapte lønnskamp: – Klar beskjed om at vi ikkje er så mykje verd

Debatt

Trygge og gode arbeidsplasser kommer ikke av seg selv. De kommer fra fagforeningene, skriver Knut-Johannes Berg.

Trygge og gode arbeidsplasser kommer ikke av seg selv. De kommer fra fagforeningene, skriver Knut-Johannes Berg.

Bjørn Grimstad

«Når anbud blir et samfunnsproblem»

FORUS: 68 ansatte vil miste jobben på skjærelinjene til Nortura i Stavanger.

FORUS: 68 ansatte vil miste jobben på skjærelinjene til Nortura i Stavanger.

Erlend Angelo

Nortura sier opp 147 ansatte: – Siste ord er ikke sagt

Sissel M. Rasmussen

SAS-ansatte leverte inn uniformene i protest: Nå har de Stortinget i ryggen

Jan-Erik Østlie

Henrik Asheim er redd LO skal få for stor makt

IKKE REPRESENTERT: Leder for Fellesforbundet i Nord-Rogaland, Steffen Høiland (til venstre) mener det er påfallende at det største forbundet i privat sektor, Fellesforbundet, ikke har noen i regjeringsapparatet. Han får støtte fra forbundskollegaene Svein Erik Veie og Tommy Rannov Nystad.

IKKE REPRESENTERT: Leder for Fellesforbundet i Nord-Rogaland, Steffen Høiland (til venstre) mener det er påfallende at det største forbundet i privat sektor, Fellesforbundet, ikke har noen i regjeringsapparatet. Han får støtte fra forbundskollegaene Svein Erik Veie og Tommy Rannov Nystad.

Erlend Angelo

Tillitsvalgte kritiserer Støre: – Henter inn for mange karrierepolitikere

KAN SMILE: De tillitsvalgte ved Ringnes-anlegget på Gjelleråsen utenfor Oslo er meget fornøyd med at Ringnes beholder distribusjonen av varene selv. Fra venstre Roar Ellingvåg, Rune Christensen, Anita Andersen, Erik Torkelsen og Leif Ritter.

KAN SMILE: De tillitsvalgte ved Ringnes-anlegget på Gjelleråsen utenfor Oslo er meget fornøyd med at Ringnes beholder distribusjonen av varene selv. Fra venstre Roar Ellingvåg, Rune Christensen, Anita Andersen, Erik Torkelsen og Leif Ritter.

Erlend Angelo

Sosial dumping, ropte Ringnes-ansatte. Nå er 200 arbeidsplasser reddet

Eirik Dahl Viggen

Ila-ansatte gikk flere tusen i minus da arbeidsplassen ble midlertidig flyttet: Dette ble løsninga

(Illustrasjonsfoto)

(Illustrasjonsfoto)

Leif Martin Kirknes

Hvor mye strøm kan vi lage ved å oppruste norske vann­kraft­verk?

Ir šiukšlių vežėjas, ir padavėjas, ir parduotuvės darbuotojas dirbdami alina kūną.

Ir šiukšlių vežėjas, ir padavėjas, ir parduotuvės darbuotojas dirbdami alina kūną.

Martin Guttormsen Slørdal og Sissel M. Rasmussen

Darbas alina kūną: Darbdavio prievolė pasirūpinti jūsų sveikata

SLAVEMERKET: Sulis-medaljen eller «slavemerket» som det også ble kalt, var et merke gruvearbeiderne måtte bære rundt halsen.

SLAVEMERKET: Sulis-medaljen eller «slavemerket» som det også ble kalt, var et merke gruvearbeiderne måtte bære rundt halsen.

Stig-Audun Hansen / Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

«Slavemerket» som reiste arbeiderkampen på Norges nest største arbeidsplass

LØSNING: Kulturstreiken er avsluttet etter at partene ble enige om å innføre livslang og kjønnsnøytral pensjon.

LØSNING: Kulturstreiken er avsluttet etter at partene ble enige om å innføre livslang og kjønnsnøytral pensjon.

Frank Holtschlag/nyebilder

Slik ble løsningen på kulturstreiken

Fersk finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) sier at staten skal bidra til reduserte lønninger blant toppledere.

Fersk finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) sier at staten skal bidra til reduserte lønninger blant toppledere.

Tri Nguyen Dinh

Vedum vil fryse lederlønninger i staten

Kommentar

Næringsminister Jan Christian Vestre er et eksempel til etterfølgelse, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Næringsminister Jan Christian Vestre er et eksempel til etterfølgelse, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Sissel M. Rasmussen

«Den norske modellen er truet»

STRAMMER TIL: Det er påbud, forbud, regler, standarder, offentlige anskaffelser og infrastruktur som skal dra det grønne skiftet fremover, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap).

STRAMMER TIL: Det er påbud, forbud, regler, standarder, offentlige anskaffelser og infrastruktur som skal dra det grønne skiftet fremover, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap).

Jan-Erik Østlie

Klimaministeren vil bygge ut mer vindkraft

Connie Ravndal, betongarbeider i Implenia.

Connie Ravndal, betongarbeider i Implenia.

Jan Inge Haga

Nå har Connie (27) krav på egen damegarderobe, men hun mener det ikke er nok

Steffen Høiland, regionrådet og LO i Nord- Rogaland.

Steffen Høiland, regionrådet og LO i Nord- Rogaland.

Helge Rønning Birkelund

Innleieforbud i Oslo ikke nok: – Blir det forbud, flytter bare byråene ut

OVERMODENT: Strakstiltak i Oslo-området er overmodent, eit løfte frå dei raudgrøne partia og behovet er godt dokumentert, meiner leiar Joachim Espe i Bygningsarbeidernes Fagforening.

OVERMODENT: Strakstiltak i Oslo-området er overmodent, eit løfte frå dei raudgrøne partia og behovet er godt dokumentert, meiner leiar Joachim Espe i Bygningsarbeidernes Fagforening.

Håvard Sæbø

Fellesforbundet krev innleige-forbod straks


Flere saker