JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Lurt til å kjøpe ny dieselbil

Stortingsrepresentant mener at dieselbilistene ikke skal lide for vinglete politikk, og bør få erstatning.

[Nettavisen] – Stoltenberg bør betale for alle som de tre siste år har kjøpt dieselbil, krever Arne Sortevik fra Frp.

Fra neste vinter går det mot at det åpnes for at dieselbiler vil oppleve forbud mot å kjøre i de store byene på enkeltdager med stor forurensning.

Oslo åpner for at et slikt forbud vil komme opp til 10 dager av året, uavhengig av hva Statens vegvesen og Regjeringen gjør i forhold til lovendringer som også vil åpne for at det blir dyrere for dieselbiler.

– Les også: Se hvor ofte det kan bli forbud mot dieselbiler

Fredag fortalte Nettavisen at Norges Astma og Allergiforbund (NAAF) advarte om konsekvensene for en stor andel dieselbiler i 2006, da avgiftssystemet ble bestemt endret og dieselsalget tok av. To år senere slo en britisk rapport fast at utslippene fra dieselbiler var enda verre enn tidligere forventet.

– Den britiske rapporten som kom i 2008 burde virkelig fått varsellampene til å lyse. Den viste at selv om NOx-nivåene gikk ned, så gikk de helseskadelige NO2-nivåene opp, og en så at nyere dieselbiler slapp ut mer NO2 enn gamle dieselbiler, sa fagsjef Britt Ann Høiskar i NAAF til Nettavisen.

– Les også: – Tre år med unødvendig høyt dieselsalg

Nå krever Sortevik, som sitter i transportkomiteen på Stortinget, at dette får konsekvenser. Han liker ikke at folk som har fulgt regjeringens indirekte oppfordring om å kjøpe dieselbiler, nå skal straffes med å oppleve at bilene de har kjøpt i god tro om at de er mer miljøvennlige, nå skal straffes.

– Stoltenberg bør betale for alle som de tre siste år har kjøpt dieselbil som ønsker en tilsvarende bil med bensin, om de ønsker dette, sier Sortevik til Nettavisen.

– Lurt til å kjøpe ny dieselbil

Han mener det er uakseptabelt at folk flest skal lide for vinglete politikk.

– Det kritikkverdige ligger i at regjeringen har oppmuntret og oppfordret samt tilrettelagt for dieselbiler, og plutselig slår full kontra og hevder det motsatte. Mange er lurt til å kjøpe ny dieselbil, sier Sortevik.

Han setter også store spørsmålstegn ved at samtidig som det nå lages krisetiltakt for å få ned NOx-utslippene i byene, så nekter regjeringen å legge til rette for diesel laget av naturgass (GTL/syntetisk diesel). Dette er en dieselform som kan brukes på alle dieselbiler, men som reduserer NOx-utslippene med rundt halvparten i forhold til tradisjonell diesel.

Mineraloljeavgift

Utfordringen er at såkalt syntetisk diesel ilegges såkalt mineraloljeavgift, til tross for at dieselen ikke er laget av mineralolje. Mineraloljeavgift er en av flere typer avgifter som tilkommer drivstoff. Denne avgiften gjør at den syntetiske dieselen får en utsalgspris på rundt 19 kroner per liter, mens produsenter og Frp hevder dieselen vil kunne selges for omtrent det samme som vanlig diesel om den får fritak.

Regjeringen har på sin side avvist å gjøre endringer for mineraloljeavgiften, selv om syntetisk diesel ikke er en mineralolje. Finansminister Sigbjørn Johnsen svarte følgende på spørsmål om mulig mineraloljeavgiftfritak for GTL i oktober:

«Toll- og avgiftsdirektoratet har slått fast at det omhandlede drivstoffet er å regne som avgiftspliktig mineralolje. Jeg har ingen innvendinger mot denne vurderingen. Dersom denne type drivstoff skal fritas for avgift forutsetter derfor dette at reglene endres. I en veibruksavgift på drivstoff bør på prinsipielt grunnlag alle trafikanter betale en avgift som tilsvarer de kostnadene de påfører samfunnet i form av ulykker, kø, støy, utslipp til luft og veislitasje. Det meste av kostnadene ved bruk av personbil er knyttet til ulykker, kø og støy. Dette er kostnader som i liten grad varierer med valg av drivstoff. At en drivstofftype har noe lavere verdier når det gjelder lokale utslipp kan derfor ikke alene begrunne at denne drivstofftypen skal fritas for avgift.»

– Statens grådighet

– Syntetisk diesel må slippes ut av avgiftsklemma. Mineraloljeavgift må vekk slik at miljøvennlig diesel får konkurransedyktig pris, krever Sortevik.

– Hele saken med GTL viser statens grådighet og at inntekter settes foran miljø, selv om de sier det motsatte. Her finnes altså en nesten «ren» diesel som regjeringen stopper med avgift. Det er miljøbedrag, raser Sortevik.

Annonse

Flere saker

Annonse