JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

«Arbeiderbevegelsen skal ha de beste svarene»

I dag lanseres forskningsprosjektet NorMod 2030 – ledet av norske Jon M. Hippe. Målet er å fornye og forsterke den nordiske modellen.



31.01.2012
08:09
16.12.2013 18:15

sym@lomedia.no

– Dette prosjektet skal fornye og forsterke den nordiske modellen, lover LO-leder Roar Flåthen.

– Det er arbeiderbevegelsen som skal ha de beste svarene for morgendagens Norden, sier den norske LO-lederen. Sammen med sine nordiske kolleger og toppene for de nordiske sosialdemokratiske partiene, er han i dag med på å lansere SAMAKS ambisiøse prosjekt ”Forvitring eller fornying i Norden 2014-2030. Det nordiske forskningsprosjektet som vil bli ledet av norske Fafo, skal dokumentere samfunnsmodellens styrker og svakheter, samtidig som det viser hvilke utfordringer man står overfor.

– Jeg regner med at vi også kommer til å få gode råd av forskerne. Men det er den faglige og politiske delen av arbeiderbevegelsen som skal trekke konklusjonene og foreta de nødvendige vedtakene og veivalgene, understreker Flåthen overfor LO-Aktuelt.

Komplekse utfordringer

Det var en arbeidsgruppe i SAMAK, ledet av statssekretær Jan-Erik Støstad, som i fjor anbefalte et større utredningsprosjekt om den nordiske modellens framtid. I sin innstilling peker de på at modellen har tålt skiftende tider og strømninger, men at man «nå står overfor større og mer komplekse utfordringer enn noen gang tidligere i sin historie».

Det er en erkjennelse som daglig leder i Fafo Jon M. Hippe deler. Han skal lede arbeidet fram mot SAMAK (samarbeidsorganisasjonen for de sosialdemokratiske partiene og fagbevegelsen i Norden) sin Arbeiderkongress i 2014.

– Det er tre hovedutfordringer. Den ene er den stadig eldre befolkningen. Hvor mange som må jobbe, hvor lenge og hvor mye er allerede en velkjent diskusjon. Men hvordan skal vi håndtere de mange som blir gamle, 85- og 90-åringene. Den andre er globaliseringen og den økende betydningen av Bric-landene - Brasil, Russland, India og Kina som vil kreve endringer i norsk økonomi og som kan øke blant annet arbeidsvandringen. Den økonomiske krisen i Europa gjør denne utfordringen mer aktuell. Den tredje utfordringen er klima, mener Hippe.

Fafo-lederen trekker også fram den politiske striden som pågår, både om eierskapet til modellen og hvordan den skal utvikles videre.

Advarer mot omskriving av historien

LO-leder Roar Flåthen advarer mot høyresidens forsøk på å omskrive historien for å få eierskap til den nordiske samfunnsmodellen. I mange år lyktes de borgerlige med denne taktikken i Danmark. Og i Sverige prøver også Moderatene å framstå som et nytt sosialdemokratisk parti.

– De blir bare dårlige kopier; det er originalen som er best. Men vi må ta denne utfordringen på alvor og avdekke hva som er høyresidens egentlige politikk, sier LO-lederen.

En av de store forskjellene ligger i arbeidslivet, mener Flåthen. Han ønsker et forsterket samarbeid i arbeids- og næringslivet for å skape nye arbeidsplasser.

– Og et sterkt partssamarbeid mellom myndighetene og partene i arbeidslivet er en forutsetning for den nordiske modellen, understreker LO-lederen.

Partsforholdet sentralt

Fafo-leder Jon M. Hippe er enig i at den sterkeste fellesnevneren for modellene ligger i partssamarbeidet i arbeidslivet. Han stiller spørsmål ved om det er mulig å videreføre modellen hvis partsforholdet svekkes. Og han trekker fram den godt dokumenterte betydningen av likhet og små forskjeller i de nordiske landene. Det er også et viktig poeng at de ambisiøse målsettingene til velferdsstaten bidrar til innovasjon, omstillingsdyktighet og høyere vekst.

Vareopptelling

– Velferdsstaten og den nordiske modellen er gjenstand for veldig mye forskning. Det vi skal gjøre nå er å foreta en vareopptelling. Synliggjøre utviklingstrekk og hvilke utfordringer de medfører. Et formål med prosjektet er å vise hvilke valg man har. Og hva som skjer hvis man svekker bærebjelkene i modellen, sier Hippe til LO-Aktuelt.

Han håper at arbeidet med prosjektet og delrapporter kan utløse en rekke gode debatter om den nordiske modellens utvikling fram mot 2030. Sluttrapporten skal presenteres på Arbeiderkongressen i 2014.

Nordisk forskningsprosjekt ledet av Fafo for å skape et kunnskapsbasert grunnlag for å diskutere den nordiske modellens utfordringer fram mot 2030.

Prosjektet utføres på oppdrag fra SAMAK og sluttrapporten presenteres på Arbeiderkongressen i 2014.

Prosjektet vil i perioden lansere delrapporter i form av grunnlagsnotater, landnotater og temanotater.

Det vil i perioden bli arrangert åpne seminarer og fagseminarer.

Prosjektet har en budsjettramme på 6,5 millioner svenske kroner. I tillegg bidrar FEPS, Foundation for European Progressive Studies, årlig med 35 000 euro.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
31.01.2012
08:09
16.12.2013 18:15



Mest lest

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

Ole Palmstrøm

James og Kristoffer får ikke lønn– nå er de utestengt fra jobben

FRYKTER FOR FRAMTIDA: Arbeidsgiveren ISS har anket saken, og reglene er slik at Grethe Beck har rett til å stå i jobb fram til ankesaken kommer opp – antakelig først en gang på nyåret. – Men jeg er blitt skeptisk, og spør meg alltid: «Hva kommer nå?»

FRYKTER FOR FRAMTIDA: Arbeidsgiveren ISS har anket saken, og reglene er slik at Grethe Beck har rett til å stå i jobb fram til ankesaken kommer opp – antakelig først en gang på nyåret. – Men jeg er blitt skeptisk, og spør meg alltid: «Hva kommer nå?»

Tri Nguyen Dinh

Renholder Grethe har Tourettes og ble sagt opp av ISS: – De ville ha meg ut fra dag én

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Privat

For Daniela (37) har det vært umulig å kjøpe egen bolig. Så kom det en ny ordning

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

Katharina Dale Håkonsen

Elenita har blitt spyttet på og kalt «hore» på jobben i Nav

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

Morten Hansen

Renholder Ellinor og kollegene fikk kutt i nattillegget: – Det er alltid hos oss det skal spares

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Tormod Ytrehus og Grethe Nygaard

Full krangel om vekterlønningene: – Vi må bare registrere at vi har ulik virkelighetsoppfatning

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Alf Ragnar Olsen

Postansatte må sjekkes for hørselsskader: – Svært betenkelig, sier tillitsvalgt

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

Tormod Ytrehus

Adrian organiserte sine rumenske kollegaer og sørget for tariffavtale. Nå er han sagt opp

FIKK IKK MEDHOLD: Den rumenske sjåføren Emilian Tudor Jetzi mente han hadde krav på 1,8 millioner norske kroner i utestående lønn fra norskeide Bring Trucking i Slovakia. Alt han fikk var drøyt 27.000 kroner i manglende feriepenger og en regning på 165.000 for å dekke Bring sine saksomkostninger.

FIKK IKK MEDHOLD: Den rumenske sjåføren Emilian Tudor Jetzi mente han hadde krav på 1,8 millioner norske kroner i utestående lønn fra norskeide Bring Trucking i Slovakia. Alt han fikk var drøyt 27.000 kroner i manglende feriepenger og en regning på 165.000 for å dekke Bring sine saksomkostninger.

Fagbladet 3F

I fem år kjørte Emilian for Bring på slovakisk lønn. Helt greit, har retten nå slått fast

Jan-Erik Østlie

Kristian og Monika er eksperter på å være «usynlige». Nå må de kjempe for å bli sett

Debatt

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Sissel M. Rasmussen

«Det er forferdelig å se på det som utvilsomt må kalles streikebryteri», skriver vekter Joakim

Mats Løvstad

Kontrakter avslører: Wizz Air-piloter kan sies opp på dagen

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

Werner Juvik

Bussjåfør fikk sparken etter mobilbruk, men vant i retten. Vy får flengende kritikk

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

Anders Hauge-Eltvik

Nav-ansatte Thomas (43): – Jeg følger opp rundt 155 brukere. Det er for mye

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Hanna Skotheim

Harald har kjent jaget mot klokka i helsevesenet i 19 år: - Hele systemet har blitt et stemplingsur

Tormod Ytrehus

Nå selger staten unna eierskapet i kontorbygg til svensk eiendomsgigant

JUBEL: De ansatte i B-hallen ved Hydro Husnes kan juble for at produksjonen nå er i gang igjen i hallen.

JUBEL: De ansatte i B-hallen ved Hydro Husnes kan juble for at produksjonen nå er i gang igjen i hallen.

Geir Berntzen/Hydro

Over ti år etter at Hydro stoppet produksjonen, kan de ansatte starte elektrolyseovnene igjen

– Det er særlig vanskelig å forstå at KrF kan leve med at disse kuttene rammer så mange sårbare mennesker, ikke minst midt inne i en pandemikrise, hvor mange sliter ekstra tungt, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

– Det er særlig vanskelig å forstå at KrF kan leve med at disse kuttene rammer så mange sårbare mennesker, ikke minst midt inne i en pandemikrise, hvor mange sliter ekstra tungt, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

Jan-Erik Østlie

Venstresiden ville forlenge AAP-støtten. Regjeringen og Frp sier nei

Paul Olai-Olssen og Espen Utne Landgraff kjenner de lagerpregede landskapene rundt Oslo bedre enn de fleste etter hvert.

Paul Olai-Olssen og Espen Utne Landgraff kjenner de lagerpregede landskapene rundt Oslo bedre enn de fleste etter hvert.

Håvard Sæbø

Paul og Espen skaffet Foodora tariffavtale. Nå dumper nye selskaper sykkelbud-lønna

SKATT: Ansatte i kollektivtransporten må fra 1. januar skatte for frikortet de får fra arbeidsgiver. Finansdepartementet har tenkt å la arbeidsgiverne beregne verdien på fribilletten.

SKATT: Ansatte i kollektivtransporten må fra 1. januar skatte for frikortet de får fra arbeidsgiver. Finansdepartementet har tenkt å la arbeidsgiverne beregne verdien på fribilletten.

Tormod Ytrehus

Slik blir løsningen for skatt på frikort for bussjåfører


Flere saker