JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Bompenger eller bom stopp

– Hvis ikke lokalpolitikerne besinner seg i bompengedebatten, vil Nord-Norge miste 6 milliarder kroner til veiutbygging.



03.02.2012
06:57
16.12.2013 18:17

mari.valen@anb.no

Det sier Senterpartiets stortingsrepresentanter fra Nord-Norge, Irene Lange Nordahl og Jon Øyvind Odland, til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

De ber nå lokalpolitikerne om å ta til fornuften i bompengedebatten som raser i Nord-Norge.

– Les også: Vil asfaltere uten avgifter

– Hvis politikerne ikke snur i bompengesaken, vil ulykkene bare fortsette og befolkningens liv og helse blir satt på spill. Det vil også skape store utfordringer for veksten i næringslivet i nord, sier Nordahl.

Stridens kjerne er hvorvidt de nordnorske kommunene vil være med på et spleiselag med staten for å bygge ut veinettet. Hovedprosjektene er E6 gjennom Helgeland, E8 i Tromsø og E6 vest for Alta.

Veisatsingen har en prislapp på 6 milliarder kroner, der staten bidrar med 3,7 milliarder. Resten må finansieres gjennom bompenger.

– Mister pengene til Sør-Norge

Det Sp-politikerne nå frykter er at pengepotten vil forsvinne sørover, hvis ikke lokalpolitikerne sier ja til spleiselaget i tide.

– Sier de nei til bompenger, vil de 6 milliardene gå til andre veiprosjekter i Sør-Norge. Vi er opptatt av at lokalpolitikerne ikke skal frarøve den nordnorske befolkningen en historisk sjanse til ny vei, sier Nordahl.

– Les også: – Bilistene må betale

Stortingsrepresentantene råder nå lokalpolitikerne til å tenke langsiktig – raskt.

– Etatene skal legge fram forslag til ny transportplan 29. februar. I Harstad har den samme debatten gått, og der har kommunestyret allerede snudd i saken. De skjønte hva som sto på spill og sørget for å komme med i planen. Nå har de andre kommunene det gjelder en knapp måned på seg til få alt på plass, påpeker Nordahl.

– Et hån

Odland presiserer at de skjønner frustrasjonen i distriktene, men at bompenger er et nødvendig virkemiddel for å sikre nærings- og distriktsutvikling.

– Politikerne må se samfunnsperspektivet i dette. Veiutbyggingen er ei verdifull investering for framtida, og vi opplever det som usolidarisk å ikke bidra til fellesskapet hvis man ønsker ny vei, sier Odland.

Han er spesielt skuffet over hvordan veisaken har blitt behandlet i Tromsø. Innfartsveien til byen, E8, har krevd mange menneskeliv.

– Les også: Har fått nok av bompenger

– Å utsette ny vei på ubestemt tid er et hån mot befolkningen. Får vi ikke finansiering med bompenger på plass nå, risikerer vi at saken blir satt på vent i 10 år. Det fortjener ikke folk i Tromsø og distriktet rundt, mener Odland.

Stortingspolitikerne påpeker at dersom lokalpolitikerne velger å si nei, så må de også ta konsekvensene av det.

– Toppen på frekkhet er at de nå antyder at Stortinget skal overkjøre byrådet i Tromsø. Det er å skyve ansvaret fra seg. Lokalpolitikerne må ta det ansvaret de er tillagt, avslutter Nordahl. (ANB)

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
03.02.2012
06:57
16.12.2013 18:17



Mest lest

Håvard Sæbø

Slik vil Støre-regjeringa endre Nav

ULØNNET: For at Rebekka Kronstad Henriksen skal kunne amme datteren Sarah, må hun ta ulønnet permisjon fra jobben. Det går ut over økonomi og rettigheter.

ULØNNET: For at Rebekka Kronstad Henriksen skal kunne amme datteren Sarah, må hun ta ulønnet permisjon fra jobben. Det går ut over økonomi og rettigheter.

Cathrine Kahrs

Rebekka (33) må ta ulønnet permisjon for å kunne amme datteren

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

Emmie Olivia Kristiansen

Folk flest får dårligere råd: Prisene øker mer enn lønna

Debatt

Per Flakstad

«Vi trenger en bred debatt om pengebruken i Rødt», skriver Rødt-medlem Erik

Colourbox

Disse får minimum 10.000 kroner i lønnsøkning

FORUS: 68 ansatte vil miste jobben på skjærelinjene til Nortura i Stavanger.

FORUS: 68 ansatte vil miste jobben på skjærelinjene til Nortura i Stavanger.

Erlend Angelo

Nortura sier opp 147 ansatte: – Siste ord er ikke sagt

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Håkon Mosvold Larsen / NTB

Den nye regjeringen er klar – Støre presenterer et ungt og kvinnesterkt lag

Jan-Erik Østlie

Henrik Asheim er redd LO skal få for stor makt

PÅ VEI MOT FAGBREV: Det blir mange biler å shine fram mot fagbrev i 2023 for Robin Sharma. Den 1. august startet han som lærling i bilpleiefaget.

PÅ VEI MOT FAGBREV: Det blir mange biler å shine fram mot fagbrev i 2023 for Robin Sharma. Den 1. august startet han som lærling i bilpleiefaget.

Tormod Ytrehus

Robin (17) er Norges første bilpleie-lærling

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Brian Cliff Olguin

Hadia Tajik er åpen for innleieforbud i Oslo-området

Jan-Erik Østlie

Dette er fagbevegelsens største seirer i regjeringas plattform

Helge Rønning Birkelund

Hadia Tajiks første offisielle oppdrag som arbeidsminister: – Naturlig å starte hos LO

Sissel M. Rasmussen

SAS-ansatte leverte inn uniformene i protest: Nå har de Stortinget i ryggen

Tormod Ytrehus

SAS-ansatte leverer inn uniformen i protest: – Ledelsen har gått til krig mot sine ansatte

STYRKE Nav: Støre-regjeringa har skrevet en lang liste over hva de vil endre i Nav. Det er uklart når Nav-direktør Hans Christian Holte får en konkret bestilling fra den nye politiske ledelsen å jobbe med for å sette endringer ut i livet.

STYRKE Nav: Støre-regjeringa har skrevet en lang liste over hva de vil endre i Nav. Det er uklart når Nav-direktør Hans Christian Holte får en konkret bestilling fra den nye politiske ledelsen å jobbe med for å sette endringer ut i livet.

Werner Juvik

Nav-sjefen: Regjeringa har «store og gode ambisjoner» for Nav

FULL STØTTE: Både Rødt, ved nestleder Silje Kjosbakken, og SV, ved nestleder Kirsti Bergstø, vil innføre krav om norske vilkår i norske farvann og på sokkelen.

FULL STØTTE: Både Rødt, ved nestleder Silje Kjosbakken, og SV, ved nestleder Kirsti Bergstø, vil innføre krav om norske vilkår i norske farvann og på sokkelen.

Roy Solstad/Werner Juvik

SV og Rødt sikrer stortingsflertall om norsk lønn for sjøfolk

Jan Cristian Vestre fotografert på tomta til Vestre AS sin nye fabrikk på Magnor. Nå blir han politiker igjen.

Jan Cristian Vestre fotografert på tomta til Vestre AS sin nye fabrikk på Magnor. Nå blir han politiker igjen.

Helge Rønning Birkelund

Støre henter industrilederen som fagbevegelsen elsker

Jan Christian Vestre blir næringsminister.

Jan Christian Vestre blir næringsminister.

Leif Martin Kirknes

To av de nye statsrådene overlevde Utøya: – En seier for demokratiet, mener Støre

Eirik Dahl Viggen

Ila-ansatte gikk flere tusen i minus da arbeidsplassen ble midlertidig flyttet: Dette ble løsninga

Erlend Angelo

Nortura-ansatte frykter for både egen og selskapets framtid: – Det er trist


Flere saker