JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Innenriks sjøfart til mekling

Uenighet om en lavlønnsgaranti gjør at også sjøfolk på blant annet Hurtigruten, innenriksferjer og hurtigbåter må søke hjelp hos riksmeklingsmannen.

roy.ervin.solstad@lomedia.no

Rederienes Landsforening, RLF, og Norsk Sjømannsforbund klarte ikke å bli enige under forhandlingene som startet i Næringslivets Hus i Oslo i går. Striden sto om man skulle fortsette med en minstelønnsavtale med lokale forhandlinger, eller gå tilbake til en normallønnsavtale uten lokale forhandlinger.

Enighet om brudd

– Vi krever en garantibestemmelse som sørger for at sjøfolkene minst skal ha en viss prosent av en gjennomsnittlig industriarbeiderlønn dersom vi skal fortsette med minstelønnsavtalen. Det var ikke RLF villige til å diskutere og dermed ble det brudd, forteller leder i Sjømannsforbundet Jacqueline Smith til Maritim Logg.

Heller ikke Harald Thomassen i RLF så noen annen utvei enn å la oppgjøret gå til mekling.

– Nå gikk det som det sjelden gjør i forhandlinger med Sjømannsforbundet. Vi vet at NSF ikke oppsøker meklingsmannen i utrengsmål, men som arbeidsgiver kan vi ikke strekke oss så langt som dere ønsker, sa Thomassen til delegasjonen fra Sjømannsforbundet.

– Ikke enkelt

Før bruddet var partene allerede blitt enige om flere ikke-økonomiske punkter i tariffavtalen, og som vil bli meddelt meklingsmannen i mekling. Det er en mekling Jacqueline Smith håper vil skje så fort som mulig i henhold til arbeidstvistloven. Det kan bety at dersom det ikke blir enighet i meklingen, så vil medlemmene kunne tas ut i streik fra 8. mai klokka 24.00.

At meklingen kommer til å bli tøff, er hun ikke i tvil om.

– Det blir ikke enkelt, mener NSF-lederen.

Parter i oppgjøret er Norsk Sjømannsforbund og NHO-tilsluttede Rederienes Landsforening.

Oppgjøret angår ferje- og lokalfart, passasjerskip i kystfart (Hurtigruten), bukseringsrederier (også de på standby-avtalen), Redningsselskapet og lasteskip i kystfart.

Totalt er cirka 1800 medlemmer av Sjømannsforbundet direkte berørt.

En eventuell streik kan tidligst settes i verk fra 8. mai klokka 24.00.

Annonse

Flere saker

Annonse

Parter i oppgjøret er Norsk Sjømannsforbund og NHO-tilsluttede Rederienes Landsforening.

Oppgjøret angår ferje- og lokalfart, passasjerskip i kystfart (Hurtigruten), bukseringsrederier (også de på standby-avtalen), Redningsselskapet og lasteskip i kystfart.

Totalt er cirka 1800 medlemmer av Sjømannsforbundet direkte berørt.

En eventuell streik kan tidligst settes i verk fra 8. mai klokka 24.00.