JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ofotbanen er konkurs

Norges første private jernbaneselskap, Ofotbanen AS, ble etablert i mars 2001. Nå er det slutt. Årsaken er manglende innbetaling av merverdiavgift.

oystein@lomedia.no

De siste årene har vært turbulente. Dårlig økonomi, en frivilling gjeldsordning, skiftende eiere og krangler dem imellom har vært noen av problemene. Når Ofotbanen Drift AS til slutt måtte gi opp, skyldes det krav fra Skatt Nord på moms. Beløpet er cirka 700 000 kroner.

Gründer og administrerende direktør Terje Østensen ser ingen løsning denne gangen.– Dagens eier, Rail Management har trukket seg helt ut. Peterson Rail AB som skulle kjøpe oss, har sagt at de likevel ikke vil kjøpe. De har forsøkt å overta alle lokførerne våre, men de kommer ikke til å melde overgang, forteller han til avisen Fremover.

Statens jernbanetilsyn suspenderte lisensen til å kjøre tog i Norge tidlig i april. Begrunnelsen var at Ofotbanen Drift ikke oppfylte de økonomiske kravene som forskriften stiller krav om. Dermed måtte togene stå fra 9. april. Jernbanetilsynet ga en frist på tre måneder til å få orden på økonomien, hvis ikke ville lisensen bli trukket tilbake permanent. Den opprinnelige lisensen gjaldt både person- og godstrafikk i hele landet.

En konkursbegjæring kom 16. april, og 1. mai varslet Brønnøysundregistrene tvangsoppløsning fordi styret hadde trukket seg. Av Ofoten tingrett fikk selskapet tid på seg fram til 3. mai for å avklare om det kom inn nye eiere.

Annonse

Flere saker

Annonse