JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bekymret for byggeplaner

Blir basen for politiets helikopter og beredskapstropp plassert like ved Grorud verksted, går det med 40 mål. Togtrafikken trenger mer plass, ikke mindre mener Verkstedarbeiderforeningen.

oystein@lomedia.no

Opprinnelig var det snakk om 30 mål til politiet i et hjørne syd for verkstedet, i retning Alnabru.

– Nå er det snakk om andre og større typer helikopter også, derfor har dimensjonene økt. Dette kan bli en verdifull tomt til oppstalling av tog, sier Glenn Rygh, leder i Statsbanenes Verkstedarbeiderforening.

– Hele beredskapstroppen trenger et område like stort som alt vi har under tak her på Grorud. Det tar utviklingsmulighetene, derfor har vi reagert. Vi tenker på behovene i framtida, sier Rygh.

Trangt

Foreningen har vedtatt en uttalelse der den legger vekt på mulighetene i området.

– Dagens jernbaneverksteder og hensettingsplasser er maksimalt utnyttet. Det trengs flere spor for å møte økningen i trafikken i årene fremover, mener den.

Blant planene for en utvidelse av Alnabruterminalen har det også vært snakk om at elektropersonalet i Jernbaneverket må flytte, fordi arealet skal benyttes til andre formål.

– Områdene på Alnabru og Grorud Verksted er eneste avlastnings- og utbyggingsmulighet i Oslo. Et beredskapssenter vil gjøre en slik bruk umulig. Det vil føre til at jernbanen må skaffe seg ekspansjonsmuligheter så langt ut som Ås med tilhørende tomtogskjøring. Sporene og jernbaneverkstedet på Filipstad er under press på grunn av svært attraktiv beliggenhet og høye tomtepriser, sier foreningen i sin uttalelse, og advarer mot å omregulere tomter som er satt av til å møte framtidas behov.

Langsiktig

Høsten 2010 fikk Jernbaneverket i oppdrag av Samferdselsdepartementet å sette ned en arbeidsgruppe for å se nærmere på Alna-tomten. Den begynte arbeidet våren 2011.

Politiet har i flere år jobbet for å få en felles base for beredskapstropp, helikopter og hundetjenesten, og har vært representert i arbeidsgruppen.

I september ba Justisdepartementet om en raskere utredning, og rapporten ble ferdig 13. januar. Den er en del av de omfattende planene for Alnabru godsterminal.

Utredningen skal nå gjennom en kvalitetssikring, med frist 1. mai i år.

– Det er klart at etter 22. juli har er det blitt fortgang i arbeidet. Alle ønsker helikopterberedskap, men vi mener andre tomter i Oslo-området egner seg bedre enn den på Grorud, som tar av jernbanens utviklingsmuligheter, sier Rygh.

Raskere

Justisminister Grete Faremo deltok under den åpne høringen i Stortingets 22. juli-komité 18. januar i år.

– Regjeringen prioriterer arbeidet med å etablere et nytt beredskapssenter for politiet i Oslo. Jeg mener det er viktig for responstiden at våre mest operative beredskapsstyrker sikres fasiliteter som gir bedre utnytting av ressursene, raskere uttrykningstid og trening, sa Faremo.

For å sikre en hurtigst mulig prosess har Justisdepartementet bedt Statsbygg om å undersøke andre aktuelle tomtevalg i Oslo. Frist for dette arbeidet er 1. april.

Annonse

Flere saker

Annonse