JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Krever ledelsens avgang

Trallebetjeningen på Gardermoen var en solskinnshistorie. Nå er det storm. Ansatte krever den lokale ISS-ledelsens avgang.



02.03.2012
11:27
16.12.2013 18:32

ane.borrud@lomedia.no

Sats på seniorene, sies det. Trallebetjentene på Gardermoen har vært en suksesshistorie i så måte. De fleste betjentene er pensjonister som jobber halv stilling. Den eldste er over 80 år.

– Tralletjenesten er en solskinnshistorie. Det er pensjonister som gjør en god jobb. Det er det ISS bør ha fokus på, og ikke prøve å fryse oss ut, sier Erik Karlsen, som er verneombud.

Karlsen er 72 år, og har jobbet i tralletjenesten i 12 år. Før han gikk av med pensjon var han kaptein i forsvaret.

Jan Severinsen og Asbjørn Eggum bekrefter Karlsens versjon.

– Jeg har hatt det veldig fint her. Fram til sommeren 2010, sier Eggum.

Den pensjonerte revisoren begynte å jobbe hos ISS i 2004, i en alder av 66 år. Jan Severinsen har 44 år bak seg i Forsvaret. Han har også vært i tralletjenesten i åtte år.

– Dette er et av de flotteste stedene jeg har vært. Her er vi tidligere kapteiner, revisorer, lensmenn og kjøttskjærere. Men når vi har på oss uniformen er vi alle like.

Sluttet

Likevel har både Eggum og Severinsen sluttet som trallebetjenter.

– Jeg ble syk av dette. Jeg er sånn at når jeg først engasjerer meg, så klarer jeg ikke å la være. Jeg kunne ha gitt pokker og gått på jobb, men jeg klarte ikke det. Så jeg valgte å slutte, forteller Severinsen.

Han mener hele situasjonen kunne vært unngått dersom den nye ledelsen hadde invitert til dialog, og ikke bare tredd alt ned over hodet på trallebetjentene.

Eggum ble innkalt til disiplinærmøte i slutten av april i fjor, og ble anklaget for å være illojal og at han hadde negativ innvirkning på arbeidsmiljøet. Det endte med at Eggum aksepterte oppsigelsen mot en viss godtgjørelse.

– Ledelsen kom med mange usanne påstander de ikke kunne dokumentere. Men jeg aksepterte fordi jeg var så fedup av ISS. Men jeg har angra så til de grader i ettertid. At jeg ikke gikk til arbeidsretten med saken, sier han i dag.

Oppsigelsen førte til en støtteerklæring, som 30 av trallebetjentene skrev under på, der de tar sterk avstand fra den måten ISS har behandlet Eggum på.

«De «skriverier» som Asbjørn har ført i pennen er skrevet på vegne av trallebetjentene. Det har vært helt nødvendig for oss å peke på de feil og unøyaktigheter tralleledelsen har kommet med når det gjelder blant annet arbeidsmiljølov og lov om ansettelser. Det vil vi fortsette med. Dersom målet var å skape frykt og usikkerhet på arbeidsplassen, har tralleledelsen nådd sitt mål», står det blant annet i støtteerklæringen.

Ny ledelse

I følge Eggum, Severinsen og Karlsen begynte det hele sommeren 2010, da det kom ny daglig leder for trallebetjentene.

– Vi skjønte jo at det hadde kommet en ny kar hit, men vi skjønte ikke hvorfor. Stillingen var aldri utlyst, og han presenterte seg ikke for oss, sier Eggum.

Høsten 2010 ble trallebetjentene innkalt til et allmøte. Der ble de presentert for en ny turnus. Den gamle 5-ukers turnusen skulle erstattes med en 13-ukers turnus.

– Den gamle turnusen fra 2004 fungerte veldig bra. På allmøtet ble vi informert om en 13-ukers turnus. ISS hadde leid inn en såkalt turnusspesialist som hadde gått rundt her inkognito. Vi ante ingenting, forteller Severinsen.

En torsdag de ansatte kom på jobb, hang det oppslag om ny turnus som skulle starte mandag etter helga.

– Det fikk vår tillitsvalgte den gang satt en strek over. Hovedavtalen, som sier at tillitsvalgt skal konsulteres, var ikke fulgt, forteller Karlsen.

– Når de kaster sånt ut til voksne folk, da kommer klørne ut, supplerer Eggum.

Nedbemanning og smartere trilling

Fram til sommeren 2010 var de åtte mann i grunnbemanning på hvert skift. Nå er de nede i seks.

– Mens antall ansatte kuttes, går flytrafikken til himmels. I 2004 var det cirka 10 millioner passasjerer her på Gardermoen, og vi var åtte på hver vakt. I 2011 var det vel 21 millioner passasjerer, og vi er seks ansatte i grunnbemanning per skift, påpeker Eggum.

Nå har de fått beskjed om at de må trille smartere.

– Vi kjenner flyplassen. Det er ingen smartere veier å gå, sier Severinsen.

Prikkbelastning for å gå for sakte

Seniorene forteller om en arbeidsdag preget av usikkerhet og frykt. De viser blant annet til oppslaget som en dag hang på pauserommet, uten dato eller underskrift, der det står at ved to advarsler blir vikarer sparket ut, og faste må inn til hovedkontoret i Ulvenveien.

Litt senere fikk de også beskjed om at bedriften ville innføre prikkbelastning. Ved én prikk skulle de inn på teppet til assistenten, to prikker inn til daglig leder og ved tre prikker skulle de inn til hovedkontoret i Ulvenveien.

– Jeg spurte assisterende daglig leder om hva vi kunne få prikk for, og han svarte: Blant annet at dere går for sakte, forteller Severinsen.

Og legger til: Vi går 15 til 20 kilometer på hver vakt i snitt.

– Det er jo uhørt å bare komme med sånt uten å involvere hverken verneombudet eller tillitsvalgt, presiserer Eggum.

De ansatte fikk stoppet prikkbelastningen, men er ikke imponerte.

– Bare det at de kommer med noe sånt viser jo at de har snakket om det i ledelsen. Dersom ISS sin policy er endret, slik at de ikke lenger ønsker å engasjere pensjonister, burde dette vært behandlet på en helt annen og seriøs måte, sier Eggum.

Ledelsen må vekk

Trioen Arbeidsmanden snakker med er enige. For at det skal bli arbeidsro, må ledelsen vekk.

– De omplasserte vår tidligere leder, og han hadde ikke gjort noe galt. Da må det være mulig å omplassere disse to også, mener de tre.

Ifølge de tre trallebetjentene er den nye ledelsen ikke skikket til jobben.

– De er fullstendig inkompetente som ledere. Uansett hva de gjør framover, klarer de ikke å reparere skadene de har gjort. Vi forlanger at de fjernes fra Gardermoen. Før det kan det ikke bli arbeidsro.

– Trallebetjentene kan loven. Mange av oss har jobbet med personalpolitikk i en årrekke. Vi lar oss ikke herse med, avslutter Severinsen.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
02.03.2012
11:27
16.12.2013 18:32



Mest lest

FRYKTER FOR FRAMTIDA: Arbeidsgiveren ISS har anket saken, og reglene er slik at Grethe Beck har rett til å stå i jobb fram til ankesaken kommer opp – antakelig først en gang på nyåret. – Men jeg er blitt skeptisk, og spør meg alltid: «Hva kommer nå?»

FRYKTER FOR FRAMTIDA: Arbeidsgiveren ISS har anket saken, og reglene er slik at Grethe Beck har rett til å stå i jobb fram til ankesaken kommer opp – antakelig først en gang på nyåret. – Men jeg er blitt skeptisk, og spør meg alltid: «Hva kommer nå?»

Tri Nguyen Dinh

Renholder Grethe har Tourettes og ble sagt opp av ISS: – De ville ha meg ut fra dag én

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Privat

For Daniela (37) har det vært umulig å kjøpe egen bolig. Så kom det en ny ordning

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

Katharina Dale Håkonsen

Elenita har blitt spyttet på og kalt «hore» på jobben i Nav

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

Morten Hansen

Renholder Ellinor og kollegene fikk kutt i nattillegget: – Det er alltid hos oss det skal spares

– Så lenge jeg har lov til å jobbe og gjør det, er jeg arbeidstaker. Jeg er uføretrygdet også, men jeg er ikke bare det, sier Vibeke Heiberg Knagenhjelm.

– Så lenge jeg har lov til å jobbe og gjør det, er jeg arbeidstaker. Jeg er uføretrygdet også, men jeg er ikke bare det, sier Vibeke Heiberg Knagenhjelm.

Leni Aurora Brækhus

Uføre Vibeke ville melde seg inn i Fagforbundet. Det fikk hun ikke lov til

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

Tormod Ytrehus

Adrian organiserte sine rumenske kollegaer og sørget for tariffavtale. Nå er han sagt opp

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

Anders Hauge-Eltvik

Nav-ansatte Thomas (43): – Jeg følger opp rundt 155 brukere. Det er for mye

Sjansene for langtidsledighet er større i industrien enn i andre bransjer som er direkte rammet av koronatiltakene, tror forsker.

Sjansene for langtidsledighet er større i industrien enn i andre bransjer som er direkte rammet av koronatiltakene, tror forsker.

Håvard Sæbø

Dette er bransjene som vil slite hardt etter koronaen

KUTTER BEMANNING: Tom Svarva, Joar Haug og Lena Ellingsen er bekymret for sikkerhet og miljøarbeid på høysikkerhet.

KUTTER BEMANNING: Tom Svarva, Joar Haug og Lena Ellingsen er bekymret for sikkerhet og miljøarbeid på høysikkerhet.

Eirik Dahl Viggen

Kutter bemanningen i høyrisikofengsel: De ansatte frykter for liv og helse

IKKE PÅ GREEN DEAL-LISTA: Et EU-forslag kan gjøre det mindre attraktivt å investere i vannkraft

IKKE PÅ GREEN DEAL-LISTA: Et EU-forslag kan gjøre det mindre attraktivt å investere i vannkraft

Colourbox.com

Vannkraft er ikke bærekraftig, mener EU. Det kan norske vannkraftverk få svi for

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

Werner Juvik

Bussjåfør fikk sparken etter mobilbruk, men vant i retten. Vy får flengende kritikk

Paul Olai-Olssen og Espen Utne Landgraff kjenner de lagerpregede landskapene rundt Oslo bedre enn de fleste etter hvert.

Paul Olai-Olssen og Espen Utne Landgraff kjenner de lagerpregede landskapene rundt Oslo bedre enn de fleste etter hvert.

Håvard Sæbø

Paul og Espen skaffet Foodora tariffavtale. Nå dumper nye selskaper sykkelbud-lønna

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Hanna Skotheim

Harald har kjent jaget mot klokka i helsevesenet i 19 år: - Hele systemet har blitt et stemplingsur

Jan Inge Arnø og Rune Martinsen.

Jan Inge Arnø og Rune Martinsen.

Håvard Sæbø

Jan Inge og Rune måtte kjempe for å få yrkesskadeerstatning: – På et punkt var jeg helt i kjelleren

Siv Jensen og Frp har forhandlet med regjeringen om et nytt statsbudsjett. Tirsdag ble de enige.

Siv Jensen og Frp har forhandlet med regjeringen om et nytt statsbudsjett. Tirsdag ble de enige.

Stian Lysberg Solum / NTB

Alkohol, snus, sukker og økt minstepensjon: Her er sakene Frp fikk inn i statsbudsjettet

Tormod Ytrehus

Nå selger staten unna eierskapet i kontorbygg til svensk eiendomsgigant

Trygve Slagsvold Vedum løfter Senterpartiet til historiske høyder

Trygve Slagsvold Vedum løfter Senterpartiet til historiske høyder

Senterpartiet

Ny måling: Senterpartiet er Norges største parti

Helikopterstyrt ved Songesand. Piloten kom uskadd fra hendelsen.

Helikopterstyrt ved Songesand. Piloten kom uskadd fra hendelsen.

Jon Ingemundsen, Stavanger Aftenblad

Her er LOs sju krav for å bedre helikoptersikkerheten

SKATT: Ansatte i kollektivtransporten må fra 1. januar skatte for frikortet de får fra arbeidsgiver. Finansdepartementet har tenkt å la arbeidsgiverne beregne verdien på fribilletten.

SKATT: Ansatte i kollektivtransporten må fra 1. januar skatte for frikortet de får fra arbeidsgiver. Finansdepartementet har tenkt å la arbeidsgiverne beregne verdien på fribilletten.

Tormod Ytrehus

Slik blir løsningen for skatt på frikort for bussjåfører

I januar fikk Nav-dømte Rune Halseth en uforbeholden unnskyldning fra daværende Nav-sjef Sigrun Vågeng. Nå hevder han setteriksadvokaten i Nav-sakene farer med usannheter i høringen om skandalen i Efta-domstolen.

I januar fikk Nav-dømte Rune Halseth en uforbeholden unnskyldning fra daværende Nav-sjef Sigrun Vågeng. Nå hevder han setteriksadvokaten i Nav-sakene farer med usannheter i høringen om skandalen i Efta-domstolen.

Stian Lysberg Solum / NTB

Nav-dømte beskylder setteriksadvokaten for løgn


Flere saker