JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Veksten må tas kollektivt

En omfattende satsing på tog og kollektivtrafikk er Venstres hovedprioritering i samferdselspolitikken.



05.03.2012
11:19
16.12.2013 18:32

runar.norstad@anb.no

– Det er åpenbart at rammene må økes betydelig for å kunne gjennomføre de nødvendige infrastrukturprosjekter i årene som kommer, sier Ola Elvestuen, nestleder i Venstre, til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Fagetatenes forslag til ny Nasjonal transportplan (NTP) ble presentert sist onsdag. Forslaget er en kjempeutfordring til politikerne, heter det i en uttalelse fra Venstres landsstyre.

– Tiltakene som er forslått innenfor dagens budsjettramme er kun helt nødvendige samferdselsinvesteringer, understreker Elvestuen.

– Les også: – Altfor lite ny asfalt

Venstres landsstyre har helt klare prioriteringer i samferdselspolitikken.

– Det viktigste samferdselsgrepet de neste årene vil være å få på plass en omfattende satsing på tog og kollektivtransport, spesielt i og rundt de store byene. Det er, og vil være, Venstres hovedprioritering også i neste Nasjonal Transportplan, sier Ola Elvestuen som også er byråd for miljø og samferdsel i Oslo.

– En annen helt nødvendig satsing vil være statlige midler til planlegging, utbygging og drift av kollektivtrafikk i de store byene sammen med bedre infrastruktur for gående og syklende, fortsetter han.

– Les også: Vil legge ned flyplasser

Forslaget til ny Nasjonal transportplan inneholder på langt nær nok virkemidler for å nå målsetningen om at all ny trafikkvekst må tas med kollektivtrafikk, mener partiet. En tredje prioritering for Venstre er derfor fortsatt utbygging av kyststamveien på Vestlandet og forbedringer av E6 nordover fra Trondheim.

– Venstre mener gode stamveier er viktig for næringslivet. Disse stamveiene vil binde landsdelene sammen, og gi langt bedre rammevilkår enn dagens veistandard. I tillegg er trafikksikkerheten på dagens veier en stor samfunnsutfordring, sier Ola Elvestuen.

– Les også: SV vil ha «togets Avinor»

Venstres fjerde hovedsatsing er å utnytte det store potensialet for å få gods over fra vei til bane og sjø.

– I tillegg må vi våge å tenke helt nye tanker rundt finansiering, planprosesser og organisering. Det er store etterslep både på vei og bane i Norge, og det er helt avgjørende at vi får mest mulig samferdsel ut av hver krone, sier nestlederen.

Da er det behov for økt konkurranse, nye planprosesser og langsiktige og forutsigbare finansieringsmodeller, mener Elvestuen. Han viser til at Venstre i 2010 foreslo bruk av statlig garanterte obligasjoner som finansieringsmodell for utbygging av intercity-trianglet på Østlandet.

– En slik finansieringsmodell kan med fordel også brukes på flere store samferdselsprosjekter, sier Ola Elvestuen. (ANB)

I Nasjonal transportplan forteller regjeringen hva den vil gjøre med transportpolitikken de neste ti årene

Planen kommer i ny utgave hvert fjerde år

Arbeidet med neste utgave av planen er nå startet: Onsdag kom Jernbaneverket, Kystverket, Statens vegvesen og Avinor med sine forslag

Om ett år legger regjeringen fram forslaget for Nasjonal transportplan for perioden 2014-2023

Den nasjonale transportplanen som gjelder nå, gjelder for årene 2010-2019. Den ble behandlet i Stortinget våren 2009

Oppdraget fra Samferdselsdepartementet og Fiskeri- og kystdepartementet har vært å foreslå tiltak innenfor økonomiske rammer som spenner fra 20 prosent mindre til 45 prosent over dagens nivå

Transportetatene er også bedt om å svare på hva som skal til for å klare en enda større satsing

I innspillene ligger det investeringer mellom 240 og 510 milliarder kroner i perioden 2014-2023, inkludert bompenger (ANB-NTB)

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
05.03.2012
11:19
16.12.2013 18:32



Mest lest

Stein Inge Stølen

Selskap stjal lønn fra ansatte, men fikk likevel nye oppdrag av Postnord

Peder Gjersøe

De får ofte skylda når folk ikke rekker ferga. Cato fikk en pistol mot hodet

Emmie Olivia Kristiansen

– Det som skjer i SAS for tiden er uendelig trist, sier nestleder i flygerforening

Aslak Bodahl

Bedrift la ned hovedkontoret - alle ansatte bedt om å jobbe hjemmefra

Håvard Sæbø

– Erna Solbergs historiefortelling i denne saken er helt feil, sier tidligere LO-leder

KAN SMILE: De tillitsvalgte ved Ringnes-anlegget på Gjelleråsen utenfor Oslo er meget fornøyd med at Ringnes beholder distribusjonen av varene selv. Fra venstre Roar Ellingvåg, Rune Christensen, Anita Andersen, Erik Torkelsen og Leif Ritter.

KAN SMILE: De tillitsvalgte ved Ringnes-anlegget på Gjelleråsen utenfor Oslo er meget fornøyd med at Ringnes beholder distribusjonen av varene selv. Fra venstre Roar Ellingvåg, Rune Christensen, Anita Andersen, Erik Torkelsen og Leif Ritter.

Erlend Angelo

Sosial dumping, ropte Ringnes-ansatte. Nå er 200 arbeidsplasser reddet

Frank Holtschlag/nyebilder

Slik ble løsningen på kulturstreiken

Pavyzdžiui, Norvegijos Darbo inspekcija kontrolės metu tikrina, ar tinkami pastatyti pastoliai, ar darbuotojai aprūpinti tinkamomis saugos priemonėmis. (ILLUSTRASJONSFOTO)

Pavyzdžiui, Norvegijos Darbo inspekcija kontrolės metu tikrina, ar tinkami pastatyti pastoliai, ar darbuotojai aprūpinti tinkamomis saugos priemonėmis. (ILLUSTRASJONSFOTO)

Håvard Sæbø

Šiuos metodus Norvegijoje nesąžiningi darbdaviai naudoja norėdami išnaudoti užsienio darbuotojus

 Mimir Kristjánsson (Rødt) og arbeids- og inkluderingsminister Hadia Tajik.

Mimir Kristjánsson (Rødt) og arbeids- og inkluderingsminister Hadia Tajik.

Aslak Bodahl og Jan Erik Østlie

Knallhardt AAP-krav fra Rødt: – Folk skal ikke straffes for at staten ikke klarer å avklare dem

Jan-Erik Østlie

Norge kan miste rundt 50.000 oljejobber. Men hvor er de nye, grønne arbeidsplassene?

SLAVEMERKET: Sulis-medaljen eller «slavemerket» som det også ble kalt, var et merke gruvearbeiderne måtte bære rundt halsen.

SLAVEMERKET: Sulis-medaljen eller «slavemerket» som det også ble kalt, var et merke gruvearbeiderne måtte bære rundt halsen.

Stig-Audun Hansen / Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

«Slavemerket» som reiste arbeiderkampen på Norges nest største arbeidsplass

Roy Ervin Solstad

Avisbudene jobbet tusen ganger uten betaling. Nå har de vunnet i Arbeidsretten

ARBEIDSTID: Torkel Ulvik er tillitsvalgt i en installasjonsbedrift på Haugalandet med 50 ansatte. Tillitsvalgte er stadig i diskusjon med arbeidsgiver om reisetid.

ARBEIDSTID: Torkel Ulvik er tillitsvalgt i en installasjonsbedrift på Haugalandet med 50 ansatte. Tillitsvalgte er stadig i diskusjon med arbeidsgiver om reisetid.

Leif Martin Kirknes

Elektrikerne vil ha betalt for reisetid: – Kanskje på tide å ta en streik

Martin Guttormsen Slørdal

Brenna lover billigere barnehage: – Bare å glede seg til budsjettet

STRAMMER TIL: Det er påbud, forbud, regler, standarder, offentlige anskaffelser og infrastruktur som skal dra det grønne skiftet fremover, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap).

STRAMMER TIL: Det er påbud, forbud, regler, standarder, offentlige anskaffelser og infrastruktur som skal dra det grønne skiftet fremover, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap).

Jan-Erik Østlie

Klimaministeren vil bygge ut mer vindkraft

LIKE TYDELEG SOM FØR? – Vi vil ha slutt på innleige som fortrenger faste tilsettingar, seier arbeidsminister Hadia Tajik (Ap), men vil ikkje seie om det kjem noka form for innleige-forbod.

LIKE TYDELEG SOM FØR? – Vi vil ha slutt på innleige som fortrenger faste tilsettingar, seier arbeidsminister Hadia Tajik (Ap), men vil ikkje seie om det kjem noka form for innleige-forbod.

Brian Cliff Olguin

Dette meinte Ap og Sp om innleige-forbod før valet. Og dette meiner dei no

Folk slutter og søker seg vekk og vi sliter med å rekruttere nye, sier Kim Olav Johansen, leder i EL og IT-klubben i Norske Skog, Skogn.

Folk slutter og søker seg vekk og vi sliter med å rekruttere nye, sier Kim Olav Johansen, leder i EL og IT-klubben i Norske Skog, Skogn.

Knut Viggen

Konflikt mellom ledelse og klubb i Norske Skog: – Vi sliter med å holde på folk

SKUFFET: Målfrid Falch-Svendsen er skuffet over at arbeidsgiveren, Stavanger kommune, anker dommen i Sør-Rogaland tingrett som gav henne tilbake hundre prosent stilling som miljøterapeut.

SKUFFET: Målfrid Falch-Svendsen er skuffet over at arbeidsgiveren, Stavanger kommune, anker dommen i Sør-Rogaland tingrett som gav henne tilbake hundre prosent stilling som miljøterapeut.

Privat

Kommunen anker dommen som gav Målfrid tilbake full stilling som miljøterapeut

SKJEVE RAMMER: Lønnssystemet som åpner for at en ansatt kan tjene mindre enn kollegaen med samme ansiennitet, er modent for endring, mener NFFs nestleder. Neste år er det hovedoppgjør.

SKJEVE RAMMER: Lønnssystemet som åpner for at en ansatt kan tjene mindre enn kollegaen med samme ansiennitet, er modent for endring, mener NFFs nestleder. Neste år er det hovedoppgjør.

Eirik Dahl Viggen

4000 ansatte i Kriminal­omsorgen skal få ny lønn – nå pågår innspurten

– Vi ble litt overrasket da vi så at statsråden vil direktetildele til Vy. Vi fortjener en sjanse til å bli vurdert, sier administrerende direktør Philipp Engedal i Flytoget.

– Vi ble litt overrasket da vi så at statsråden vil direktetildele til Vy. Vi fortjener en sjanse til å bli vurdert, sier administrerende direktør Philipp Engedal i Flytoget.

Ole Palmstrøm

Flytoget advarer regjeringen mot å gi Østlandet til Vy: – Vi ble litt overrasket


Flere saker