– Veksten må tas kollektivt
En omfattende satsing på tog og kollektivtrafikk er Venstres hovedprioritering i samferdselspolitikken.
runar.norstad@anb.no
– Det er åpenbart at rammene må økes betydelig for å kunne gjennomføre de nødvendige infrastrukturprosjekter i årene som kommer, sier Ola Elvestuen, nestleder i Venstre, til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).
Fagetatenes forslag til ny Nasjonal transportplan (NTP) ble presentert sist onsdag. Forslaget er en kjempeutfordring til politikerne, heter det i en uttalelse fra Venstres landsstyre.
– Tiltakene som er forslått innenfor dagens budsjettramme er kun helt nødvendige samferdselsinvesteringer, understreker Elvestuen.
– Les også: – Altfor lite ny asfalt
Venstres landsstyre har helt klare prioriteringer i samferdselspolitikken.
– Det viktigste samferdselsgrepet de neste årene vil være å få på plass en omfattende satsing på tog og kollektivtransport, spesielt i og rundt de store byene. Det er, og vil være, Venstres hovedprioritering også i neste Nasjonal Transportplan, sier Ola Elvestuen som også er byråd for miljø og samferdsel i Oslo.
– En annen helt nødvendig satsing vil være statlige midler til planlegging, utbygging og drift av kollektivtrafikk i de store byene sammen med bedre infrastruktur for gående og syklende, fortsetter han.
– Les også: Vil legge ned flyplasser
Forslaget til ny Nasjonal transportplan inneholder på langt nær nok virkemidler for å nå målsetningen om at all ny trafikkvekst må tas med kollektivtrafikk, mener partiet. En tredje prioritering for Venstre er derfor fortsatt utbygging av kyststamveien på Vestlandet og forbedringer av E6 nordover fra Trondheim.
– Venstre mener gode stamveier er viktig for næringslivet. Disse stamveiene vil binde landsdelene sammen, og gi langt bedre rammevilkår enn dagens veistandard. I tillegg er trafikksikkerheten på dagens veier en stor samfunnsutfordring, sier Ola Elvestuen.
– Les også: SV vil ha «togets Avinor»
Venstres fjerde hovedsatsing er å utnytte det store potensialet for å få gods over fra vei til bane og sjø.
– I tillegg må vi våge å tenke helt nye tanker rundt finansiering, planprosesser og organisering. Det er store etterslep både på vei og bane i Norge, og det er helt avgjørende at vi får mest mulig samferdsel ut av hver krone, sier nestlederen.
Da er det behov for økt konkurranse, nye planprosesser og langsiktige og forutsigbare finansieringsmodeller, mener Elvestuen. Han viser til at Venstre i 2010 foreslo bruk av statlig garanterte obligasjoner som finansieringsmodell for utbygging av intercity-trianglet på Østlandet.
– En slik finansieringsmodell kan med fordel også brukes på flere store samferdselsprosjekter, sier Ola Elvestuen. (ANB)
I Nasjonal transportplan forteller regjeringen hva den vil gjøre med transportpolitikken de neste ti årene
Planen kommer i ny utgave hvert fjerde år
Arbeidet med neste utgave av planen er nå startet: Onsdag kom Jernbaneverket, Kystverket, Statens vegvesen og Avinor med sine forslag
Om ett år legger regjeringen fram forslaget for Nasjonal transportplan for perioden 2014-2023
Den nasjonale transportplanen som gjelder nå, gjelder for årene 2010-2019. Den ble behandlet i Stortinget våren 2009
Oppdraget fra Samferdselsdepartementet og Fiskeri- og kystdepartementet har vært å foreslå tiltak innenfor økonomiske rammer som spenner fra 20 prosent mindre til 45 prosent over dagens nivå
Transportetatene er også bedt om å svare på hva som skal til for å klare en enda større satsing
I innspillene ligger det investeringer mellom 240 og 510 milliarder kroner i perioden 2014-2023, inkludert bompenger (ANB-NTB)
Mest lest
Alf Jørgen Schnell og Ninthu Paramlingam i kollektivet Reduser Husleia mener mange lever i uverdige boforhold på leiemarkedet. Bildet innfelt er hentet fra annonsen det et kott med skyvedører tilbys for 6.200 kroner måneden.
Ida Bing og husleie.no
Dette «klesskapet» ble leid ut for 6.200 kroner i måneden: – Leiemarkedet blir bare verre og verre
STENGT: Klokka 12 lørdag formiddag stengte butikkene i Oslo og ni nabokommuner. Dagligvarebutikker og apotek er det eneste unntaket.
Lene Svenning
Nytt korona-sjokk: Tusenvis av ansatte i varehandelen på Østlandet står i fare for å bli permittert
SAKSØKER: Hege Berit Østgård er blant de 231 Industri Energi-medlemmene som går til gruppesøksmål mot Aker BP.
Jan Inge Haga
Hege Berit fikk hakeslepp da bedriften ville fjerne sluttpakken: – Respektløst overfor oss ansatte
SYKEMELDT: Da kollegaene ble permittert stoppet også bedriften å betale sin del av sykelønna til Frank Robert Neerland.
Aina Fladset
Frank Robert ble fratatt sykelønn da bedriften permitterte ansatte: – Overraskende
TOK KAMPEN: Ann–Helen Pettersen (til venstre) og Randi Stenersen Rasmussen gikk til sak mot arbeidsgiveren da de ble sagt opp som flyplassvektere på Flesland. Nå gir Securitas dem nye jobber i konsernet.
Paul S Amundsen
Vekterne Ann-Helen og Randi gikk til sak mot arbeidsgiver og reddet både jobben og AFP
Ole Palmstrøm
Permitterte får dagpenger til 1. oktober. Men det blir ikke feriepenger på dagpenger
– Nå skal vi ta oss råd til å besøke den chilenske familien til mannen min så fort det blir forsvarlig å reise, sier Elisabeth Bøckman.
Per Flakstad
Vant i retten: Nå får Elisabeth høyere pensjon og råd til å besøke mannens familie
Erik Knudsen er fortvilet over beskjeden han fikk fra kommunen rett før jul.
Amanda Iversen Orlich/Dagsavisen
Erik mister 9.000 kroner i støtte og kan havne på gata
Håvard Sæbø
Arbeidstilsynet sladder lønna på underbetalte arbeidere. Nå må Røe Isaksen svare på hvorfor
Kjersti Stenseng
Jan-Erik Østlie
Arbeiderpartiet har mistet over 5.000 medlemmer
Forbundsleder i Fellesforbundet, Jørn Eggum.
Jan-Erik Østlie
Regjeringens nye veiselskap kan bli lagt ned. Fire LO-forbund mener det holder med Statens vegvesen
(Illustrasjonsfoto)
pressefoto, WizzAir.com
Wizz Air-ansatte i Norge er beskyttet av arbeidsmiljøloven, fastslår Luftfartstilsynet
Tormod Ytrehus
Klubbleder Adrian fikk sparken. Nå får han penger fra LO for å ha noe å leve av fram til rettssaken starter
Afaransis Yassin (28) har ingen mulighet til å få økonomisk støtte fra familiemedlemmer. Da blir det nesten umulig å komme inn på boligmarkedet, mener hun.
Ida Bing
Afaransis (28) får ikke økonomisk hjelp hjemmefra: – Jeg er sjanseløs på boligmarkedet
Meieriansatte får 50 øre i generelt tillegg fra 1. mai i år. Enigheten i lønnsoppgjøret omfatter rundt 2.500 NNN-medlemmer.
Jan-Erik Østlie
Meieriansatte får ny lønn: Her er resultatet
Erlend Wiborg (Frp) er leder av arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget
Sissel M. Rasmussen
Frp ville ikke være med på å forlenge AAP-perioden
Debatt
LO og forbundene våkne opp av dvalen og svinge pisken slik at tillitsvalgte og medlemmer våkner opp?, spør Arne Eide.
Jan-Erik Østlie
«Har LO vendt Arbeiderpartiet ryggen?»
Colourbox.com
Lærere har ikke fått overtidsbetalt under pandemien. Over halvparten har vurdert ny jobb
Koronapandemien har bokstavelig talt kostet både helsedirektør Bjørn Guldvog og FHI-direktør Camilla Stoltenberg dyrt, i form av titusenvis av overtidstimer til både ledere og øvrige ansatte. Den regningen må også helseminister Bent Høie (her på skjermen bak) forholde seg til.
Lise Åserud / NTB
FHI-ansatte jobbet over 300 timer overtid i 2020 – ledere fikk millioner i kompensasjon
Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum
Jan-Erik Østlie