JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Gå til skolen!

KrF-leder Knut Arild Hareide mener det bør bli forbudt å kjøre barna til skolen. Hva mener du? Si din mening!

[Nettavisen] Mandag avhold NAF sin trafikksikkerhetskonferanse i Oslo. Dit kom en rekke politikere og eksperter for å si at alle var enige om at det er viktig med fokus på trafikksikkerhet, og at å bruke mer penger på feltet var en god idé.

Hovedsakelig var hele konferansen en gjennomgang av tiltak som de fleste mener fungerer for å få ned antall drepte. Firefelts motorvei, midtdelere, bredere veier, nyere og sikrere biler og lignende.

Ikke fornøyd med staten

Det var i grunn ikke før lederen i Transportkomiteen på Stortinget, Knut Arild Hareide, kom på podiet at helt nye tanker ble luftet, skriver Nettavisen.

Hareide begynte sin lille forelesning med å si at siden alle samferdselskroner må over statsbudsjettet, er det lett at det taper i kampen mot alle andre gode tiltak.

– Andre sektorer tar pengene. Økningen i trygdeutgifter fra et år til et annet, er like stor som hele samferdselsbudsjettet på 30 milliarder kroner. En konkurrerer med andre viktige ting, og det er viktig å få til nye finansieringsordninger, sa Hareide.

– Les flere motorsaker i Nettavisen her

Han påpekte at den eneste grunnen til at samferdselsbudsjettet de siste årene har opplevd en brukbar økning, er finanskrisen. Og tross økningen har forfallet på norske veier bare fortsatt. Det betyr at en må finne andre løsninger.

Vil tvinge fram flere gang- og sykkelstier

Når det kommer til konkrete tiltak for å forbedre trafikksikkerheten, er KrF-lederen først og fremst en kraftig tilhenger av kollektivtrafikk og gang- og sykkelstier.

– Jeg syklet til jobb i dag. Og det er kanskje dumt å si det, men det er få steder jeg har gjort så mye ulovlig som når jeg sitter på et sykkelsete, sa Hareide ifølge Nettavisen.

Han sikter til at det er så mange uklare regler, hissige sjåfører, begynnende- og sluttende sykkelfelt og lignende, at det nærmest blir en nødvendighet å bryte reglene.

– Les også: Livsfarlig vei

Hareide viste blant annet til at det i Nasjonal transportplan er det lagt opp til at folk må gå og sykle mer enn i dag. Sykkelstier er også nødvendig i forhold til trafikksikkerheten.

– Vi er nødt til å få til bedre belønningsordninger for gang- og sykkelstier for kommunene, sa Hareide.

Brukstvang

Og Hareide ønsker ikke å stoppe ved å bygge nye gangveier. Han vil også ha virkemidler for dem som kan bruke de nye gangveiene, faktisk bruker dette, fremfor bilen.

– Jeg bor nå rett ved en skole, og blir skremt over trafikkbildet der. Vi er nødt til å pålegge alle kommunene å finne tiltak for å forbedre skoleveiene, sa Hareide.

– Les også: Kommunekamp om sikkerhet

Han mener det ofte blir en ond sirkel ut av at enkelte velger å kjøre barna til skolen, kanskje med argumentasjon om trafikkfarlig skolevei, som gjør at flere mener de må gjøre det samme.

– Det er ingen grunn til at det ikke skulle være forbudt å kjøre barna til skolen. Barna har godt av å gå, sa Hareide.

Ved å få færre biler på veien rundt skolen, vil også skoleveien bli tryggere. (ANB)

– Hareide ønsker avgiftslette: Les hele saken i Nettavisen

Annonse
Annonse