JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Det er nå toget går

Industri Energi har hatt diskusjoner internt om å bli med i et større forbund. – Hvis vi vil være med, så går toget nå, sier forbundsleder Leif Sande.



21.03.2012
14:33
16.12.2013 18:42

ane.borrud@lomedia.no

I går kom nyheten om at Industri Energi er på frierføtter til Forbundsalliansen, som består av Postkom, Transportarbeiderforbundet og Arbeidmandsforbundet. Nyheten om Industri Energi som en eventuell ny partner kom som en bombe.

Fra diskusjon til handling

I Industri Energi har de diskutert om de skal søke mot større forbundsenheter en stund.

– Sist vi diskuterte dette var for et halvt år siden. Da kom vi fram til at det ikke hastet. Men nå ser vi at hvis vi vil være med i Forbundsalliansen, så er det nå toget går, sier Sande.

I begynnelsen av denne uka diskuterte forbundsstyret i Industri Energi om de ville gjøre sine hoser grønne hos Forbundsalliansen.

– Forbundsstyret visste ikke at dette var et tema på møtet før de kom. Vi ville ikke ha noen lekkasjer før de hadde fått hatt en diskusjon i styret. Derfor ble det heller ikke gjort noe vedtak, men vi kaller inn til nytt forbundsstyre- og landsstyremøte 17. april.

Leif Sande innrømmer at saken kom brått på de tillitsvalgte i styret, men sier at tilbakemeldingene var positive.

– Dette kom selvfølgelig litt som julekvelden på kjerringa. Men prinsippene i debatten var ikke ukjent, for vi hadde en grundig diskusjon om eventuell sammenslåing for et halvt år siden, sier han.

– Tror du det vil bli en utfordring for dere at dere eventuelt kommer såpass sent inn i prosessen?

– Nei, det tror jeg ikke. Forutsetningen for at vi blir med, er jo at alle besluttende organer sier ja. Og dersom de gjør det, så betyr jo det at alle er interessert i at prosessen skal lykkes. Det er over ett år igjen, så tidsrammen er ikke noe problem.

Tro på at vi passer inn

Ifølge Sande er Industri Energi opptatt av å få synergieffekter på forbundets saker i et nytt forbund.

– Vi har sett på de tre forbundene og hvilke saker de er opptatt av. Vi ser at det er mange likheter, men også ulikheter. Det er ulike ting i alle de tre forbundene som passer med vårt forbund, slår han fast.

Spesielt nevner han Arbeidsmandsforbundet.

– Arbeidsmandsforbundet har jo gruveindustrien. Vi organiserer også alle renholdere på sokkelen. Og vi har nesten ikke en industribedrift som ikke har vektere inne.

Forbundslederen trekker også fram industrien.

– Vi er veldig opptatt av industriens kår, og der er veiutbygging og transport en viktig sak for oss, slår han fast.

Endret maktstruktur i LO

Dersom Forbundsalliansen blir en realitet – med Arbeidsmandsforbundet, Transportarbeiderforbundet, Postkom og Industri Energi – vil det nye forbundet få rundt 127.000 medlemmer, og bli det tredje største forbundet i LO.

– Det vil føre til en litt større maktfordeling internt i LO. Fagforbundet er jo det desidert største forbundet, og det kommer bare til å vokse. Når Fagforbundet og Fellesforbundet går sammen om saker, så har de flertall. Forbundsalliansen vil føre til en større maktspredning, fordi det vil gi flere alliansemuligheter innad i LO, mener Sande.

Han ser ikke bort fra at dersom Industri Energi kommer med i Forbundsalliansen, vil dette kunne føre til at flere forbund vil begynne å se på muligheter for å delta i større allianser.

– Men samtidig vil et nytt stort forbund føre til at behovet for et alternativ ikke er så akutt, mener han.

Likevel er det en ting han er helt sikkert på: Eventuelle sammenslåinger kommer til å bli et diskusjonstema i andre forbund.

– Det er jeg overbevist om, avslutter han.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
21.03.2012
14:33
16.12.2013 18:42



Mest lest

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

Ole Palmstrøm

James og Kristoffer får ikke lønn– nå er de utestengt fra jobben

FRYKTER FOR FRAMTIDA: Arbeidsgiveren ISS har anket saken, og reglene er slik at Grethe Beck har rett til å stå i jobb fram til ankesaken kommer opp – antakelig først en gang på nyåret. – Men jeg er blitt skeptisk, og spør meg alltid: «Hva kommer nå?»

FRYKTER FOR FRAMTIDA: Arbeidsgiveren ISS har anket saken, og reglene er slik at Grethe Beck har rett til å stå i jobb fram til ankesaken kommer opp – antakelig først en gang på nyåret. – Men jeg er blitt skeptisk, og spør meg alltid: «Hva kommer nå?»

Tri Nguyen Dinh

Renholder Grethe har Tourettes og ble sagt opp av ISS: – De ville ha meg ut fra dag én

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Privat

For Daniela (37) har det vært umulig å kjøpe egen bolig. Så kom det en ny ordning

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

Katharina Dale Håkonsen

Elenita har blitt spyttet på og kalt «hore» på jobben i Nav

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

Morten Hansen

Renholder Ellinor og kollegene fikk kutt i nattillegget: – Det er alltid hos oss det skal spares

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Tormod Ytrehus og Grethe Nygaard

Full krangel om vekterlønningene: – Vi må bare registrere at vi har ulik virkelighetsoppfatning

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

Tormod Ytrehus

Adrian organiserte sine rumenske kollegaer og sørget for tariffavtale. Nå er han sagt opp

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Alf Ragnar Olsen

Postansatte må sjekkes for hørselsskader: – Svært betenkelig, sier tillitsvalgt

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

Anders Hauge-Eltvik

Nav-ansatte Thomas (43): – Jeg følger opp rundt 155 brukere. Det er for mye

Debatt

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Sissel M. Rasmussen

«Det er forferdelig å se på det som utvilsomt må kalles streikebryteri», skriver vekter Joakim

Mats Løvstad

Kontrakter avslører: Wizz Air-piloter kan sies opp på dagen

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

Werner Juvik

Bussjåfør fikk sparken etter mobilbruk, men vant i retten. Vy får flengende kritikk

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Hanna Skotheim

Harald har kjent jaget mot klokka i helsevesenet i 19 år: - Hele systemet har blitt et stemplingsur

Paul Olai-Olssen og Espen Utne Landgraff kjenner de lagerpregede landskapene rundt Oslo bedre enn de fleste etter hvert.

Paul Olai-Olssen og Espen Utne Landgraff kjenner de lagerpregede landskapene rundt Oslo bedre enn de fleste etter hvert.

Håvard Sæbø

Paul og Espen skaffet Foodora tariffavtale. Nå dumper nye selskaper sykkelbud-lønna

– Så lenge jeg har lov til å jobbe og gjør det, er jeg arbeidstaker. Jeg er uføretrygdet også, men jeg er ikke bare det, sier Vibeke Heiberg Knagenhjelm.

– Så lenge jeg har lov til å jobbe og gjør det, er jeg arbeidstaker. Jeg er uføretrygdet også, men jeg er ikke bare det, sier Vibeke Heiberg Knagenhjelm.

Leni Aurora Brækhus

Uføre Vibeke ville melde seg inn i Fagforbundet. Det fikk hun ikke lov til

Tormod Ytrehus

Nå selger staten unna eierskapet i kontorbygg til svensk eiendomsgigant

IKKE PÅ GREEN DEAL-LISTA: Et EU-forslag kan gjøre det mindre attraktivt å investere i vannkraft

IKKE PÅ GREEN DEAL-LISTA: Et EU-forslag kan gjøre det mindre attraktivt å investere i vannkraft

Colourbox.com

Vannkraft er ikke bærekraftig, mener EU. Det kan norske vannkraftverk få svi for

JUBEL: De ansatte i B-hallen ved Hydro Husnes kan juble for at produksjonen nå er i gang igjen i hallen.

JUBEL: De ansatte i B-hallen ved Hydro Husnes kan juble for at produksjonen nå er i gang igjen i hallen.

Geir Berntzen/Hydro

Over ti år etter at Hydro stoppet produksjonen, kan de ansatte starte elektrolyseovnene igjen

– Det er særlig vanskelig å forstå at KrF kan leve med at disse kuttene rammer så mange sårbare mennesker, ikke minst midt inne i en pandemikrise, hvor mange sliter ekstra tungt, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

– Det er særlig vanskelig å forstå at KrF kan leve med at disse kuttene rammer så mange sårbare mennesker, ikke minst midt inne i en pandemikrise, hvor mange sliter ekstra tungt, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

Jan-Erik Østlie

Venstresiden ville forlenge AAP-støtten. Regjeringen og Frp sier nei

Helikopterstyrt ved Songesand. Piloten kom uskadd fra hendelsen.

Helikopterstyrt ved Songesand. Piloten kom uskadd fra hendelsen.

Jon Ingemundsen, Stavanger Aftenblad

Her er LOs sju krav for å bedre helikoptersikkerheten


Flere saker