JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil ha slutt på lekser

Den nye lederen for Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG), Christopher Beckham, vil jobbe for å få slutt på hjemmeleksene.

christina.halvorsen@anb.no

– Jeg er prinsipielt motstander av lekser. Jeg mener læring skal foregå i skolen, sier Christopher Beckham til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

– Jeg innser at pugging gjør at barn lærer, men lekser er ikke det rette virkemiddelet. Skal vi bekjempe frafallet i skolen, må vi begynne tidlig. For mange elever som sliter er lekser veldig utfordrende. Ikke alle har foreldre som kan hjelpe, påpeker Beckham.

Han etterfølger Loveleen Brenna. Hun gikk av ved nyttår etter åtte år som FUG-leder.

– Les også: Leksehjelp kan øke forskjeller

Beckham peker på at noen mener lekser er viktig for kontakten mellom skole og foreldre. Dette er han ikke enig i.

– Kontakten mellom skolen og foreldrene skal skje på foreldremøter og i skoleporten, ikke via leksene, sier en engasjert leder.

Beckham understreker at han uttaler seg kun på vegne av seg selv, ikke på vegne av hele FUG.

– Dette er en sak vi kommer til å diskutere i utvalget. Det er ikke sikkert jeg har utvalget med meg, og jeg vet at jeg vil møte motstand blant mange foreldre. Men jeg ønsker uansett en debatt om temaet, sier Beckham.

– Les også: Jakter eldre leksehjelpere

Skal lekser fortsatt eksistere, må de gjøres på skolen via en obligatorisk leksehjelp, ikke frivillig som i dag, mener Beckham. Han vil også utvide ordningen, slik at den gjelder til og med 7. klasse, ikke bare fra 1. til og med 4. klasse, som i dag.

Også ungdomsskolen bør på sikt innlemmes i ordningen, mener Beckham.

– Mange foreldre kan ikke hjelpe med lekser. Jeg er for eksempel elendig i matematikk. Hvem skal hjelpe min datter med matematikkleksene? Det må leksehjelperne gjøre, ikke foreldrene. Og leksehjelperne må være lærere, ikke ufaglærte, understreker FUG-lederen.

– Les også: Streiker mot lekser

– Nå har det kommet en delrapport fra Nova og NIFU om leksehjelpordningen. Den viser at ordningen ikke nødvendigvis virker sosialt utjevnende. Skal vi ha en leksehjelpordning, må den være for alle. Derfor: Hadde ordningen vært obligatorisk, der alle elvene fikk hjelp fra læreren, hadde den virket sosialt utjevnende, mener Beckham. (ANB)

Annonse
Annonse