JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Forhandlingene i gang for godssjåførene

- Vi er faktisk nødt til å få gjennomslag for kravene våre, ellers vil næringa bli marginalisert i Norge, sier godsbilsjåfør Kåre Holsæter forut for tarifforhandlingene.



02.05.2012
15:15
16.12.2013 19:04

vegard.holm@lomedia.no

Transportarbeiderforbundet startet i dag forhandlinger om godsavtalen med NHO Transport og Norges Lastebileierforbund. Også Yrkestrafikkforbundet er med i forhandlingene. Forhandlingene er planlagt gjennomført over tre dager, og skal være avsluttet fredag. Forhandlingsleder er NTFs 1. nestleder Lars Johnsen.

Nytt lønnssystem

Hovedkravet i forhandlingene er et nytt lønnssystem som skal være knyttet til arbeidet tid, altså kjøretid og annet arbeid. I tillegg skal sjåføren ha en godtgjørelse for den tid han er borte fra hjemmet. Dagens langtransportavtale er basert på en gjennomgående timelønn 24 timer i døgnet så lenge sjåføren er på jobb. Samt et tillegg per kjørte kilometer.

Det kreves også ubekvemstillegg for å jobbe kveld og natt, på samme måte som andre arbeidstakere innen transportnæringen.

- Dette blir ikke et enkelt tariffoppgjør. Det vanskeligste blir å få til et lønnssystem som vil gi langtransportsjåførene en reell lønn i forhold til det de faktisk jobber og en kompensasjon for å være på landeveien i flere dager av gangen, sa 1. nestleder i Transportarbeiderforbundet, Lars Johnsen, da kravene ble overlevert.

En rutinert gjeng

Transportarbeideren treffer medlemmene i Transportarbeiderforbundets bransjeråd rett forut for forhandlingsstart onsdag 2. mai klokka 1300. Det er disse som til slutt vil anbefale eller forkaste et forslag til ny tariffavtale.

Trygt kan vi konstatere bransjerådet ikke akkurat er noviser i faget. Til sammen har de vært 125 år på landeveien. Dagfinn Evensen har lengst fartstid med 37 år, nybegynneren er Nils Bjarte Sæle med sine 11 små år på landeveien. Kåre Holsæter har kjørt i 32 år, mens Finn Harald Martinussen er gjennomsnittsmannen med 25 år bak rattet. Sistemann er John Olav Øyangen med 20 år som sjåfør.

Ny tariffavtale

Finn Harald Martinussen, som er leder av bransjerådet, forteller at det lenge har vært samtaler med arbeidsgiverne i NHO og NLF for å få på plass en ny tariffavtale med en reell minstelønnsavtale.

- Vi ønsker en tariffavtale lik det som er realitetene i bransjen. Kravet vårt om nytt lønnssystem er ikke langt fra det som praktiseres i bransjen. Og vi trenger arbeidstidsordninger som gir oss mulighet til færre overnattingsdøgn og mer tid hjemme, sier Martinussen.

Han sier arbeidsgiverne vil ha økt fleksibilitet, mens kravene fra forbundet står på tre bein: 1. Lønnssystem og lønn. 2. Arbeidstid. 3. Mer sikker transport.

Må vi så må vi

Nestleder Kåre Holsæter i bransjerådet, gir bransjen en siste sjanse.

- Vi er faktisk nødt til å få gjennomslag for kravene våre, ellers vil næringa bli marginalisert i Norge. Dette er kanskje siste sjanse vi har til å beholde en godsbransje i Norge, sier Holsæter.

- Det er mange som trives i bransjen. Det er en livsstil, men vi har også vår yrkesstolthet. Nå må vi stå samla, og må vi så må vi streike.

Lønna er bøygen

Dagfinn Evensen er den med flest år på landeveien. Han synes det er skremmende at godt etablerte bedrifter må slippe opp på kravene, slik at mindre trygge arbeidsplasser blir skapt for år framover.

- Det er vanskelig å unngå det samme som skjedde tidligere skjedde med sjøfolkene, der arbeidsplassene ble overtatt av utlendinger. Jeg er redd for at dette utvikler seg videre. Mange av de norske transportørene skjønner dette, og har opparbeida seg markeder i Europa, sier Evensen.

Han tror lønna vil være bøygen. Samtidig vil det være en bærebjelke for hele næringa å få til en ny tariffavtale.

- Vi må være solidariske, kravene vi stiller vil hjelpe næringa som helhet. Forhandlingene vil dreie seg mye om arbeidstid, og vi vil ha betaling for å være så fleksible som vi er, sier Evensen.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
02.05.2012
15:15
16.12.2013 19:04



Mest lest

TØFFERE KONKURRANSE: Fra 1. november blir reglene for å få drosjeløyve endret. Tom Svendsen mener regjeringen med det legger ytterlige sten til byrden.

TØFFERE KONKURRANSE: Fra 1. november blir reglene for å få drosjeløyve endret. Tom Svendsen mener regjeringen med det legger ytterlige sten til byrden.

Martin Guttormsen Slørdal

Tom (62) kan ikke lenger leve av å være drosjesjåfør: – Blir sosialklient eller minstepensjonist

FIKK IKKE PENSJONSINNBETALING PÅ SJU ÅR: Endre Waage ble aldri meldt inn til «obligatorisk tjenestepensjon» slik loven krever. Nå får han og kollegaene erstatning.

FIKK IKKE PENSJONSINNBETALING PÅ SJU ÅR: Endre Waage ble aldri meldt inn til «obligatorisk tjenestepensjon» slik loven krever. Nå får han og kollegaene erstatning.

Privat

Endre ble nektet pensjonen han hadde rett på. Nå får han og kollegaene millionerstatning

NY PRAKSIS: Hovedverneombud ved Yara Porsgrunn, Roger Hansen, er glad for at videomøtene ikke lenger tas opp.

NY PRAKSIS: Hovedverneombud ved Yara Porsgrunn, Roger Hansen, er glad for at videomøtene ikke lenger tas opp.

Privat

Verneombud fikk stoppet opptak av videomøter: – Kan være en felle, sier advokat

– Ved å fjerne denne regelen kan en permittert jobbe så mye som mulig opp mot full stilling. Nav kan dekke det resterende. Dette vil bli billigere for Nav, sier klubbleder ved Scandic Parken i Ålesund. (Illustrasjonsfoto)

– Ved å fjerne denne regelen kan en permittert jobbe så mye som mulig opp mot full stilling. Nav kan dekke det resterende. Dette vil bli billigere for Nav, sier klubbleder ved Scandic Parken i Ålesund. (Illustrasjonsfoto)

Eirik Dahl Viggen

Permitterte må takke nei til jobb – taper dagpenger

MEKLING: LO Stat-leder Egil André Aas (t.h.) startet onsdag meklingen i statsoppgjøret, der riksmekler Mats Wilhelm RUland (t.v.) og mekler Richard Saue skal prøve å hjelpe partene til å finne en løsning.

MEKLING: LO Stat-leder Egil André Aas (t.h.) startet onsdag meklingen i statsoppgjøret, der riksmekler Mats Wilhelm RUland (t.v.) og mekler Richard Saue skal prøve å hjelpe partene til å finne en løsning.

Eirik Dahl Viggen

Lønna til statsansatte: Nå er meklinga i gang

UVISS FRAMTID: Maria Gazul har søkt mange nye stillinger og har også sett på mulighetene for å ta mer utdanning. Familiens økonomi bekymrer henne.

UVISS FRAMTID: Maria Gazul har søkt mange nye stillinger og har også sett på mulighetene for å ta mer utdanning. Familiens økonomi bekymrer henne.

Lars Åke Andersen

Maria (41) blir arbeidsledig: – Jeg vet ikke helt hvordan vi skal klare oss

26.000 HK-medlemmer skal stemme over meklingsresultatet mellom Handel og Kontor og Virke – her ved HK-leder Christopher Beckham (t.v.) og Bård Westbye, forhandlingsansvarlig i Virke.

26.000 HK-medlemmer skal stemme over meklingsresultatet mellom Handel og Kontor og Virke – her ved HK-leder Christopher Beckham (t.v.) og Bård Westbye, forhandlingsansvarlig i Virke.

Erlend Angelo

Lønnsoppgjøret: Dette skjer om medlemmene stemmer nei

Å få seg ny jobb i koronatid kan bety en digital arbeidshverdag. Nyutdannede Lisa Sofie Ericsson ble sendt rett hjem med PC og mobil.

Å få seg ny jobb i koronatid kan bety en digital arbeidshverdag. Nyutdannede Lisa Sofie Ericsson ble sendt rett hjem med PC og mobil.

Nadia Frantsen

Tusen søkte på jobben i Nav. Lisa fikk den

Forbundet har også fått ja på en viktig endring som særlig kommer likestillingen til gode. (Illustrasjonsfoto)

Forbundet har også fått ja på en viktig endring som særlig kommer likestillingen til gode. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox.com

Elektrikere får ny lønn – og innleiereglene strammes inn

Leder for bransjerådet for bussbransjen i Felles forbundet, Per Ole Melgård, informerer sine kolleger om grunnlaget for streiken første streikedag.

Leder for bransjerådet for bussbransjen i Felles forbundet, Per Ole Melgård, informerer sine kolleger om grunnlaget for streiken første streikedag.

Håvard Sæbø

Dette kan stoppe busstreiken: Slik vurderer de tvungen lønnsnemnd

Resultatet i kommuneoppgjøret innebærer et tillegg på 1.400 kroner for sykepleierne.

Resultatet i kommuneoppgjøret innebærer et tillegg på 1.400 kroner for sykepleierne.

Tri Nguyen Dinh

– 1.400 kroner ekstra er ikke nok for å rekruttere eller beholde sykepleiere

Bjørn A. Grimstad

Anleggsarbeidere får ny lønn: Minstelønna økes med 9,50 kroner per time

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

Nav må betale saksomkostninger til LO-medlemmer, slår Høyesterett fast

FAGBREVET I SKUFFEN: Vekteren Tyra Lillegård greide fagprøven etter to års vanskelig læretid, men har beviset liggende i skuffen fordi det gir vonde minner. I dag er hun tillitsvalgt i Oslo og Akershus vekterklubb i Securitas med spesielt ansvar for lærlingene.

FAGBREVET I SKUFFEN: Vekteren Tyra Lillegård greide fagprøven etter to års vanskelig læretid, men har beviset liggende i skuffen fordi det gir vonde minner. I dag er hun tillitsvalgt i Oslo og Akershus vekterklubb i Securitas med spesielt ansvar for lærlingene.

Martin Guttormsen Slørdal

Tyra (25) var på gråten av glede da vekterne gikk til streik

Fra lørdag blir det streikevakter å se over hele landet.

Fra lørdag blir det streikevakter å se over hele landet.

Håvard Sæbø

Streikende bussjåfører må klare seg med 3900 kroner i uka

Kommentar

Det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står, skriver Mímir Kristjánsson.

Det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står, skriver Mímir Kristjánsson.

Ihne Pedersen

«Det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står»

Kommuneoppgjøret skal til uravstemning blant medlemmene i Norsk Sykepleierforbund.

Kommuneoppgjøret skal til uravstemning blant medlemmene i Norsk Sykepleierforbund.

Tri Nguyen Dinh

Sykepleierlederen slakter resultatet i lønnsoppgjøret, men vil ikke si hva medlemmene bør stemme

MARKERER: Marit Sauge, klubbleder i bussarbeiderklubben i Oslo Sporveiers arbeiderforening i Fagforbundet, har ikke fått kjeft fra passasjerene for å streike.

MARKERER: Marit Sauge, klubbleder i bussarbeiderklubben i Oslo Sporveiers arbeiderforening i Fagforbundet, har ikke fått kjeft fra passasjerene for å streike.

Bjørn A. Grimstad

Bussjåfør Marit streiker: – Vi har måttet gi opp lønnsøkning for å få lov til å gå på do

Det tok ett år fra Jan-Olav Helmos første e-post til byråd Berg beordret ekstern granskning av etaten hun har ansvaret for.

Det tok ett år fra Jan-Olav Helmos første e-post til byråd Berg beordret ekstern granskning av etaten hun har ansvaret for.

Werner Juvik

Jan-Olav varslet om skandalen. Så ble han omplassert av sjefen

STREIKEN I 1998:  Flere hundre arge streikende transportarbeidere demonstrerte utenfor Sjølystsenteret i Oslo hvor Transportbedriftenes Landsforening holdt sin generalforsamling. Per Østvold (bildet) i Norsk Transportarbeiderforbund holdt en flammende appell til de streikende. Her knytter han neven, og er klar til kamp for saken.

STREIKEN I 1998: Flere hundre arge streikende transportarbeidere demonstrerte utenfor Sjølystsenteret i Oslo hvor Transportbedriftenes Landsforening holdt sin generalforsamling. Per Østvold (bildet) i Norsk Transportarbeiderforbund holdt en flammende appell til de streikende. Her knytter han neven, og er klar til kamp for saken.

NTB/Bjørn Halfdansen

Da bussjåførene gikk til streik for 22 år siden, overrasket de arbeidsgiverne og vant


Flere saker