JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Forhandlingene i gang for godssjåførene

- Vi er faktisk nødt til å få gjennomslag for kravene våre, ellers vil næringa bli marginalisert i Norge, sier godsbilsjåfør Kåre Holsæter forut for tarifforhandlingene.



02.05.2012
15:15
16.12.2013 19:04

vegard.holm@lomedia.no

Transportarbeiderforbundet startet i dag forhandlinger om godsavtalen med NHO Transport og Norges Lastebileierforbund. Også Yrkestrafikkforbundet er med i forhandlingene. Forhandlingene er planlagt gjennomført over tre dager, og skal være avsluttet fredag. Forhandlingsleder er NTFs 1. nestleder Lars Johnsen.

Nytt lønnssystem

Hovedkravet i forhandlingene er et nytt lønnssystem som skal være knyttet til arbeidet tid, altså kjøretid og annet arbeid. I tillegg skal sjåføren ha en godtgjørelse for den tid han er borte fra hjemmet. Dagens langtransportavtale er basert på en gjennomgående timelønn 24 timer i døgnet så lenge sjåføren er på jobb. Samt et tillegg per kjørte kilometer.

Det kreves også ubekvemstillegg for å jobbe kveld og natt, på samme måte som andre arbeidstakere innen transportnæringen.

- Dette blir ikke et enkelt tariffoppgjør. Det vanskeligste blir å få til et lønnssystem som vil gi langtransportsjåførene en reell lønn i forhold til det de faktisk jobber og en kompensasjon for å være på landeveien i flere dager av gangen, sa 1. nestleder i Transportarbeiderforbundet, Lars Johnsen, da kravene ble overlevert.

En rutinert gjeng

Transportarbeideren treffer medlemmene i Transportarbeiderforbundets bransjeråd rett forut for forhandlingsstart onsdag 2. mai klokka 1300. Det er disse som til slutt vil anbefale eller forkaste et forslag til ny tariffavtale.

Trygt kan vi konstatere bransjerådet ikke akkurat er noviser i faget. Til sammen har de vært 125 år på landeveien. Dagfinn Evensen har lengst fartstid med 37 år, nybegynneren er Nils Bjarte Sæle med sine 11 små år på landeveien. Kåre Holsæter har kjørt i 32 år, mens Finn Harald Martinussen er gjennomsnittsmannen med 25 år bak rattet. Sistemann er John Olav Øyangen med 20 år som sjåfør.

Ny tariffavtale

Finn Harald Martinussen, som er leder av bransjerådet, forteller at det lenge har vært samtaler med arbeidsgiverne i NHO og NLF for å få på plass en ny tariffavtale med en reell minstelønnsavtale.

- Vi ønsker en tariffavtale lik det som er realitetene i bransjen. Kravet vårt om nytt lønnssystem er ikke langt fra det som praktiseres i bransjen. Og vi trenger arbeidstidsordninger som gir oss mulighet til færre overnattingsdøgn og mer tid hjemme, sier Martinussen.

Han sier arbeidsgiverne vil ha økt fleksibilitet, mens kravene fra forbundet står på tre bein: 1. Lønnssystem og lønn. 2. Arbeidstid. 3. Mer sikker transport.

Må vi så må vi

Nestleder Kåre Holsæter i bransjerådet, gir bransjen en siste sjanse.

- Vi er faktisk nødt til å få gjennomslag for kravene våre, ellers vil næringa bli marginalisert i Norge. Dette er kanskje siste sjanse vi har til å beholde en godsbransje i Norge, sier Holsæter.

- Det er mange som trives i bransjen. Det er en livsstil, men vi har også vår yrkesstolthet. Nå må vi stå samla, og må vi så må vi streike.

Lønna er bøygen

Dagfinn Evensen er den med flest år på landeveien. Han synes det er skremmende at godt etablerte bedrifter må slippe opp på kravene, slik at mindre trygge arbeidsplasser blir skapt for år framover.

- Det er vanskelig å unngå det samme som skjedde tidligere skjedde med sjøfolkene, der arbeidsplassene ble overtatt av utlendinger. Jeg er redd for at dette utvikler seg videre. Mange av de norske transportørene skjønner dette, og har opparbeida seg markeder i Europa, sier Evensen.

Han tror lønna vil være bøygen. Samtidig vil det være en bærebjelke for hele næringa å få til en ny tariffavtale.

- Vi må være solidariske, kravene vi stiller vil hjelpe næringa som helhet. Forhandlingene vil dreie seg mye om arbeidstid, og vi vil ha betaling for å være så fleksible som vi er, sier Evensen.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
02.05.2012
15:15
16.12.2013 19:04



Mest lest

Håvard Sæbø

Slik vil Støre-regjeringa endre Nav

ULØNNET: For at Rebekka Kronstad Henriksen skal kunne amme datteren Sarah, må hun ta ulønnet permisjon fra jobben. Det går ut over økonomi og rettigheter.

ULØNNET: For at Rebekka Kronstad Henriksen skal kunne amme datteren Sarah, må hun ta ulønnet permisjon fra jobben. Det går ut over økonomi og rettigheter.

Cathrine Kahrs

Rebekka (33) må ta ulønnet permisjon for å kunne amme datteren

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

Emmie Olivia Kristiansen

Folk flest får dårligere råd: Prisene øker mer enn lønna

Debatt

Per Flakstad

«Vi trenger en bred debatt om pengebruken i Rødt», skriver Rødt-medlem Erik

Colourbox

Disse får minimum 10.000 kroner i lønnsøkning

FORUS: 68 ansatte vil miste jobben på skjærelinjene til Nortura i Stavanger.

FORUS: 68 ansatte vil miste jobben på skjærelinjene til Nortura i Stavanger.

Erlend Angelo

Nortura sier opp 147 ansatte: – Siste ord er ikke sagt

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Håkon Mosvold Larsen / NTB

Den nye regjeringen er klar – Støre presenterer et ungt og kvinnesterkt lag

Jan-Erik Østlie

Henrik Asheim er redd LO skal få for stor makt

PÅ VEI MOT FAGBREV: Det blir mange biler å shine fram mot fagbrev i 2023 for Robin Sharma. Den 1. august startet han som lærling i bilpleiefaget.

PÅ VEI MOT FAGBREV: Det blir mange biler å shine fram mot fagbrev i 2023 for Robin Sharma. Den 1. august startet han som lærling i bilpleiefaget.

Tormod Ytrehus

Robin (17) er Norges første bilpleie-lærling

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Brian Cliff Olguin

Hadia Tajik er åpen for innleieforbud i Oslo-området

Jan-Erik Østlie

Dette er fagbevegelsens største seirer i regjeringas plattform

Helge Rønning Birkelund

Hadia Tajiks første offisielle oppdrag som arbeidsminister: – Naturlig å starte hos LO

Sissel M. Rasmussen

SAS-ansatte leverte inn uniformene i protest: Nå har de Stortinget i ryggen

Tormod Ytrehus

SAS-ansatte leverer inn uniformen i protest: – Ledelsen har gått til krig mot sine ansatte

STYRKE Nav: Støre-regjeringa har skrevet en lang liste over hva de vil endre i Nav. Det er uklart når Nav-direktør Hans Christian Holte får en konkret bestilling fra den nye politiske ledelsen å jobbe med for å sette endringer ut i livet.

STYRKE Nav: Støre-regjeringa har skrevet en lang liste over hva de vil endre i Nav. Det er uklart når Nav-direktør Hans Christian Holte får en konkret bestilling fra den nye politiske ledelsen å jobbe med for å sette endringer ut i livet.

Werner Juvik

Nav-sjefen: Regjeringa har «store og gode ambisjoner» for Nav

FULL STØTTE: Både Rødt, ved nestleder Silje Kjosbakken, og SV, ved nestleder Kirsti Bergstø, vil innføre krav om norske vilkår i norske farvann og på sokkelen.

FULL STØTTE: Både Rødt, ved nestleder Silje Kjosbakken, og SV, ved nestleder Kirsti Bergstø, vil innføre krav om norske vilkår i norske farvann og på sokkelen.

Roy Solstad/Werner Juvik

SV og Rødt sikrer stortingsflertall om norsk lønn for sjøfolk

Jan Cristian Vestre fotografert på tomta til Vestre AS sin nye fabrikk på Magnor. Nå blir han politiker igjen.

Jan Cristian Vestre fotografert på tomta til Vestre AS sin nye fabrikk på Magnor. Nå blir han politiker igjen.

Helge Rønning Birkelund

Støre henter industrilederen som fagbevegelsen elsker

Jan Christian Vestre blir næringsminister.

Jan Christian Vestre blir næringsminister.

Leif Martin Kirknes

To av de nye statsrådene overlevde Utøya: – En seier for demokratiet, mener Støre

Eirik Dahl Viggen

Ila-ansatte gikk flere tusen i minus da arbeidsplassen ble midlertidig flyttet: Dette ble løsninga

Erlend Angelo

Nortura-ansatte frykter for både egen og selskapets framtid: – Det er trist


Flere saker