JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Det skal kule te en trønder i Japan

Japan er rene paradiset for togelskere. Med et Japan Rail Pass kan du reise hvor du vil og med nesten alle Shinkansentog du vil.



30.11.2010
10:45
16.12.2013 14:46

nina.hanssen@lomedia.no

Få minutter etter landing på Narita flyplass validerer jeg JR-passet fra Norge og bestiller plassbillett på Ekspressen til Tokyo. Det grønne reisepasset gir meg fleksibilitet og mulighet til å realisere noen togdrømmer jeg har hatt. Spesielt frister det å reise med det lynraske Shinkansen som kan komme opp i en fart på opptil 300 km/timen og som man kan stille klokka etter fordi de er så presise. Shinkansen betyr bokstavelig talt «Ny stamlinje» og henspiller derfor strengt tatt bare på sporene, mens selve togene offisielt bare kalles superekspress. Likevel refereres Shinkansen til som et nettverk av høyhastighetstog i Japan drevet av JR.

Arigato

Etter at den opprinnelige T?kaid? Shinkansen åpnet i 1964 med en hastighet på 210 km/t, er nettverket blitt utvidet slik at det binder sammen de fleste store byene på øyene som Japan består av. En togstrekning som tilsvarer Oslo-Trondheim, nemlig Tokyo-Kyoto, tar rundt 2 timer og 21 minutter. Men i dag skal jeg bare til Tokyo.

– Welcome on board on Narita Express. Next stop is Tokyo, forteller den blide uniformerte togvertinnen som nettopp har servert grønn te og bukker høflig.

– Arigato, repliserer jeg og smiler.

Takk, er foreløpig det eneste jeg kan på japansk, men det skal vise seg å være et nyttig ord. Narita flyplass ligger nesten 7 mil fra den japanske hovedstaden. Før togvertinnen forlater kupeen stanser hun og bukker høflig en gang til.

Smeltedigelen Tokyo

Utenfor togvinduet blir bygningene stadig høyere, og jungelen av lysende reklameskilt vokser. Så ankommer vi en av verdens mest travleste og uoversiktelige jernbanestasjoner. Særlig hvis du ikke kan lese japansk. Tokyo Stasjon ligger nær keiserens palass og Ginza distriktet. Det kryr av travle mennesker her som haster fra sted til sted. Noen løper rundt i dress, mens andre smyger seg rundt i kimono. Noen rockete unger med ring i nesa, rosa hår og hippe klær med Manga-figurer slentrer fordi. Men det er få turister her. Da jeg prøver å spørre om utgangen, føler jeg meg temmelig ”Lost in translation” og havner stadig vekk på feil sted. Etter en stund er jeg ute. Flere hundre bygningsarbeidere er tilbake fra lunsj og går til byggeplassen der de holder til. Stasjonen ble åpnet i 1914, men i disse dager foregår en gjenoppbygging av den originale bygningen som sto her.

Shinkansen eller fly?

Jeg tester ut Tokyo Metro system og har lyst til å prøve monorail som kan minne om Speedmonster på fornøyelsesparken Tusenfryd. Jeg lener meg over i svingene, men det er ingen her som ser ut til å bry seg om at toget henger skrått. Her sitter det alvorstyngede, dresskledde menn med eller uten munnbind på vei til eller fra jobb. Flere LO-tillitsvalgte fra Norge er også på vei til jobb her i Japan akkurat nå. Fagforbundets Stein Guldbrandsen og Jan Davidsen hopper på Shinkansen i Tokyo, mens resten av delegasjonen flyr til UNIs verdenskongress i Nagasaki. Byen som amerikanerne bombet for 65 år siden ligger nordvest på en av de 3 900 japanske øyene. I Nagasaki er det trikken som gjelder. Etter kongressen som samler 2000 delegater fra hele verden har jeg ambisjoner om å reise Nagasaki-Kyoto-Nagasaki med kuletoget.

Hakana-Hiroshima

Noen dager etter tropper jeg derfor opp på Nagasaki jernbanestasjon på jakt etter den unike Skinkansen-opplevelsen. Nå kan jeg ikke vente lenger. Stein Gulbrandsen og andre togentusiaster har overbevist meg. Shinkansen må bare oppleves mens jeg er i Japan. Nå gjelder det bare å finne riktig spor.

Jeg holder opp JR-passet foran en av de mange stasjonsbetjentene i JR-uniform og bukker dypt.

– Shinkansen? Kyoto? Tokyo?

Mannen virker forundret, men peker ivrig på plattformen der det står et tog klart til å kjøre.

– Hakata, sier han.

– Arigata, svarer jeg og stiger om bord i Kamone nr 16 på vei til Hakata. Selv om jeg ennå ikke er på Shinkansen, føler jeg meg midt i eventyret der vi suser avgårde forbi appelsinbusker og andre frodige frukt- og blomsterhager og vakker natur.

I ekstase

Japan eller menneskene her er ikke som noe annet land jeg har vært i. Det er ikke togmaten som serveres om bord heller. Men for en Sushi-elsker, smaker frokosten utmerket på toget denne morgenen. Jeg noterer at vi stanser påTara stasjon og er på vei mot Yamaguchi. Men synes det er merkelig stille i togvogna selv om vi kjører fort. På endestasjonen glemmer jeg å reservere sete og samtidig sjekke hvilket Shinkansen-tog jeg nå er på vei inn i. Men da jeg ser det spesielle lyntoget med kuleform suse innover til plattformen, er jeg nærmest i ekstase.

Øyeblikket jeg hadde lengtet sånn etter er her. Navnet kuletog er en bokstavelig oversettelse av det japanske begrepet Dangan Ressha og henviser både til utseende og hastigheten på toget.

Okkuperer to seter

To minutter etter stiger passasjerene om bord. Jeg svever inn døra, forundres over at det både er herre og dame-toalett, et bad og et eget røykerom om bord før jeg dumper ned i et sete i kupeen som mest minner om en fly-kabin.

– Yes we can, sier jeg høyt for meg selv og okkuperer to seter i min egen lille cockpit på kuletoget. Ingen svarer meg. Jeg nyter hvert sekund og blir lykkelig da en togvertinne tilbyr svart, varm kaffe. Overivrig over å være om bord i et ekte Shinkansentog, kjøper jeg likegodt en miniatyr-shinkansen til de der hjemme.

Først i verden

Japan var faktisk det første landet som bygget jernbanelinjer for høyhastighetstog. På grunn av alle fjellene bestod det eksisterende nettverket av smalspor på 1067 mm, som tok omveier og som ikke kunne tilpasses høyere hastigheter. Det var i midten av 1950-årene at jernbanemyndighetene bestemte seg for å ta en ny kikk på Shinkansen-prosjektet. Byggingen av den første ruta mellom Tokyo og Osaka ble påbegynt i 1959. Mye av byggingen ble finansiert gjennom et lån på 80 millioner dollar fra Verdensbanken. T?kaid? Shinkansen åpnet i1964 i forbindelse med sommer-OL i Tokyo. Over 100 millioner mennesker valgte å prøve Shinkansen de første tre månedene og i 1976 hadde en milliard passasjerer reist med toget.

På superekspressen

Flyfølelsen vedvarer da det smeller for ørene i det toget speeder opp. Fortsatt er det helt stille i vogna. Snart er vi oppe i 300 km/timen, men slakker litt ned når vi kjører i tuneller. Det er rent og pent overalt i toget. Jeg drømmer meg langt bort og skvetter da en familie med små barn lurer på om jeg har satt meg på feil plass?

Jeg flytter noen seter bort, men begynner å ane at jeg kanskje ikke burde vært på akkurat dette toget. Snart er konduktøren her og studerer mitt jernbanepass. Han rister oppgitt på hodet, men snakker ikke engelsk.

– Liid this, sier han og peker på det som står med liten skrift på JR-passet. Han vil jeg skal lese. ”Denne billetten gjelder IKKE på Nozumi” OPS. Jeg sitter faktisk på superekspressen Nozumi.

- YOU OUT IN HIROSHIMA, sier han. Det høres ut som en dødsdom, og jeg føler meg flau. Konduktøren er ikke sint og gir meg en lapp med hvilke Shinkansen jeg kan ta for å komme fram til Kyoto. Først må jeg over på Hikari Shinkansen til Shin-Osaka og deretter til Kyoto.

- Arigato, sier jeg og bøyer meg ned enda en gang.

Sterkt møte med Hiroshima

Hiroshima er et bra mål for min lille utflukt. De grønnkledde åsene rundt byen overrasker meg. Det er 65 år siden atombomben ble sluppet fra det amerikanske bombeflyet Enola Gray og minst 120 000 mennesker av direkte dødelig stråling, brannskader og skader av fallende og flyvende gjenstander. Over noe tid døde rundt dobbelt så mange sivile av senskader. Det prikker i kinnene og det er som om jeg ennå kjenner strålingen da trikken stanser på ground Zero. Jeg betaler 150 yen til sjåføren før jeg begir meg på en historisk vandring i helvete. Det er ikke lett å holde tårene tilbake når jeg ser alle skoleklassene og kunstnerne som står ved a-bombedomen. Det er det eneste som står igjen etter A-bomben. Kroppen er fylt av tanker og følelser da jeg igjen står på togperrongen i Hiroshima. Denne gangen har jeg sikret meg plassbilletter. Først i vogn 5 plass 15D i Hikari-Shinansen 256 til Hakata og deretter på sete 3C på Kamome 39 helt fram til Nagasaki.

Pinlig nøyaktig

Toget kjører inn på perrongen og kjører pinlig nøyaktig ut etter rutetabellen. I 2003 rapporterte JR Central at Shinkansens gjennomsnittlige ankomstid var innen en margin på seks sekunder i forhold til tidtabellen. Dette inkluderer alle naturlige og menneskelige uhell og feil og ble regnet ut basert på alle de 160 000 turene som Shinkansen hadde gjennomført. Den tidligere rekorden var fra 1997 og var på 18 sekunder. Året etter feiret Japan 40 år med høyhastighetstog med over 6 milliarder passasjerer. De feiret også at det ikke hadde vært noen passasjerskader på grunn av avsporing eller kollisjoner (inkludert jordskjelv og tyfoner).

Jeg har lest mange bøker av Haruki Murakami under Japan-oppholdet. En av dem handler om jordskjelvet ved Kobe i 1995 der det også gikk hardt utover jernbanen.

Konduktøren, som overraskende kan litt engelsk, forsikrer meg om at Shinkansen er veldig trygt. Etter Kobe-jordskjelvet ble et spesielt varslingssystem installert i togene. Oppstår det et jordskjelv skal systemet varsle vibrasjonene tidlig og automatisk stanse togene.

Søt søvn

De fleste skader og uhell har faktisk skjedd fordi passasjerer blir klemt i døra og hopper raskt av Shinkansen for å ta siste togstrekning tilbake til Nagasaki:Ky?sh? Shinkansen-ruten med Hikari.

En ung japansk student slår seg ned med en bok i nabosetet. Jeg slokner.

Tid for nye drømmer.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
30.11.2010
10:45
16.12.2013 14:46



Mest lest

Somieh Gholam Rasool ble sjukmeldt i ti dager med hjernerystelse, sov dårlig, gikk ned flere kilo og får fortsatt behandling for hode- og nakkesmerter.

Somieh Gholam Rasool ble sjukmeldt i ti dager med hjernerystelse, sov dårlig, gikk ned flere kilo og får fortsatt behandling for hode- og nakkesmerter.

Ole Martin Wold

Bussjåfør Somieh ble angrepet på jobb: – Plutselig kjenner jeg et hardt slag i ansiktet

Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum.

Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum.

Helge Rønning Birkelund

Her er Støre-regjeringens planer for arbeidslivet

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Stein Inge Stølen

Sjåfører kan ha blitt svindlet for over 1000 kroner hver dag

Jan-Erik Østlie

Solberg-regjeringa vil kutte i feriepengar til arbeidslause neste år

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

Martin Guttormsen Slørdal

Statsbudsjettet er en gavepakke til svensk handel og matindustri, mener NNN-lederen

Håvard Sæbø

Slik vil Støre-regjeringa endre Nav

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

Nadia Frantzen

AAP-mottakerne kan ikke vente flere måneder. De må ha penger nå, mener Mimir Kristjansson

Martin Guttormsen Slørdal

Støre holder løftet om å doble fagforeningsfradraget

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

Tri Nguyen Dinh

Sjøfolket har kjempet i 13 år: Nå blir det norsk lønn i Norge

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

Emmie Olivia Kristiansen

Folk flest får dårligere råd: Prisene øker mer enn lønna

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Håkon Mosvold Larsen / NTB

Den nye regjeringen er klar – Støre presenterer et ungt og kvinnesterkt lag

Terje Pedersen / NTB

Alle AAP-mottakere får beholde stønaden ut året

Alf Ragnar Olsen

LO skuffet over at kutt i offentlig sektor videreføres

Debatt

Per Flakstad

«Vi trenger en bred debatt om pengebruken i Rødt», skriver Rødt-medlem Erik

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Tri Nguyen Dinh

Dette ønsker Støre-regjeringa å gjøre med arbeidslivet. Se hele oversikten

Javad Parsa / NTB

Slik treffer statsbudsjettet lommeboka

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

Leif Martin Kirknes

MDG, Rødt og SV fremmer forslag om stans i tildeling av letelisenser på norsk sokkel

Jan-Erik Østlie

Ny måling: KrF i krise. Nå tviler også egne velgere på partiet

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Tormod Ytrehus

Darbo užmokestis pritraukia darbuotojus migrantus iš Rytų Europos į Norvegiją. Eglei ir Mindaugui buvo svarbesni kiti dalykai

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Brian Cliff Olguin

Hadia Tajik er åpen for innleieforbud i Oslo-området


Flere saker