JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sjømannsaksjon i Sandefjord

Norske sjøfolk i Color Line frykter for jobbene sine om Fjord Line får seile fra Sandefjord med lavtlønte dansker om bord.



09.05.2012
11:31
16.12.2013 19:08

roy.ervin.solstad@lomedia.no

Mellom 30 og 40 sjøfolk fra Color Line stilte opp med bannere og plakater da formannskapet i Sandefjord kommune skulle behandle Fjord Line sin søknad om å få bruke de samme havnefasilitetene som Color Line i indre havn.

Lik konkurranse

Norskeide Fjord Line ønsker å starte rute mellom Sandefjord og Strømstad, en rute som allerede trafikkeres av to av Color Line sine skip. Fjord Line seiler med dansk flagg og med sjøfolk på dansk nettolønn, noe som medfører langt lavere mannskapskostnader for rederiet enn om de hadde seilt med norske sjøfolk og norsk flagg. Likevel har rederiet argumentert med at de bør ha like konkurransevilkår som Color Line, og dermed få benytte den samme havnerampen og biloppstillingsplassen som Color Line benytter i dag.

Bedre rammevilkår

Det er en argumentasjon leder i Sjømannsforbundets tillitsvalgtutvalg i Color Line, Ronny Øksnes finner underlig.

– Vi ønsker gjerne Fjord Line velkommen dersom de seiler med norsk flagg og med norske sjøfolk, men siden de seiler på dansk flagg, har de bedre rammebetingelser enn oss. Dermed stiller vi ikke likt på startstreken. Skal det være like konkurransevilkår, må også rammevilkårene være like, understreker han.

Usikkerhet

Dersom Fjord Line får seile fra Sandefjord, mener Øksnes det vil skape press på norske arbeidsplasser til sjøs.

– Det er over 500 Color Line-ansatte bosatt bare i Sandefjord, og det er klart at dette vil skape usikkerhet rundt egen arbeidsplass. I mange familier jobber både mor og far i Color Line. Hvis det blir kutt kan det bli dramatisk for mange, sier han.

På jobb

Det var Sjømannsforbundets medlemmer som aksjonerte utenfor rådhuset i Sandefjord i går, men det var liten tvil om at demonstrasjonen hadde full støtte også blant de andre arbeidsgruppene om bord. Mange av de frammøtte var egentlig på jobb på «Color Viking» som ankom Sandefjord halv fem i går ettermiddag, men fikk anledning til å gå på land for å demonstrere før de hastet tilbake på båten igjen.

Utsatte saken

Da ordfører Bjørn Ole Gleditsch fra Høyre fikk åpnet formannskapsmøte, ble det straks klart at Fjord Line-saken ville bli utsatt.

– Det har hagla inn med advokatmat i lengre tid i denne saken. Selv i dag fikk jeg ti sider advokatmat, sa han oppgitt i sin innledende orientering om saken.

Derfor ba han om støtte fra formannskapet i å utsette saken, siden det hadde kommet inn nye momenter fra Fjord Line, som også Color Line måtte få anledning til å svare på, før en avgjørelse kunne tas.

Høyres forslag fikk støtte fra alle partier, men Frode Anmarkrud fra SV ba om at det skulle settes en frist for når man kunne levere papirer i framtiden, slik at man slapp en ny lignende runde.

Vil ta tid

Politikerne var også samstemte på at de ønsket en kjapp behandling av saken.

– Denne saken bør også bystyret behandle, så jeg håper vi kan få den opp der 24. mai, sa varaordfører Vidar Andersen fra Frp.

Den optimisten delte ikke rådmann Gisle Dahn.

– Dette vil trolig ende som en klagesak uansett, og da må det organet som har gjort vedtaket behandle klagen. Dermed vil dette ta tid, sa Gisle Dahn.

Taktikk

For aksjonistene kom ikke utsettelsen som noen overraskelse.

– Dette er kun taktikk. Fjord Line sine advokater vet veldig godt hva de holder på med. Når de så innstillingen fra rådmannen, ønsket de heller en utsettelse enn et negativt vedtak. For oss i Color Line betyr det bare at vi er klare til å aksjonere neste gang Sandefjord kommune skal behandle saken, sier Ronny Øksnes til Maritim Logg.

Fjord Line ønsker å starte rute mellom Sandefjord og Strømstad der Color Line opererer nå.

Verken Color Line eller Sandefjord kommune mener det er plass til enda en aktør i indre havn i Sandefjord.

Fjord Line sine skip går med dansk flagg og danske sjøfolk på dansk nettolønn. Det betyr lavere mannskapskostnader enn norske sjøfolk på norsk «nettolønnsordning».

Formannskapet i Sandefjord vedtok i går kveld å utsette behandlingen av Fjord Line sin søknad.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
09.05.2012
11:31
16.12.2013 19:08



Mest lest

Tuva Hjartholm synes det kan være vanskelig å vite hvor grensa går for når hun skal si ifra.

Tuva Hjartholm synes det kan være vanskelig å vite hvor grensa går for når hun skal si ifra.

Hanna Skotheim

Vernepleier Tuva: – Jeg opplever uønsket seksuell oppmerksomhet åtte av ti vakter

FORBLIR SYK: Christine Strandmann får så lite utbetalt i arbeidsavklaringspenger at hun lever under fattigdomsgrensa. – Det er greit at «det skal lønne seg å jobbe», men de laveste ytelsene må ikke være så lave at de gjør folk sykere, sier Strandmann.

FORBLIR SYK: Christine Strandmann får så lite utbetalt i arbeidsavklaringspenger at hun lever under fattigdomsgrensa. – Det er greit at «det skal lønne seg å jobbe», men de laveste ytelsene må ikke være så lave at de gjør folk sykere, sier Strandmann.

Emmie Olivia Kristiansen

AAP dekker ikke behandlingene Christine trenger: – Myndighetene kan ikke skremme folk friske med lave stønader

Karina Veum ser tilbake på en tid da hun var ny i arbeidslivet og visste lite om rettighetene sine.

Karina Veum ser tilbake på en tid da hun var ny i arbeidslivet og visste lite om rettighetene sine.

Ida Bing

Karina var 18 år og ny i jobben da hun krasjet firmabilen. Så ga sjefen henne skylda

Profesjonsleder i FO, Hanne Glemmestad har selv vært Nav-leder. Hun sier det kan være ulik praksis fra sted til sted hvordan vedtak blir til. Hun vil ikke spekulere i hva som har skjedd i saken i Nav Indre Østfold.

Profesjonsleder i FO, Hanne Glemmestad har selv vært Nav-leder. Hun sier det kan være ulik praksis fra sted til sted hvordan vedtak blir til. Hun vil ikke spekulere i hva som har skjedd i saken i Nav Indre Østfold.

Hanna Skotheim

Advarer mot heksejakt på Nav-ansatt som ba klient kjøpe grill og drikke vann fra springen

Rammeavtalen fra 2017 har en kategori for kjøretøy med høy verdi.

Rammeavtalen fra 2017 har en kategori for kjøretøy med høy verdi.

Tori Aarseth

Hvor havnet pengene da Aleris leide raske biler og eiendommer for titalls millioner? Nå etterforsker Økokrim

OPTIMIST: Linda Wiers Johnsen er optimist, men også sliten av all uvissheten som pandemien har ført med seg da hun ble arbeidsledig.

OPTIMIST: Linda Wiers Johnsen er optimist, men også sliten av all uvissheten som pandemien har ført med seg da hun ble arbeidsledig.

Brian Cliff Olguin

Butikkansatt Linda (53) mistet jobben under pandemien. Nå er hun lei og vurderer å bytte bransje

FJERNES I STOCKHOLM: Konduktører som gir beskjed til lokomotivføreren om at alt er klart er et vanlig syn både på norske og svenske togstasjoner. Nå foreslås det imidlertid å fjerne konduktørene fra lokaltogene i Stockholm.

FJERNES I STOCKHOLM: Konduktører som gir beskjed til lokomotivføreren om at alt er klart er et vanlig syn både på norske og svenske togstasjoner. Nå foreslås det imidlertid å fjerne konduktørene fra lokaltogene i Stockholm.

Morten Hansen

Vil kaste konduktørene ut av toget. Frykter lovløse tilstander

I RETTEN: Renholder Grethe Beck bestrider oppsigelsen fra arbeidsgiveren ISS. Beck har Tourettes syndrom og trenger tilrettelegging fra arbeidsgiver for å kunne stå i jobb. Nå behandles søksmålet hennes i Borgarting lagmannsrett.

I RETTEN: Renholder Grethe Beck bestrider oppsigelsen fra arbeidsgiveren ISS. Beck har Tourettes syndrom og trenger tilrettelegging fra arbeidsgiver for å kunne stå i jobb. Nå behandles søksmålet hennes i Borgarting lagmannsrett.

Tri Nguyen Dinh

«Glemt» paragraf kan hjelpe renholderen Grethe og andre arbeidsfolk

Tri Nguyen Dinh

Mellomoppgjøret for 6.000 maskinførere er ferdig

EN RUNDE TIL: Linn Henriksen (32) har vært gjennom flere runder med arbeidsavklaring og arbeidspraksis, men Nav mener det ikke er nok. Legen hennes fraråder en ny runde med arbeidsutprøving. På tross av det fikk Linn tirsdag melding om å møte til oppstartssamtale for ny arbeidsavklaring på nokså kort varsel, dagen etter.

EN RUNDE TIL: Linn Henriksen (32) har vært gjennom flere runder med arbeidsavklaring og arbeidspraksis, men Nav mener det ikke er nok. Legen hennes fraråder en ny runde med arbeidsutprøving. På tross av det fikk Linn tirsdag melding om å møte til oppstartssamtale for ny arbeidsavklaring på nokså kort varsel, dagen etter.

Yngvil Mortensen

Rødt og SV blir opprørt av Linns historie: – Folk blir ikke noe friskere av at ytelsene kuttes

Colourbox.com

«Firerbanden» overkjører regjeringen – gir 650 millioner kroner mer til pensjonistene

Et flertall i bystyret i Oslo stemte for mistillit mot miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG). Dermed går hele byrådet av.

Et flertall i bystyret i Oslo stemte for mistillit mot miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG). Dermed går hele byrådet av.

Michael Brøndbo

Byrådet i Oslo går av etter mistillit mot Lan Marie Berg

IKKE SÅ LIKE SOM VI TROR: Det er en myte at holdningene til økonomisk utjevning står sterkere i Norge enn i andre land, mener Knut Halvorsen og Steinar Stjernø.

IKKE SÅ LIKE SOM VI TROR: Det er en myte at holdningene til økonomisk utjevning står sterkere i Norge enn i andre land, mener Knut Halvorsen og Steinar Stjernø.

Sissel M. Rasmussen

At Norge er et samfunn med små forskjeller, er langt på vei en myte, hevder professorer

Debatt

Renholderne skal feires med et standpunkt om at de er viktige, skriver artikkelforfatteren.

Renholderne skal feires med et standpunkt om at de er viktige, skriver artikkelforfatteren.

Ole Palmstrøm

«Vi er like mye verdt som andre arbeidere i andre bransjer», skriver Naemy Trandum Aasen

Debatt

Disse fire budene som er foreslått her er ikke en fullstendig liste, men det er en begynnelse, skriver Mímir Kristjánsson.

Disse fire budene som er foreslått her er ikke en fullstendig liste, men det er en begynnelse, skriver Mímir Kristjánsson.

Ihne Pedersen

«Med dagens regjering og deres statsfobi hadde vi nok vært oljerikdommen foruten», skriver Mímir Kristjánsson

MOBILISERER: Jørn Eggum (til venstre) og Richard Storevik sier at Fellesforbundets handlingsplan er forpliktende, og at den vil bli oppdatert etter hvert som de høster flere erfaringer.

MOBILISERER: Jørn Eggum (til venstre) og Richard Storevik sier at Fellesforbundets handlingsplan er forpliktende, og at den vil bli oppdatert etter hvert som de høster flere erfaringer.

Eivind Senneset

Fellesforbundet ruster seg til kamp mot høyreekstreme: – Kan ikke sitte stille og se på, sier Jørn Eggum

Ole Palmstrøm/Colorbox.com

Noen elsker det, andre hater det. Seks ansatte viser fram sin nye arbeidsplass

Analyse:

GA SEG: Da partene i Unio-streiken valgte frivillig lønnsnemnd, ble det satt punktum for årets mellomoppgjør.

GA SEG: Da partene i Unio-streiken valgte frivillig lønnsnemnd, ble det satt punktum for årets mellomoppgjør.

Torgny Hasås

Derfor ble det streik på streik og mye uro i årets lønnsoppgjør. En oppsummering

VIL STILLE: Geir Ove Kulseth har jobbet som forbundssekretær i EL og IT Forbundet siden 2017 og er utdannet elektriker.. Han kom dit etter fire og et halvt år som organisasjonssekretær i Elektroarbeidernes Fagforening Trøndelag.

VIL STILLE: Geir Ove Kulseth har jobbet som forbundssekretær i EL og IT Forbundet siden 2017 og er utdannet elektriker.. Han kom dit etter fire og et halvt år som organisasjonssekretær i Elektroarbeidernes Fagforening Trøndelag.

Privat

– Jeg tror vi må legge ned en ordentlig innsats for å bli flere medlemmer i forbundet

Emilie Enger Mehl, Senterpartiet.

Emilie Enger Mehl, Senterpartiet.

Ragne B. Lysaker, Senterpartiet

Senterpartiet vil ikke melde Norge ut av EØS før et alternativ er på plass


Flere saker