JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Akkordlønn – nei takk!

– Vi kan ikke gamble med folks sikkerhet på veiene, sier Lars Johnsen, Transportarbeiderforbundets første nestleder.



17.12.2010
09:58
16.12.2013 14:57

jan.erik@lomedia.no

Foran torsdagens møte med den rødgrønne fraksjonen i Stortingets samferdselskomité hadde Lars Johnsen og forbundssekretær Jann Arthur Næss ett mål for øye: Å få politikerne til å lovfeste et forbud mot bruk av akkordlønnssystemer i langtransportene på veiene våre.

– Det fins langtransportsjåfører som setter sin egen og andres trafikksikkerhet i fare fordi de ønsker ei lønn å leve av. Sånn kan vi ikke ha det, sier Lars Johnsen.

Senterpartiet er enige

I dag gjelder følgende regel i Forskrift om kjøre- og hviletid: «Et transportforetaks betaling til egne ansatte førere, eller til førere som er stilt til dets disposisjon, skal ikke være knyttet til kjørt distanse og/eller mengde av gods som transporteres, selv ikke i form av bonus eller lønnstillegg, dersom den nevnte betaling er av en slik art at den setter trafikksikkerheten i fare og/eller oppmuntrer til brudd på denne forordning.»

Johnsen, Næss og forbundet foreslår at det settes punktum etter ordet «lønnstillegg» og stryker siste leddet fra «dersom». Dette er også i tråd med hva den tidligere samferdselsminister, og nåværende senterpartileder Liv Signe Navarsete uttalte i et radiointervju for tre år siden.

Utsatt for stort press

Johnsen er ikke i tvil om hva som er grunnen til at arbeidsgiverne argumenterer så sterkt for et akkordlønnssystem.

– De ønsker å tjene mer penger. Samtidig overlater de mer av ansvaret for inntjeninga til sjåførene. Alle akkordsystemer har dette i seg. I dag tjener en langtransportsjåfør kanskje 450.000 kroner i året for en jobb som tilsvarer halvannet årsverk. Det er klart de utsettes for et stort press, sier Johnsen.

Johnsen og Næss påpeker at forbundet i dag har en tariffavtale som har et innslag av akkordsystemet i seg. Den er de ikke spesielt stolte av.

Vil være aktive

At tilsynsmyndighetene må kunne bevise at et det er akkordsystemet som utgjør risikoen for trafikksikkerheten i hvert enkelt tilfelle, syns Johnsen og Næss er en helt umulig problemstilling. De ønsker isteden å sikre at det ikke eksisterer noen tvil. Transportsektoren er dessuten for tida på topp når det gjelder arbeidsulykker.

– Hvorfor kan dere ikke dokumenter at et sånt system er en fare for trafikksikkerheten og så legge det fram for myndighetene?

– Om nødvendig må vi gjøre det, men i utgangspunktet er dette en for passiv strategi. Vårt ønske er at enhver form for akkordsystem skal bort fra denne bransjen, forteller de.

Lovbestemmelse bedre enn tariff

Transportarbeiderforbundet foretrekker et time- eller døgnbasert avlønningssystem. Ikke et system med for eksempel provisjonskjøring.

– Det er jo meningsløst at du skal tjene mye mindre om du kjører sild til Frankrike enn om du kjører laks til samme sted, sier Johnsen.

– Hvorfor er det ikke bedre å få inn et forbud om akkordsystemer i tariffavtalene?

– Fordi tariffavtalene ikke treffer så mange som en generell lovbestemmelse. Bransjen har nemlig en ganske lav organisasjonsprosent, både på arbeidsgiver og arbeidstakersiden, forteller Næss.

Driv bare butikk om du har råd

Johnsen og Næss forteller at myndighetene kan gjøre endringer i kjøre- og hviletidsbestemmelsene som er en forskrift til veitrafikkloven. De er imidlertid usikre på om dette formelt lar seg gjøre nå. Forventningene til møte med de rødgrønne politikerne er nettopp sånne endringer. Og de rødgrønne sitter jo både med stortingsflertallet og statsråden.

– Det er noen bransjer akkordsystemer ikke skal brukes av sikkerhetsmessige og helsemessige grunner. Langtransporten er en sånn bransje, sier Johnsen.

– Hva om arbeidsgiverne sier at de ikke råd til å drive virksomheten dersom de ikke kan bruke akkordsystemer?

– Vi svarer da at det er helt uaktuelt å overføre trafikksikkerhetsrisikoen til sjåførene. Har du ikke råd til å drive butikk, så får du heller legge ned, sier Lars Johnsen.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
17.12.2010
09:58
16.12.2013 14:57



Mest lest

Ida Bing

Nina (25) vil leve av avkastning på bolig og pensjonere seg før 40

MOR: – Jeg vil bruke det lille jeg har av energi på sønnen min. Det må Nav skjønne. Han er det aller viktigste for meg, sier Linn Henriksen. Her sammen med bunkene av papirer fra over ti år i Nav-systemet.

MOR: – Jeg vil bruke det lille jeg har av energi på sønnen min. Det må Nav skjønne. Han er det aller viktigste for meg, sier Linn Henriksen. Her sammen med bunkene av papirer fra over ti år i Nav-systemet.

Yngvil Mortensen

Alenemamma Linn (32) føler Nav ikke tror henne: – Jeg har aldri følt meg dårligere

Colourbox

Hotell-tilsette gjekk på tips-tap: Arbeidsgivarar kan ta delar av pengane, slår tingretten fast

Sp og statsministerkandidat Trygve Slagsvold Vedum fosser fram på ny måling etter to målinger på rad med tilbakegang.

Sp og statsministerkandidat Trygve Slagsvold Vedum fosser fram på ny måling etter to målinger på rad med tilbakegang.

Jan-Erik Østlie

Sp slår tilbake på ny måling. Nå merker partiet Vedum-effekten igjen

Nav forskyver uføretidspunktet for personer som innvilges uføretrygd. Mange kan dermed ha fått utbetalt flere tusen kroner mindre. (Illustrasjonsfoto)

Nav forskyver uføretidspunktet for personer som innvilges uføretrygd. Mange kan dermed ha fått utbetalt flere tusen kroner mindre. (Illustrasjonsfoto)

Emmie Olivia Kristiansen

Uføretrygdede kan ha fått flere tusen kroner for lite fra Nav

Transportselskapet Girteka Logistics anklages for å bedrive sosial dumping og lønnstyveri mot sine ansatte i en dokumentar publisert av produksjonsselskapet Laisves TV.

Transportselskapet Girteka Logistics anklages for å bedrive sosial dumping og lønnstyveri mot sine ansatte i en dokumentar publisert av produksjonsselskapet Laisves TV.

Stein Inge Stølen

IKEA renvasker dumping-anklaget transportbedrift

Ble permitterte da koronaen traff:

Ole Palmstrøm/Teknisk museum/Katharina Dale Haakonsen

For én er «ha-det-gøy-kontoen» helt tom. En annen har funnet drømmejobben

Torbjørn Røe Isaksen

Torbjørn Røe Isaksen

Nanna Aanes Wolden

Regjeringen stopper streiken i Oslo kommune

På tirsdag ble Rødts forslag om en tannhelsereform nedstemt i Stortinget. Men Rødt-leder Bjørnar Moxnes tror tannhelse kan bli en viktig sak under høstens valgkamp.

På tirsdag ble Rødts forslag om en tannhelsereform nedstemt i Stortinget. Men Rødt-leder Bjørnar Moxnes tror tannhelse kan bli en viktig sak under høstens valgkamp.

Jan-Erik Østlie

Rødt og SV fikk ikke flertall for tannhelsereform: – De andre har det i kjeften, sier Bjørnar Moxnes

Trygve Ingstad (t.v.) Eirik Leverås (t.v.) og Trygve Ingstad kan tenke seg å bli vernepleiere. De har jobbet i åtte og ti år i Hjemmetjenesten i Levanger, i omsorgsbolig for en mann med utviklingshemming.

Trygve Ingstad (t.v.) Eirik Leverås (t.v.) og Trygve Ingstad kan tenke seg å bli vernepleiere. De har jobbet i åtte og ti år i Hjemmetjenesten i Levanger, i omsorgsbolig for en mann med utviklingshemming.

David Engmo

De to arbeidskameratene vil bli vernepleiere, men kan ikke med dagens utdanningsløp

– Det er alvorlig av en arbeidsminister som selv unnlater å fortelle hele sannheten, sier Fagforbundets leder Mette Nord.

– Det er alvorlig av en arbeidsminister som selv unnlater å fortelle hele sannheten, sier Fagforbundets leder Mette Nord.

Jan-Erik Østlie

Du kan tape opptil 70.000 kroner årlig i pensjon når regjeringen endrer særaldersgrensa, ifølge Fagforbundet

SAVNER IKKE AP: Jan Bøhler har funnet seg godt til rette i sitt nye parti. Denne helgen var han med på sitt første landsmøte i Senterpartiet.

SAVNER IKKE AP: Jan Bøhler har funnet seg godt til rette i sitt nye parti. Denne helgen var han med på sitt første landsmøte i Senterpartiet.

Ylva Seiff Berge

Slik har Jan Bøhler påvirket Senterpartiet etter overgangen fra Ap

Aps Sverre Myrli ønsker i tillegg å få vurdert muligheten for å gi Vy kontraktene som er tildelt Go-Ahead og SJ gjennom å kjøpe dem ut.

Aps Sverre Myrli ønsker i tillegg å få vurdert muligheten for å gi Vy kontraktene som er tildelt Go-Ahead og SJ gjennom å kjøpe dem ut.

Eivind Olai Kristiansen

De rødgrønne vil la Vy kjøre tog i Oslo-området

JOBBYTTE: Ryggproblemer gjorde at Petter Tømta skiftet yrke fra pølsemaker til bussfører.

JOBBYTTE: Ryggproblemer gjorde at Petter Tømta skiftet yrke fra pølsemaker til bussfører.

Kathrine Geard

Petter kjører buss på heltid, uten fast arbeidstid eller rute: – Det eneste jeg vet er at jeg har fri lørdag og søndag

ØVELSE: Her fra en samøvelse mellom politi og fengselsbetjenter i Trondheim fengsel i 2017: Politifolkene kledd i rosa vester spiller oppviglere og gyver løs på fengsels- og politibetjenter med kraftige spark. De skriker og kaster tennisballer mot veggen av skjold som kommer mot dem. Betjentene bak skjoldene er bevæpnet med øvelseskøller. Kommer oppviglerne nærme nok, slår de til. Ingen kom til skade.

ØVELSE: Her fra en samøvelse mellom politi og fengselsbetjenter i Trondheim fengsel i 2017: Politifolkene kledd i rosa vester spiller oppviglere og gyver løs på fengsels- og politibetjenter med kraftige spark. De skriker og kaster tennisballer mot veggen av skjold som kommer mot dem. Betjentene bak skjoldene er bevæpnet med øvelseskøller. Kommer oppviglerne nærme nok, slår de til. Ingen kom til skade.

Ole Palmstrøm

Lovfester forskjellsbehandling ved yrkesskade: – Skammelig, sier NFF-leder Asle Aase

KUNDENE VURDERER: Var den ansatte smilende, imøtekommende eller kunnskapsrik? Det kan kundene krysse av for etter et besøk hos Jysk.

KUNDENE VURDERER: Var den ansatte smilende, imøtekommende eller kunnskapsrik? Det kan kundene krysse av for etter et besøk hos Jysk.

Jysk

Jysk oppfordrer kundene til å evaluere enkeltansatte: – Alt står og faller på kundens dagsform, sier HKs nestleder

Bakgrunn: Ole Palmstrøm

Unge har fått dårligere oppfølging etter at Nav-reformen ble innført, konkluderer forskere

Senterpartiet og leder Trygve Slagsvold Vedum har vedtatt nytt partiprogram for stortingsperioden 2021-2025.

Senterpartiet og leder Trygve Slagsvold Vedum har vedtatt nytt partiprogram for stortingsperioden 2021-2025.

Jan-Erik Østlie

Se lista: Her er de viktigste sakene fra Sps landsmøte

– De siste fem–seks årene har oppslutningen om EØS-avtalen vært formidabel og jevnt økende. Samtidig ser vi at stadig flere snuser på tanken om et norsk EU-medlemskap, sier generalsekretær Fredrik Mellem i Europabevegelsen.

– De siste fem–seks årene har oppslutningen om EØS-avtalen vært formidabel og jevnt økende. Samtidig ser vi at stadig flere snuser på tanken om et norsk EU-medlemskap, sier generalsekretær Fredrik Mellem i Europabevegelsen.

Svein Tofteng

Rekordhøy støtte til EØS-avtalen, viser ny måling

Jan-Erik Østlie

Fellesforbundets leder ut mot Sp-vedtak: – Gjør valgkampen vanskelig, sier Eggum


Flere saker