JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Akkordlønn – nei takk!

– Vi kan ikke gamble med folks sikkerhet på veiene, sier Lars Johnsen, Transportarbeiderforbundets første nestleder.



17.12.2010
09:58
16.12.2013 14:57

jan.erik@lomedia.no

Foran torsdagens møte med den rødgrønne fraksjonen i Stortingets samferdselskomité hadde Lars Johnsen og forbundssekretær Jann Arthur Næss ett mål for øye: Å få politikerne til å lovfeste et forbud mot bruk av akkordlønnssystemer i langtransportene på veiene våre.

– Det fins langtransportsjåfører som setter sin egen og andres trafikksikkerhet i fare fordi de ønsker ei lønn å leve av. Sånn kan vi ikke ha det, sier Lars Johnsen.

Senterpartiet er enige

I dag gjelder følgende regel i Forskrift om kjøre- og hviletid: «Et transportforetaks betaling til egne ansatte førere, eller til førere som er stilt til dets disposisjon, skal ikke være knyttet til kjørt distanse og/eller mengde av gods som transporteres, selv ikke i form av bonus eller lønnstillegg, dersom den nevnte betaling er av en slik art at den setter trafikksikkerheten i fare og/eller oppmuntrer til brudd på denne forordning.»

Johnsen, Næss og forbundet foreslår at det settes punktum etter ordet «lønnstillegg» og stryker siste leddet fra «dersom». Dette er også i tråd med hva den tidligere samferdselsminister, og nåværende senterpartileder Liv Signe Navarsete uttalte i et radiointervju for tre år siden.

Utsatt for stort press

Johnsen er ikke i tvil om hva som er grunnen til at arbeidsgiverne argumenterer så sterkt for et akkordlønnssystem.

– De ønsker å tjene mer penger. Samtidig overlater de mer av ansvaret for inntjeninga til sjåførene. Alle akkordsystemer har dette i seg. I dag tjener en langtransportsjåfør kanskje 450.000 kroner i året for en jobb som tilsvarer halvannet årsverk. Det er klart de utsettes for et stort press, sier Johnsen.

Johnsen og Næss påpeker at forbundet i dag har en tariffavtale som har et innslag av akkordsystemet i seg. Den er de ikke spesielt stolte av.

Vil være aktive

At tilsynsmyndighetene må kunne bevise at et det er akkordsystemet som utgjør risikoen for trafikksikkerheten i hvert enkelt tilfelle, syns Johnsen og Næss er en helt umulig problemstilling. De ønsker isteden å sikre at det ikke eksisterer noen tvil. Transportsektoren er dessuten for tida på topp når det gjelder arbeidsulykker.

– Hvorfor kan dere ikke dokumenter at et sånt system er en fare for trafikksikkerheten og så legge det fram for myndighetene?

– Om nødvendig må vi gjøre det, men i utgangspunktet er dette en for passiv strategi. Vårt ønske er at enhver form for akkordsystem skal bort fra denne bransjen, forteller de.

Lovbestemmelse bedre enn tariff

Transportarbeiderforbundet foretrekker et time- eller døgnbasert avlønningssystem. Ikke et system med for eksempel provisjonskjøring.

– Det er jo meningsløst at du skal tjene mye mindre om du kjører sild til Frankrike enn om du kjører laks til samme sted, sier Johnsen.

– Hvorfor er det ikke bedre å få inn et forbud om akkordsystemer i tariffavtalene?

– Fordi tariffavtalene ikke treffer så mange som en generell lovbestemmelse. Bransjen har nemlig en ganske lav organisasjonsprosent, både på arbeidsgiver og arbeidstakersiden, forteller Næss.

Driv bare butikk om du har råd

Johnsen og Næss forteller at myndighetene kan gjøre endringer i kjøre- og hviletidsbestemmelsene som er en forskrift til veitrafikkloven. De er imidlertid usikre på om dette formelt lar seg gjøre nå. Forventningene til møte med de rødgrønne politikerne er nettopp sånne endringer. Og de rødgrønne sitter jo både med stortingsflertallet og statsråden.

– Det er noen bransjer akkordsystemer ikke skal brukes av sikkerhetsmessige og helsemessige grunner. Langtransporten er en sånn bransje, sier Johnsen.

– Hva om arbeidsgiverne sier at de ikke råd til å drive virksomheten dersom de ikke kan bruke akkordsystemer?

– Vi svarer da at det er helt uaktuelt å overføre trafikksikkerhetsrisikoen til sjåførene. Har du ikke råd til å drive butikk, så får du heller legge ned, sier Lars Johnsen.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
17.12.2010
09:58
16.12.2013 14:57



Mest lest

Barbro Major er regiontillitsvalgt for Fellesforbundet i region Buskerud, og har snakket mye med medlemmene i året som har gått.

Barbro Major er regiontillitsvalgt for Fellesforbundet i region Buskerud, og har snakket mye med medlemmene i året som har gått.

Privat

– Dette er helt jævlig. Det er kolleger som jeg har jobbet sammen med i ti år. Hva kan jeg si?

SEKSUELL TRAKASSERING: Den eine kunden klapsa kvinna på rumpa då dei møttest på butikken, etter å ha fått beskjed av både kvinna og arbeidsgivaren hennar om at han skulla halde seg unna.

SEKSUELL TRAKASSERING: Den eine kunden klapsa kvinna på rumpa då dei møttest på butikken, etter å ha fått beskjed av både kvinna og arbeidsgivaren hennar om at han skulla halde seg unna.

Colourbox

Kvinneleg mekanikar fekk to kundar dømt for tafsing, kiling og klaps: – Dommen har sett ein standard

TOK KAMPEN: Ann–Helen Pettersen (til venstre) og Randi Stenersen Rasmussen gikk til sak mot arbeidsgiveren da de ble sagt opp som flyplassvektere på Flesland. Nå gir Securitas dem nye jobber i konsernet.

TOK KAMPEN: Ann–Helen Pettersen (til venstre) og Randi Stenersen Rasmussen gikk til sak mot arbeidsgiveren da de ble sagt opp som flyplassvektere på Flesland. Nå gir Securitas dem nye jobber i konsernet.

Paul S Amundsen

Vekterne Ann-Helen og Randi gikk til sak mot arbeidsgiver og reddet både jobben og AFP

I en ny anbudsrunde kan alle flyselskap i EU/EØS søke på rutene. Derfor er det lagt inn svært tydelige krav til tilbyderne.

I en ny anbudsrunde kan alle flyselskap i EU/EØS søke på rutene. Derfor er det lagt inn svært tydelige krav til tilbyderne.

Leif Martin Kirknes

Kravene som kan gjøre det vanskelig for Wizz Air i Norge

Erik Knudsen er fortvilet over beskjeden han fikk fra kommunen rett før jul.

Erik Knudsen er fortvilet over beskjeden han fikk fra kommunen rett før jul.

Amanda Iversen Orlich/Dagsavisen

Erik mister 9.000 kroner i støtte og kan havne på gata

SYKEMELDT: Da kollegaene ble permittert stoppet også bedriften å betale sin del av sykelønna til Frank Robert Neerland.

SYKEMELDT: Da kollegaene ble permittert stoppet også bedriften å betale sin del av sykelønna til Frank Robert Neerland.

Aina Fladset

Frank Robert ble fratatt sykelønn da bedriften permitterte ansatte: – Overraskende

– Nå skal vi ta oss råd til å besøke den chilenske familien til mannen min så fort det blir forsvarlig å reise, sier Elisabeth Bøckman.

– Nå skal vi ta oss råd til å besøke den chilenske familien til mannen min så fort det blir forsvarlig å reise, sier Elisabeth Bøckman.

Per Flakstad

Vant i retten: Nå får Elisabeth høyere pensjon og råd til å besøke mannens familie

OVERRASKET: Tillitsvalgt for vaktmestertjenesten, Geir Tjøstheim, og tillitsvalgt for renholdsarbeiderne, Jana John, begge for Fagforbundet, fikk ikke vite om privatiseringen før avgjørelsen var tatt.

OVERRASKET: Tillitsvalgt for vaktmestertjenesten, Geir Tjøstheim, og tillitsvalgt for renholdsarbeiderne, Jana John, begge for Fagforbundet, fikk ikke vite om privatiseringen før avgjørelsen var tatt.

Strandbuen/Stine Serigstad

Geir og Jana fikk sjokkbeskjed: – Jeg har tenkt at jobben min er trygg fordi jeg jobber i kommunen

Ole Palmstrøm

Permitterte får dagpenger til 1. oktober. Men det blir ikke feriepenger på dagpenger

Martin Håndlykken

Nå får Jonathan beholde dagpengene fram til sommeren: – En stor lettelse

(Illustrasjonsfoto)

(Illustrasjonsfoto)

pressefoto, WizzAir.com

Wizz Air-ansatte i Norge er beskyttet av arbeidsmiljøloven, fastslår Luftfartstilsynet

Vi mener ei regjering med Ap, SV og Sp, med Jonas Gahr Støre som statsminister, er best i stand til å styre landet, sier Mett Nord og resten av Fagforbundets forbundsstyre.

Vi mener ei regjering med Ap, SV og Sp, med Jonas Gahr Støre som statsminister, er best i stand til å styre landet, sier Mett Nord og resten av Fagforbundets forbundsstyre.

Jan-Erik Østlie

Mette Nord rykker ut etter utspill fra fylkesleder: – Støre er Fagforbundets foretrukne statsministerkandidat

Meieriansatte får 50 øre i generelt tillegg fra 1. mai i år. Enigheten i lønnsoppgjøret omfatter rundt 2.500 NNN-medlemmer.

Meieriansatte får 50 øre i generelt tillegg fra 1. mai i år. Enigheten i lønnsoppgjøret omfatter rundt 2.500 NNN-medlemmer.

Jan-Erik Østlie

Meieriansatte får ny lønn: Her er resultatet

Colourbox.com

Lærere har ikke fått overtidsbetalt under pandemien. Over halvparten har vurdert ny jobb

Debatt

Tidligere professor i samtidshistorie ved Høgskolen i Innlandet.

Tidligere professor i samtidshistorie ved Høgskolen i Innlandet.

Høgskolen i Lillehammer (HiL)

«Det som har skjedd, er at staten har konfiskert hele tjenestepensjonen min», skriver Paul Knutsen

Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H) kommer med nye grep for arbeidsledige. (Arkivfoto)

Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H) kommer med nye grep for arbeidsledige. (Arkivfoto)

Thomas Brun / NTB

Maksperioden på dagpenger forlenges. Se hvem det gjelder

Afaransis Yassin (28) har ingen mulighet til å få økonomisk støtte fra familiemedlemmer. Da blir det nesten umulig å komme inn på boligmarkedet, mener hun.

Afaransis Yassin (28) har ingen mulighet til å få økonomisk støtte fra familiemedlemmer. Da blir det nesten umulig å komme inn på boligmarkedet, mener hun.

Ida Bing

Afaransis (28) får ikke økonomisk hjelp hjemmefra: – Jeg er sjanseløs på boligmarkedet

Hva blir pensjonen på? Her får du nyttig info.

Hva blir pensjonen på? Her får du nyttig info.

Colourbox

Nær halvparten vet ikke hva de får eller trenger i pensjon

Debatt

LO og forbundene våkne opp av dvalen og svinge pisken slik at tillitsvalgte og medlemmer våkner opp?, spør Arne Eide.

LO og forbundene våkne opp av dvalen og svinge pisken slik at tillitsvalgte og medlemmer våkner opp?, spør Arne Eide.

Jan-Erik Østlie

«Har LO vendt Arbeiderpartiet ryggen?»

HOVEDTILLITSVALGT: Lærer Christian Holstad Lilleng ble fratatt 6.000 i lønn ved tap av funksjonstillegg etter kommunesammenslåing mellom kommunene Haram og Ålesund. Han nekter å godta kuttet.

HOVEDTILLITSVALGT: Lærer Christian Holstad Lilleng ble fratatt 6.000 i lønn ved tap av funksjonstillegg etter kommunesammenslåing mellom kommunene Haram og Ålesund. Han nekter å godta kuttet.

Privat

Lønnskutt for lærere: Viktig møte avgjør


Flere saker