JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Akkordlønn – nei takk!

– Vi kan ikke gamble med folks sikkerhet på veiene, sier Lars Johnsen, Transportarbeiderforbundets første nestleder.



17.12.2010
09:58
16.12.2013 14:57

jan.erik@lomedia.no

Foran torsdagens møte med den rødgrønne fraksjonen i Stortingets samferdselskomité hadde Lars Johnsen og forbundssekretær Jann Arthur Næss ett mål for øye: Å få politikerne til å lovfeste et forbud mot bruk av akkordlønnssystemer i langtransportene på veiene våre.

– Det fins langtransportsjåfører som setter sin egen og andres trafikksikkerhet i fare fordi de ønsker ei lønn å leve av. Sånn kan vi ikke ha det, sier Lars Johnsen.

Senterpartiet er enige

I dag gjelder følgende regel i Forskrift om kjøre- og hviletid: «Et transportforetaks betaling til egne ansatte førere, eller til førere som er stilt til dets disposisjon, skal ikke være knyttet til kjørt distanse og/eller mengde av gods som transporteres, selv ikke i form av bonus eller lønnstillegg, dersom den nevnte betaling er av en slik art at den setter trafikksikkerheten i fare og/eller oppmuntrer til brudd på denne forordning.»

Johnsen, Næss og forbundet foreslår at det settes punktum etter ordet «lønnstillegg» og stryker siste leddet fra «dersom». Dette er også i tråd med hva den tidligere samferdselsminister, og nåværende senterpartileder Liv Signe Navarsete uttalte i et radiointervju for tre år siden.

Utsatt for stort press

Johnsen er ikke i tvil om hva som er grunnen til at arbeidsgiverne argumenterer så sterkt for et akkordlønnssystem.

– De ønsker å tjene mer penger. Samtidig overlater de mer av ansvaret for inntjeninga til sjåførene. Alle akkordsystemer har dette i seg. I dag tjener en langtransportsjåfør kanskje 450.000 kroner i året for en jobb som tilsvarer halvannet årsverk. Det er klart de utsettes for et stort press, sier Johnsen.

Johnsen og Næss påpeker at forbundet i dag har en tariffavtale som har et innslag av akkordsystemet i seg. Den er de ikke spesielt stolte av.

Vil være aktive

At tilsynsmyndighetene må kunne bevise at et det er akkordsystemet som utgjør risikoen for trafikksikkerheten i hvert enkelt tilfelle, syns Johnsen og Næss er en helt umulig problemstilling. De ønsker isteden å sikre at det ikke eksisterer noen tvil. Transportsektoren er dessuten for tida på topp når det gjelder arbeidsulykker.

– Hvorfor kan dere ikke dokumenter at et sånt system er en fare for trafikksikkerheten og så legge det fram for myndighetene?

– Om nødvendig må vi gjøre det, men i utgangspunktet er dette en for passiv strategi. Vårt ønske er at enhver form for akkordsystem skal bort fra denne bransjen, forteller de.

Lovbestemmelse bedre enn tariff

Transportarbeiderforbundet foretrekker et time- eller døgnbasert avlønningssystem. Ikke et system med for eksempel provisjonskjøring.

– Det er jo meningsløst at du skal tjene mye mindre om du kjører sild til Frankrike enn om du kjører laks til samme sted, sier Johnsen.

– Hvorfor er det ikke bedre å få inn et forbud om akkordsystemer i tariffavtalene?

– Fordi tariffavtalene ikke treffer så mange som en generell lovbestemmelse. Bransjen har nemlig en ganske lav organisasjonsprosent, både på arbeidsgiver og arbeidstakersiden, forteller Næss.

Driv bare butikk om du har råd

Johnsen og Næss forteller at myndighetene kan gjøre endringer i kjøre- og hviletidsbestemmelsene som er en forskrift til veitrafikkloven. De er imidlertid usikre på om dette formelt lar seg gjøre nå. Forventningene til møte med de rødgrønne politikerne er nettopp sånne endringer. Og de rødgrønne sitter jo både med stortingsflertallet og statsråden.

– Det er noen bransjer akkordsystemer ikke skal brukes av sikkerhetsmessige og helsemessige grunner. Langtransporten er en sånn bransje, sier Johnsen.

– Hva om arbeidsgiverne sier at de ikke råd til å drive virksomheten dersom de ikke kan bruke akkordsystemer?

– Vi svarer da at det er helt uaktuelt å overføre trafikksikkerhetsrisikoen til sjåførene. Har du ikke råd til å drive butikk, så får du heller legge ned, sier Lars Johnsen.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
17.12.2010
09:58
16.12.2013 14:57



Mest lest

TØFFERE KONKURRANSE: Fra 1. november blir reglene for å få drosjeløyve endret. Tom Svendsen mener regjeringen med det legger ytterlige sten til byrden.

TØFFERE KONKURRANSE: Fra 1. november blir reglene for å få drosjeløyve endret. Tom Svendsen mener regjeringen med det legger ytterlige sten til byrden.

Martin Guttormsen Slørdal

Tom (62) kan ikke lenger leve av å være drosjesjåfør: – Blir sosialklient eller minstepensjonist

NY PRAKSIS: Hovedverneombud ved Yara Porsgrunn, Roger Hansen, er glad for at videomøtene ikke lenger tas opp.

NY PRAKSIS: Hovedverneombud ved Yara Porsgrunn, Roger Hansen, er glad for at videomøtene ikke lenger tas opp.

Privat

Verneombud fikk stoppet opptak av videomøter: – Kan være en felle, sier advokat

– Ved å fjerne denne regelen kan en permittert jobbe så mye som mulig opp mot full stilling. Nav kan dekke det resterende. Dette vil bli billigere for Nav, sier klubbleder ved Scandic Parken i Ålesund. (Illustrasjonsfoto)

– Ved å fjerne denne regelen kan en permittert jobbe så mye som mulig opp mot full stilling. Nav kan dekke det resterende. Dette vil bli billigere for Nav, sier klubbleder ved Scandic Parken i Ålesund. (Illustrasjonsfoto)

Eirik Dahl Viggen

Permitterte må takke nei til jobb – taper dagpenger

FIKK IKKE PENSJONSINNBETALING PÅ SJU ÅR: Endre Waage ble aldri meldt inn til «obligatorisk tjenestepensjon» slik loven krever. Nå får han og kollegaene erstatning.

FIKK IKKE PENSJONSINNBETALING PÅ SJU ÅR: Endre Waage ble aldri meldt inn til «obligatorisk tjenestepensjon» slik loven krever. Nå får han og kollegaene erstatning.

Privat

Endre ble nektet pensjonen han hadde rett på. Nå får han og kollegaene millionerstatning

MEKLING: LO Stat-leder Egil André Aas (t.h.) startet onsdag meklingen i statsoppgjøret, der riksmekler Mats Wilhelm RUland (t.v.) og mekler Richard Saue skal prøve å hjelpe partene til å finne en løsning.

MEKLING: LO Stat-leder Egil André Aas (t.h.) startet onsdag meklingen i statsoppgjøret, der riksmekler Mats Wilhelm RUland (t.v.) og mekler Richard Saue skal prøve å hjelpe partene til å finne en løsning.

Eirik Dahl Viggen

Lønna til statsansatte: Nå er meklinga i gang

UVISS FRAMTID: Maria Gazul har søkt mange nye stillinger og har også sett på mulighetene for å ta mer utdanning. Familiens økonomi bekymrer henne.

UVISS FRAMTID: Maria Gazul har søkt mange nye stillinger og har også sett på mulighetene for å ta mer utdanning. Familiens økonomi bekymrer henne.

Lars Åke Andersen

Maria (41) blir arbeidsledig: – Jeg vet ikke helt hvordan vi skal klare oss

Lønnsoppgjøret:

STREIK FRA SØNDAG MORGEN: Fire arbeidstakerorganisasjoner tar ut alle sine bussjåfører i Oslo og Viken i streik fra søndag morgen klokka 6. I første omgang går 3800 sjåfører ut i streik, men en ytterligere opptrapping til andre deler av landet kan komme raskt.

STREIK FRA SØNDAG MORGEN: Fire arbeidstakerorganisasjoner tar ut alle sine bussjåfører i Oslo og Viken i streik fra søndag morgen klokka 6. I første omgang går 3800 sjåfører ut i streik, men en ytterligere opptrapping til andre deler av landet kan komme raskt.

Roy Ervin Solstad

3800 bussjåfører går ut i streik

26.000 HK-medlemmer skal stemme over meklingsresultatet mellom Handel og Kontor og Virke – her ved HK-leder Christopher Beckham (t.v.) og Bård Westbye, forhandlingsansvarlig i Virke.

26.000 HK-medlemmer skal stemme over meklingsresultatet mellom Handel og Kontor og Virke – her ved HK-leder Christopher Beckham (t.v.) og Bård Westbye, forhandlingsansvarlig i Virke.

Erlend Angelo

Lønnsoppgjøret: Dette skjer om medlemmene stemmer nei

Å få seg ny jobb i koronatid kan bety en digital arbeidshverdag. Nyutdannede Lisa Sofie Ericsson ble sendt rett hjem med PC og mobil.

Å få seg ny jobb i koronatid kan bety en digital arbeidshverdag. Nyutdannede Lisa Sofie Ericsson ble sendt rett hjem med PC og mobil.

Nadia Frantsen

Tusen søkte på jobben i Nav. Lisa fikk den

Tommelen opp hos Tom Jacobsen, hovedtillitsvalgt, hos Norcem i Brevik.

Tommelen opp hos Tom Jacobsen, hovedtillitsvalgt, hos Norcem i Brevik.

Trond Elstad

Tom (63) kunne blitt pensjonist, men så kom gladmeldingen fra Erna. Nå tar han fire nye år

Forbundet har også fått ja på en viktig endring som særlig kommer likestillingen til gode. (Illustrasjonsfoto)

Forbundet har også fått ja på en viktig endring som særlig kommer likestillingen til gode. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox.com

Elektrikere får ny lønn – og innleiereglene strammes inn

Lønnsoppgjøret:

Bussjåførene ved Norgesbuss Ekspress på Rommen i er kampklare fra første streikedag. Der er det full oppslutning om kravet om høyere lønn. Fra venstre Carlos Nunez, Ole-Arnstein Røang, Rune Hanssen, John Arild Hole, Isam Wabi Bakir, Per ole Melgård og Habte Kebreab.

Bussjåførene ved Norgesbuss Ekspress på Rommen i er kampklare fra første streikedag. Der er det full oppslutning om kravet om høyere lønn. Fra venstre Carlos Nunez, Ole-Arnstein Røang, Rune Hanssen, John Arild Hole, Isam Wabi Bakir, Per ole Melgård og Habte Kebreab.

Håvard Sæbø

Busstreiken trappes opp med over 4.500 nye sjåfører: Se lista

Leder for bransjerådet for bussbransjen i Felles forbundet, Per Ole Melgård, informerer sine kolleger om grunnlaget for streiken første streikedag.

Leder for bransjerådet for bussbransjen i Felles forbundet, Per Ole Melgård, informerer sine kolleger om grunnlaget for streiken første streikedag.

Håvard Sæbø

Dette kan stoppe busstreiken: Slik vurderer de tvungen lønnsnemnd

Resultatet i kommuneoppgjøret innebærer et tillegg på 1.400 kroner for sykepleierne.

Resultatet i kommuneoppgjøret innebærer et tillegg på 1.400 kroner for sykepleierne.

Tri Nguyen Dinh

– 1.400 kroner ekstra er ikke nok for å rekruttere eller beholde sykepleiere

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

Nav må betale saksomkostninger til LO-medlemmer, slår Høyesterett fast

STÅR FRAM: Målfrid J. Frahm Jensen ble utsatt for omfattende gjengjeldelser da hun varslet. Nå håper hun flere får bedre kompetanse og kunnskap om varsling og varslingens krefter.

STÅR FRAM: Målfrid J. Frahm Jensen ble utsatt for omfattende gjengjeldelser da hun varslet. Nå håper hun flere får bedre kompetanse og kunnskap om varsling og varslingens krefter.

Marie von Krogh

Målfrid varslet om forhold på jobben. Så vurderte sjefen å få henne innlagt

Lønnsoppgjøret:

Freddy Kulblik og de 140 streikende bussjåførene i Sarpsborg er lei av å vente på den lønna som ble avtalt for 13 år siden. Nå er de villige til å streike lenge for å sette makt bak kravene.

Freddy Kulblik og de 140 streikende bussjåførene i Sarpsborg er lei av å vente på den lønna som ble avtalt for 13 år siden. Nå er de villige til å streike lenge for å sette makt bak kravene.

Arash A. Nejad/Nyebilder

Bussjåførene er lei: – Det får ta den tiden det trenger

Bjørn A. Grimstad

Anleggsarbeidere får ny lønn: Minstelønna økes med 9,50 kroner per time

Kommentar

Det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står, skriver Mímir Kristjánsson.

Det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står, skriver Mímir Kristjánsson.

Ihne Pedersen

«Det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står»

Hans Ole Rian er skuffet over at stønadsordningen for selvstendige, frilansere og lærlinger fjernes 1. november.

Hans Ole Rian er skuffet over at stønadsordningen for selvstendige, frilansere og lærlinger fjernes 1. november.

Helge Rønning Birkelund

Regjeringen vil kutte 2,2 milliarder i krisestøtten til selvstendige og frilansere: – Veldig skuffende, sier forbundsleder


Flere saker