JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sjåførene forberedt på konflikt

– Vi er klare til å streike, men håper på en mellomting mellom en knallflink mekler og et under, sier Ola Skorem. Beredskapen er på plass når innspurten nærmer seg.



16.05.2012
06:00
16.12.2013 19:11

oystein@lomedia.no

Arbeidsgivers krav om å se bort fra formuleringen om at bussjåførene skal opp på gjennomsnittlig industriarbeiderlønn provoserer. Bransjeavtalen ble første gang underskrevet i 2007

– Avtalen skal ligge i bunnen. Årets lønnsoppgjør stoppet litt opp når den ble tema, derfor er det heller ikke lagt fram noe krav om kronebeløp ennå, det blir vanskelig når det er gjennomsnitt som diskuteres, sier Skorem.

Han er regiontillitsvalgt i Hedmark og Oppland i Bilpersonalets forening Oslo, som i tillegg omfatter Akershus.

NJF-magasinet lodder stemningen i Nettbusslokalene på Elverum noen dager før de avgjørende timene. Tilbakemeldingene fra klubbene er entydig: Streikeviljen er stor hvis bussbransjeavtalen står i fare.

Rekruttering

– Vi avventer meklingen, og har registrert bruddet. I Hedmark har vi kontakt med Transportarbeiderforbundet og koordinerer streikevaktene hvis det blir alvor. Vi har gjort det av forberedelser som kan gjøres, og ordnet med lister og møterom, sier Skorem.

Kollegene er opptatt av hva de gjør hvis kjøringen stanser, og hva de får i støtte.

– Turnusen gjelder fra første dag til annen beskjed blir gitt. Møt opp slik planen tilsier. Jernbaneforbundet overtar som arbeidsgiver og utbetaler streikebidrag. Hvor stort det blir, er ennå ikke vedtatt, opplyser deres regiontillitsvalgte. Han mener det er nødvendig å minske gapet til industriarbeideren.

– Lønn står sentralt for å rekruttere ungdom. Bransjen har en faretruende høy gjennomsnittsalder, og for få sjåfører. Vi er nødt til å gjøre noe.

Stort gap

Siste tall viser at årslønn for en industriarbeider, omregnet til 37,5 timers uke, er 391 755. For bussbransjen er tallet 360 831 kroner. Gjennomsnittet forteller ikke om forskjellene internt.

– I kroner ligger noen sjåfører over, og andre under gjennomsnittstallet. Det sentrale i våre krav er å holde bussbransjen samlet og gå for én felles avtale. Arbeidsgiversiden prøver å splitte oss, sier Skorem.

I noen selskaper har de fleste sjåførene gjennomført kompetansehevingen som består av fire moduler. Hver modul øker timelønna med tre kroner. En ansatt med fullført løp tjener 12 kroner mer per time enn en kollega som ikke har kommet i gang.

– Noen selskaper har holdt igjen på kompetansehevingen, selv om avtalen sier at arbeidsgiver skal legge til rette så alle ansatte får mulighet til å ta etterutdanningen, sier Skorem.

En del av innholdet overlapper 35-timerskurset som kreves for å beholde retten til å være yrkessjåfør, en ordning som kom i et direktiv fra EU. Fordi kompetansekravene stadig stiger må opplegget revideres, men skal beholdes.

Opp og ned

Et viktig krav har også vært en regulering i andre avtaleår. I mellomoppgjørene har ikke sjåførene lokal forhandlingsrett, og får kun kronebeløpet det blir enighet om i frontfaget. Industrien har lønnsglidning. Dermed øker avstanden annethvert år.

– Hovedoppgjørene i 2008 og 2010 minsket avstanden. I 2011 ble det et dårlig resultat, og vi ble liggende etter igjen, oppsummerer Skorem.

En mulighet som er diskutert er å knytte snittet til en viss prosent av industriarbeiderlønn. Synker sjåførlønna under denne prosenten, utløser det et kronebeløp som holdes utenom mellomoppgjøret. Arbeidsgiverne har vært avvisende til en slik ordning.

Ufrivillig pause

Delt dagsverk er en annen gjenganger i forhandlingene. Ved starten i år ønsket arbeidsgiverne å kunne strekke dagen til 16 timer i sine motkrav. Problemet er mye å gjøre i morgentimene, med skolebusser og rutekjøring, og så en stille periode på midt på dagen. Et opphold på mer enn en time gir en timelønn i tillegg.

– Arbeidsgiverne stilte en rekke motkrav som gjaldt arbeidstidsbestemmelsene, og kom med en helt annen måte å tenke dagsverk på, sier Ola Skorem som er spent på fortsettelsen.

Parter i oppgjøret er LO Stat, Norsk Transportarbeiderforbund, Yrkestrafikkforbundet og arbeidsgiverforeningene Spekter og NHO Transport.

Meklingen omfatter ca 13.500 ansatte i diverse NHO-tilsluttede busselskaper, Nettbuss-konsernet og Borgbuss.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
16.05.2012
06:00
16.12.2013 19:11



Mest lest

MOR: – Jeg vil bruke det lille jeg har av energi på sønnen min. Det må Nav skjønne. Han er det aller viktigste for meg, sier Linn Henriksen. Her sammen med bunkene av papirer fra over ti år i Nav-systemet.

MOR: – Jeg vil bruke det lille jeg har av energi på sønnen min. Det må Nav skjønne. Han er det aller viktigste for meg, sier Linn Henriksen. Her sammen med bunkene av papirer fra over ti år i Nav-systemet.

Yngvil Mortensen

Alenemamma Linn (32) føler Nav ikke tror henne: – Jeg har aldri følt meg dårligere

Colourbox

Hotell-tilsette gjekk på tips-tap: Arbeidsgivarar kan ta delar av pengane, slår tingretten fast

Sp og statsministerkandidat Trygve Slagsvold Vedum fosser fram på ny måling etter to målinger på rad med tilbakegang.

Sp og statsministerkandidat Trygve Slagsvold Vedum fosser fram på ny måling etter to målinger på rad med tilbakegang.

Jan-Erik Østlie

Sp slår tilbake på ny måling. Nå merker partiet Vedum-effekten igjen

Transportselskapet Girteka Logistics anklages for å bedrive sosial dumping og lønnstyveri mot sine ansatte i en dokumentar publisert av produksjonsselskapet Laisves TV.

Transportselskapet Girteka Logistics anklages for å bedrive sosial dumping og lønnstyveri mot sine ansatte i en dokumentar publisert av produksjonsselskapet Laisves TV.

Stein Inge Stølen

IKEA renvasker dumping-anklaget transportbedrift

Ble permitterte da koronaen traff:

Ole Palmstrøm/Teknisk museum/Katharina Dale Haakonsen

For én er «ha-det-gøy-kontoen» helt tom. En annen har funnet drømmejobben

Trygve Ingstad (t.v.) Eirik Leverås (t.v.) og Trygve Ingstad kan tenke seg å bli vernepleiere. De har jobbet i åtte og ti år i Hjemmetjenesten i Levanger, i omsorgsbolig for en mann med utviklingshemming.

Trygve Ingstad (t.v.) Eirik Leverås (t.v.) og Trygve Ingstad kan tenke seg å bli vernepleiere. De har jobbet i åtte og ti år i Hjemmetjenesten i Levanger, i omsorgsbolig for en mann med utviklingshemming.

David Engmo

De to arbeidskameratene vil bli vernepleiere, men kan ikke med dagens utdanningsløp

På tirsdag ble Rødts forslag om en tannhelsereform nedstemt i Stortinget. Men Rødt-leder Bjørnar Moxnes tror tannhelse kan bli en viktig sak under høstens valgkamp.

På tirsdag ble Rødts forslag om en tannhelsereform nedstemt i Stortinget. Men Rødt-leder Bjørnar Moxnes tror tannhelse kan bli en viktig sak under høstens valgkamp.

Jan-Erik Østlie

Rødt og SV fikk ikke flertall for tannhelsereform: – De andre har det i kjeften, sier Bjørnar Moxnes

– Det er alvorlig av en arbeidsminister som selv unnlater å fortelle hele sannheten, sier Fagforbundets leder Mette Nord.

– Det er alvorlig av en arbeidsminister som selv unnlater å fortelle hele sannheten, sier Fagforbundets leder Mette Nord.

Jan-Erik Østlie

Du kan tape opptil 70.000 kroner årlig i pensjon når regjeringen endrer særaldersgrensa, ifølge Fagforbundet

ØVELSE: Her fra en samøvelse mellom politi og fengselsbetjenter i Trondheim fengsel i 2017: Politifolkene kledd i rosa vester spiller oppviglere og gyver løs på fengsels- og politibetjenter med kraftige spark. De skriker og kaster tennisballer mot veggen av skjold som kommer mot dem. Betjentene bak skjoldene er bevæpnet med øvelseskøller. Kommer oppviglerne nærme nok, slår de til. Ingen kom til skade.

ØVELSE: Her fra en samøvelse mellom politi og fengselsbetjenter i Trondheim fengsel i 2017: Politifolkene kledd i rosa vester spiller oppviglere og gyver løs på fengsels- og politibetjenter med kraftige spark. De skriker og kaster tennisballer mot veggen av skjold som kommer mot dem. Betjentene bak skjoldene er bevæpnet med øvelseskøller. Kommer oppviglerne nærme nok, slår de til. Ingen kom til skade.

Ole Palmstrøm

Lovfester forskjellsbehandling ved yrkesskade: – Skammelig, sier NFF-leder Asle Aase

Aps Sverre Myrli ønsker i tillegg å få vurdert muligheten for å gi Vy kontraktene som er tildelt Go-Ahead og SJ gjennom å kjøpe dem ut.

Aps Sverre Myrli ønsker i tillegg å få vurdert muligheten for å gi Vy kontraktene som er tildelt Go-Ahead og SJ gjennom å kjøpe dem ut.

Eivind Olai Kristiansen

De rødgrønne vil la Vy kjøre tog i Oslo-området

KUNDENE VURDERER: Var den ansatte smilende, imøtekommende eller kunnskapsrik? Det kan kundene krysse av for etter et besøk hos Jysk.

KUNDENE VURDERER: Var den ansatte smilende, imøtekommende eller kunnskapsrik? Det kan kundene krysse av for etter et besøk hos Jysk.

Jysk

Jysk oppfordrer kundene til å evaluere enkeltansatte: – Alt står og faller på kundens dagsform, sier HKs nestleder

Bakgrunn: Ole Palmstrøm

Unge har fått dårligere oppfølging etter at Nav-reformen ble innført, konkluderer forskere

Senterpartiet og leder Trygve Slagsvold Vedum har vedtatt nytt partiprogram for stortingsperioden 2021-2025.

Senterpartiet og leder Trygve Slagsvold Vedum har vedtatt nytt partiprogram for stortingsperioden 2021-2025.

Jan-Erik Østlie

Se lista: Her er de viktigste sakene fra Sps landsmøte

KRITISK TIL LOVENDRING: Gustav Landsverk har jobbet som kokk på sjøen siden han var 16 år. Som ansatt i Kystverket har han rett og plikt til å gå av med pensjon når han er 60 år, etter dagens regelverk.

KRITISK TIL LOVENDRING: Gustav Landsverk har jobbet som kokk på sjøen siden han var 16 år. Som ansatt i Kystverket har han rett og plikt til å gå av med pensjon når han er 60 år, etter dagens regelverk.

Tri Nguyen Dinh

Skipskokken er opprørt etter at Stortinget stemte for endring av særalder-reglene: – Kan bli starten på slutten

PROTEST: Jørn Davidsen og Glenn Lauvik (t.h.) reiste fra Bergen til dagens markering foran Stortinget. De kaller gavepakken fra regjeringen for glanspapir uten innhold.

PROTEST: Jørn Davidsen og Glenn Lauvik (t.h.) reiste fra Bergen til dagens markering foran Stortinget. De kaller gavepakken fra regjeringen for glanspapir uten innhold.

Fagforbundet

Snart kan røykdykkere jobbe til de er 70, etter at krav om tidligpensjon fjernes

JAKT: Demonstrantar jaktar på kontraktarbeidarar som har gøymd seg på Menstad laste- og losseplass.

JAKT: Demonstrantar jaktar på kontraktarbeidarar som har gøymd seg på Menstad laste- og losseplass.

Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

90 år sidan Menstadslaget: Her er historia om eit vendepunkt i norsk arbeidsliv

Brannfare ved et avfallsanlegg i Fredrikstad førte til at arbeidsminister Torbjørn Røe Isaksen (bildet) grep inn mot Unios streik i kommunesektoren. Mandag ble også Unios streik i Oslo stanset. (Arkivfoto)

Brannfare ved et avfallsanlegg i Fredrikstad førte til at arbeidsminister Torbjørn Røe Isaksen (bildet) grep inn mot Unios streik i kommunesektoren. Mandag ble også Unios streik i Oslo stanset. (Arkivfoto)

Leif Martin Kirknes

Uklart om regjeringen får flertall for streikestans

VALGKAMP: Vi har et valg å vinne, var LO-leder Peggy Hessen Følsvik til LOs representantskapsmøte. Her sammen med sin statsministerkandidat, Arbeiderpartiets Jonas Gahr Støre.

VALGKAMP: Vi har et valg å vinne, var LO-leder Peggy Hessen Følsvik til LOs representantskapsmøte. Her sammen med sin statsministerkandidat, Arbeiderpartiets Jonas Gahr Støre.

Erlend Angelo

LO-lederen: – Erna Solberg har klart å få fram skillet mellom høyre og venstre i politikken

FORHANDLERE: Ragne Opsahl og Bente Opheim Sving tror alt skal gå bra på Ullersmo, men savner bedre styring med flyttinga.

FORHANDLERE: Ragne Opsahl og Bente Opheim Sving tror alt skal gå bra på Ullersmo, men savner bedre styring med flyttinga.

Eirik Dahl Viggen

Forhandlinger om ny turnus og lengre reisevei tærer på kreftene for tillitsvalgte ved Ila fengsel

PLAN FRA 2015: – Min beslutning om å sitte fram til 2023 har vært planen fra jeg ble valgt i 2015, sier forbundsleder Jan Olav Andersen.

PLAN FRA 2015: – Min beslutning om å sitte fram til 2023 har vært planen fra jeg ble valgt i 2015, sier forbundsleder Jan Olav Andersen.

Knut Viggen

Jan Olav Andersen går av som forbundsleder i 2023


Flere saker