Sjåførene forberedt på konflikt
– Vi er klare til å streike, men håper på en mellomting mellom en knallflink mekler og et under, sier Ola Skorem. Beredskapen er på plass når innspurten nærmer seg.
oystein@lomedia.no
Arbeidsgivers krav om å se bort fra formuleringen om at bussjåførene skal opp på gjennomsnittlig industriarbeiderlønn provoserer. Bransjeavtalen ble første gang underskrevet i 2007
– Avtalen skal ligge i bunnen. Årets lønnsoppgjør stoppet litt opp når den ble tema, derfor er det heller ikke lagt fram noe krav om kronebeløp ennå, det blir vanskelig når det er gjennomsnitt som diskuteres, sier Skorem.
Han er regiontillitsvalgt i Hedmark og Oppland i Bilpersonalets forening Oslo, som i tillegg omfatter Akershus.
NJF-magasinet lodder stemningen i Nettbusslokalene på Elverum noen dager før de avgjørende timene. Tilbakemeldingene fra klubbene er entydig: Streikeviljen er stor hvis bussbransjeavtalen står i fare.
Rekruttering
– Vi avventer meklingen, og har registrert bruddet. I Hedmark har vi kontakt med Transportarbeiderforbundet og koordinerer streikevaktene hvis det blir alvor. Vi har gjort det av forberedelser som kan gjøres, og ordnet med lister og møterom, sier Skorem.
Kollegene er opptatt av hva de gjør hvis kjøringen stanser, og hva de får i støtte.
– Turnusen gjelder fra første dag til annen beskjed blir gitt. Møt opp slik planen tilsier. Jernbaneforbundet overtar som arbeidsgiver og utbetaler streikebidrag. Hvor stort det blir, er ennå ikke vedtatt, opplyser deres regiontillitsvalgte. Han mener det er nødvendig å minske gapet til industriarbeideren.
– Lønn står sentralt for å rekruttere ungdom. Bransjen har en faretruende høy gjennomsnittsalder, og for få sjåfører. Vi er nødt til å gjøre noe.
Stort gap
Siste tall viser at årslønn for en industriarbeider, omregnet til 37,5 timers uke, er 391 755. For bussbransjen er tallet 360 831 kroner. Gjennomsnittet forteller ikke om forskjellene internt.
– I kroner ligger noen sjåfører over, og andre under gjennomsnittstallet. Det sentrale i våre krav er å holde bussbransjen samlet og gå for én felles avtale. Arbeidsgiversiden prøver å splitte oss, sier Skorem.
I noen selskaper har de fleste sjåførene gjennomført kompetansehevingen som består av fire moduler. Hver modul øker timelønna med tre kroner. En ansatt med fullført løp tjener 12 kroner mer per time enn en kollega som ikke har kommet i gang.
– Noen selskaper har holdt igjen på kompetansehevingen, selv om avtalen sier at arbeidsgiver skal legge til rette så alle ansatte får mulighet til å ta etterutdanningen, sier Skorem.
En del av innholdet overlapper 35-timerskurset som kreves for å beholde retten til å være yrkessjåfør, en ordning som kom i et direktiv fra EU. Fordi kompetansekravene stadig stiger må opplegget revideres, men skal beholdes.
Opp og ned
Et viktig krav har også vært en regulering i andre avtaleår. I mellomoppgjørene har ikke sjåførene lokal forhandlingsrett, og får kun kronebeløpet det blir enighet om i frontfaget. Industrien har lønnsglidning. Dermed øker avstanden annethvert år.
– Hovedoppgjørene i 2008 og 2010 minsket avstanden. I 2011 ble det et dårlig resultat, og vi ble liggende etter igjen, oppsummerer Skorem.
En mulighet som er diskutert er å knytte snittet til en viss prosent av industriarbeiderlønn. Synker sjåførlønna under denne prosenten, utløser det et kronebeløp som holdes utenom mellomoppgjøret. Arbeidsgiverne har vært avvisende til en slik ordning.
Ufrivillig pause
Delt dagsverk er en annen gjenganger i forhandlingene. Ved starten i år ønsket arbeidsgiverne å kunne strekke dagen til 16 timer i sine motkrav. Problemet er mye å gjøre i morgentimene, med skolebusser og rutekjøring, og så en stille periode på midt på dagen. Et opphold på mer enn en time gir en timelønn i tillegg.
– Arbeidsgiverne stilte en rekke motkrav som gjaldt arbeidstidsbestemmelsene, og kom med en helt annen måte å tenke dagsverk på, sier Ola Skorem som er spent på fortsettelsen.
Parter i oppgjøret er LO Stat, Norsk Transportarbeiderforbund, Yrkestrafikkforbundet og arbeidsgiverforeningene Spekter og NHO Transport.
Meklingen omfatter ca 13.500 ansatte i diverse NHO-tilsluttede busselskaper, Nettbuss-konsernet og Borgbuss.
Mest lest
Alf Jørgen Schnell og Ninthu Paramlingam i kollektivet Reduser Husleia mener mange lever i uverdige boforhold på leiemarkedet. Bildet innfelt er hentet fra annonsen det et kott med skyvedører tilbys for 6.200 kroner måneden.
Ida Bing og husleie.no
Dette «klesskapet» ble leid ut for 6.200 kroner i måneden: – Leiemarkedet blir bare verre og verre
STENGT: Klokka 12 lørdag formiddag stengte butikkene i Oslo og ni nabokommuner. Dagligvarebutikker og apotek er det eneste unntaket.
Lene Svenning
Nytt korona-sjokk: Tusenvis av ansatte i varehandelen på Østlandet står i fare for å bli permittert
SAKSØKER: Hege Berit Østgård er blant de 231 Industri Energi-medlemmene som går til gruppesøksmål mot Aker BP.
Jan Inge Haga
Hege Berit fikk hakeslepp da bedriften ville fjerne sluttpakken: – Respektløst overfor oss ansatte
SYKEMELDT: Da kollegaene ble permittert stoppet også bedriften å betale sin del av sykelønna til Frank Robert Neerland.
Aina Fladset
Frank Robert ble fratatt sykelønn da bedriften permitterte ansatte: – Overraskende
RÅD: Meld deg inn i ei fagforeining, sjekk dokumentasjonen, ikkje ver redd for å stille spørsmål og frem lønnskrav så tidleg som mogleg. Det er råda frå Monica Hanssen og organisasjonsarbeidar Knut Skåle i Fellesforbundet.
Tormod Ytrehus
Sjåfør Monica får etterbetalt 82.000 kroner: – Det er ikke gøy å gå til sak, men det skal være lov å være syk
Håvard Sæbø
Arbeidstilsynet sladder lønna på underbetalte arbeidere. Nå må Røe Isaksen svare på hvorfor
Kjersti Stenseng
Jan-Erik Østlie
Arbeiderpartiet har mistet over 5.000 medlemmer
Forbundsleder i Fellesforbundet, Jørn Eggum.
Jan-Erik Østlie
Regjeringens nye veiselskap kan bli lagt ned. Fire LO-forbund mener det holder med Statens vegvesen
STENGES: Kjøpesentrene i nye 15 kommuner på Østlandet holder stengt fra og med mandag.
Erlend Angelo
Permitteringer i vente i ytterligere 15 kommuner: – Det er dramatisk å stenge ned kjøpesentrene
Erlend Wiborg (Frp) er leder av arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget
Sissel M. Rasmussen
Frp ville ikke være med på å forlenge AAP-perioden
Koronapandemien har bokstavelig talt kostet både helsedirektør Bjørn Guldvog og FHI-direktør Camilla Stoltenberg dyrt, i form av titusenvis av overtidstimer til både ledere og øvrige ansatte. Den regningen må også helseminister Bent Høie (her på skjermen bak) forholde seg til.
Lise Åserud / NTB
FHI-ansatte jobbet over 300 timer overtid i 2020 – ledere fikk millioner i kompensasjon
Kronikk
De polske arbeiderne nektet å være servile da de ble advart mot å «bite hånda som matet dem». Jeg har dessverre ingen slike forventninger til Høyre, skriver Jonas Bals.
Tormod Ytrehus
«Laksemilliardæren betaler Høyres valgkamp, men ikke lønn til sine polske ansatte»
Kommentar
Erna Solberg sa selv fra Stortingets talerstol at hun vet at krisen slår skjevt ut, skriver Tirild Rustand Halvorsen. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
«Regjeringen snakker som om deres egen kompensasjonsordning er perfekt. Det er den ikke»
Bent Høie
Leif Martin Kirknes
Skjenkereglene endres: – For tidlig, mener Bent Høie
BESKYTTER ARBEIDSPLASSER: Rune Mjelde (til venstre), hovedtillitsvalgt i Store Norske, og Svein Jonny Albrigtsen, leder av LO Svalbard, mener at det fortsatt kan hentes ut kull fra Gruve 7 på Svalbard selv om kullkraftverket i Longyearbyen legges ned.
Katharina Dale Håkonsen
Rune og Svein Jonny kjemper for arbeidsplassene i den siste norske kullgruva på Svalbard
FERDIG: Deni Taramov er ferdig for student for denne gang. Nå søker han jobber.
Marius Fiskum
Deni ble permittert uten dagpenger og så seg nødt til å slutte på studie: – Jeg følte på en skam
Se bildene
Kronprins Haakon møtte onsdag fem ansatte i Sporveien for å høre om hvordan de har holdt hjulene i gang i kollektivtransporten i Oslo gjennom hele koronapandemien. De ansatte var representert med en trikkefører, en servicemedarbeider, en baneansatt, en bussjåfør og en konserntillitsvalgt i Sporveien
Lise Åserud / NTB
Trikkeførere og bussjåfører fikk takk av kronprinsen for å holde hjulene i gang under pandemien
Joe Biden må være modig og handle raskt, mener fagforeningsleder i amerikansk LO, Cathy Feingold.
NTB Scanpix
Her er amerikansk fagbevegelses krav til Joe Biden
Gapet øker mellom de som tjener minst og de som tjener mest. Det haster å få snudd utviklingen, mener SV-nestleder Kirsti Bergstø. (Arkivfoto)
Ole Palmstrøm
Lavtlønte blir hengende etter. Dette vil SV gjøre for å snu utviklinga
VIL IKKJE HA LÅN: – Det er fint med stipend, men det er framleis urettferdig at vi som har betalt skatt og arbeidd ikkje får støtta vi burde fått, seier student og permittert hotellkokk Nathalie Mercadal.
Tormod Ytrehus