JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

På sporet av bedre tider

Jernbanesektoren opplevde en marerittvinter i 2010. I år er Jernbaneverket langt bedre forberedt.



17.01.2011
09:55
16.12.2013 15:06

simen@lomedia.no

Det er en bitende kald romjulsmorgen på Alnabru. Gradestokken viser 10 kuldegrader, og det blåser bris på terminalanlegget. Beredskapslaget er klare for dagens innsats. De skal sørge for at togtrafikken kan gå sin gang.

– Det er egentlig ganske rolig her i dag, men vi skal være med ut å måke spora her på Alnabru. Hvis du har tid, kan du også få bli med bort til Myrvoll stasjon utenfor Ski. Jeg fikk nemlig en telefon om at noen lokførere føler at det slår når de kjører der. Det er ikke sikkert det er noe, men vi må få sjekket det, sier Einar Nilsen og ønsker velkommen.

Betryggende beredskap

I Jernbaneverkets lokaler får gutta som har beredskap i romjula varmen i kroppen før arbeidsdagen starter. Vi blir servert nystekte vafler.

– Det er ikke dagligdags, altså. Vi koser oss litt ekstra siden det er jul, forklarer Einar, banemontør og en av to i beredskapslaget på Alnabru denne romjulsdagen.

Praten går, smilene sitter løst og kaffen helles ned på høykant. For selv om Norge har opplevd temperaturer langt under gjennomsnittet de to siste månedene av 2010, og den kaldeste desembermåneden i manns minne, har det vært oppsiktsvekkende lite skriverier og nyhetsinnslag om togkaos, kjøreledninger som ramler ned og skinnebrudd.

– Vi har mye bedre beredskap i år. Hvis det skulle komme mye snø, får vi tatt det med en gang, sier Einar Nilsen.

Tatt lærdom

For Jernbaneverket har tatt lærdom av fjorårets vinterkaos. I år har Jernbaneverket 170 personer i turnus for å håndtere kulde og snø. En stor andel av mannskapet er innleid.

– Det har vel aldri vært så mye folk her, og det synes jeg er betryggende. Da veit man at man får hjelp hvis man trenger det, sier Einar.

De store snømengdene latt vente på seg på Østlandet. Det er nok også hovedgrunnen til at det har gått på skinner så langt.

– Vi i beredskapslaget har ansvaret for infrastrukturen på bakken. Vi holder skinnegangen fri for snø, og må rykke ut hvis det blir brudd på skinnene. Det skjer gjerne når det er skikkelig kaldt. Her om dagen var det faktisk skinnebrudd selv om det bare var fem minusgrader. Da ble jeg overrasket. Men de sier at det kan skje når temperaturen faller også, forteller Einar, som har jobbet i Jernbaneverket siden begynnelsen av 80–tallet.

Snømåking. – Hopp inn

Rune Sørmoen, Stein Otnes og Svein Nybakken fra Baneservice skal fjerne snø fra spora på terminalanlegget på Alnabru. De to i Jernbaneverkets beredskapslag blir med. Det buldrer og bråker når skinnetraktoren (robelen) blir satt i gang. Bare noen hundre meter fra startstedet setter Stein Otnes seg bak spakene og senker den digre kosten ned på skinnegangen. Rune Sørmoen styrer robelen med stø hånd.

– Den snøen her er veldig lett å fjerne. Så lenge det er kaldt, byr det ikke på store problemer. Mildvær og tung snø er det verste vi veit, nærmest roper han for å overdøve bråket fra robelen. Kosten kaster den lette snøen opp i været og etterlater seg en snøsky noen meter over bakken.

Einar hopper av halvveis for å se til sporvekslene. Noen av dem er fulle av is. Han konsoliderer med en kollega fra Baneservice og kommer fram til at undervarmen ikke er på.

– Da må jeg ringe inn og rapportere det, konkluderer han.

– Det er en viktig del av jobben; vi må si ifra når vi ser noe som er galt, selv om det ikke er vi som har ansvaret for å fikse det.

Tøft i 2010

På vei til neste oppdrag, en sjekk av skinnene ved Myrvoll stasjon, forteller Einar om vinteren 2010. Da det meste gikk skeis. Det gikk ikke upåaktet hen i de store nyhetsredaksjonene.

– Jeg fikk jo selvfølgelig med meg det som ble skrevet i media. Jeg har vært her i 30 år og vet hvordan det fungerer. Vi kan ikke la det gå inn på oss. Sånn kan skje på vinterstid. Det kommer mye snø, og vi kommer ikke til, forteller Einar.

– Men i fjor var det ille. Jeg var imidlertid litt heldig. Jeg var på ferie i Thailand da det sto på som verst, men jeg fikk jo noen tekstmeldinger fra gutta om at de hadde mer enn nok å gjøre, smiler han.

– Gruer folk her seg til å gå på jobb i så hektiske perioder som i fjor vinter?

– Nei, jeg har ikke inntrykk av det. Jeg har i alle fall aldri hørt noen klage. Selv prøver jeg alltid å være ”der opp”, spre godt humør og se det positive i det. Det nytter ikke å henge med hodet, mener han.

Forstår folk godt

Selv om Einar Nilsen hevder at han og kollegaene ikke tar kritikken personlig, skjønner han de togreisende godt.

– At folk blir forbanna, forstår jo vi som jobber her også. Jeg unner ikke de NSB–ansatte den jobben de hadde, som måtte møte sinte kunder ansikt til ansikt.

Han ser ut av sideruta på bilen. I åskammen langs E6–en ligger det rundt ti centimeter lett snø.

– Vi håper det ikke blir for mye snø denne vinteren. Det er ideelt sånn det er nå, mener han.

– Men jeg er jo også redd for at det ikke skal komme nok snø, slik at de bemanner ned igjen neste år. Men for å være ærlig tror jeg ikke Jernbaneverket tør det.

Kaldt på jobb

Bortenfor Myrvoll stasjon har Einar og kollega Bjørn Hermundsgård fått 12 minutter av togleder til å finne feilen. Målbevisst går de langs sporet og kikker.

– Det er her det slår, konkluderer Einar og peker på en skjøt i skinnegangen. Vi står 100 meter syd for Myrvoll stasjon.

– Ikke farlig å kjøre over, men vi får skru til boltene litt, sier han til kolleagen.

Men tiden renner ut, og beredskapslaget må vente til de får en ny tidsluke av togleder. Det tar 15 minutter.

– Det blir mye venting. Togleder vil naturligvis ikke stoppe persontrafikken for lenge av gangen, så vi får gjerne korte tidsrom å jobbe i nå på dagtid. Det blir veldig intensiv jobbing når vi først jobber. Venting blir det mye av, derfor er det viktig å være godt kledd, fastslår Einar og Bjørn.

Mye bilkjøring

Arbeidsdagen nærmer seg slutten, men et siste oppdrag blir det. Einar og Bjørn må sjekke om det ligger is i sporet på godslinja ned til byen. Ting ser bra ut, fastslår de etter en kjapp titt.

– Det har vært en rolig dag. Det kan være mye mer hektisk. Bilkjøring blir det mye av i denne jobben. Hvis det er et eller annet, må vi bare kaste fra oss matpakka og dra, sier Einar.

– Skinnebrudd er ikke noe som kan vente. Da blir det kaos.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
17.01.2011
09:55
16.12.2013 15:06



Mest lest

Tuva Hjartholm synes det kan være vanskelig å vite hvor grensa går for når hun skal si ifra.

Tuva Hjartholm synes det kan være vanskelig å vite hvor grensa går for når hun skal si ifra.

Hanna Skotheim

Vernepleier Tuva: – Jeg opplever uønsket seksuell oppmerksomhet åtte av ti vakter

FORBLIR SYK: Christine Strandmann får så lite utbetalt i arbeidsavklaringspenger at hun lever under fattigdomsgrensa. – Det er greit at «det skal lønne seg å jobbe», men de laveste ytelsene må ikke være så lave at de gjør folk sykere, sier Strandmann.

FORBLIR SYK: Christine Strandmann får så lite utbetalt i arbeidsavklaringspenger at hun lever under fattigdomsgrensa. – Det er greit at «det skal lønne seg å jobbe», men de laveste ytelsene må ikke være så lave at de gjør folk sykere, sier Strandmann.

Emmie Olivia Kristiansen

AAP dekker ikke behandlingene Christine trenger: – Myndighetene kan ikke skremme folk friske med lave stønader

Karina Veum ser tilbake på en tid da hun var ny i arbeidslivet og visste lite om rettighetene sine.

Karina Veum ser tilbake på en tid da hun var ny i arbeidslivet og visste lite om rettighetene sine.

Ida Bing

Karina var 18 år og ny i jobben da hun krasjet firmabilen. Så ga sjefen henne skylda

Profesjonsleder i FO, Hanne Glemmestad har selv vært Nav-leder. Hun sier det kan være ulik praksis fra sted til sted hvordan vedtak blir til. Hun vil ikke spekulere i hva som har skjedd i saken i Nav Indre Østfold.

Profesjonsleder i FO, Hanne Glemmestad har selv vært Nav-leder. Hun sier det kan være ulik praksis fra sted til sted hvordan vedtak blir til. Hun vil ikke spekulere i hva som har skjedd i saken i Nav Indre Østfold.

Hanna Skotheim

Advarer mot heksejakt på Nav-ansatt som ba klient kjøpe grill og drikke vann fra springen

EN RUNDE TIL: Linn Henriksen (32) har vært gjennom flere runder med arbeidsavklaring og arbeidspraksis, men Nav mener det ikke er nok. Legen hennes fraråder en ny runde med arbeidsutprøving. På tross av det fikk Linn tirsdag melding om å møte til oppstartssamtale for ny arbeidsavklaring på nokså kort varsel, dagen etter.

EN RUNDE TIL: Linn Henriksen (32) har vært gjennom flere runder med arbeidsavklaring og arbeidspraksis, men Nav mener det ikke er nok. Legen hennes fraråder en ny runde med arbeidsutprøving. På tross av det fikk Linn tirsdag melding om å møte til oppstartssamtale for ny arbeidsavklaring på nokså kort varsel, dagen etter.

Yngvil Mortensen

Mer enn ti år etter Linn kom inn i Nav-systemet, er hun ennå ikke ferdig avklart for jobb eller trygd

Rammeavtalen fra 2017 har en kategori for kjøretøy med høy verdi.

Rammeavtalen fra 2017 har en kategori for kjøretøy med høy verdi.

Tori Aarseth

Hvor havnet pengene da Aleris leide raske biler og eiendommer for titalls millioner? Nå etterforsker Økokrim

GODE PENSJONSNYHETER: Å få pensjon for all lønn betyr mye for mange arbeidstakere, spesielt for kvinner og lavtlønte.

GODE PENSJONSNYHETER: Å få pensjon for all lønn betyr mye for mange arbeidstakere, spesielt for kvinner og lavtlønte.

Martin Gutttormsen Slørdal

Regjeringen har vedtatt pensjon fra første krone. Se alle endringene her

Tri Nguyen Dinh

Mellomoppgjøret for 6.000 maskinførere er ferdig

LOVFESTA: Norge har ingen lovfesta minstelønn for alle arbeidstakarar, men på blant anna byggeplassar er minstelønna i tariffavtala såkalla allmenngjort.

LOVFESTA: Norge har ingen lovfesta minstelønn for alle arbeidstakarar, men på blant anna byggeplassar er minstelønna i tariffavtala såkalla allmenngjort.

Håvard Sæbø

Ni bransjer får ny minstelønn 1. juli

LIVSKVALITET: Håvard Stokke (28) opplever utmattelse og kognitive senvirkninger etter en koronainfeksjon i fjor høst.

LIVSKVALITET: Håvard Stokke (28) opplever utmattelse og kognitive senvirkninger etter en koronainfeksjon i fjor høst.

Ole Martin Wold

Åtte måneder etter at Håvard (28) ble syk av korona, er han fortsatt glemsk

Colourbox.com

«Firerbanden» overkjører regjeringen – gir 650 millioner kroner mer til pensjonistene

BEKYMRET: Matrosen Thomas Arnesen er redd Color Line taper i kampen med konkurrentene Fjordline og DFDS hvis dagens karanteneregler opprettholdes.

BEKYMRET: Matrosen Thomas Arnesen er redd Color Line taper i kampen med konkurrentene Fjordline og DFDS hvis dagens karanteneregler opprettholdes.

Privat

Om «danskefergen» frakter passasjerer fra Danmark må matrosen Thomas i 10-dagers karantene

Analyse:

GA SEG: Da partene i Unio-streiken valgte frivillig lønnsnemnd, ble det satt punktum for årets mellomoppgjør.

GA SEG: Da partene i Unio-streiken valgte frivillig lønnsnemnd, ble det satt punktum for årets mellomoppgjør.

Torgny Hasås

Derfor ble det streik på streik og mye uro i årets lønnsoppgjør. En oppsummering

Et flertall i bystyret i Oslo stemte for mistillit mot miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG). Dermed går hele byrådet av.

Et flertall i bystyret i Oslo stemte for mistillit mot miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG). Dermed går hele byrådet av.

Michael Brøndbo

Byrådet i Oslo går av etter mistillit mot Lan Marie Berg

Frp-leder Sylvi Listhaug vil ikke svare hva partiet mener om LOs viktigste saker før stortingsvalget.

Frp-leder Sylvi Listhaug vil ikke svare hva partiet mener om LOs viktigste saker før stortingsvalget.

Jan-Erik Østlie

Sylvi Listhaug nekter å svare på hva partiet mener om LOs viktigste saker før valget

BYGGFAG: Lærling Liv Johansen Kalland seier ho fekk god informasjon om byggfag og andre yrkesfag på ungdomsskolen. Lærling Anna Aunaas og fagarbeidar Hanna Johansen fullførte andre utdanningsprogram før dei skjønte at byggfag var tingen.

BYGGFAG: Lærling Liv Johansen Kalland seier ho fekk god informasjon om byggfag og andre yrkesfag på ungdomsskolen. Lærling Anna Aunaas og fagarbeidar Hanna Johansen fullførte andre utdanningsprogram før dei skjønte at byggfag var tingen.

Tormod Ytrehus

No skal alle byggeplassar ha eigen damegarderobe: – Det gjer noko med trivselen, meiner tømrardamene

MOBILISERER: Jørn Eggum (til venstre) og Richard Storevik sier at Fellesforbundets handlingsplan er forpliktende, og at den vil bli oppdatert etter hvert som de høster flere erfaringer.

MOBILISERER: Jørn Eggum (til venstre) og Richard Storevik sier at Fellesforbundets handlingsplan er forpliktende, og at den vil bli oppdatert etter hvert som de høster flere erfaringer.

Eivind Senneset

Fellesforbundet ruster seg til kamp mot høyreekstreme: – Kan ikke sitte stille og se på, sier Jørn Eggum

TILSYN BLE TIL DOKUMENTBUNKER: Ove Holand har fulgt Arbeidstilsynets arbeid tett, selv etter at han sluttet ved asfaltverket. Dokumentbunkene vitner om at det har tatt tid å rydde opp i forholdene.

TILSYN BLE TIL DOKUMENTBUNKER: Ove Holand har fulgt Arbeidstilsynets arbeid tett, selv etter at han sluttet ved asfaltverket. Dokumentbunkene vitner om at det har tatt tid å rydde opp i forholdene.

Kai Hovden

Ove (49) jobbet 90 timer i uka ved asfaltverket – og fikk oppførte timer slettet

Emilie Enger Mehl, Senterpartiet.

Emilie Enger Mehl, Senterpartiet.

Ragne B. Lysaker, Senterpartiet

Senterpartiet vil ikke melde Norge ut av EØS før et alternativ er på plass

FORNØYD: Leder av Industri Energis NR-forum, Bår Inge Pedersen (innfelt), er glad for at man unngikk streik på sokkelen og for resultatet av meklingen. 66 Industri Energi-medlemmer ved Maersk Drilling Inspirer hadde blitt tatt ut i streik om det ikke ble enighet.

FORNØYD: Leder av Industri Energis NR-forum, Bår Inge Pedersen (innfelt), er glad for at man unngikk streik på sokkelen og for resultatet av meklingen. 66 Industri Energi-medlemmer ved Maersk Drilling Inspirer hadde blitt tatt ut i streik om det ikke ble enighet.

Maersk Drilling/Atle Espen Helgesen

Tillitsvalgt Bår Inge fornøyd med at riggansatte får minst 24 500 kroner i lønnsøkning etter meklingen


Flere saker