JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Skandaleflyplass åpner først neste år

«Skandaleflyplass» er et uttrykk som har vært ofte brukt om den nye hovedflyplassen «Berlin Brandenburg Willy Brandt» som skulle vært åpnet søndag. Nå åpnes den først i mars neste år.



05.06.2012
07:36
16.12.2013 19:24

Men skandalene gjelder slett ikke bare utsettelsen og en kostnadsoverskridelse som i øyeblikket anslås til 500-600 millioner euro (3,8 til 4,6 milliarder kroner). I vel så stor grad har flyplassutbyggingen vært skjemmet av lite hyggelige historier om arbeidsforholdene på byggeplassen.

Svart arbeid, omfattende bruk av innleid arbeidskraft fra Øst-Europa, underbetaling og arbeidere som ikke har fått lønn i det hele tatt. Selv «øst-vest-konflikten» i tysk arbeidsliv gjelder. En del av de flyplassansatte på Tegel (i tidligere Vest-Berlin) som følger med over til den nye flyplassen som ligger i det tidligere DDR, må akseptere å bli lønnet etter den såkalte «øst-tariffen», det vil si at de får 15-20 prosent lavere lønn på den nye flyplassen.

Menyen byr altså på det meste, og det er selvsagt politisk problematisk at flyplassen bygges i samarbeid mellom den tyske stat og de to delstatene Berlin og Brandenburg, begge styrt av sosialdemokratiske statsministre, eller «regjerende borgermester» som han heter i Berlin.

Lang rekke problemer

– Det har vært en lang rekke problemer knyttet til arbeidsforhold, kontrakter og manglende kontrakter i byggeperioden, sier Holger Rössler til FriFagbevegelse.no. Han er sekretær i fagforbundet Ver.di og ansatterepresentant i styret til flyplasselskapet «Flughafen Berlin Brandenburg GmbH».

– Omfattende bruk av innleid arbeidskraft har foregått og foregår fortsatt, legger han til.

Han forsikrer at de rundt 1400 som er direkte ansatt av flyplasselskapet har ordnede forhold. De lønnes litt over gjeldende tariff, og de får en 13. månedslønn som julegratiale, feriepenger og pensjonsforsikring. Problemet er imidlertid at veldig mange oppgaver er outsourcet og bruken av underleverandører er omfattende. I den første byggefasen, fra 2006 til 2009, var over 3000 bygningsarbeidere fordelt på over 50 ulike underentreprenører i sving. Etter at det ble bestemt å utsette åpningen av flyplassen, er antallet byggearbeidere redusert fra 7.000 til 5.000, hvorav rundt 2.000 jobber med å ferdigstille terminalbygget.

Rumenere jobbet uten lønn

Det har gang på gang vært avslørt at enkelte av underentreprenørene har betalt sine ansatte svart, i stor grad arbeidere fra østeuropeiske land. I flere tilfeller har flyplasselskapet gitt oppdrag og kontrakter til små firmaer som etter en tid har slått seg selv konkurs. Blant annet rumenske arbeidere har stått fram på tysk tv og fortalt at de har jobbet opptil tre måneder uten lønn for så å få beskjed om at firmaet er konkurs og pengene er borte.

– Et hovedproblem er at veldig mange av disse ikke er fagorganisert, og da er det lite vi kan gjøre, sier Holger Rössler.

Det snakkes om 40.000 nye jobber på og rundt den nye flyplassen, noen fabler sågar om 70.000. Hva slags jobber blir det?

– Ja, det er nettopp spørsmålet. Vi ser jo at de permanente jobbene på flyplassen blir fylt opp med innleid arbeidskraft, vikarer og andre former for ikke-fast ansettelse, sier Rössler.

En av fire innleid

Av de 1900 ansatte i Globe Ground som er det største firmaet innen bagasjehåndtering og andre bakktjenester, er en firedel, eller 450, innleide. Lønningene i Globe Ground ligger for en ansatt med 10-15 års ansiennitet i firmaet på mellom 1200 og 1500 euro netto (9.120 – 11.400 kroner), mens de innleide tjener rundt 800 euro (6.080 kroner) netto i månden. Acciona som også driver innen bakketjenester, har gått med på en avtale om maksimalt 15 prosent innleie.

Både Berlin og Brandenburg har forpliktet seg til at ingen firmaer får offentlige oppdrag om de ikke betaler minimum 8,50 euro (65 kroner), i timen. Det ser likevel ikke ut til å gjelde på den nye flyplassen.

– I en del tilfeller betales det under 8,50 euro i timen som vi krever som minstelønn, men et annet problem er at mange bare ansettes i deltidsstillinger, sier Ver.di-sekretæren.

Deltid og tilkalling

Han forteller at mange bare får en fast arbeidskontrakt på 50 prosent av normaluke, mens andre er helt nede i ti timer uka. Men samtidig er de forpliktet til å møte på tilkalling for å ta trafikksterke perioder. På den måten sjongleres det med de ansatte. Det kalles «fleksibilitet».

På den nye flyplassen unngår man heller ikke det noe særtyske lønnsproblem med såkalt vest- og øst-tariff, 22 år etter Murens fall. På gamle Schönefeld og den nye Berlin Brandenburg, som begge ligger i det tidligere DDR, gjelder øst-tariff. For eksempel betyr det at renholdere betales med 7,33 euro (55 kroner), mens de på nåværende Tegel, i tidligere Vest-Berlin, får 8,50 euro (65 kroner) for samme jobb. Firmaet Aero Clean som har kontrakten på renhold på den nye flyplassen, ligger på øst-tariff, og renholdere fra Tegel som ønsker å fortsette på den nye flyplassen, får bare jobb, dersom de aksepterer å gå ned i lønn. Dessuten jobber de med vesttariff 38 timers uke, mens renholdere på østtariff jobber 40 timer i uken.

Den nye hovedstadsflyplassen «Flughafen Berlin Brandenburg Willy Brandt» erstatter de tre flyplassene Tempelhof (nedlagt 2010), Tegel og Schönefeld.

Flyplassen ligger like ved nåværende Schönefeld og bruker deler av den gamle flyplassens areal.

Flyplassen skulle offisielt åpnes søndag 3. juni, men dette er nå utsatt til 17. mars neste år.

Første spadestikk ble satt i 2006. Kostnadsrammen er 2,86 milliarder euro eller 22 milliarder kroner. Kostnadsoverskridelser er ventet som følge av utsettelsen.

Kapasitet ved flyplassåpning (såkalt PAX per år) er beregnet til 27 millioner passasjerer. Dagens trafikk på Berlins to flyplasser er 25 millioner.

Flyplassen vil ifølge planene skape 40.000 nye arbeidsplasser.

05.06.2012
07:36
16.12.2013 19:24



Mest lest

Sammenbrudd i de lokale lønnsforhandlingene utløste gå sakte-aksjon fra klubbleder Christoffer Heggholmen og bilmekanikere, bilpleiere og delelageransatte ved Bertel O. Steens tre personbilverksteder i Bergen.  – Hvis ikke noe endrer seg nå, kan vi ikke jobbe i denne bransjen, sier Heggholmen.

Sammenbrudd i de lokale lønnsforhandlingene utløste gå sakte-aksjon fra klubbleder Christoffer Heggholmen og bilmekanikere, bilpleiere og delelageransatte ved Bertel O. Steens tre personbilverksteder i Bergen. – Hvis ikke noe endrer seg nå, kan vi ikke jobbe i denne bransjen, sier Heggholmen.

Arne Ristesund

Christoffer og kollegaene har gått til et uvanlig skritt for å få høyere lønn

VIL UTVIKLE SEG: Helsefagarbeider Therese Madelen Nord-Kongskog vil gjerne ta en bachelorgrad for å kunne få mer ansvar og faglig utvikling i jobben.

VIL UTVIKLE SEG: Helsefagarbeider Therese Madelen Nord-Kongskog vil gjerne ta en bachelorgrad for å kunne få mer ansvar og faglig utvikling i jobben.

Bjørn A. Grimstad

Helsefagarbeider Therese Madelen (33) vil bli sykepleier, men fagbrevet gir null poeng

Direktør i Norsk Industri Stein Lier-Hansen mener Norge må innføre regler som pålegger kraftselskapene å begrense krafteksporten når det er lite vann i magasinene.

Direktør i Norsk Industri Stein Lier-Hansen mener Norge må innføre regler som pålegger kraftselskapene å begrense krafteksporten når det er lite vann i magasinene.

Jan-Erik Østlie

Industri-topp: Norge burde sagt nei til de siste utenlandskablene

Kommentar

Selv ikke oljepengene kan dekke over at vi nå er på vei inn i en helt ny økonomisk tid, en tid der de fleste av oss vil få dårligere råd, skriver Stein Sneve.

Selv ikke oljepengene kan dekke over at vi nå er på vei inn i en helt ny økonomisk tid, en tid der de fleste av oss vil få dårligere råd, skriver Stein Sneve.

Brian Cliff Olguin

«Årets lønnsoppgjør var det beste på mange år. Nå er det snudd på hodet»

Colourbox

Familier taper flere tusen kroner i måneden på prisveksten. Se tallene

STRØMSTØTTE-INNSPILL: Fagfolk fra både regjering, LO og NHO skal nå komme med innspill på strømstøtte til bedriftene. LO-leder Peggy Hessen Følsvik er klar med LO sine krav.

STRØMSTØTTE-INNSPILL: Fagfolk fra både regjering, LO og NHO skal nå komme med innspill på strømstøtte til bedriftene. LO-leder Peggy Hessen Følsvik er klar med LO sine krav.

Jan-Erik Østlie

Her er LOs fire krav til bedrifter som skal få strømstøtte

BEKYMRET: Ingeborg Kivle, leder for NFF region sør, krever at arbeidet intensiveres med å forebygge psykisk sykdom blant kriminalomsorgens ansatte.

BEKYMRET: Ingeborg Kivle, leder for NFF region sør, krever at arbeidet intensiveres med å forebygge psykisk sykdom blant kriminalomsorgens ansatte.

Ole Palmstrøm

– Å se en kollega bli skadet på denne måten, er voldsomt og påvirker arbeidsmiljøet

Høyre-leder Erna Solberg kan glede seg over bunnsolid borgerlig flertall på Opinions siste partibarometer. Høyre har aldri vært så mye større enn Arbeiderpartiet som nå.

Høyre-leder Erna Solberg kan glede seg over bunnsolid borgerlig flertall på Opinions siste partibarometer. Høyre har aldri vært så mye større enn Arbeiderpartiet som nå.

Jan-Erik Østlie

Nå er Høyre større enn Ap og Sp til sammen

Debatt

LO-leder Peggy Hessen Følsvik og Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik og Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre.

Sissel M. Rasmussen

«Hva gjør LO hvis ikke regjeringen øker strømstøtten?» spør LO-medlem Bjørn

Tre medlemmer i Skolenes Landsforbund ved Olsvik skole i Bergen ha vært i streik siden 8. juni. Nå får de følge av mange kolleger som slutter seg til streiken ved skolestart.  Her er Joakim Haugen og Cathrine Govenius på streikevakt.

Tre medlemmer i Skolenes Landsforbund ved Olsvik skole i Bergen ha vært i streik siden 8. juni. Nå får de følge av mange kolleger som slutter seg til streiken ved skolestart.  Her er Joakim Haugen og Cathrine Govenius på streikevakt.

Privat

Lærerstreiken trappes opp fra neste uke

MEKLING: For ansatte i prosessindustrien kan det bli streik fra mandag morgen, dersom partene ikke blir enige hos Riksmekleren. Bildet er fra Alcoa Mosjøen, der er ingen tatt ut i første streikeuttak,

MEKLING: For ansatte i prosessindustrien kan det bli streik fra mandag morgen, dersom partene ikke blir enige hos Riksmekleren. Bildet er fra Alcoa Mosjøen, der er ingen tatt ut i første streikeuttak,

Arkivbilde: Petter Pettersen

Over 1.400 industriarbeidere gjør seg klar til å gå ut i streik

Vi merker konsekvensene av kutt i tiltaksplasser, forteller Steinar Halvorsen.

Vi merker konsekvensene av kutt i tiltaksplasser, forteller Steinar Halvorsen.

Simen Aker Grimsrud

Arbeidsledigheten er rekordlav, men Nav-tillitsvalgt Steinar vil ha mer penger til å få folk ut i arbeid

Siden 1994 har Nav ved behandlingen av saker om stønader til enslige forsørgere ment at disse stønadene faller utenfor trygdeforordningen.

Siden 1994 har Nav ved behandlingen av saker om stønader til enslige forsørgere ment at disse stønadene faller utenfor trygdeforordningen.

Hanna Skotheim

Nav praktiserer nok en trygderegel feil, fastslår domstol

Kari Nessa Nordtun, til daglig ordfører i Stavanger, skal lede utvalget som skal meisle ut Aps nye energipolitikk.

Kari Nessa Nordtun, til daglig ordfører i Stavanger, skal lede utvalget som skal meisle ut Aps nye energipolitikk.

Jan Kåre Ness / NTB

Lederen i Aps energiutvalg vil utjevne strømprisene mellom nord og sør

Matvareprisen skyter i været.

Matvareprisen skyter i været.

Heiko Junge / NTB

Sjokktall: Aldri før har prisene på matvarer økt raskere enn nå

NY KRAFT: – Først og fremst må Norge få fortgang på utbygginga av ny, fornybar kraft. Og vi må få fart på energieffektivisering, sier forbundsleder Jan Olav Andersen.

NY KRAFT: – Først og fremst må Norge få fortgang på utbygginga av ny, fornybar kraft. Og vi må få fart på energieffektivisering, sier forbundsleder Jan Olav Andersen.

Knut Viggen

Klima må gå foran strømpriskrise, mener EL og IT-lederen. Her er hans beskjed til politikerne

Debatt

Norge bruker 50 ganger mer på strømstøtte enn på strømsparing. Da skyver Norge problemene foran seg, skriver Truls Gulowsen.

Norge bruker 50 ganger mer på strømstøtte enn på strømsparing. Da skyver Norge problemene foran seg, skriver Truls Gulowsen.

Leif Martin Kirknes

«Et alvorlig problem at det går 50 ganger mer til strømstøtte enn tiltak som får ned forbruket»

Kommentar

Høyreleder Erna Solberg kan garantere at hun ville ha fått på plass strømstøtte til næringslivet. Men snakker mindre om hva annet hun vil gjøre med strømmen. 

Høyreleder Erna Solberg kan garantere at hun ville ha fått på plass strømstøtte til næringslivet. Men snakker mindre om hva annet hun vil gjøre med strømmen. 

Ole Berg Rusten / NTB

«Høyre vil ha mye mer av en politikk folket sier tydelig nei til. Og flyr høyt på det»

INNSYN: Har telefonen din ein MDM`app har du god grunn til å sjekke kva arbeidsgjevar sjekkar av informasjon om deg. Du har også krav på å få vite kva informasjon appen samlar inn og korleis den blir brukt.

INNSYN: Har telefonen din ein MDM`app har du god grunn til å sjekke kva arbeidsgjevar sjekkar av informasjon om deg. Du har også krav på å få vite kva informasjon appen samlar inn og korleis den blir brukt.

Øystein Windstad

Har du jobbtelefon? Du anar ikkje kva sjefen kan finne ut om deg

KONKURRANSEUTSATT: Dag-Arne Johansen sier de som rengjør og vedlikeholder togene er glemt i debatten om konkurranseutsettingen. – Vi er like mye konkurranseutsatt som før, sier han.

KONKURRANSEUTSATT: Dag-Arne Johansen sier de som rengjør og vedlikeholder togene er glemt i debatten om konkurranseutsettingen. – Vi er like mye konkurranseutsatt som før, sier han.

Morten Hansen

Debatt om regjeringens togpolitikk: – Vi som jobber med vedlikehold og renhold, er usynlige


Flere saker