Får eie kun en tredel
Et mediekonsern kan ikke kontrollere mer en tredel av det nasjonale markedet.
Kulturdepartementet fastholder altså eierbegrensningene i sitt forslag til endringer i medieeierskapsloven.
Departementets forslag til endringer i medieeierskapsloven ble fredag sendt på høring.
Forslagene bygger på anbefalingene som ble lagt fram av en gruppe medieeksperter i slutten av april.
– Det er viktig å unngå maktkonsentrasjon i mediemarkedet. Det foreslås ingen endringer i eierskapsgrensen på nasjonalt nivå, sier kulturminister Anniken Huitfeldt.
Høringsinstansene har fått en frist på ti uker til å komme med innspill til forslagene.
– Les også: Nærmere en løsning
I høringsnotatet legger Kulturdepartementet opp til en reguleringsmodell der mediemarkeder, prinsipper for tilregning av eierposisjoner og målemetoder fastsettes av Medietilsynet i forskrift.
Eierskapsregulering opprettholdes etter departementets forslag også på regionalt nivå, men regionale markeder, det vil si både regioninndeling og regionale eierskapsgrenser, foreslås fastsatt av Medietilsynet i forskrift.
– Les også: LO og NHO i A-pressen
Dette forslaget avviker litt fra ekspertgruppens anbefaling. I sin rapport som ble lagt fram i april i år foreslo gruppen at Medietilsynet lager retningslinjer for såkalte konsentrasjonsmål, men departementet sier i høringsnotatet at dette bør fastsettes i forskrift.
Det vil sikre at forvaltningslovens krav til høring og kunngjøring blir fulgt, ifølge departementet
Elektronisk mediebruk
Kulturdepartementet foreslår at elektronisk mediebruk inntil videre skal regnes inn i de øvrige mediemarkedene, det vil si dagspresse, radio, fjernsyn. Dette innebærer at bruk av nett-, lesebrett- og mobilutgavene til en avis, regnes inn i avisens posisjon på dagspressemarkedet.
Departementet går ikke inn for å innføre nye regler om såkalt vertikal integrasjon, det vil si samtidig eierskap i flere ledd i verdikjeden, f.eks. både innholdsproduksjon og distribusjon. (ANB-NTB)