JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Oslo S på skinner igjen

– Takk for tålmodigheten. Kan jeg by på kaffe og sjokolade? Blide jernbaneverkets ansatte i gule vester og korpsmusikk preget Oslo S i dag.

nina.hanssen@lomedia.no

Etter at togene har stått i seks uker, ble i dag Norges største jernbanestasjon åpnet igjen.

På den skinnende nye informasjonstavlen midt i stasjonen står det ikke lenger buss for tog, som har vært refrenget for de fleste pendlerne. I dag er togene i rute og under tavla står det «Takk for tålmodigheten. Velkommen tilbake til jernbanen».

Gulkledde jernbaneansatte deler ut kaffe, sjokolade og små visittkort med QR-kode og oppfordring til passasjerene om å gi dem tilbakemelding.

– Det er fint å være tilbake på Oslo S, sier en konduktør som passerer i fart mens vi tester kaffen. I bakgrunnen spiller jernbanens musikkkorps «Allways look on the bright side of life» og det er umulig å ikke la seg påvirke av alle blide gulkledde som skaper en god stemning.

– Dette er en bra start på dagen, sier en pendler mens han forsyner seg av sjokolade og nynner med på sangen. Han er glad for å slippe buss fra Asker. Så spørs det om togene er i rute resten av dagen.

Etter store forsinkelser i togtrafikken gjennom Oslo i flere år, ble det på oppdrag fra Samferdselsdepartementet startet et større fornyingsprosjekt for å bedre infrastrukturen. Oslo Sentralstasjon er landets største stasjon og ble åpnet da det første toget gikk fra Kristiania til Eidsvoll i 1854. Stasjonen skiftet navn fra Oslo Ø til Oslo S i 1981.

Beklager brudd

Nestleder i Norsk Jernbaneforbund, Jane Sæthre synes det er gledelig at Oslo S har åpnet igjen.

– Den alternative transporten med tog og buss har gått smertefritt, men det tar mer enn dobbelt så lang tid å komme seg til og fra Lørenskog til Oslo S. Vi beklager at denne type brudd går utover de reisende, men infrastrukturen blir mer stabil og tog tilbudet enda bedre framover, sier hun.

Jernbaneverket beskriver i dag stasjonen som «Nye» Oslo S. Ifølge talsmann for Jernbaneverket har 300 mennesker vært i arbeid fra flere land i Europa. 19 ulike entrepenører har foretatt full oppgradering av stasjonsområde.

Rustet opp sporene

For det er ikke bare tavla som er ny. Også en del av sporene, samt en rekke teknisk utstyr byttet ut. I dag vil alle flytog, godstog og passasjertog gå som normalt til og fra Oslo sentralbanestasjon, men det er fortsatt litt som gjenstår av moderniseringsparbeidet.

Prosjektet, som koster rundt 1,7 milliarder kroner, skal være ferdig i desember 2012.

Annonse
Annonse