JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Laks blir stoppet på grensa

Svenske myndigheter har vekket en sovende EU-regel.

Regelen gjør det i praksis gjør det ulovlig for norske vogntog å frakte fisk og tømmer over grensa.

Praksisendringen er utløst av en rettskraftig dom fra den svenske lagmannsretten som slår fast at grensekryssende vogntog ikke skal overstige 40 tonn i vekt og 18,75 meter i lengde. Avgjørelsen hviler på en EU-regel som til nå ikke har vært praktisert i de nordiske landene.

– Vi gjør det vi kan for at svenske myndigheter skal få rettet opp dette. Konsekvensene for næringslivet er dramatiske hvis ikke praksisen blir endret, sier statssekretær Erik Lahnstein (Sp) i Samferdselsdepartementet til NTB.

Håper på løsning

Samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) har sendt brev om saken til sin svenske kollega Catharina Elmsäter-Svärd og tok også opp problemet med EUs ambassadør til Norge i et møte fredag.

– Vi har et godt håp om at saken vil bli løst, sier Lahnstein og viser til svarbrevet fra den svenske infrastrukturministeren, som kom denne uka.

– Vi analyserer situasjonen og dens eventuelle konsekvenser, og det er mitt håp at vi skal finne en løsning så snart som mulig, skriver Elmsäter-Svärd i brevet.

Det er grunn til å tro at EU-reglene også gjelder i Norge, selv om de ikke blir praktisert, men Lahnstein sier at departementet ikke akter å gjøre noen aktiv vurdering av dette. Han lar det skinne igjennom at reglene egner seg best for skrivebordet.

– EU-reglene er klare, men de har aldri vært praktisert, sier han

Norges Lastebileier-Forbund er opprørt over at en rekke norske yrkessjåfører nå risikerer bøter ved svenskegrensen.

– Den nye praksisen har medført helt uholdbare tilstander, og det er bare å håpe at signalene fra den svenske infrastrukturministeren innebærer at vi i løpet av kort tid vil få en løsning i denne saken, sier viseadministrerende direktør Jan-Terje Mentzoni i NLF.

Store følger

De nye reglene setter en effektiv stopper for transport av fisk og tømmer fra Norge til Sverige. Kjøretøyene som brukes er rett og slett for tunge eller for lange. Skal lakseeksporten fortsette som før, må transportbransjen derfor leie inn en armada av mindre, østeuropeiske kjøretøy - med de ekstrakostnadene dette medfører.

Også andre deler av norsk næringsliv vil merke den nye svenske praksisen, i form av økte kostnader og lengre leveringstid. Tungindustriens transportkostnader vil kunne øke med nærmere 30 prosent etter det NTB får opplyst.

For transportnæring vil følgene naturlig nok bli store. At transportfirmaene mangler egnede biler, innebærer at mange oppdrag utenfor landets grenser går fløyten.

En maksgrense på 16,5 meter for semitrailere vil også ramme importen til Norge. I dag kjører 98 prosent av alle lastebiler via Sverige. Ferjetransporten fra Danmark kan ikke ta unna alt dette uten kapasitetsproblemer.

Fram til nå har norske og svenske myndigheter oversett de strengere EU-reglene og tillatt vogntog og semitrailere som veier under 50 tonn. Også tømmertransport med kjøretøy på opptil 22 meter og 56 tonn har vært tillatt. På enkelte strekninger har det også vært akseptert bruk av ekstra lange såkalte modulvogntog på inntil 25,25 meter og 60 tonn. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse