JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Slik vil de blågule få fart på veibyggingen

Raskere planlegging og mer veibygging i privat regi – finansiert med låneopptak og bompenger - er resepten LO er skeptisk.



15.08.2012
10:44
16.12.2013 19:51

nina.sandaas@lomedia.no

20 nye OPS-prosjekter og løsrivelse fra statsbudsjettene for store veiprosjekter. Slik vil de borgerlige partiene organisere veisektoren etter en eventuell valgseier neste år.

Det er Mandagmorgen som har utfordret borgerlige samferdselspolitikere og partiledere om hvilke reformer og konkrete planer som kan ventes for veisektoren, dersom de blågule vinner valget. Omorganisering står sentralt.

Satser på OPS

De fire partiene har én viktig fellesnevner: private selskaper vil få en mer sentral rolle i veibyggingen. Den såkalte OPS-modellen (offentig-privat samarbeid) skal bli en viktig bærebjelke. Det skal satses på 20 OPS-prosjekter i neste stortingsperiode.

Modellen innebærer at private selskaper har ansvaret for bygging og vedlikehold av et veiprosjekt i opp til 25 år. Låneopptak og bompenger finansierer prosjektet. Frp reserverer seg prinsipielt mot bompenger som finansieringskilde. Bare dersom bompengefinansiering er et lokalt ønske, kan Frp støtte det. Når perioden med privat ansvar er over, overtar staten hele ansvaret, inkludert gjenværende lånegjeld.

–Å lure seg selv

Bondevik-regjeringen satte i gang tre OPS-prosjekter i sin tid; E39 Klett-Bårdshaug, E39 Lyngdal-Flekkefjord og E18 Grimstad-Kristiansand. Stoltenberg-regjeringen er avvisende til OPS, fordi lånefinansiering betyr renteutgifter som gjør prosjektene dyrere enn om de hadde blitt finansiert over statsbudsjettet.

Det er akkurat det poenget leder i LOs samferdselspolitiske utvalg, Helge Haukeland fra Norsk Arbeidsmannsforbund, understreker. I LO ser man ikke noe fortrinn med OPS-modellen.

- Det mangler ikke penger i dette landet. Å låne og betale renter er bare å utsette problemene og lure seg selv. Det har vi sett i andre europeiske land. Derimot er det vesentlig at et prosjekt er fullfinansiert fra anleggsstart, framholder Haukeland.

Redusert planleggingstid

Høyres Øyvind Halleraker sier til Mandagmorgen at etter sju år i opposisjon er de borgerlige partiene enige om hovedlinjene. Grunnleggende reformer – eksempelvis å redusere gjennomsnittlig planleggingstid som nå er ti år – er like viktig som å øke bevilgningen over statsbudsjettet, ifølge Halleraker.

LOs samferdselsutvalg har kommet med lignende forslag; for at planleggingstiden skal bli kortere må staten inn og styre mer. Ifølge Haukeland er det bred politisk enighet om dette.

Mer effektivt Vegvesen

Den andre utfordringen de borgerlige partiene peker på er å sette Statens Vegvesen bedre i stand til å operere som en effektiv og profesjonell byggherre. Foretaksmodellen kan være brukbar i så måte. Store satsinger kan da organiseres som uavhengige prosjekter. E6 Oslo-Trondheim og fergefri E39 Egersund-Trondheim nevnes som eksempler.

Da må Statens Vegvesen få anledning til å lånefinansiere og organisere utbyggingsprosjektet slik etaten vil, uavhengig av Samferdselsdepartementet, mener Halleraker.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
15.08.2012
10:44
16.12.2013 19:51



Mest lest

DROPPER ORDNING: Etter evaluering av ordningen og dialog med tillitsvalgte velger Jysk-ledelsen å kutte ut personlig tilbakemelding på iPadene.

DROPPER ORDNING: Etter evaluering av ordningen og dialog med tillitsvalgte velger Jysk-ledelsen å kutte ut personlig tilbakemelding på iPadene.

Jysk

Butikkarbeidere følte seg presset. Nå dropper Jysk omstridt ordning

Innsyn i et dokument skal normalt ta tre dager. UDI og departementene brukte nesten et år på å gi innsyn i dokumentet til høyre. Da var både arbeidssted, arbeidsgivers og arbeidstakers navn sladdet. Da viste det seg at FriFagbevegelse hadde hatt dokumentet i usladdet versjon i to år.

Innsyn i et dokument skal normalt ta tre dager. UDI og departementene brukte nesten et år på å gi innsyn i dokumentet til høyre. Da var både arbeidssted, arbeidsgivers og arbeidstakers navn sladdet. Da viste det seg at FriFagbevegelse hadde hatt dokumentet i usladdet versjon i to år.

Torgny Hasås

UDI hemmeligholder navn på useriøs arbeidsgiver

TRIST: Inger Kristin Byberg i SSP er skuffa over dommen i Arbeidsretten, og at tilsette som har jobba i bransjen i tjue år ikkje skal ha krav på meir enn minstelønn

TRIST: Inger Kristin Byberg i SSP er skuffa over dommen i Arbeidsretten, og at tilsette som har jobba i bransjen i tjue år ikkje skal ha krav på meir enn minstelønn

Tormod Ytrehus

Hotell- og restaurant-arbeidarar tapte lønnskamp: – Klar beskjed om at vi ikkje er så mykje verd

Debatt

Trygge og gode arbeidsplasser kommer ikke av seg selv. De kommer fra fagforeningene, skriver Knut-Johannes Berg.

Trygge og gode arbeidsplasser kommer ikke av seg selv. De kommer fra fagforeningene, skriver Knut-Johannes Berg.

Bjørn Grimstad

«Når anbud blir et samfunnsproblem»

IKKE REPRESENTERT: Leder for Fellesforbundet i Nord-Rogaland, Steffen Høiland (til venstre) mener det er påfallende at det største forbundet i privat sektor, Fellesforbundet, ikke har noen i regjeringsapparatet. Han får støtte fra forbundskollegaene Svein Erik Veie og Tommy Rannov Nystad.

IKKE REPRESENTERT: Leder for Fellesforbundet i Nord-Rogaland, Steffen Høiland (til venstre) mener det er påfallende at det største forbundet i privat sektor, Fellesforbundet, ikke har noen i regjeringsapparatet. Han får støtte fra forbundskollegaene Svein Erik Veie og Tommy Rannov Nystad.

Erlend Angelo

Tillitsvalgte kritiserer Støre: – Henter inn for mange karrierepolitikere

KAN SMILE: De tillitsvalgte ved Ringnes-anlegget på Gjelleråsen utenfor Oslo er meget fornøyd med at Ringnes beholder distribusjonen av varene selv. Fra venstre Roar Ellingvåg, Rune Christensen, Anita Andersen, Erik Torkelsen og Leif Ritter.

KAN SMILE: De tillitsvalgte ved Ringnes-anlegget på Gjelleråsen utenfor Oslo er meget fornøyd med at Ringnes beholder distribusjonen av varene selv. Fra venstre Roar Ellingvåg, Rune Christensen, Anita Andersen, Erik Torkelsen og Leif Ritter.

Erlend Angelo

Sosial dumping, ropte Ringnes-ansatte. Nå er 200 arbeidsplasser reddet

(Illustrasjonsfoto)

(Illustrasjonsfoto)

Leif Martin Kirknes

Hvor mye strøm kan vi lage ved å oppruste norske vann­kraft­verk?

LØSNING: Kulturstreiken er avsluttet etter at partene ble enige om å innføre livslang og kjønnsnøytral pensjon.

LØSNING: Kulturstreiken er avsluttet etter at partene ble enige om å innføre livslang og kjønnsnøytral pensjon.

Frank Holtschlag/nyebilder

Slik ble løsningen på kulturstreiken

SLAVEMERKET: Sulis-medaljen eller «slavemerket» som det også ble kalt, var et merke gruvearbeiderne måtte bære rundt halsen.

SLAVEMERKET: Sulis-medaljen eller «slavemerket» som det også ble kalt, var et merke gruvearbeiderne måtte bære rundt halsen.

Stig-Audun Hansen / Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

«Slavemerket» som reiste arbeiderkampen på Norges nest største arbeidsplass

Kommentar

Næringsminister Jan Christian Vestre er et eksempel til etterfølgelse, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Næringsminister Jan Christian Vestre er et eksempel til etterfølgelse, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Sissel M. Rasmussen

«Den norske modellen er truet»

STRAMMER TIL: Det er påbud, forbud, regler, standarder, offentlige anskaffelser og infrastruktur som skal dra det grønne skiftet fremover, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap).

STRAMMER TIL: Det er påbud, forbud, regler, standarder, offentlige anskaffelser og infrastruktur som skal dra det grønne skiftet fremover, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap).

Jan-Erik Østlie

Klimaministeren vil bygge ut mer vindkraft

Connie Ravndal, betongarbeider i Implenia.

Connie Ravndal, betongarbeider i Implenia.

Jan Inge Haga

Nå har Connie (27) krav på egen damegarderobe, men hun mener det ikke er nok

Steffen Høiland, regionrådet og LO i Nord- Rogaland.

Steffen Høiland, regionrådet og LO i Nord- Rogaland.

Helge Rønning Birkelund

Innleieforbud i Oslo ikke nok: – Blir det forbud, flytter bare byråene ut

Sylvi Listhaug (Frp) ber om en garanti fra regjeringen om at avgiftene på drivstoff ikke settes opp.

Sylvi Listhaug (Frp) ber om en garanti fra regjeringen om at avgiftene på drivstoff ikke settes opp.

Leif Martin Kirknes

Frp etterlyser avklaring om avgift på bensin og diesel: – Hersker full forvirring

Fotomovimiento

Snart kan du booke et arbeidervennlig hotell til Spania-ferien

TARIFF: NTL-nestleder Ellen Dalen mener tariffavtalen LO Stat, YS og Unio er på dekker behovene deres best.

TARIFF: NTL-nestleder Ellen Dalen mener tariffavtalen LO Stat, YS og Unio er på dekker behovene deres best.

Eivind Olai Kristiansen

Forskerforbundet vil sikre høytlønte i staten: Vurderer Akademikernes tariffavtale

Debatt

Ole Palmstrøm

«Enda en arbeider som ikke kommer hjem fra jobb»

Leif Martin Kirknes

Tajik slår tilbake mot Asheim: – Det bør ikke være kontroversielt å lytte til partene i arbeidslivet

Fabrikklokalene til Bergen Engines AS, som tidligere var eid av Rolls-Royce. Nå er det Langley Holding AS som har overtatt, og de varsler blant annet endring av logo.

Fabrikklokalene til Bergen Engines AS, som tidligere var eid av Rolls-Royce. Nå er det Langley Holding AS som har overtatt, og de varsler blant annet endring av logo.

Tormod Ytrehus

Ansatte vil miste jobben, sier ny Bergen Engines-eier

Norge klatrer til 5. plass på listen over verdens beste pensjonssystemer, men har et kjønnspensjonsgap på 27 prosent, ifølge en internasjonal indeks. 

Norge klatrer til 5. plass på listen over verdens beste pensjonssystemer, men har et kjønnspensjonsgap på 27 prosent, ifølge en internasjonal indeks. 

Colourbox.com

Norge på 5. plass over verdens beste pensjonssystemer


Flere saker