JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sjømenn vil legge egne premisser

En rapport avslører mangel på enhetlig krav til sjøfolk som skal jobbe under ekstreme forhold i nordlige isdekte farvann. Det ønsker Sjømannsforbundet å gjøre noe med.



21.06.2011
12:16
16.12.2013 16:26

roy.ervin.solstad@lomedia.no

Nå foreligger en 50-siders rapport fra det uavhengige forskningsinstituttet Ocean Futures som avdekker hvilke krav, tjenester og ressurser som har betydning for sjøsikkerheten i havområdene nord for 65. breddegrad. Da med spesiell vekt på islagte farvann i Barentshavet og rundt Svalbard.

Ikke bindende

Rapporten som ble overrakt til landsstyret i mai, og noe senere videre til nærings- og handelsminister Trond Giske ser blant annet på hvilken opplæring sjøfolk som skal jobbe i islagte farvann får, og i den sammenheng hvilke kompetansekrav som stilles til både personell og skip i islagte farvann.

Der vises det blant annet til IMOs retningslinjer for skip som opererer i islagte farvann. Den ble vedtatt i 2002, blant annet som et resultat av Exxon Valdez-ulykken utenfor Alaska i 1989. Ulempen er at disse retningslinjene ikke er bindende, noe blant annet Norge forsøker å endre.

Fraværende

Når det gjelder opplæring av sjøfolkene som bemanner skipene som opererer i islagte farvann, er det ingen spesifikke internasjonale krav. «Standards of Training, Certification and Watchkeeping» og «Safety of Life at Sea» setter riktignok minimumskrav til sikkerhet, trening og sertifisering av skipsførere, offiserer og annet mannskap, men de tar ikke hensyn til de utfordringer og risikoer som sjøfolk møter i islagte farvann. Også her er det kun IMO-retningslinjer, ikke bindende konvensjoner som gjelder.

En internasjonal undersøkelse fra 2005 samlet inn datamateriale fra sjøfartsnasjonene Russland, Canada, Finland, Sverige og Nederland. Den viste at den teoretiske utdannelsen for seilas i islagte farvann var på mellom en og ti dager, mens praktisk opplæringskurs var en sjeldenhet. Den vanligste praktiske formen for opplæring var av typen «erfaring på jobben».

Rapporten konkluderer med at «formell utdanning har i stor grad vært fraværende.»

Her i Norge er det heller ikke spesifisert noe godkjent opplæringsprogram i isnavigasjon, men Universitetet i Tromsø tilbyr styrmenn et praktisk og teoretisk opplæringsprogram.

Humankapital

Ocean Futures-rapporten viser også at en av de store utfordringene sjøfolk vil møte i nordlige islagte farvann er de store avstandene i tilfelle en nødssituasjon. Hjelpen vil ofte være langt unna både i avstand og tid.

Det er denne totalsituasjonen for sjøfolk i islagte farvann Sjømannsforbundet vil være med å påvirke. Derfor valgte landsstyret i NSF å bevilge en kvart million kroner for å få laget rapporten.

- Vi mener det er viktig at man har fokus på det menneskelige elementet, ikke kun det kommersielle når man snakker om mulighetene i Nordområdene. Det kan ikke bare være krav til skipet som blir viktig, men kompetansen til sjøfolk og utstyret til dem, sier leder i Norsk Sjømannsforbund, Jacqueline Smith til Maritim Logg.

Har en jobb å gjøre

Hun innrømmer at den fyldige rapporten fra Ocean Futures ikke er overraskende lesning, men understreker samtidig at det ikke betyr at rapporten ikke er viktig.

- Rapporten bekrefter våre inntrykk, men det er alltid formålstjenlig å ha det dokumentert da det er nyttig i forhold til arbeidet opp i mot politikerne og næringen, sier hun.

Samtidig er hun svært klar på at det må jobbes i IMO for at retningslinjene om skipsfart i islagte farvann må gjøres bindende. Slik det er nå kan næringen velge å følge IMOs retningslinjer. De kan også velge ikke å følge dem.

- Vi mener at det bør være bindende minimumskrav for å sikre at det å spare på kompetansen og sikkerheten til sjøfolkene ikke blir et konkurransefortrinn, sier Smith.

Kjenner forholdene

På direkte spørsmål fra Maritim Logg, svarer Jacqueline Smith at forbundet ikke er opptatt av hvor sjøfolkene kommer fra, men at fokuset er at operasjoner i Nordområdene skal foregå på en forsvarlig måte slik at sikkerheten til sjøfolkene og miljøet ivaretas.

- Nasjonalitetsdiskusjon er ikke et tema, men det er en kjensgjerning at våre medlemmer kjenner bedre til, og klarer seg bedre i værforholdene i Nord, sier hun.

Må skape allianser

Sammen med Ocean Futures vil forbundet presse myndighetene til også ha fokus på det menneskelige aspektet, og Smith ramser opp en hel mengde mulige støttespillere i kampen for å gjøre IMOs retningslinjer bindende.

- Det mest nærliggende er å alliere seg med de landene som omfattes av polarsirkelen. Det vil si USA, Canada, Finland, Island, Russland og Sverige. I tillegg må vi få med oss ikke-statlige interesseorganisasjoner, påpeker hun.

Noe tidsperspektiv ønsker hun ikke å sette.

- Jeg har ingen formening om hvor raskt det kan gå. Fokuset må være å få kravene på plass og da må myndigheter følge det opp, fastholder forbundsleder Jacqueline Smith.

TITTEL: Sjøsikkerhet i nordlige isdekte farvann – kompetansekrav og fremtidige behov til sjøs.

DEL 1: Krav og retningslinjer av betydning for sjøsikkerheten i nordlige isdekte farvann.

DEL 2: Krav til skip og til personellkompetanse, samt utdanning og opplæring av personell som skal operere i nordlige isdekte farvann.

DEL 3: Tilgjengelige søk- og redningskapabiliteter.

FORFATTERE: Karl Magnus Eger og Øystein Kristiansen, forskningsinstituttet Ocean Futures.

OPPDRAGSGIVER: Norsk Sjømannsforbund

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
21.06.2011
12:16
16.12.2013 16:26



Mest lest

Tuva Hjartholm synes det kan være vanskelig å vite hvor grensa går for når hun skal si ifra.

Tuva Hjartholm synes det kan være vanskelig å vite hvor grensa går for når hun skal si ifra.

Hanna Skotheim

Vernepleier Tuva: – Jeg opplever uønsket seksuell oppmerksomhet åtte av ti vakter

FORBLIR SYK: Christine Strandmann får så lite utbetalt i arbeidsavklaringspenger at hun lever under fattigdomsgrensa. – Det er greit at «det skal lønne seg å jobbe», men de laveste ytelsene må ikke være så lave at de gjør folk sykere, sier Strandmann.

FORBLIR SYK: Christine Strandmann får så lite utbetalt i arbeidsavklaringspenger at hun lever under fattigdomsgrensa. – Det er greit at «det skal lønne seg å jobbe», men de laveste ytelsene må ikke være så lave at de gjør folk sykere, sier Strandmann.

Emmie Olivia Kristiansen

AAP dekker ikke behandlingene Christine trenger: – Myndighetene kan ikke skremme folk friske med lave stønader

Profesjonsleder i FO, Hanne Glemmestad har selv vært Nav-leder. Hun sier det kan være ulik praksis fra sted til sted hvordan vedtak blir til. Hun vil ikke spekulere i hva som har skjedd i saken i Nav Indre Østfold.

Profesjonsleder i FO, Hanne Glemmestad har selv vært Nav-leder. Hun sier det kan være ulik praksis fra sted til sted hvordan vedtak blir til. Hun vil ikke spekulere i hva som har skjedd i saken i Nav Indre Østfold.

Hanna Skotheim

Advarer mot heksejakt på Nav-ansatt som ba klient kjøpe grill og drikke vann fra springen

Karina Veum ser tilbake på en tid da hun var ny i arbeidslivet og visste lite om rettighetene sine.

Karina Veum ser tilbake på en tid da hun var ny i arbeidslivet og visste lite om rettighetene sine.

Ida Bing

Karina var 18 år og ny i jobben da hun krasjet firmabilen. Så ga sjefen henne skylda

Rammeavtalen fra 2017 har en kategori for kjøretøy med høy verdi.

Rammeavtalen fra 2017 har en kategori for kjøretøy med høy verdi.

Tori Aarseth

Hvor havnet pengene da Aleris leide raske biler og eiendommer for titalls millioner? Nå etterforsker Økokrim

EN RUNDE TIL: Linn Henriksen (32) har vært gjennom flere runder med arbeidsavklaring og arbeidspraksis, men Nav mener det ikke er nok. Legen hennes fraråder en ny runde med arbeidsutprøving. På tross av det fikk Linn tirsdag melding om å møte til oppstartssamtale for ny arbeidsavklaring på nokså kort varsel, dagen etter.

EN RUNDE TIL: Linn Henriksen (32) har vært gjennom flere runder med arbeidsavklaring og arbeidspraksis, men Nav mener det ikke er nok. Legen hennes fraråder en ny runde med arbeidsutprøving. På tross av det fikk Linn tirsdag melding om å møte til oppstartssamtale for ny arbeidsavklaring på nokså kort varsel, dagen etter.

Yngvil Mortensen

Rødt og SV blir opprørt av Linns historie: – Folk blir ikke noe friskere av at ytelsene kuttes

OPTIMIST: Linda Wiers Johnsen er optimist, men også sliten av all uvissheten som pandemien har ført med seg da hun ble arbeidsledig.

OPTIMIST: Linda Wiers Johnsen er optimist, men også sliten av all uvissheten som pandemien har ført med seg da hun ble arbeidsledig.

Brian Cliff Olguin

Butikkansatt Linda (53) mistet jobben under pandemien. Nå er hun lei og vurderer å bytte bransje

FJERNES I STOCKHOLM: Konduktører som gir beskjed til lokomotivføreren om at alt er klart er et vanlig syn både på norske og svenske togstasjoner. Nå foreslås det imidlertid å fjerne konduktørene fra lokaltogene i Stockholm.

FJERNES I STOCKHOLM: Konduktører som gir beskjed til lokomotivføreren om at alt er klart er et vanlig syn både på norske og svenske togstasjoner. Nå foreslås det imidlertid å fjerne konduktørene fra lokaltogene i Stockholm.

Morten Hansen

Vil kaste konduktørene ut av toget. Frykter lovløse tilstander

Tri Nguyen Dinh

Mellomoppgjøret for 6.000 maskinførere er ferdig

I RETTEN: Renholder Grethe Beck bestrider oppsigelsen fra arbeidsgiveren ISS. Beck har Tourettes syndrom og trenger tilrettelegging fra arbeidsgiver for å kunne stå i jobb. Nå behandles søksmålet hennes i Borgarting lagmannsrett.

I RETTEN: Renholder Grethe Beck bestrider oppsigelsen fra arbeidsgiveren ISS. Beck har Tourettes syndrom og trenger tilrettelegging fra arbeidsgiver for å kunne stå i jobb. Nå behandles søksmålet hennes i Borgarting lagmannsrett.

Tri Nguyen Dinh

«Glemt» paragraf kan hjelpe renholderen Grethe og andre arbeidsfolk

Colourbox.com

«Firerbanden» overkjører regjeringen – gir 650 millioner kroner mer til pensjonistene

Et flertall i bystyret i Oslo stemte for mistillit mot miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG). Dermed går hele byrådet av.

Et flertall i bystyret i Oslo stemte for mistillit mot miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG). Dermed går hele byrådet av.

Michael Brøndbo

Byrådet i Oslo går av etter mistillit mot Lan Marie Berg

IKKE SÅ LIKE SOM VI TROR: Det er en myte at holdningene til økonomisk utjevning står sterkere i Norge enn i andre land, mener Knut Halvorsen og Steinar Stjernø.

IKKE SÅ LIKE SOM VI TROR: Det er en myte at holdningene til økonomisk utjevning står sterkere i Norge enn i andre land, mener Knut Halvorsen og Steinar Stjernø.

Sissel M. Rasmussen

At Norge er et samfunn med små forskjeller, er langt på vei en myte, hevder professorer

GODE PENSJONSNYHETER: Å få pensjon for all lønn betyr mye for mange arbeidstakere, spesielt for kvinner og lavtlønte.

GODE PENSJONSNYHETER: Å få pensjon for all lønn betyr mye for mange arbeidstakere, spesielt for kvinner og lavtlønte.

Martin Gutttormsen Slørdal

Regjeringen har vedtatt pensjon fra første krone. Se alle endringene her

Analyse:

GA SEG: Da partene i Unio-streiken valgte frivillig lønnsnemnd, ble det satt punktum for årets mellomoppgjør.

GA SEG: Da partene i Unio-streiken valgte frivillig lønnsnemnd, ble det satt punktum for årets mellomoppgjør.

Torgny Hasås

Derfor ble det streik på streik og mye uro i årets lønnsoppgjør. En oppsummering

Debatt

Renholderne skal feires med et standpunkt om at de er viktige, skriver artikkelforfatteren.

Renholderne skal feires med et standpunkt om at de er viktige, skriver artikkelforfatteren.

Ole Palmstrøm

«Vi er like mye verdt som andre arbeidere i andre bransjer», skriver Naemy Trandum Aasen

MOBILISERER: Jørn Eggum (til venstre) og Richard Storevik sier at Fellesforbundets handlingsplan er forpliktende, og at den vil bli oppdatert etter hvert som de høster flere erfaringer.

MOBILISERER: Jørn Eggum (til venstre) og Richard Storevik sier at Fellesforbundets handlingsplan er forpliktende, og at den vil bli oppdatert etter hvert som de høster flere erfaringer.

Eivind Senneset

Fellesforbundet ruster seg til kamp mot høyreekstreme: – Kan ikke sitte stille og se på, sier Jørn Eggum

Debatt

Disse fire budene som er foreslått her er ikke en fullstendig liste, men det er en begynnelse, skriver Mímir Kristjánsson.

Disse fire budene som er foreslått her er ikke en fullstendig liste, men det er en begynnelse, skriver Mímir Kristjánsson.

Ihne Pedersen

«Med dagens regjering og deres statsfobi hadde vi nok vært oljerikdommen foruten», skriver Mímir Kristjánsson

KAN GLEDE SEG: Jonas Gahr Støre (Ap), Trygve Slagsvold Vedum (Sp) og Audun Lysbakken (SV) ønsker å danne regjering sammen. Nå gir svarene fra Fagforbundets medlemmer vind i seilene. Her fra partilederdebatten på TV2 i 2019.

KAN GLEDE SEG: Jonas Gahr Støre (Ap), Trygve Slagsvold Vedum (Sp) og Audun Lysbakken (SV) ønsker å danne regjering sammen. Nå gir svarene fra Fagforbundets medlemmer vind i seilene. Her fra partilederdebatten på TV2 i 2019.

Marit Hommedal / NTB

Disse partiene støtter Fagforbundets medlemmer før valget

Frp-leder Sylvi Listhaug vil ikke svare hva partiet mener om LOs viktigste saker før stortingsvalget.

Frp-leder Sylvi Listhaug vil ikke svare hva partiet mener om LOs viktigste saker før stortingsvalget.

Jan-Erik Østlie

Sylvi Listhaug nekter å svare på hva partiet mener om LOs viktigste saker før valget


Flere saker