JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Viktig innsats 22. juli

300 vektere fra forskjellige bedrifter hadde en svært aktiv rolle i Oslo og på Sundvolden Hotel 22. juli og i dagene etter.

ane.borrud@lomedia.no

Det var ingen som var forberedt på terroraksjonen i Oslo og på Utøya fjor, heller ikke vekterne. De ble kastet ut i en ekstrem situasjon, og mange deltok spontant med livreddende innsats. Det viser Fafo-rapporten «Først på stedet. Vakt- og sikkerhetsbransjens rolle 22. juli 2011».

Fafo-rapporten viser at vekterne selv tok initiativ i den akutte og kaotiske situasjonen. De utførte førstehjelp, håndterteg pårørende og andre som var på stedet, bidro til forsterket vakthold i sentrum i en situasjon der ingen visste om det kunne skje nye terrorhandlinger, utførte grensekontroll, bar lik på Rikshospitalet og stilte frivillig og ubetalt opp for å hjelpe Oslo med å gjennomføre roseseremonien.

Det er NHO Service som bestilte rapporten hos Fafo som får fram vekternes viktige innsats. I følge arbeidsgiverforeningen var det så mange som 300 vektere fra forskjellige bedrifter som hadde en svært aktiv rolle i Oslo og på Sundvolden Hotel 22. juli og i dagene etter.

Fafo-rapporten peker på to hovedårsaker til at vekterne klarte å utføre alle disse oppgavene, raskt og effektivt. For det første har vekterne et kamerat- og kollegafellesskap som sosialiserer dem til å klare å ta ansvar og hjelpe til når en kritisk situasjon oppstår. En etisk bevissthet omkring det å hjelpe til preger både toppledelse, vekterfellesskapet og den enkelte vekter.

For det andre hadde vekterselskapene en godt fungerende organisasjon, med en ledelse som kom raskt på banen og organiserte vekterne også i en situasjon som oppsto midt i fellesferien. Alle tre selskaper som ble intervjuet i studien hadde egne beredskapsplaner og godt utviklede kommunikasjonsrutiner.

Annonse
Annonse