JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

I godt humør av Flirt

– For oss ansatte på toget, har Flirt samme virkning som solen på oss. Vi blir i godt humør, sier konduktør Anne Gro Sivertsen.



03.09.2012
12:03
16.12.2013 20:00

nina.hanssen@lomedia.no

Sivertsen er en av de mange ansatte og passasjerer vi møter på Flirttoget mellom Oslo og Tønsberg.

Det nye Flirt-toget til NSB kan minne litt om japanske Shinkansen, men er ikke så raskt som vidunderet fra Japan. Topphastigheten er 200 kilometer i timen, selv om det på bedre skinner hadde kunnet kommet opp i en fart på 250.

Mesteparten av turen går i langsom fart.

– Det skyldes dårlig infrastruktur, sier Arne Drabløs, som sammen med nestleder i Norsk Jernbaneforbund, Jane Sæthre, er med på Flirt-toget på Vestfoldbanen i dag.

Turen tar de samme dag som NSB scorer veldig lavt på omdømmebarometeret.

God prosess

Toget er i rute og på Vestfoldbanen møter vi mange blide passasjerer og ansatte.

Det er satt inn 50 nye togsett, men de faglige tillitsvalgte mener NSB bør sette inn enda flere Flirt-tog på flere strekninger.

Det er konduktørene Hakan Suruklu fra Porsgrunn og Per Syvertsen, som er på vakt enige i. Begge stortrives med Flirt på jobben.

– Flirt-togene har gjort noe med oss og arbeidsmiljøet. Jeg gleder meg til å gå på jobben hver dag og synes det er blitt en lettere hverdag, sier Syversen.

Han mener NSB, med disse togene, flirter både med passasjerene og de ansatte.

På toget er det plass til 263 reisende, men det er rundt 100 passasjerer i dag.

Blide passasjerer

Greta Sørli (76) og ekteparet Karin (68) og Arne Kristensen (79) er positivt overrasket over at de fikk kjøre Flirt fra Sandefjord til Lillestrøm i dag.

– Vi visste ikke at NSB hadde så flotte togsett. Det er både lyst og trivelig her, sier Sørli.

De tre passasjerene tror NSB scorer så lavt på omdømme fordi de ikke er til å stole på i forhold til tiden.

– Å passe tiden er nok det viktigste, sier Karin Kristensen.

De tre vennene fra Aurskog har vært på besøk i Sandefjord og er på vei hjem.

Konduktør Jan Ragnar Nervik, som til vanlig er stasjonert i Skien, er også veldig fornøyd der han sitter i sitt nye konduktør-avlukke.

Han har jobbet på jernbanen i 12 år, men bare fem år som konduktør.

– Jeg syntes det var litt uvant med trappetrinn opp til toget, men vi blir jo vant til det.

Lyden av fremtiden

De to tillitsvalgte i NJF er glad for å høre at medlemmene og passasjerene er fornøyde. De er mest fornøyd med at ledelsen har lyttet til råd fra fagbevegelsen denne gang.

– Innkjøpsprosessen med disse togene har vært veldig god. Vi føler de ansatte har vært med å påvirke interiør og skape et godt arbeidsmiljø, sier Arne Drabløs.

Han er mest imponert over hvor stille disse togene går.

– Hør. Det er lyden av fremtiden, sier Drabløs.

– Flirt er råkult. Jeg føler meg nyforelsket i tog etter at Flirt-togene kom, sier Jane Sæthre.

De NJF-tillitsvalgte håper også at dette vil føre til at flere velger tog fremfor bil og fly i fremtiden.

– Servicen om bord scorer alltid høyt. Det er infrastrukturen som forsinker togene som gjør at NSBs omdømme er dårlig. Vi trenger klart flere dobbeltspor på flere strekninger, sier Drabløs.

Landets eldste forbund

Flere dobbeltspor på flere strekninger er ett av kravene som kommer til å bli debattert på Jernbaneforbundets landsmøte 18-21.november. Samtidig skal de feire at de er landets eldste forbund på 120 år.

– Både statsministeren, samferdselsstatsråden og flere sentrale politikere kommer på landsmøtet vårt i år. Da skal vi kreve flere investeringer, sier Drabløs.

Kanskje bør Norsk Jernbaneforbund også sørge for at flere konduktører blir kurset for å jobbe på de nye togene. For noen medlemmer kom Flirt-toget litt brått på.

Manglet kurs

Konduktør Bård Solvoll, opprinnelig fra Vesterålen, står klar for å ta sin arbeidsøkt mellom Oslo og Lillehammer. Det er en tur han gleder seg til.

Han har jobbet på jernbanen i 31 år og reiser mest på strekningen mellom Oslo og Gøteborg. Han er stasjonert i Oslo og har ikke noe imot å jobbe turnus.

Denne ettermiddagen har han rammevakt og kan da få hva som helst. Når Flirt ruller inn, blir han lang i maska.

– Flirt? Dette kom brått på. Jeg liker jo å ha kompetanse på alt, men har altså ikke kurs på disse togene, så da kan jeg ikke være med, forteller han, mens han lusker slukøret over perrongen og vinker til kollegene som fortsetter mot Lillehammer.

Han må likevel ha vakt til klokken 23, men hadde gledet seg til denne turen.

– Vi kan ikke ta vakter på tog hvis vi ikke kjenner materiellet godt, men heldigvis var det en kollega som kunne ta dette på sparket, sier han.

Det var et tog av denne typen som sporet av under testkjøring på Vestfoldbanen tidligere i år, men nå virker det som togene er oppe og går . Og alle hjerter gleder seg.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
03.09.2012
12:03
16.12.2013 20:00



Mest lest

DROPPER ORDNING: Etter evaluering av ordningen og dialog med tillitsvalgte velger Jysk-ledelsen å kutte ut personlig tilbakemelding på iPadene.

DROPPER ORDNING: Etter evaluering av ordningen og dialog med tillitsvalgte velger Jysk-ledelsen å kutte ut personlig tilbakemelding på iPadene.

Jysk

Butikkarbeidere følte seg presset. Nå dropper Jysk omstridt ordning

Innsyn i et dokument skal normalt ta tre dager. UDI og departementene brukte nesten et år på å gi innsyn i dokumentet til høyre. Da var både arbeidssted, arbeidsgivers og arbeidstakers navn sladdet. Da viste det seg at FriFagbevegelse hadde hatt dokumentet i usladdet versjon i to år.

Innsyn i et dokument skal normalt ta tre dager. UDI og departementene brukte nesten et år på å gi innsyn i dokumentet til høyre. Da var både arbeidssted, arbeidsgivers og arbeidstakers navn sladdet. Da viste det seg at FriFagbevegelse hadde hatt dokumentet i usladdet versjon i to år.

Torgny Hasås

UDI hemmeligholder navn på useriøs arbeidsgiver

TRIST: Inger Kristin Byberg i SSP er skuffa over dommen i Arbeidsretten, og at tilsette som har jobba i bransjen i tjue år ikkje skal ha krav på meir enn minstelønn

TRIST: Inger Kristin Byberg i SSP er skuffa over dommen i Arbeidsretten, og at tilsette som har jobba i bransjen i tjue år ikkje skal ha krav på meir enn minstelønn

Tormod Ytrehus

Hotell- og restaurant-arbeidarar tapte lønnskamp: – Klar beskjed om at vi ikkje er så mykje verd

Debatt

Trygge og gode arbeidsplasser kommer ikke av seg selv. De kommer fra fagforeningene, skriver Knut-Johannes Berg.

Trygge og gode arbeidsplasser kommer ikke av seg selv. De kommer fra fagforeningene, skriver Knut-Johannes Berg.

Bjørn Grimstad

«Når anbud blir et samfunnsproblem»

IKKE REPRESENTERT: Leder for Fellesforbundet i Nord-Rogaland, Steffen Høiland (til venstre) mener det er påfallende at det største forbundet i privat sektor, Fellesforbundet, ikke har noen i regjeringsapparatet. Han får støtte fra forbundskollegaene Svein Erik Veie og Tommy Rannov Nystad.

IKKE REPRESENTERT: Leder for Fellesforbundet i Nord-Rogaland, Steffen Høiland (til venstre) mener det er påfallende at det største forbundet i privat sektor, Fellesforbundet, ikke har noen i regjeringsapparatet. Han får støtte fra forbundskollegaene Svein Erik Veie og Tommy Rannov Nystad.

Erlend Angelo

Tillitsvalgte kritiserer Støre: – Henter inn for mange karrierepolitikere

KAN SMILE: De tillitsvalgte ved Ringnes-anlegget på Gjelleråsen utenfor Oslo er meget fornøyd med at Ringnes beholder distribusjonen av varene selv. Fra venstre Roar Ellingvåg, Rune Christensen, Anita Andersen, Erik Torkelsen og Leif Ritter.

KAN SMILE: De tillitsvalgte ved Ringnes-anlegget på Gjelleråsen utenfor Oslo er meget fornøyd med at Ringnes beholder distribusjonen av varene selv. Fra venstre Roar Ellingvåg, Rune Christensen, Anita Andersen, Erik Torkelsen og Leif Ritter.

Erlend Angelo

Sosial dumping, ropte Ringnes-ansatte. Nå er 200 arbeidsplasser reddet

(Illustrasjonsfoto)

(Illustrasjonsfoto)

Leif Martin Kirknes

Hvor mye strøm kan vi lage ved å oppruste norske vann­kraft­verk?

LØSNING: Kulturstreiken er avsluttet etter at partene ble enige om å innføre livslang og kjønnsnøytral pensjon.

LØSNING: Kulturstreiken er avsluttet etter at partene ble enige om å innføre livslang og kjønnsnøytral pensjon.

Frank Holtschlag/nyebilder

Slik ble løsningen på kulturstreiken

SLAVEMERKET: Sulis-medaljen eller «slavemerket» som det også ble kalt, var et merke gruvearbeiderne måtte bære rundt halsen.

SLAVEMERKET: Sulis-medaljen eller «slavemerket» som det også ble kalt, var et merke gruvearbeiderne måtte bære rundt halsen.

Stig-Audun Hansen / Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

«Slavemerket» som reiste arbeiderkampen på Norges nest største arbeidsplass

Kommentar

Næringsminister Jan Christian Vestre er et eksempel til etterfølgelse, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Næringsminister Jan Christian Vestre er et eksempel til etterfølgelse, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Sissel M. Rasmussen

«Den norske modellen er truet»

STRAMMER TIL: Det er påbud, forbud, regler, standarder, offentlige anskaffelser og infrastruktur som skal dra det grønne skiftet fremover, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap).

STRAMMER TIL: Det er påbud, forbud, regler, standarder, offentlige anskaffelser og infrastruktur som skal dra det grønne skiftet fremover, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap).

Jan-Erik Østlie

Klimaministeren vil bygge ut mer vindkraft

Connie Ravndal, betongarbeider i Implenia.

Connie Ravndal, betongarbeider i Implenia.

Jan Inge Haga

Nå har Connie (27) krav på egen damegarderobe, men hun mener det ikke er nok

Steffen Høiland, regionrådet og LO i Nord- Rogaland.

Steffen Høiland, regionrådet og LO i Nord- Rogaland.

Helge Rønning Birkelund

Innleieforbud i Oslo ikke nok: – Blir det forbud, flytter bare byråene ut

Sylvi Listhaug (Frp) ber om en garanti fra regjeringen om at avgiftene på drivstoff ikke settes opp.

Sylvi Listhaug (Frp) ber om en garanti fra regjeringen om at avgiftene på drivstoff ikke settes opp.

Leif Martin Kirknes

Frp etterlyser avklaring om avgift på bensin og diesel: – Hersker full forvirring

Fotomovimiento

Snart kan du booke et arbeidervennlig hotell til Spania-ferien

TARIFF: NTL-nestleder Ellen Dalen mener tariffavtalen LO Stat, YS og Unio er på dekker behovene deres best.

TARIFF: NTL-nestleder Ellen Dalen mener tariffavtalen LO Stat, YS og Unio er på dekker behovene deres best.

Eivind Olai Kristiansen

Forskerforbundet vil sikre høytlønte i staten: Vurderer Akademikernes tariffavtale

Debatt

Ole Palmstrøm

«Enda en arbeider som ikke kommer hjem fra jobb»

Leif Martin Kirknes

Tajik slår tilbake mot Asheim: – Det bør ikke være kontroversielt å lytte til partene i arbeidslivet

Fabrikklokalene til Bergen Engines AS, som tidligere var eid av Rolls-Royce. Nå er det Langley Holding AS som har overtatt, og de varsler blant annet endring av logo.

Fabrikklokalene til Bergen Engines AS, som tidligere var eid av Rolls-Royce. Nå er det Langley Holding AS som har overtatt, og de varsler blant annet endring av logo.

Tormod Ytrehus

Ansatte vil miste jobben, sier ny Bergen Engines-eier

Norge klatrer til 5. plass på listen over verdens beste pensjonssystemer, men har et kjønnspensjonsgap på 27 prosent, ifølge en internasjonal indeks. 

Norge klatrer til 5. plass på listen over verdens beste pensjonssystemer, men har et kjønnspensjonsgap på 27 prosent, ifølge en internasjonal indeks. 

Colourbox.com

Norge på 5. plass over verdens beste pensjonssystemer


Flere saker