JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Klar til å rekruttere kolleger

Grytidlig start på dagen gjør ikke noe for Lise Johansen (24), ungdomstillitsvalgt i Bilpersonalets landsråd, avdeling Øst. Siden mai 2010 har hun jobbet i Nettbuss.

oystein@lomedia.no

I Øst er det 16 kolleger under 30 år, spredt på forskjellige avdelinger, flest på Kongsvinger.

– Vi må få til en samling for alle 16. Så planlegger jeg å få i gang en gruppe på Facebook. Da er det lettere å komme i kontakt med medlemmene, sier Johansen.

Rekruttering er en prioritert oppgave framover, og der vil hun gjerne ha innspill og ideer fra de andre ungdommene.

– Den høye gjennomsnittsalderen betyr jo at mange går av over kort tid om noen år, sier hun.

Påfyll

Tillitsvalgte i landsrådet har besøkt flere videregående skoler for å orientere om yrket, og Johansen regner med å delta i den oppsøkende virksomheten når det blir aktuelt igjen.

Kommende skoleår starter flere videregående skoler med en prøveordning for 18-åringer, med strenge begrensninger for hvor mye de kan kjøre.

Solør videregående i Hedmark har et tilbud for elever over 21 år med gratis opplæring som yrkessjåfør.

Johansen hadde lyst til å bli bussjåfør, tok sertifikat på vanlig måte og var ferdig i mars 2010. Nå kjører hun både Timekspressen, skolebuss og vanlig lokaltrafikk.

– Du er garantert fast jobb i lang tid framover, så det er et sikkert yrke.

På de første turene starter dagen klokken fire om morgenen, med avgang mot Oslo en halvtime senere.

– Det går greit å begynne så tidlig når jeg får et par timers pause midt på dagen, mener hun.

Lange dager

Da hun møter NJF-magasinet startet arbeidsdagen 6.30. Etter morgenrutene følger fire timer pause, før mer kjøring fram til klokken nærmer seg 18.00. Delt skift er noe fagforeningene prøver å begrense.

– Noen ganger kan det være godt med litt fri på dagtid, da er det mulig å få ordnet mye du ikke får gjort på kvelden, mener hun.

Johansen ble valgt på siste årsmøte. Tidsnok til å få med seg årets tariffoppgjør uten å være direkte involvert i selve forhandlingene, som endte med en avtale etter mekling flere timer på overtid.

– Avstanden mellom partene virket stor. Da var det en lettelse at de blir enige så vi unngår konflikt.

Kaotisk

Veiene inn mot Oslo sentrum ble preget av nye kjøremønstre da rivingen av Bispelokket startet. I tillegg kommer mye annen anleggsvirksomhet i nærheten av bussterminalen.

Forsinkelsene skapte reaksjoner blant de reisende, og seks uker med togstans i sommer skaper også utfordringer.

– Stort sett er passasjerene hyggelige, er Johansens erfaring.

Fagforbundene som organiserer sjåførene har lenge jobbet for å få vekk alt kontantsalg av billetter om bord. Bilpersonalets landsråd går inn for et prøveprosjekt ved Oslo lufthavn Gardermoen der Nettbuss kjører shuttletrafikken til og fra hoteller og parkeringsplassene, men å fjerne all bruk av penger er ingen enkel sak.

– Kontantene er ikke borte, men anmodningen om å unngå sedler over 200 kroner følges stort sett. Da unngår vi mye av vekslingen i hvert fall, sier Lise Johansen.

Avdeling Øst har 380 medlemmer i alt.

Organiserer sjåfører og øvrige Nettbuss-ansatte i Akershus, Hedmark, Oppland og Oslo.

Leder er Arild Kjempekjenn.

I alt har NJF 917 medlemmer i Nettbuss.

I tillegg kommer 80 medlemmer i andre selskaper.

Leder i landsrådet er Jan Audun Strand.

Annonse
Annonse

Avdeling Øst har 380 medlemmer i alt.

Organiserer sjåfører og øvrige Nettbuss-ansatte i Akershus, Hedmark, Oppland og Oslo.

Leder er Arild Kjempekjenn.

I alt har NJF 917 medlemmer i Nettbuss.

I tillegg kommer 80 medlemmer i andre selskaper.

Leder i landsrådet er Jan Audun Strand.