Øl og melk på samme bil
Fra nyttår kommer storparten av ølet fra Hansa Borg på melkebiler. En vinn-vinn situasjon for begge parter, mener Nærings- og Nytelsemiddelarbeiderforbundet.
Saken oppsummert
jo.hestnes@lomedia.no
Det var Coca-Colas overgang til grossistdistribusjon som førte til at Hansa Borg måtte se seg om etter andre løsninger. De to har hatt et transportsamarbeid i mange år. Fortsatt vil biler fra Hansa Borg bli å se på veiene.
- Det er kun på steder og i fylker der transporten allerede var overtatt av tredjepart at Tine overtar, presiserer forbundssekretær Jarle Wilhelmsen , som har ansvaret for bryggeribransjen i Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbundet (NNN). Hansa Borg skal fortsatt kjøre i Hordaland, Østfold og store deler av Oslo og Akershus.
- Avtalen dreier seg kun om transport, ikke lagerhold eller plukking. Ordrer skal fortsatt plukkes og ferdigstilles fra konsernets egne lagre i Bergen, Kristiansand og Sarpsborg for deretter å lastes over på Tines biler.
Beholder kontrollen
- Med denne ordningen beholder Hansa Borg kontrollen på distribusjonen, til forskjell fra hva bryggeriet ville gjort om distribusjonen ble overlatt til grossist. Dette dreier seg kun om samarbeid på transport der Hansa Borg kjøper den tjenesten av Tine, understreker Wilhelmsen. Han var tidligere sjåfør og klubbleder ved Hansa i Bergen og konserntillitsvalgt.
- Dette er en vinn-vinn-situasjon, sier forbundssekretæren. Hansa Borg har funnet en god løsning på transporten med et selskap som kan næringsmidler. Kvaliteten på Hansas ferdigprodukter blir dermed like god. Tine har transport over alt, til alle butikker. Meieriselskapet vil nå være sikret fulle biler, noe som naturligvis er en fordel.
Svært fornøyd
Også i Hansa Borg er man glad for avtalen.
- Vi er svært fornøyde, og nyheten ble da også godt mottatt blant de ansatte i bedriften. For oss er frekvens en avgjørende faktor. Vi må ha hyppige leveranser ut til butikk, og det kan Tine tilby. Denne avtalen betyr at vi opprettholder konkurransekraften vår, sier Lars A. Midtgaard, konserndirektør i Hansa Borg til Handelsbladet FK.
Og fordi Tine kun overtar den delen av transporten som i dag kjøres på andre firmaers biler, vil ikke NNN miste medlemmer som følge av avtalen. Det kan bli flere NNN-medlemmer fordi Tine må ansette noen flere sjåfører, skriver Handelsbladet FK. Og samarbeidsavtalen med Hansa Borg, og kanskje lignende avtaler med andre selskaper, vil være med på å sikre at Tine fortsatt vil opprettholde egen distribusjon. Det er noe som NNN applauderer.


Nå: 0 stillingsannonser