JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil ha trykk på bakhjulene

Fremskrittspartiets Bård Hoksrud ønsker å beholde løfteboggier på vogntog for å sikre framkommelighet på snødekte veier i Norge.

kjell.werner@anb.no

– Trafikksikkerhet er viktigere enn EU-direktivet det her er snakk om å bøye seg for, sier stortingsrepresentant Bård Hoksrud til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Frp-representanten viser til signaler fra Vegdirektoratet som går i retning av å godta det aktuelle EU-direktivet.

– I Norge og i de andre nordiske landene har man hatt lov til å ha løfteboggi på lastebiler. Denne anordningen sørger for at man kan løfte opp det bakerste hjulparet. På den måten øker trykket på bakhjulene, og man får bedre feste slik at det blir lettere å kjøre opp bratte bakker også på vinterføre, forklarer Hoksrud.

– Les også: Vil redusere bompengeselskaper

I EU-landene på kontinentet er det derimot slik at det bakerste hjulparet står fast nede på veien hele tiden, og nå er det altså aktuelt for Norge å innføre det samme regelverket.

– Dersom dagens regleverk fjernes gjennom å innføre EU-direktivet i Norge, vil også norske lastebiler og vogntog få like store problemer med å komme fram på norsk vinterføre som vi har opplevd med utenlandske vogntog de siste årene. Da vil både norske og utenlandske trailere fort kunne bli stående å spinne på glatt føre og i bratte bakker. Problemene vi tidligere har opplevd vil dermed fortone seg som små, sier Hoksrud.

Økt mønsterdybde

– Samferdselsdepartementets nylig framlagte forslag om å øke mønsterdybden fra tre til fem millimeter vil ikke bety noe som helst trafikksikkerhetsmessig i forhold til de enorme konsekvensene forslaget om å fjerne muligheten for løfteboggi, sier Hoksrud.

Han advarer mot å fjerne muligheten for å løfte boggien på norske vogntog.

– Folk som jobber med bilberging av tunge biler lurer på hva vi holder på med. Trafikksikkerhet må da være viktig. Jeg forutsetter derfor at samferdselsminister Marit Arnstad sørger for at forslaget som Vegdirektoratet nå holder på med blir lagt i skuffen. Dagens ordning må opprettholdes, sier Bård Hoksrud. (ANB)

Annonse

Flere saker

Annonse