JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Korni flagger ut

Fra neste sommer er det slutt med flatbrød og kjeks, produsert og pakket på Barkårer utenfor Tønsberg. Produksjonen flyttes til Tyskland og Latvia. 30 ansatte mister jobbene sine.

jo.hestnes@lomedia.no

Flere år med blodrøde tall og fallende volum gjør at Kavli legger ned Korni-fabrikken etter 94 års drift. Svært lav importtoll på denne typen produkter danner bakteppet for utflaggingen.

- Det er altfor lav toll, kun to kroner per kilo, eller omtrent 60 øre på en Korni-pakke, forteller hovedtillitsvalgt Jostein Marthinsen. Han er ikke i tvil om at den lave tollen er medvirkende til at produksjonen flagges ut.

For sein reaksjon

Marthinsen mener også at Kavlikonsernet har reagert for seint og for svakt.

- Regnskapet viste allerede for flere år siden solid minus. Man kunne gjort noe den gang, da kunne ting gått annerledes.

De ansatte fikk først signaler i desember i fjor om at ikke alt var slik det skulle. Fjoråret må nærmest karakteriseres som en katastrofe. I 2011 kom Korni inn på Nøkkelhullsordningen. Alt som var pakket fram til da, måtte pakkes om. Den jobben tok et halvt år, med masse innleid arbeidskraft. I tillegg sank volumet med 25 prosent sammenliknet med 2010-2011. På toppen kom en dårlig markedsføringskampanje.

- Den alene kostet oss åtte millioner kroner, sier Marthinsen.

- Korni ble belastet regnskapet etter Nøkkelhulloperasjonen. Den burde Kavli tatt selv. Det knekte oss, sier Marthinsen.

Fjorårsresultatet endte dermed på 16-17 millioner i minus. Det er svært mye når bruttoomsetningen lå på ca 45 millioner. Volumet har stupt.

- Jeg ser at fall i salget over tid er svært medvirkende til at fabrikken ikke vil være levedyktig. Volumet er per i dag langt fra bra nok, sier hovedtillitsvalgt.

Solid snuoperasjon

Fra nyttår bretta de ansatte opp ermene for å snu den negative trenden. Med fokus på å utnytte råvarene bedre og å få ned svinnet, ble resultatet til sommeren minus tre millioner. Og i august gikk fabrikken i pluss for første gang på mange år. Men det var for seint.

- Vi ville ha styret med oss på å drive frem til sommeren, for så å selge. Men Kavli ville ikke. Vi ville klart å redde fabrikken med andre eiere, sier Marthinsen.

Dessuten ville de ansatte ha penger til å oppgradere produksjonslinja for kjeks. Det fikk de ikke.

- Bare med å automatisere den linja, ville vi oppnådd lønnsomhet, mener Marthinsen.

Eksportsvikt

- Nedleggelsen og utflaggingen er dypt tragisk. Det sier Martin Klafstad, administrerende direktør i Kavli.

Han er ikke helt enig i den hovedtillitsvalgtes analyse.

- Markedsføringen har økt kraftig på det norske markedet den siste tiden. Det er ikke her volumsvikten først og fremst er merkbar, men på eksportmarkedet. Norge går bra, fastslår Klafstad.

Han viser til at USA er det største markedet. Kombinert med en sterk kronekurs, slo finanskrisen til for fullt i USA. Det førte til at utenlandske produkter fikk mindre plass i butikkhyllene. Samtidig har konkurransen økt veldig i Norge.

- Råvareprisene i Norge er høye og det er høy toll på import av råvarer. I kombinasjon med lav beskyttelsestoll på importerte ferdigprodukter, har det gjort det vanskelig for bedrifter i Norge å konkurrere. Dette fører dessverre til en trend med utflagging, sier Klafstad.

Han er også klar på at det per i dag ikke eksisterer planer om framtidig drift i Kornis fabrikklokaler.

Annonse
Annonse