JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

EUs jernbanedirektiv skremmer politikere

Debatten om den kommende jernbanepakke IV i full gang. EU-kommisjonen vil før jul i år komme med et forslag om full privatisering av persontrafikken på jernbanen. Dette bekymrer flere norske politikere.



05.11.2012
11:28
16.12.2013 20:48

oystein@lomedia.no

nina.hanssen@lomedia.no

Tone Sønsterud (Ap), medlem av Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, vil ta dette opp med samferdselsminister Marit Arnstad denne uka.

– Veien videre blir å behandle dette i partiet, noe jeg regner med at SV og Senterpartiet også vil gjøre, sier stortingsrepresentanten med lang fartstid fra LO Stat.

Sønsterud mener det er for tidlig å si noen om hvorvidt dette blir problematisk sak i valgkampen for de rødgrønne, men har merket seg Norsk Jernbaneforbunds protester mot dette direktivet.

Til nå har det vært opp til hvert enkelt land å avgjøre om de vil konkurranseutsette innenlands persontrafikk med tog. Slik ønsker forbundsleder Kjell Atle Brunborg i Norsk Jernbaneforbund (NJF) å ha det videre.

LO-forbundet har i samarbeid med Den europeiske transportarbeiderføderasjonen (ETF) og den nordiske avdelingen av ETF jobbet mye med dette.

Hensikten med et felles regelverk er å gjøre jernbanen mer konkurransedyktig.

* Les også: Slik er runddansen i EU

EØS-debatt

Tone Sønsterud sier at jernbanedirektivet kan bli en del av EØS-debatten.

– Personlig er jeg imot EU-medlemskap, men for EØS-avtalen, da det er ingen som har kommet opp med noe alternativ som er bedre.

– EØS-avtalen har stort sett tjent oss bra, og er viktig for blant annet eksportnæringene våre. For å kunne videreføre og videreutvikle velferdsstaten vår, er vi avhengig av at vi får eksportere, presiserer hun.

SVs stortingsrepresentant Hallgeir Langeland er opprørt over EUs 4. jernbanedirektiv og mener dette er nok et eksempel på at EU og EØS ikke fungerer.

– EØS-avtalen betyr import av privatisering- og høyrepolitikk. Denne saken er nok et eksempel på det, sier han.

Langeland er ikke overrasket om Høyrepartiene omfavner forslaget om mer konkurranse på jernbanen.

– For Høyre er jo det helt topp, sier han.

Langeland presiserer at SV vil at folkestyret og selvstyret skal gjelde i Norge, og sier nei til EØS og til dette direktivet.

– SV vil ha et nasjonalt togselskap, eid av det norske folk - som i dag, sier han.

Feil utvikling

Også Kjell Atle Brunborg vil ha et statlig togselskap. Han sier at det nye jernbanedirektivet vil bety en helt annen kurs enn det den rødgrønne regjeringen ønsker.

– Regjeringen har som mål å få gods fra vei til bane. Innen gods er det åpent for alle, men konkurransen har ikke gitt positive resultater. Utviklingen har snudd. Det er mer gods på veiene, og økonomien i selskapene er dårlig. Utviklingen kan fort bli den samme i persontrafikken. Erfaringene fra Storbritannia viser at en slik situasjon ikke har noen fordeler, verken for kundene eller operatørene, sier Brunborg. I Storbritannia har trafikken på flere strekninger blitt overtatt av staten i overgangsperioder. Selskaper har gått konkurs eller brutt kontrakten fordi de tjener for lite på anbudet de vant.

Les også: – God høyrepolitikk

EU-kommisjonen la i september 2010 fram et forslag om en sammenslåing av de tre eksisterende jernbanedirektiver og senere endringer av dette. Bakgrunnen er at EU-kommisjonen mener at det fortsatt gjenstår mange problemer på jernbaneområdet som må løses før jernbanen kan bli konkurransedyktig.

Når forslaget til jernbanepakke IV legges fram av EU-kommisjonen, vil Samferdselsdepartementet i Norge behandle forslaget ved å be om innspill fra berørte parter og utarbeide norske posisjoner på vanlig måte.

Norsk Jernbaneforbund er svært kritisk til en rekke av punktene. Blant annet mener forbundet at dette vil svekke nasjonalstatens politiske og økonomiske kontroll over jernbanemarkedet, samt innskrenke streikeretten.

Det er forventet at EU-kommisjonen kommer med et forslag til Jernbanepakke IV som blant annet inneholder forslag til liberalisering av nasjonal persontrafikk før jul ( 11. desember).

Et annet forslag som sannsynnligvis ligger i jernbanepakke IV er at det ikke lenger skal være tillatt å direktedele kontrakter.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
05.11.2012
11:28
16.12.2013 20:48



Mest lest

Jan-Erik Østlie

Solberg-regjeringa vil kutte i feriepengar til arbeidslause neste år

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

Martin Guttormsen Slørdal

Statsbudsjettet er en gavepakke til svensk handel og matindustri, mener NNN-lederen

Håvard Sæbø

Slik vil Støre-regjeringa endre Nav

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

Tri Nguyen Dinh

Sjøfolket har kjempet i 13 år: Nå blir det norsk lønn i Norge

Martin Guttormsen Slørdal

Støre holder løftet om å doble fagforeningsfradraget

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

Emmie Olivia Kristiansen

Folk flest får dårligere råd: Prisene øker mer enn lønna

Debatt

Per Flakstad

«Vi trenger en bred debatt om pengebruken i Rødt», skriver Rødt-medlem Erik

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Håkon Mosvold Larsen / NTB

Den nye regjeringen er klar – Støre presenterer et ungt og kvinnesterkt lag

Terje Pedersen / NTB

Alle AAP-mottakere får beholde stønaden ut året

Alf Ragnar Olsen

LO skuffet over at kutt i offentlig sektor videreføres

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Tri Nguyen Dinh

Dette ønsker Støre-regjeringa å gjøre med arbeidslivet. Se hele oversikten

Javad Parsa / NTB

Slik treffer statsbudsjettet lommeboka

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

Leif Martin Kirknes

MDG, Rødt og SV fremmer forslag om stans i tildeling av letelisenser på norsk sokkel

Jan-Erik Østlie

Ny måling: KrF i krise. Nå tviler også egne velgere på partiet

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Brian Cliff Olguin

Hadia Tajik er åpen for innleieforbud i Oslo-området

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Tormod Ytrehus

Darbo užmokestis pritraukia darbuotojus migrantus iš Rytų Europos į Norvegiją. Eglei ir Mindaugui buvo svarbesni kiti dalykai

Børge Sandnes/Colourbox

Flere permitterte eldre må tilbakebetale dagpenger

PÅ VEI MOT FAGBREV: Det blir mange biler å shine fram mot fagbrev i 2023 for Robin Sharma. Den 1. august startet han som lærling i bilpleiefaget.

PÅ VEI MOT FAGBREV: Det blir mange biler å shine fram mot fagbrev i 2023 for Robin Sharma. Den 1. august startet han som lærling i bilpleiefaget.

Tormod Ytrehus

Robin (17) er Norges første bilpleie-lærlıng

Jan-Erik Østlie

Dette er fagbevegelsens største seirer i regjeringas plattform

Helge Rønning Birkelund

Hadia Tajiks første offisielle oppdrag som arbeidsminister: – Naturlig å starte hos LO


Flere saker