JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Posten gransker kabotasjesak

Etter at det ble kjent at Bring er involvert i det som mest sannsynlig er kabotasjekjøring vil Posten sette i gang en granskning.

Mandag ble to polske vogntog stoppet på Voss, og det viste seg at to sjåfører hadde brutt kabotasjereglene. En av disse var innleid av Bring, som eies av Posten.

Det statlig eide selskapet har nå iverksatt en gjennomgang av alle transportoppdrag.

– Det er helt uakseptabelt at det har skjedd et tilfelle av ulovlig kabotasjekjøring i vår virksomhet. Det skal selvfølgelig ikke forekomme, sier konsernsjef Dag Mejdell.

Posten Norge vil nå innskjerpe rutinene ved blant annet be transportører som benyttes på enkeltoppdrag å dokumentere skriftlig at de ikke driver med kabotasjekjøring.

– Vi har god kontroll og strenge regler for dette i forhold til våre faste underleverandører, sier Mejdell.

– Les også: Vil granske Posten

– Bring har stor internasjonal aktivitet og kjører mye på utlandet både med egne og innleide sjåfører. Men når utenlandske transportører er i Norge, skal selvfølgelig norske regler følges, påpeker Mejdell.

Tirsdag sa andre nestleder i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, Bård Hoksrud, til ANB at samferdselsminsteren må rydde opp i denne saken. (ANB)

Transport mellom steder i en annen stat enn der hvor transportøren hører hjemme.

I utgangspunktet er kabotasje ikke tillatt, men transportører fra EØS-området har adgang til å utføre midlertidig kabotasje i Norge etter bestemte regler.

De norske kabotasjereglene sier blant annet at transportører fra EØS-land som kommer inn i landet med last fra utlandet kan gjennomføre inntil tre transportoppdrag internt i Norge løpet av sju dager etter at de kom inn i landet.

Annonse

Flere saker

Annonse

Transport mellom steder i en annen stat enn der hvor transportøren hører hjemme.

I utgangspunktet er kabotasje ikke tillatt, men transportører fra EØS-området har adgang til å utføre midlertidig kabotasje i Norge etter bestemte regler.

De norske kabotasjereglene sier blant annet at transportører fra EØS-land som kommer inn i landet med last fra utlandet kan gjennomføre inntil tre transportoppdrag internt i Norge løpet av sju dager etter at de kom inn i landet.