Blir syke av NAV-reformen
Usikkerhet, sykemeldinger, stort arbeidspress og lønnskonflikter. NAV-ansatte som skal hjelpe folk ut i arbeid, sliter selv med store problemer.
Den beskrives som norgeshistoriens største forvaltningsreform. Oppstarten var i fjor og reformens sluttdato er satt til 1. januar 2010.
NAV kommer til å ha brukere fra nesten hele befolkningen, men ansatte som bemanner og skal bemanne NAV-kontorer rundt om i landet, kan fortelle om store problemer knyttet til reformen, skriver Dagsavisen.
Klager til tillitsvalgte
Tillitsvalgte i Norsk Tjenestemannslag (NTL) og Fellesorganisasjonen (FO) har fått mange tilbakemeldinger på frustrasjon og usikkerhet fra sine medlemmer. Dagsavisen har også vært i kontakt med flere ansatte rundt om i landet som bekrefter bildet.
Her er noen av stressfaktorene som nevnes av NTL og FO:
* Lønnsforskjeller: De ansatte som kommer fra Aetat, trygdekontorene og sosialtjenesten beholder lønnssystemene de har fra henholdsvis stat og kommune. Selv om de jobber under samme tak – NAV – og utfører like arbeidsoppgaver, er lønnsforskjellene flere steder på titusenvis av kroner.
* Flytteprosessen: Cirka 2000 årsverk skal flyttes, og mange ansatte er usikre på hvordan de blir berørt.
* Tidsspøkelset: Alle NAV-kontor skal være på plass innen 1.1. 2010. Dette skaper høyt stressnivå i alle ledd i etaten.
* Manglende bemanning: Det er ingen planer om å øke bemanningen for å møte kravene til effektivisering.
– Økt arbeidspress, frustrasjon og dårlig støtte vil kunne føre til høyere sykefravær, at folk slutter i jobben og problemer med rekruttering. Vi ser en tendens til dette allerede nå, sier leder Jarle Berge i NTL NAV trygd.
Tar kritikken på alvor
– Det kan nok være riktig at det er stor usikkerhet blant de ansatte rundt reformen, sier NAV-direktør Tor Saglie.
Han bekrefter at lønnsforskjellene innad i etaten er noe det jobbes med lokalt for å få utjevnet over tid.
– Målet er likartet lønn for likt arbeid, men vi kan ikke ta dette i ett jafs, sier Saglie.
Han påpeker at NAV-reformen er en komplisert prosess, og at det derfor er naturlig at det kan oppstå uro. Saglie understreker at ledelsen er veldig oppmerksomme på negative tilbakemeldinger.
– De ansatte er vår største ressurs, og det er svært viktig at vi opprettholder høy motivasjon, sier Saglie.