JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Når teorien blir for teoretisk

– Det er ikke for mye teori i yrkesfagene, men teorien er for lite knyttet opp mot fagene, sier forbundssekretær Rolf-Jørn Karlsen i Fellesforbundet. Han ledet utvalget om den fremtidige fag- og yrkesopplæringen.

Oslo Håndverks- og Industriforening mener at mange lærlinger har for dårlige ferdigheter fordi for mange fag er slått sammen det første året på skolen. Mange mener at de kommende fagarbeiderne tilbringer for mye tid på skolebenken på bekostning av praktisk opplæring i verksted og på bedrift. – Jeg er ikke helt enig i konklusjonen, men kjenner igjen beskrivelsen. Det er ikke for mye teori, men teorien er for teoretisk, påpeker Rolf-Jørn Karlsen.

Teorien må bli mer yrkesrettet

– Og det betyr? – Utvalget som la fram sin innstilling om den fremtidige fag- og yrkesopplæringen høsten 2008, påpekte at alle fellesfagene og programfagene skal yrkesrettes i langt sterkere grad. Den teoretiske undervisningen må bli mer yrkesrettet.

Teori opp mot faget

– Kan du eksemplifisere? – En ungdom som velger yrkesfag fordi han ikke forstår matematikk, må få sin matematikkundervisning relatert eksempelvis til bygging av stillas, mens den fremtidig maskinoperatør i skogen skal få sitt teoretiske pensum knyttet opp mot det arbeidet vedkommende skal utføres. Her er det med andre ord ikke snakk om å svekke den teoretiske delen, men endre undervisningsformen. Utvalget mener at dette er en av flere veier å gå for å hindre frafallet i den yrkesfaglige opplæringen, sier Rolf-Jørn Karlsen.

Minimal kompetanse?

Det var NRK Østlandssendingen som i dagens morgensending fortalte at dagens lærlinger kan mindre enn før og at årsaken til det blant annet var at for mange fag er slått sammen det første året på skolebenken. Kristin Brandt i Oslo Håndverks- og Industriforening mener at det store antall fag som den enkelte elev skal undervises i, gir minimal kompetanse i det faget eleven skal gå i lære i.

Annonse
Annonse