JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil styrke LO lokalt

Fellesforbundets Arve Bakke etterlyser LO-samkjøring lokalt på den enkelte bedrift.



07.02.2011
13:53
13.12.2013 21:25

kjell.werner@anb.no

– Vi må styrke LO-fellesskapet i de lokale forhandlingene. I dag står vi splittet på den enkelte bedrift, sier Fellesforbundets leder Arve Bakke til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Han kaster fram en brannfakkel som vil tenne til debatt både i egne rekker og i resten av fagbevegelsen. Saken blir tema på Fellesforbundets landsmøte til høsten.

– Og så må vi ta denne diskusjonen videre i LO-fellesskapet, legger Bakke til.

Lokale tillegg

– Faktum er at vi i dag ikke klarer å få til god fordeling ved bare å gå gjennom de sentrale oppgjørene. Dette må gjøres lokalt også, sier Bakke og viser til at en stadig større del av lønnstilleggene tas ut lokalt.

– Men lokalt har ikke LO-fellesskapet i dag ikke noe apparat for samordning. Det betyr i praksis at Forbundet for ledelse og teknikk forhandler for sine medlemmer, Fellesforbundet for sine og Handel og Kontor for sine. Resultatet lokalt kan bli noe annet enn det vi var enige om i LOs representantskap, sier Bakke.

Han legger ikke skjul på at han tror det ville ha vært et forbundsvist LO dersom man i dag hadde startet med blanke ark. Men den veien er det ikke mulig å gå. Alternativet er enten en ytterligere sammenslåing av forbund eller bare en omlegging av tariffavtalene slik at det blir mulig med en samordning lokalt på den enkelte bedrift.

Mister styrke

Arve Bakke er bekymret over synkende organisasjonsgrad.

– Hva skjer hvis dere ikke gjør noe for å møte denne utviklingen?

– Da er jeg overbevist om at organisasjonsgraden vil bli sterkt svekket. Så svekker at vi ikke lenger vil være representative og dermed heller ikke har nødvendig legitimitet. Det samme vil gjelde arbeidsgiverne. Dermed vil vi samlet heller ikke være representative overfor myndighetene når det skal forhandles den veien, sier Bakke og peker på at det er situasjonen i en del andre land.

– Fagbevegelsen vil forvitre dersom vi ikke klarer å møte denne utfordringen, poengterer Fellesforbundets leder, som for øvrig er villig til å ta en ny periode på høstens landsmøte.

Tidsvis krangling

Bakke ser for vertikale tariffavtaler som omfatter alle gruppene på den enkelte bedrift. I dag er de horisontale avtaler for arbeidere, operatører og funksjonærer.

– Vi må få til et regime hvor alle som arbeider i en bedrift er i et fellesskap der verdiene som er skapt lokalt blir fordelt. Nå må våre medlemmer ta en diskusjon om felles lokalavtaler er veien å gå. Konsekvensen kan bli endret forbundsstruktur eller endret tariffstruktur, sier Bakke.

– I dag er det tidvis krangling mellom forbund om hvem som skal organisere og hvilke tariffavtaler som gjelder, innrømmer Bakke.

Han er opptatt av å gå skrittvis fram.

– Dette er endring som må skapes gjennom debatt ute på bedriftene. Vi kan ikke bare vedta en endring, sier Fellesforbundets leder. (ANB)

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
07.02.2011
13:53
13.12.2013 21:25



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Johan Mathis Gaup

Sven Tomas fikk 50.000 mer i startlønn i hjemkommunen enn nyutdannede i Oslo

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Ole Palmstrøm

Nav brøt loven overfor egen ansatt: Frikjennes likevel i tingretten

Erlend Angelo

Baker Bjørn frykter strømprisene kan bety kroken på døra: – Så sint at jeg koker

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

– Det er lønna man skal leve av, men det er viktigere at jeg trives på jobb, sier vernepleieren.

– Det er lønna man skal leve av, men det er viktigere at jeg trives på jobb, sier vernepleieren.

Hanna Skotheim

Vernepleier Anne Grete kjører 15 minutter – tjener 30.000 kroner mer

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Hanna Skotheim

Full seier til AAP-aksjonen: Regjeringa skroter karensåret. Her er reaksjonene

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Stein Inge Stølen / Postnord

Postnord-direktøren mener forfalskning av lønnsdokumentasjon er «typisk»

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Jan-Erik Østlie

Det har stormet rundt Støre-regjeringen de første 100 dagene. Dette tenker han nå

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

Kronikk

Jan-Erik Østlie

«Slik kraftsystemet har virket det siste halve året, kan vi ikke ha det i framtiden», skriver LO-lederen

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder