JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Det skulle aldri ha skjedd

Tre polske arbeidere er døde etter en ulykke på skipsverftet Havyard i februar. Nå fastslår obduksjonsrapporten at alle døde av kvelning i bunnen av en tank. – Dette har ikke med språkproblemer å gjøre, men det skulle ikke vært mulig, sier hovedverneombudet og klubblederen på Havyard.

Politiet i Førde arbeider fortsatt med intervjuer og undersøkelser for å finne ut hva som egentlig hendte på Havyard 13. februar. Da ble tre polske arbeidere fra selskapet Genfer Lloyd funnet livløse i bunnen av en tank på ett av skipene verftet har under arbeid.

Fatalt redningsforsøk Det anses som sannsynlig to av dem forulykket da de prøvde å redde en kamerat som lå nede i tanken. Slik er ulykken en dyster reprise på det som skjedde ved det spanske Navantia under arbeid med en norsk fregatt. Der døde fire personer.

På Havyard var en mann død da de tre ble hentet ut av tanken. Det lykkes å få de to andre til å puste, men begge døde senere på Haukeland sykehus i Bergen.

Kvelning

– Obduksjonsrapporten forteller at alle tre døde av mangel på oksygen – det vil si av kvelning, opplyser politiet i Førde. – Den første som døde hadde også skrammer som kan ha vært etter et fall. Foreløpig vet vi ikke om disse skriver seg fra et fall tre meter ned i tanken, eller et fall i det han mistet bevisstheten.

Ikke språket – Dette har ikke med nasjonalitet eller språkvansker å gjøre, sier hovedverneombud Jan Løland på Havyard til Magasinett. Han var få meter unna da det ble gjort anskrik om at flere personer lå i bunnen av tanken, og fikk varslet industrivernet. De var snart på plass med masker og utstyr for å hente ut de tre og prøve gjenoppliving.

– Tanken hadde åpninger øverst, men også forover og i siden mot dekket. Jeg tror ikke noen tenkte på at det kunne være fritt for oksygen i den tre meter dype delen som lå under dekk. Det hadde vært arbeidet i tanken den dagen, med jobben var avsluttet. Ingen vet hvorfor den første gikk, eventuelt falt ned. Men det lå noe verktøy i bunnen. Han kan ha gått ned for å hente det.

Skjerpet Ole Henning Kjønås hadde bare vært klubbleder noen få dager da den fatale ulykken hendte. Men Løland har jobbet i industrien i 30 år, og forteller at Havyard var ett av de første verftene som begynte å sveise stålskrog. Det har aldri tidligere vært noen dødsulykke på verftet.

– Politiet og Arbeidstilsynet har jo saken nå, men det må ha lagt seg en gass i bunnen som har fortrengt oksygenet, selv om tanken så uskyldig ut og hadde flere åpninger. Dette fører selvsagt at vi skjerper kontrollen. Nå har vi oksygenmålinger hver dag på kritiske steder. Men det skulle aldri ha kunnet skje, sier Løland.

Annonse
Annonse