Får vi et inkluderende arbeidsliv?
"Nærmest vantro mottok jeg nyheten om at arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen vil bryte avtalen om Inkluderende Arbeidsliv. Jeg har selv vært med i valgkamp for å få dagens regjering i posisjon, jeg velger, enn så lenge, å være optimist i forhold til at statsråden vil snu i denne saken", skriver Berit Tønnesen, Fellesforbundet og LO Ytre Nordmøre.
Nærmest vantro mottok jeg nyheten om at arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen vil bryte avtalen om Inkluderende Arbeidsliv. Han har foreslått å la arbeidsgivere betale 20 prosent av sykelønn de første 6 måneder, og 20 prosent i resten av fraværsperioden.
Strider mot avtalen
Dette utspillet har kommet uten forutgående drøftinger med avtalepartene, noe som strider mot forutsetningene for eventuelle endringer i avtalen: ”Regjeringen vil ikke foreslå endringer i dagens sykelønnsordning, verken for arbeidsgivere eller for arbeidstakere i avtaleperioden, med mindre alle er enige om det.”
Her ligger det et implisitt krav om drøfting med partene. Utspillet er også stikk i strid med hva regjeringspartiene svarte på LOs medlemskampanje før sist stortingsvalg, ”Du bestemmer - LO på din side”. Her svarte samtlige regjeringspartier at de ikke ville røre sykelønnsordningen.
En menneskelig og en økonomisk side
Dette trepartssamarbeidet har hatt som formål å få ned et høyt sykefravær, som koster millioner for samfunnet, samt å få til en verdig integrering av mennesker som av ulike grunner ikke makter å stå i ordinært fullt arbeid i hele eller deler av arbeidsfør alder, men som har en restarbeidsevne som tjener det enkelte menneske og samfunnet som helhet. Avtalen har altså både en økonomisk side og en menneskelig side.
Intensjonen i avtalen er å sette fokus på at vi skal ha et arbeidsliv som i størst mulig grad skal inkludere arbeidsføre mennesker. I denne betegnelsen ligger det ikke bare de som kan yte 100 prosent, men også de som eksempelvis kan yte 50 eller 20 prosent.
I et arbeidsliv der endringstakten stadig akselererer, er det viktig at man er klar over hvordan menneskene reagerer på og takler jobbtilværelsen, dette har det etter mitt syn vært altfor lite fokus på. Tidligere år skyldtes sykefravær i stor grad fysisk slitasje. I dag er det utbrenthet, stress og høye krav til den enkelte arbeidstaker som dominerer i fraværsstatistikken.
Ekskluderingsminister
Arbeidslivet har i stor grad greid å legge til rette for det fysiske arbeidsmiljøet, men det har ikke maktet å fokusere på den psykiske siden av arbeidslivet. Vi har i dag et samfunn som i liten grad gjør plass til dem som faller utenfor, og Bjarne H. Hanssen er med på å forsterke dette samfunnsbildet, og gjør seg til en ekskluderingsminister i stedet for en inkluderingsminister.
Arbeidet med å inkludere mennesker som arbeidslivet tidligere har skjøvet fra seg, er ikke gjort i en håndvending. Å få et næringsliv til å akseptere, og å endre holdninger, for til slutt å ansette mennesker som ikke yter 100 prosent, tar lengre tid enn den vi har fått av Arbeids- og inkluderingsministeren.
Signalene fra næringslivet er at de nå i større grad vil forsikre seg om at de som ansettes er friske mennesker, fordi de ikke har råd til noe annet. Dette betyr at deler av det arbeidet vi har gjort med Inkluderende Arbeidsliv nærmest virker bortkastet. Hvis intensjonene til Bjarne H. Hanssen er at han gjennom dette vil tvinge arbeidsgiverne til å fokusere enda mer på å få ned sykefraværet, vil han kanskje lykkes med det.
Panikkhandling?
Men når det kommer til det å ansette de som trenger kortere arbeidstid, eller tilpasset arbeidsplass, er dette forslaget ikke bare med på å stenge døra for disse menneskene, men å låse for så å kaste nøkkelen. Dette forslaget virker mildest talt som en panikkhandling for å dekke et overskredet sosialbudsjett, der det menneskelige aspektet totalt blir overskygget.
Jeg har selv vært med i valgkamp for å få dagens regjering i posisjon. Jeg velger, enn så lenge, å være optimist i forhold til at statsråden vil snu i denne saken, og at partene i avtalen setter seg ned og finner konstruktive løsninger for å ivareta både økonomiske og menneskelige sider. Og jeg velger, enn så lenge, å ha tillitt til at denne regjeringen vil stå fast på Soria-Moria-erklæringen som sier, sitat: ” Et arbeidsliv med plass til alle.”
Berit Tønnesen Fellesforbundet ogLO Ytre Nordmøre
Mest lest
Alf Jørgen Schnell og Ninthu Paramlingam i kollektivet Reduser Husleia mener mange lever i uverdige boforhold på leiemarkedet. Bildet innfelt er hentet fra annonsen det et kott med skyvedører tilbys for 6.200 kroner måneden.
Ida Bing og husleie.no
Dette «klesskapet» ble leid ut for 6.200 kroner i måneden: – Leiemarkedet blir bare verre og verre
STENGT: Klokka 12 lørdag formiddag stengte butikkene i Oslo og ni nabokommuner. Dagligvarebutikker og apotek er det eneste unntaket.
Lene Svenning
Nytt korona-sjokk: Tusenvis av ansatte i varehandelen på Østlandet står i fare for å bli permittert
SAKSØKER: Hege Berit Østgård er blant de 231 Industri Energi-medlemmene som går til gruppesøksmål mot Aker BP.
Jan Inge Haga
Hege Berit fikk hakeslepp da bedriften ville fjerne sluttpakken: – Respektløst overfor oss ansatte
RÅD: Meld deg inn i ei fagforeining, sjekk dokumentasjonen, ikkje ver redd for å stille spørsmål og frem lønnskrav så tidleg som mogleg. Det er råda frå Monica Hanssen og organisasjonsarbeidar Knut Skåle i Fellesforbundet.
Tormod Ytrehus
Sjåfør Monica får etterbetalt 82.000 kroner: – Det er ikke gøy å gå til sak, men det skal være lov å være syk
Koronapandemien har bokstavelig talt kostet både helsedirektør Bjørn Guldvog og FHI-direktør Camilla Stoltenberg dyrt, i form av titusenvis av overtidstimer til både ledere og øvrige ansatte. Den regningen må også helseminister Bent Høie (her på skjermen bak) forholde seg til.
Lise Åserud / NTB
FHI-ansatte jobbet over 300 timer overtid i 2020 – ledere fikk millioner i kompensasjon
Forbundsleder i Fellesforbundet, Jørn Eggum.
Jan-Erik Østlie
Regjeringens nye veiselskap kan bli lagt ned. Fire LO-forbund mener det holder med Statens vegvesen
Det var under dette arbeidet dødsulykken skjedde på Metallco Aluminium i november 2017. Bildet er fra en video avdøde Sverre Aandahl lagde to år før ulykken der han dokumenterte arbeidet sitt. Hjullasteren til høyre i bilde har skuffa full av skrapmetall som den heller i kassa foran på det andre kjøretøyet. Dette kjøretøyet kjører så skuffa inn i smelteovnen, og metallet blir skjøvet inn i ovnen. Temperaturen i ovnen kan være opp mot 950 grader. Hvis en får vann i støpen, kan ovnen eksplodere. Det var det som skjedde, da ulykken inntraff.
Privat, skjermdump fra YouTube
Verneombud og ansatt døde etter eksplosjon på arbeidsplassen. Daglig leder dømt til fengsel
STENGES: Kjøpesentrene i nye 15 kommuner på Østlandet holder stengt fra og med mandag.
Erlend Angelo
Permitteringer i vente i ytterligere 15 kommuner: – Det er dramatisk å stenge ned kjøpesentrene
UTSATT: Tall fra Folkehelseinstituttet viser at siste halvår i fjor var det ansatte i serveringsbransjen den yrkesgruppa med mest koronasmitte. (Illustrasjonsfoto)
colourbox.com
Smittet på jobb: 611 har søkt Nav om å få covid-19 godkjent som yrkessykdom
Erlend Wiborg (Frp) er leder av arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget
Sissel M. Rasmussen
Frp ville ikke være med på å forlenge AAP-perioden
Kronikk
De polske arbeiderne nektet å være servile da de ble advart mot å «bite hånda som matet dem». Jeg har dessverre ingen slike forventninger til Høyre, skriver Jonas Bals.
Tormod Ytrehus
«Laksemilliardæren betaler Høyres valgkamp, men ikke lønn til sine polske ansatte»
Hovedtillitsvalgt Gro-Irene Hobber Hansen
Brian Cliff Olguin
Opptil 45.000 kan bli permittert på Østlandet: – Det er trist, vi håper det ikke blir langvarig, sier tillitsvalgt
LO-advokat Atle Sønsteli Johansen. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
Skal det være to eller 14 dagers varslingsfrist for permitteringer? LO-advokatene svarer
Helse- og omsorgsminister Bent Høie (H) mener at såkalte ostehøvelkutt ikke kan forklare hvorfor Danmark tester flere virusprøver for mutasjoner enn Norge.
Leif Martin Kirknes
Høie forsvarer budsjettkuttene i Folkehelseinstituttet (FHI)
Kommentar
Erna Solberg sa selv fra Stortingets talerstol at hun vet at krisen slår skjevt ut, skriver Tirild Rustand Halvorsen. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
«Regjeringen snakker som om deres egen kompensasjonsordning er perfekt. Det er den ikke»
KLAR TALE: – Det burde hete nødundervisning, som de kaller det i Danmark, for det er det det er – ikke skole, sier Henriette Sofie Selnæs. Hun mener vårens eksamener bør droppes.
Sissel M. Rasmussen
Ungdomsskolelærer Henriette (48) er forbanna: – Det burde hete nødundervisning, ikke skole
FHI-direktør Camilla Stoltenberg
NordForsk
FHI advarte om konsekvenser av nedbemanning allerede i 2017
Vlantanas 1500 lastebiler har blitt et kjent syn på motorveier over hele Europa. Vlantana Norge gikk bedriften konkurs i 2020. Selv etter konkursen fortsatte Vlantana å kjøre i Norge. Her er en litauisk Vlantana lastebil fotografert på døgnhvileplassen i Lier i sutten av juli 2020.
Roy Ervin Solstad
Litauiske lastebilsjåfører krever lønn, overtid og feriepenger for til sammen 16 millioner kroner fra tidligere arbeidsgiver
Se bildene
Kronprins Haakon møtte onsdag fem ansatte i Sporveien for å høre om hvordan de har holdt hjulene i gang i kollektivtransporten i Oslo gjennom hele koronapandemien. De ansatte var representert med en trikkefører, en servicemedarbeider, en baneansatt, en bussjåfør og en konserntillitsvalgt i Sporveien
Lise Åserud / NTB
Trikkeførere og bussjåfører fikk takk av kronprinsen for å holde hjulene i gang under pandemien
Joe Biden må være modig og handle raskt, mener fagforeningsleder i amerikansk LO, Cathy Feingold.
NTB Scanpix