Dropper 6-timers-dagen
Nardo Bil, den første bedriften i landet som innførte forsøk med sekstimersdag i februar 2005, dropper ordningen, melder Dagens Næringsliv. – I en ideell verden, der alle jobber med full effekt hele tiden, alle liker ordningen og arbeidsmengden er konstant, kunne dette fungert, sier daglig leder Rune Wang-Henrichsen.
Det medførte stor oppmerksomhet da Nardo Bil as innførte et prøveprosjekt med sekstimersdag i februar ifjor.
– I en ideell verden, der alle jobber med full effekt hele tiden, alle liker ordningen og arbeidsmengden er konstant, kunne dette fungert, sier daglig leder Rune Wang-Henrichsen til avisen.
Sammensatt årsak
– Hadde vi hatt en konstant arbeidsmengde, mekanikere som raskt ble innkjørt på nye merker og alle hadde jobbet maksimalt effektivt i seks timer, kunne vi fått det til å fungere. For oss er ikke virkeligheten slik, hele problematikken overskygges av at vi ikke får produsert nok, sier daglig leder i Nardo Bil as, Rune Wang-Henrichsen til Dagens Næringsliv
– Årsaken til at vi avvikler ordningen, er sammensatt. Det har ikke med selve sekstimersdagen som reform å gjøre, sier daglig leder i Nardo Bil as, Rune Wang-Henrichsen.
Arbeiderne lunkne
Samtidig poengterer han at arbeidsstokken ikke har vært så opptatt av ordningen som han først trodde. Etter halvannet år er erfaringen at de fleste foretrekker å jobbe innenfor normal arbeidstid, i stedet for mellom klokken 6 og 12, og fra 12 til 18. For ledelsen ble sekstimersdagen vanskelig å administrere, dessuten krevde det dobbel bemanning på ledersiden.
– Det har ikke kommet så godt frem at vi var i en helt spesiell situasjon da vi innførte ordningen. Årsakene til at vi avvikler sekstimersdagen, er også sammensatte, understreker bilforhandleren overfor avisen.