JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Edda starter ny slankeprosess

Ledelsen i Edda Media starter nå en ny slankeprosess. Denne gang er det aksjeselskapene i konsernet som står for hogg. I dag er tallet nærmere 80. Trolig kommer bare hvert fjerde aksjeselskap til å overleve "prosjekt selskapsstruktur". Målet er å ha under 20 aksjeselskaper.

Prosjektet er ingen overraskelse etter at Mecom og David Montgomery overtok det tidligere Orkla Media. I det nye systemet blir det sett på alle muligheter for å spare penger. I Danmark varslet Montgomery en reduksjon av antall aksjeselskaper fra 40 til ett gjennom et avisintervju, opplyser de konserntillitsvalgte på sin nettside. De ansatte frykter svekket bedriftsdemokrati og svekket lokal forankring som følge av den nye prosessen.

Har søkt hjelp

Ifølge Edda Media er det ikke eierskiftet, men dagens selskapsstruktur som er bakgrunnen. Ledelsen mener tida er inne til å finne en enklere og mindre kostnads- og ressurskrevende struktur. Likevel heter det i mandatet at løsningen skal ivareta grunnleggende interesser og verdier av publisistisk, økonomisk, styringsmessig og rettighetsmessig karakter.

Det er lagt opp til informasjons- og drøftelsesmøter med de sentrale tillitsvalgte i Edda Media om prosjektet. De tillitsvalgte har søkt juridisk bistand. Også Norsk Journalistlags Edda-utvalg har bedt om drøftelsesmøte. Det blir dessuten lokale informasjons- og drøftelsesmøter.

Kuvending på tre år

De sentrale tillitsvalgte peker på at dette slankeprosjektet blir satt i gang bare tre år etter at forankringsutvalgets rapport forelå. I den var sentral ledelse, sentrale tillitsvalgte og lokale redaktører og direktører enige om at eventuelle sammenslåinger av utgiverselskapene bør skje med stor varsomhet.

– Hensynet til redaktørinstituttet, den lokale forankring og det ideologiske fundament taler samlet sett for at aviser med sterke historiske, ideologiske, lokale og kulturelle røtter og tradisjoner fortsatt bør bestå som egne aksjeselskaper. Det gjelder uavhengig av størrelsen på avisen og antall utgivelsesdager, het det den gangen.

Annonse
Annonse