JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ber Norge satse mer på jernbane

Göteborgs populære ordfører ber Norge satse mer på jernbane. Han vil ha dobbeltspor fra Oslo til Göteborg.



29.12.2008
22:32
16.12.2013 08:14

– Jernbanen er i ferd med å få en renessanse i hele Europa. Derfor er det på høy tid å satse mer på toget i både Norge og Sverige, sier sosialdemokraten Göran Johansson i Göteborg til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB). Etter 20 år som fargerik politisk leder gir han seg nå ved nyttår som ordfører. Men han har fortsatt klare politiske visjoner og ivrer spesielt for bedre jernbanetilbud.

– Så nå må norske politikere gå inn for nytt dobbeltspor mellom Oslo og Ski pluss krysningsspor flere steder?

– Ja, men jeg tror ikke det vil rekke med krysningsspor. I Sverige bygger vi nå nytt dobbeltspor mellom Göteborg og Trollhättan. En tredel av denne jobben er allerede ferdig. På sikt må det derfor bli dobbeltspor på hele strekningen mellom Oslo og Göteborg, sier Johansson og viser til klimatrusselen.

Det haster

Byrådslederen i Oslo og fylkesordførerne i både Akershus og Østfold har den siste tiden engasjert seg for å få bygd enda ett dobbeltspor mellom Oslo og Ski. Regjeringen vil ta stilling til dette spørsmålet når den nye transportplanen legges fram like på nyåret.

Göran Johansson mener det haster med å få utbedret jernbanesporet mellom Oslo og Göteborg.

– Ellers vil vi ikke kunne klare å få det tunge godset tilbake på jernbanen. Også for persontransporten må vi finne en rask løsning. Norge og Sverige må ligge på Danmark slik at vi får en linje fra Oslo via Göteborg og Helsingborg til Hamburg. Det blir ikke så lett å få med danskene, for det må bygges en ny jernbanetunnel i Helsingborg. Men her må vi legge an et europeisk perspektiv, sier han og viser til at Spania og Frankrike satser på hurtigtog.

– Da er det viktig at Norden henger med og ikke blir for konservative slik vi har en tendens til, sier han.

Raskere tog

Johansson ser for seg at man i første omgang må holde seg til å utbedre skinnegangen langs dagens trase framfor å satse på lyntog.

– Man kan kjøre ganske raskt på vanlig jernbane. En fart på 250 kilometer i timen vil hjelpe mye, sier Johansson og peker på at toget i dag bruker fire timer mellom Oslo og Göteborg.

– Nå kjører jeg fortere med bilen, sier den profilerte ordføreren.

Han peker videre på at det nå går en trailer hver minutt over Svinesundsbrua.

– Det er ikke holdbart i lengden, sier han og peker på at Oslo ikke vil utvide containerhavna samtidig som Göteborg er Skandinavias største havn.

– Göteborg er i praksis Oslos containerhavn, mens tunge laster går på gummihjul til Oslo. Slik kan vi ikke ha det, sier han og legger vekt på at det nå kan investeres ekstra siden det er finanskrise og lavkonjunktur.

Henger etter

– Det forundrer mange i Sverige at Norge har satset såpass lite på infrastruktur. Jeg hører at mine norske kolleger er misunnelige på oss svensker. Samtidig klarer altså ikke Sverige å henge med Europa ellers, sier han.

Göran Johansson mener det nytter å kjempe for jernbanen og viser til at strekningen Göteborg-Jönköping-Stockholm nå tilbakelegges på to timer og ti minutter. Han mener Skandinavia har noe å lære av Frankrike som har satset på hurtigtog mellom Lyon og Paris.

– Hele denne korridoren har blitt en vekstkorridor. Det samme kan bli tilfelle mellom Göteborg og Oslo, sier Johansson.

God begynnelse

Han mener det vil være en god begynnelse dersom norske politikere vedtar å bygge nytt dobbeltspor mellom Oslo og Ski.

– Hittil har de norske politikerne bare satset på bedre jernbane på vestsiden av Oslo. Det er helt avgjørende at de nå følger opp på østsiden med nytt dobbeltspor mellom Oslo og Ski. Og så må dobbeltsporet fortsette videre sørover, sier Johansson.

– Göteborg er ingen stor by. Det er heller ikke Oslo. Derfor må vi samarbeide i hele regionen slik at vi kan styrke hverandre. Og så bør vi dra til London eller Shanghai når vi skal tenke utvikling i Vest-Sverige og Øst-Norge. Først da får vi det riktige perspektivet for oss. Vi må ta helt nye grep for å klare oss i en globalisert verden.

Har penger

– Så både Norge og Sverige har råd til å ta et krafttak for jernbanen?

– Ja, jeg mener at vi har bedre råd enn hva våre politikere hevder, sier Johansson og påstår at han har kjempet mot sterke personligheter innad i det svenske sosialdemokratiet.

– Så Göran Persson hørte bare på et halvt øre?

– Knapt nok det.

– Hva med dagens partileder Mona Sahlin?

– Hun har hørt bedre etter. Vi må finne fram til nye metoder, men det er ikke lett så lenge vi sitter fast i et system der økonomene styrer for mye. Hvis vi ikke klarer å finansiere en kraftig satsing på jernbane nå, så vil vi svikte framtidige generasjoner. Vi må bli mer visjonære når det gjelder vårt jernbanesystem, sier Johansson. (ANB)

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
29.12.2008
22:32
16.12.2013 08:14



Mest lest

Tre år er den vanlige maksperioden for arbeidsavklaringspenger den Høyre-ledede regjeringa innførte i 2018. (Illustrasjonsfoto)

Tre år er den vanlige maksperioden for arbeidsavklaringspenger den Høyre-ledede regjeringa innførte i 2018. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox.com

Flere tusen kan miste AAP-støtten neste uke. Se hvem som rammes

 Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Privat

Dette er basen til en «norsk» transportbedrift med 20 ansatte

LIKT FOR ALLE: Terje Olsson, styreleder i LOfavør, krever at Elkjøp behandler sine ansatte likt, uavhengig om de er omfattet av tariffavtale eller ei. HK-leder Christopher Beckham (t.h.) er glad for støtten fra LO.

LIKT FOR ALLE: Terje Olsson, styreleder i LOfavør, krever at Elkjøp behandler sine ansatte likt, uavhengig om de er omfattet av tariffavtale eller ei. HK-leder Christopher Beckham (t.h.) er glad for støtten fra LO.

Brian Cliff Olguin

LO sier opp avtale med Elkjøp verdt 30 millioner: – De må endre holdning og bonusordning

Mannen kom seg ikke til Tromsø på grunn av dårlig vær. «Kågtind II» dro på fiske utem ham. Nå må rederiet Nergård Havfiske betale fiskeren for turen.

Mannen kom seg ikke til Tromsø på grunn av dårlig vær. «Kågtind II» dro på fiske utem ham. Nå må rederiet Nergård Havfiske betale fiskeren for turen.

Geir Vinnes/MarineTraffic.com

Fisker ble forlatt på kaia og mista 230.000 i lønn da flyet hans ble kansellert

KOMMENTERER SAKEN: Nav-direktør Hans Christian Holte beklager Navs språkbruk overfor syke Geir: – Slike formuleringer er noe av det som forteller meg at denne saken kunne vært håndtert annerledes.

KOMMENTERER SAKEN: Nav-direktør Hans Christian Holte beklager Navs språkbruk overfor syke Geir: – Slike formuleringer er noe av det som forteller meg at denne saken kunne vært håndtert annerledes.

Jan Richard Kjelstrup / ASD. Innfelt: Skjermdump av frifagbevegelse.no

Hva gikk galt da Geir ble mistrodd? Nå vil Nav-sjefen finne svar

BEVISST MISFORSTÅTT?: Abid Raja mener man her med vitende og vilje ønsker å misforstå ham. Den avtroppende likestillingsministeren mener det er leit at noen ønsker et debattklima hvor de som deltar må være pinlig nøyaktige i alle ordvalg i alle settinger.

BEVISST MISFORSTÅTT?: Abid Raja mener man her med vitende og vilje ønsker å misforstå ham. Den avtroppende likestillingsministeren mener det er leit at noen ønsker et debattklima hvor de som deltar må være pinlig nøyaktige i alle ordvalg i alle settinger.

Jan-Erik Østlie. Innfelt: privat

Rajas ordvalg skaper kraftige reaksjoner: – Helt hårreisende

VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. (Illustrasjonsfoto)

VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. (Illustrasjonsfoto)

pressefoto jysk

Jysk-ansatte føler seg presset til å skaffe kundevurderinger. Se hva ledelsen svarer

SÅRBARHET: – Vi møter mennesker i en sårbar livssituasjon og gjør så godt vi kan innenfor regelverket som politikerne har bestemt, sier Elisabeth Steen.

SÅRBARHET: – Vi møter mennesker i en sårbar livssituasjon og gjør så godt vi kan innenfor regelverket som politikerne har bestemt, sier Elisabeth Steen.

Merete Jansen

Nav-drapet rystet tillitsvalgte Elisabeth: Her er hennes melding til engstelige ansatte

Ansatte i pleie- og omsorgstjenesten har mer kvelds- og nattarbeid enn andre yrkesgrupper, ifølge arbeidslivsbarometeret til YS.

Ansatte i pleie- og omsorgstjenesten har mer kvelds- og nattarbeid enn andre yrkesgrupper, ifølge arbeidslivsbarometeret til YS.

Tri Nguyen Dinh

Vi jobber mer kveld, natt og helg enn før. Disse bransjene skiller seg ut

BEMANNINGSBYRÅ: – Bemanningsbyrået har ødelagt livet mitt, sier Rafal Janeczeks om tiden som ansatt i Kranfører AS. Han håper arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

BEMANNINGSBYRÅ: – Bemanningsbyrået har ødelagt livet mitt, sier Rafal Janeczeks om tiden som ansatt i Kranfører AS. Han håper arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

Håvard Sæbø

Kranfører Rafals historie ryster politikere. Dette vil de gjøre med bemanningsbyråene

Kroppen og arbeidslivet:

TILBUDENE BORTE: Etter 2014 har de aller fleste programmene for innsatte blitt kuttet. Ole Martin Aanensen mener det er dårlig økonomisk prioritering. Innsatte trenger hjelp til endring.

TILBUDENE BORTE: Etter 2014 har de aller fleste programmene for innsatte blitt kuttet. Ole Martin Aanensen mener det er dårlig økonomisk prioritering. Innsatte trenger hjelp til endring.

Sissel M. Rasmussen

Ole Martin kan aldri ta fri på vakt i fengselet: – Det er den konstante årvåkenheten som sliter mest

MER PRIVATISERING: EUs jernbanepakke fire innebærer blant annet obligatorisk bruk av konkurranse ved tildeling av kontrakter om persontransport med jernbane.

MER PRIVATISERING: EUs jernbanepakke fire innebærer blant annet obligatorisk bruk av konkurranse ved tildeling av kontrakter om persontransport med jernbane.

Tormod Ytrehus

I dag blir EUs jernbanepakke 4 en del av norsk lov: – Regjeringen gir blaffen i at de nettopp har tapt

Dabar galite skaityti „FriFagbevegelse“ straipsnius lietuvių, lenkų ir anglų kalbomis.

Dabar galite skaityti „FriFagbevegelse“ straipsnius lietuvių, lenkų ir anglų kalbomis.

Martin Guttormsen Slørdal

Nuo šiol naujienas apie darbuotojų gyvenimą Norvegijoje galite skaityti ir lietuviškai

Debatt

Ola Elvestuen konstruerer problemer som ikke fins, for deretter å påstå at EUs fjerde jernbanepakke kan «løse» dem for oss, skriver Grethe Thorsen.

Ola Elvestuen konstruerer problemer som ikke fins, for deretter å påstå at EUs fjerde jernbanepakke kan «løse» dem for oss, skriver Grethe Thorsen.

Leif Martin Kirknes

«Elvestuens grenseløse avsporingsforsøk»

Kommentar

Statsministerens kontor, med Erna Solberg i spissen, har et medansvar i Ropstad-saken, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Statsministerens kontor, med Erna Solberg i spissen, har et medansvar i Ropstad-saken, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

«Det tar seg ikke pent ut når Erna Solberg toer sine hender i Ropstad-saken»

Kroppen og arbeidslivet:

PÅ TUPPA: Er det trangt om plassen, må Andreas Tharaldsen løfte brettet høyt – på fingertuppene.

PÅ TUPPA: Er det trangt om plassen, må Andreas Tharaldsen løfte brettet høyt – på fingertuppene.

Sissel M. Rasmussen

Andreas er redd for å bli bitter og angre på yrkesvalget

Stine Blegeberg ble utsatt for fem alvorlige episoder da hun jobbet på barnevernsinstitusjon. Nå har Trygderetten godkjent at disse har gitt henne Posttraumatisk stresslidelse

Stine Blegeberg ble utsatt for fem alvorlige episoder da hun jobbet på barnevernsinstitusjon. Nå har Trygderetten godkjent at disse har gitt henne Posttraumatisk stresslidelse

Anne Myklebust Odland

Stine ble psykisk syk etter vold på jobben. Nå har hun vunnet en viktig seier i Trygderetten

Mannen var ansatt som boresjef på riggen Scarabeo 8 da han mistet beinet etter en motorsykkelulykke.

Mannen var ansatt som boresjef på riggen Scarabeo 8 da han mistet beinet etter en motorsykkelulykke.

Arkivfoto: Saipem

Etter at oljearbeideren fikk benprotese, startet konflikten. Nå får han 3,2 millioner i erstatning

Kommentar

Arkivfoto. Illustrasjonsfoto.

Arkivfoto. Illustrasjonsfoto.

Tormod Ytrehus

«Ingen skal måtte tåle å frykte for livet mens de gjør jobben sin»

MAGISK ETTER SEIER: Evelyn Brunvold, Ylva Leimane, Åse Silde og Vasso Nanopouloy på Kleppestø sykehjem.

MAGISK ETTER SEIER: Evelyn Brunvold, Ylva Leimane, Åse Silde og Vasso Nanopouloy på Kleppestø sykehjem.

Eivind Senneset

75 renholdere jagde anbudsspøkelset på dør for tredje gang: – Det var helt magisk


Flere saker