JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil ha to milliarder til jernbanen

I Regjeringens krisepakke må det finnes penger til å få opp hastigheten på togene, mener Norsk Jernbaneforbund.

oystein@lomedia.no

Bedre tilgjengelighet og tiltak på rasfarlige strekninger er andre forslag.

Med to milliarder kroner ekstra er det mulig å forebygge forsinkelser på alle strekninger.

– Det må være en målsetting at antall saktekjøringer grunnet dårlig skinnegang eller kontaktledning kommer ned mot null ved årets utgang, skriver NJF i brevet som er sendt Regjeringen.

Flere lærlinger

En slik innsats vil gi både sysselsettings- og opplæringseffekt. Jernbaneverket har høy gjennomsnittsalder og bør øke inntaket av lærlinger i 2009, mener forbundet, som også vil forlenge en del eksisterende krysningsspor og bygge flere nye.

Bedre parkering

Videre foreslår NJF å bruke penger på å utbedre stasjoner, slik at de tilfredsstiller kravene om tilgjengelighet for alle. Det bør også bli enklere å finne plass til bilen.

– Skal flere velge å reise kollektivt, må det finnes gode parkeringsmuligheter på stasjonene. Slike prosjekter vil ha effekt for bygg- og anleggsnæringen lokalt. Det samme gjelder tiltak på rasfarlige strekninger og bygging av nye rasvarslingsanlegg, heter det i brevet.

Disse bør framskyndes

NJF mener følgende prosjekter bør settes i gang raskere enn opprinnelig planlagt:

– Ny trasé Farriseidet–Porsgrunn (Eidangertunnelen),

– Holm–Holmestrand,

– Barkåker–Tønsberg,

– Eidsvoll–Hamar,

– Gevingåsen tunnel,

– Oslo–Ski

– Ringeriksbanen.

Annonse
Annonse