JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sterke Saab-følelser i Sverige

Sosialdemokrater og metallarbeidere raser mot det de kaller regjeringens «svik» mot svensk bilindustri, men i dag vedtar trolig Saab-styret en styrt konkurs.

einar.fjellvik@lomedia.no

Ifølge nyhetsbyrået TT og Sveriges Television diskuterer styret i Saab i dag mulige veier ut av krisa etter at både eierne, General Motors, og den svenske regjeringen i går nektet å bidra økonomisk for å omstille selskapet.

Det mest sannsynlige utfallet av møtet er at Styret går inn for en styrt konkurs. Det vil gi selskapet beskyttelse mot kreditorene mens en bobestyrer, oppnevnt av tingretten, får noen måneder på å forsøke å redusere gjelda og omstrukturere selskapet. Håpet er at dette skal være nok til å skape et levedyktig selskap som kan stå på egne bein fra neste år.

Sjanseløse alene

Men ikke alle tror dette vil lykkes:

– Den vonde sannheten er at Saab på egne bein ikke overlever mange minutter i den kokende asfaltjungelen bilindustrien i dag er, skriver Dagnes Nyheters kommentator, Lasse Swärd.

– Produktene er kritisk gamle, volumene for små og varemerket for utydelig, mener han.

Swärd forklarer den hverken-eller-situasjonen Saab har havnet i med at både GM og den svenske regjeringen er desperate etter å unnslippe ansvaret for å legge ned selskapet.

– GM brente seg etter nedleggningen av Oldsmobile i 2001. Kostnadene ble nærmere 10 milliarder kroner, skriver Swärd. Forklaringen er at det er dyrt å avvikle alle inngåtte kontrakter med underleverandører, bilimportører, selgere, verksteder osv.

«Et voldsomt raseri»

Både det svenske sosialdemokratiske partiet og Metallarbeiderforbundet er illsinte etter at næringsminister Maud Olofsson i går nektet å bidra med de fem statlige milliardene GM forlangte for å redde Saab. I en pressemelding som ble sendt ut etter et felles tillitsvalgtmøte i går ettermiddag snakker sosialdemokratenes næringspolitiske talsmann Tomass Eneroth om «et historisk svik» og «et voldsomt raseri» mot den borgerlige regjeringen.

Sosialdemokratene og Metallarbeiderforbundet samlet seg i går om sju konkrete krav de mener regjeringen må gjennomføre for å støtte opp om svensk bilindustri:

– Regjeringen må leve opp til sine løfter om lånegarantier.

– Den må utnytte de mulighetene som ligger blant annet i EUs globaliseringsfond.

– Det må investeres 500 millioner kroner årlig i forskningsprogrammer innen bilindustrien – pluss 250 millioner ekstra i år.

– Det må gjennomføres tiltak for å øke etterspørselen etter miljøvennlige biler.

– Investeringene i infrastruktur må økes med to milliarder kroner per år.

– Et omfattende program for videreutdanning og kompetansepåfyll.

– Sverige må igjen få en a-kasse som gir trygghet under omstillinger.

Annonse
Annonse