JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ny bussterminal i Oslo

Når Nasjonal Transportplan legges fram, får Oslo 200 millioner til ny bussterminal. Også tog, sykkel og europaveier skal prioriteres.

Midt i rushtiden er det fullt i rulletrappene på Bussterminalen i Oslo og mange som småløper for å rekke bussen hjem. Kristina Tejler helgependler mellom Oslo og Göteborg og reiser derfor med buss fra Bussterminalen to ganger hver uke. Dagens terminal kunne gjerne vært hyggeligere, synes hun.

– Stasjonen er grå og kjedelig, men jeg synes beliggenheten er bra. Det er viktig at bussholdeplassen er i nærheten av togstasjonen, sier Tejler til Dagsavisen.

Bussparkering over togskinnene

Fredag legger regjeringen fram sitt forslag til Nasjonal Transportplan (NTP). Der vil Oslo blant annet bli tilgodesett med 200 millioner øremerket ny bussterminal. Oslopolitikerne og tomteeier KLP Eiendom ønsker seg den nye bussterminalen som et lokk over togsporene på Oslo S.

Allerede i 2007 påpekte Transportbedriftenes landsforening at kapasiteten på dagens bussterminal var sprengt.

– Nå må byrådet få fart på denne saken og legge den fram for bystyret. Bussterminalen har hatt kapasitetsproblemer i årevis, sier Rina Mariann Hansen (Ap) i bystyrets samferdselskomité.

Hansen synes derfor samferdselsbyråd Jøran Kallmyr bør være hoppende glad for NTP-bevilgningen.

– Dette løser et kjempeproblem også for trafikken i byen. Kallmyr bør juble og sende blomster til Navarsete.

– Et løft

Så entusiastisk er ikke Kallmyr.

– Jeg hadde blitt skuffet om det ikke kom noe til bussterminalen. Dessuten vet vi ikke hva som kommer i Oslopakke 3. Om man kutter tilsvarende der, vil man være like langt. Men det er et løft å få terminalen inn i NTP, og jeg kan strekke meg til å gi honnør til regjeringen for dette, sier Kallmyr.

Han er i likhet med Hansen begeistret for planene om å integrere ekspressbusser, t-banen og jernbanetorget.

– Det vil gi pendlere en helt ny hverdag hvor man kan gå rett fra buss til bane, sier Kallmyr.

Lyntog på is

Pendlere – og andre reisende – på det sentrale Østlandsområdet vil også nyte godt av jernbanesatsingen. Togstrekningene fra Oslo til Halden, Skien og Lillehammer vil få et kraftig løft. Navarsete har allerede varslet dobbeltspor på strekningen Eidsvoll-Hamar.

Det blir derimot ikke satt av penger til bygging av egne lyntogtraseer de neste ti årene, men togstrekninger som skal rustes opp, vil bygges slik at de tåler hastigheter på over 250 km/t.

Etter det Dagsavisen erfarer, skal både «Dødsveien» E6 gjennom Gudbrandsdalen og E16 mellom Oslo og Bergen rustes opp for flere milliarder kroner. Også E6 gjennom Nord-Norge skal styrkes, og etter det Dagsavisen forstår kan strekningen Sollihøgda-Hønefoss stå for tur. (ANB)

Annonse
Annonse