Vil ha forbundsvise oppgjør
Vestlandskonferansen for skip og offshoreverksteder vedtok før helga skarpe uttalelser til forsvar for AFP-ordningen og mot Stortingets pensjonsforlik. De avviser også at samordna tariffoppgjør må til for å redde AFP.
– Vi mener at vi kan sikre AFP på dagens nivå i rammen av et forbundsvist oppgjør. Vi er villige til å gå i front i en eventuell konflikt, uttalte konferansen.
Vestlandskonferansen inviterer tillitsvalgte fra skip-og offshoreverksteder fra Trøndelag til Oslofjorden. I år var deltakelsen tyngst fra offshoreverftene Rosenberg, Aibel og Aker Kværner Verdal, Stord og Egersund.
Kritisk mot anbefalingene
Utsendingene var overrasket over at sentrale tillitsvalgte i LO går ut med anbefalinger om et samordna oppgjør til våren, og advarer mot å trumfe dette igjennom uten drøftinger lokalt.
– Det er avgjørende viktig å sikre viktige overenskomstforbedringer. All erfaring viser at slike forbedringer ”koker bort i kålen” i samordna oppgjør, sier uttalelsen.
Aldersgrensa er for høy
Statssekretær Jan Erik Støstad i Arbeids- og inkluderingsdepartementet greide heller ikke denne gangen å overbevise forsamlingen om pensjonsforlikets fordeler. Vestlandskonferansen mente Stortinget med dette forliket innfører en ny rettferdighetssmodell med den sterkestes rett.
– Kun en av ti kvinner og to av ti menn står i full jobb til 67 år. Det viser at aldersgrensa i folketrygden er for høy og bør senkes. Men pensjonsforliket skrur klokka tilbake og innfører automatisk heving av aldersgrensa, mente deltakerne.
– Pensjonsforliket innfører også systematisk underregulering av all utbetalt trygd. Norge har råd til at dagens og framtidens pensjonister får del i velstandsutviklingen på linje med yrkesaktive.
Fleksibel løsning for rederiene?
I en annen uttalelse behandlet konferansen hvordan man kan styrke Norge som industrinasjon. Der kom deltakerne inn på rederibeskatningen.
– Vi er ikke uenige med regjeringen i at innbetaling av skatt på 14 prosent pr. år på noen som helst måte er urimelig, sier Vestlandskonferansen.
Men med hensyn til å bevare og videreutvikle arbeidsplassene ved norske skipsverft, ønsker konferansen en fleksibel løsning for skattekreditten som rederiene har hatt siden 1997.