JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Moods of Norway satser stort i LA

Mens mange butikker i USA sliter på grunn av finanskrisen, satser Moods of Norway hardt på det amerikanske markedet.

Saken oppsummert

Fredag åpner de sin første USA-butikk i Los Angeles.

– Vi ser på dette som en kjempemulighet! Planene våre har vi lagt for lenge siden og de står vi ved. De vanskelige økonomiske tidene, gir mange muligheter, sier Simen Staalnacke i Moods of Norway til NTB.

– Både når det gjelder å få tak i billigere lokaler, bedre produksjon og PR-agenter. Har man guts og penger til det, så er det helt klart en bra tid å satse, legger han til.

Utedo

De norske designerne i Moods of Norway har sikret seg en svært bra adresse for butikken sin i Beverly Hills.

– Det har vært veldig vanskelig å finne de lokalene vi ville ha til butikken, men dette regner vi som den beste beliggenheten i hele Los Angeles. Vi ligger i samme gate som Rockn Republic, Ralph Lauren, Chanel og mange av de mest kjente motehusene i verden, sier Staalnacke.

Moods-gutta har innredet butikken i Hollywood på samme måte som butikkene i Norge, med utedoer som prøverom og med en gråtass-traktor i gull.

Moods har solgt klærne sine i USA i tre år allerede i andres butikker, men de har hele tiden jobbet mot å åpne en egen butikk.

– Helt siden vi startet Moods, så har vi drømt om USA og å holde på her borte. Og planleggingen av denne butikken har vel tatt et og et halvt år, sier stryningen Staalnacke på telefon fra Los Angeles.

Verdens viktigste marked

Han legger til:

– Dette er helt klart verdens vanskeligste marked, og som vi ser det også det viktigste markedet. Lykkes man her, så har det ringvirkninger til hele verden.

Årsaken til at den første USA-butikken åpner i Los Angeles er personlige preferanser, ifølge Staalnacke.

– Vi liker oss både i New York og Los Angeles, men best i LA. Og i tillegg er managementet vårt i Los Angeles. Neste by på lista er helt klart New York, men nå setter vi alle kluter til for åpningen av butikken her i LA, sier han til NTB.

– Vi holder også på med en del andre ting rundt Moods her i USA, som ikke har med butikken å gjøre, blant annet et TV-prosjekt, legger han til.

Fest i med vafler

Moods-gjengen markerer den nye butikken med en tre dager lang åpningsfest, som avsluttes med 17. mai-feiring i Hollywood søndag.

– Dette blir kjempegreier. Det blir en heidundranes åpning, og butikken blir ferdig akkurat på deadline.

– Vi skal presentere oss for amerikansk presse, og på nasjonaldagen kommer en gjeng bestemødre fra sjømannskirken i San Pedro for å steke norske vafler, forteller Simen – som også har invitert flere Hollywood-kjendiser til åpningsfesten.

Men hvem som dukker opp, får de ikke vite før nærmere helgen.

Ifølge Staalnacke har mange musikere i Los Angeles fått øynene opp for Moods.

En av dem er superstjernen Gwen Stefani og bandet No Doubt, som har med seg klær fra nordmennene på verdensturneen sin. (ANB-NTB)

Warning