JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tror på reiselivet

Ni av ti framtidige stortingsrepresentanter har stor tro på reiselivet som vekstnæring i sitt fylke, går det fram av en undersøkelse.

NHO Reiseliv har gjennom byrået Perduco spurt til sammen 437 listetopper representativt fordelt på partier og fylker hvordan de vurderer muligheten for sysselsetting og verdiskaping i reiselivet i sitt fylke sammenlignet med andre næringer.

Resultatet viser store forventninger til reiselivet som vekstnæring hos kommende stortingsrepresentanter. Nå håper NHO Reiseliv at de positive holdningene vil slå ut i tiltak for å styrke reiselivet.

– Svært stort

På spørsmål om hvor stort potensial de mener reiselivet har sammenlignet med andre bransjer, svarer ni av ti svært stort eller stort.

Kun 9 prosent mener reiselivet har lite potensial sammenlignet med andre næringer. Ingen mener det har svært lite potensial.

Det er ikke store variasjoner mellom partier og mellom fylker, men de kommende stortingsfolkene fra Troms, Sogn og Fjordane og Buskerud er aller mest positive til reiselivet. I disse fylkene mener samtlige partitopper at reiselivet har stort eller svært stort potensial.

Akershus og Oslo

Omvendt er ikke politikere i Akershus like optimistiske. Der svarer 24 prosent at reiselivet har lite potensial i fylket. 24 prosent i Akershus mener likevel at potensialet er stort.

I Rogaland, Oslo og Østfold er det også mindre forventninger til reiselivsutviklingen enn i de mer utpregede reiselivsfylkene.

Blant partiene er troen på reiselivets sysselsettingseffekter størst blant listetopper fra Senterpartiet mens politikerne fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti er litt mer skeptiske.

Meget fornøyd

NHO Reiseliv er meget fornøyd med forventningene til reiselivet blant politikerne.

– Bedre nyheter enn dette kan vi ikke få, sier administrerende direktør i NHO Reiseliv, Knut Almquist.

– Med dette synet på reiselivet, forventer vi at reiselivet også gis tilsvarende prioritet i praktisk politikk i kommende stortingsperiode, sier Almquist.

Han mener jobb nummer en må være å øke markedsføringen av Norge. Dessuten ønsker næringen at momsen på servering senkes til 14 prosent mot dagens 25 prosent.

Satsinger

NHO har tidligere oppfordret regjeringen til å bevilge 100 millioner kroner ekstra til markedsføring av Norge som reisemål i år.

Organisasjonen mener det bør satses på kampanjer i våre tre viktigste nærmarkeder, Tyskland, Storbritannia og Nederland. Det bør også brukes mer penger på TV-reklame for Norge i disse landene, særlig i Tyskland. Dessuten bør det satse på kampanjer i Norge, mener NHO Reiseliv. (ANB-NTB)

Annonse

Flere saker

Annonse